Jan Engberts wonende in het Swarte Waters Klooster
- ria van bessen
Haha, ja dat had ik wel
Haha, ja dat had ik wel verwacht, die vraag. Want inderdaad, dit geeft nog niet het bewijs dat hij de gezochte Jan Everts is. Bij die andere Jan Everts is ook geen bewijs te vinden, dus wat dat betreft staan ze gelijk.
Ria, je schreef op 15-07-2019
Ria, je schreef op 15-07-2019 onder meer het volgende:‘In Heino nog een doop van een Jan en Albert zonen van Jan Hartbrinck 30 juli 1702 [jammer dat het niet Evert Hartbrinck is]‘ Zie mijn opmerking op 24-07-2019 daarover.Verder schreef je:‘Wel een Evert Gerrits Hartbrink als keurnoot op 23-12-1717 in het ORA Dalfsen deel 5’Onderstaand volgt een deel van de transcriptie die ik van deze akte heb gemaakt:‘Ik Jacob Vriesen wegens de hoogheid in der tijd Scholtus van Dalfsen certificere mits dezen dat voor mij en Ceurnoten als waren Jan Jansen en Evert Gerrits Hartbrink personelijk in den Edele Gerichte gecompareerd en erschenen zijn Albert Henriks Davenschot en deszelfs huisvrouwe Marrigjen Derks, tutore marito, en verklaarden ter eeuwigen en erfelijken profite van haar zoon Henrik Alberts te hebben verkogt, gecedeerd en getransporteerd, cederende en tranporterend kragt dezes alle hare mobile goederen als paarden, beesten, zaadgewas, linnen en wullen, rak en gereetschap tot de bouwerie en huishoudinge gehorende, hoe zulks ook genaamd mogte werden,……’ etc. en tot slot: ’…… hebbe ik Scholtus voornoemt, dezen met mijn hand en cachet bekragtigd, ’t geen uit transportantie beider name Everwijn Wesselink daar toe specialijk verzogt zijnde, mede heeft gedaan, als mede Jan Wesselink uit name van Henrik Alberts. Actum Lenthe den 23 Xber.1717.In het boekje ‘Oud Boerenland, deel 3’ van H.J.H. Overkamp is te zien dat de boerderijen Davenschot en Hartbrink vlak bij elkaar liggen in de buurtschap Lenthe, nu gemeente Heino. Evert Gerrits Hartbrink en Albert Henriks Davenschot, waren dus hoogstwaarschijnlijk buren van elkaar. En hij zou best eens de vader kunnen zijn van Jan en Albert Everts!Het verrassingselement volgde aan het slot van deze akte want de mede-ondertekenaar Everwijn Wesselink is ook een voorvader van me. Hij was destijds schoolmeester van de oude Lentherschool aan de Twentseweg en ook markeschrijver van de Marke Lenthe.Dan schreef je ook nog:‘Heb je (je bedoelde Egbert Lantinga) al weleens gezocht in de lidmaatboeken naar Jan Everts? ‘Dan moet je mijns inziens in de lidmaatboeken van Heino uit die tijd zoeken en die heb ik niet. Als ze er nog zijn, waar zijn ze dan te vinden? En dan is het natuurlijk slim om naast Jan Everts ook gelijk naar Albert Everts [en hun eventuele ouders ?Evert Gerrits? en ?Angenies Alfers?] te zoeken.Bij de belasting Hoofdgeld in 1723 zien we in de buurtschap Lenthe te Dalfsen, in de wijk waar Kruisebrinck rotmeester was (dit is de buurt of het rot, waar Hartbrink onder viel en die nu onder de gemeente Heino valt), onder het kopje ‘onvermogen’ onder meer de naam van Evert Hertbrink staat. Hij werd aangeslagen voor 2 hoofden. Er was dus wel een Evert Hertbrink in die tijd!
- ria van bessen
Volgens de verponding van
Volgens de verponding van 1715 Dalfsen heeft Albert Daverschot als buur nà hem ene Gerrit Jansen op klein Alerdink en vóór hem ene Jan Hermz Snijder.En Gerrit op den Hartbrink heeft aan de ene kant als buur Arent op den Es [tevoren Gerrit Altinkhorst] en aan de andere kant Hermen Dijk in den Hagen.Evert Gerrits Hartbrink zou zijn zoon kunnen zijn. Maar ik kan verder niets over hem vinden, wel dus Willem Gerrits op Hartbrink, die dan ook een zoon van Gerrit Hartbrink zou zijn.Ik zou me niet blind staren op Hartbrink. Dit zijn pachters. Na een tijd pachtten ze weer iets anders.
Re: Jan Engberts wonende in het Swarte Waters Klooster
Er is een testament van Grietien (Gerrits) wed: wijlen Jan Peters, gedateerd 19 octob 1684 in het archief van het Hoogschoutambt Hasselt
0037.1 Hoogschoutambt Hasselt, Cessien etc. , 1670 - 1738., inv. nr. 3117, afbeelding 218.
https://collectieoverijssel.nl/wp-conte ... ew=viewer2
erfgenamen zijn
de kinderen van Peter Jansen van de Werf
universele erfgenaam, haer dochter Aeltien Jans
haer dochters dochter Hemtien Engberts, die linnen, wollen, en silverwerk krijgt
de kinderen van wijlen Jan Engberts en Aeltien Jans in echte geprocreert
En dan nog de kinderen die mogelijk geboren gaan worden uit het tweede huwelijk van haar dochter met Hermen Hermens, me wie ze in ondertrouw is.
Hier hoort bij:
Er zijn nog twee kinderen van Jan Peters en Grietien Gerrits gedoopt te Hasselt:
En ook Gerrit Jansen wordt niet genoemd
Dan zal Gerrijt Jansen, kleermaker te Haarst, niet haar zoon zijn. Want die leeft nog in 1684
0037.1 Hoogschoutambt Hasselt, Cessien etc. , 1670 - 1738., inv. nr. 3117, afbeelding 218.
https://collectieoverijssel.nl/wp-conte ... ew=viewer2
erfgenamen zijn
de kinderen van Peter Jansen van de Werf
universele erfgenaam, haer dochter Aeltien Jans
haer dochters dochter Hemtien Engberts, die linnen, wollen, en silverwerk krijgt
de kinderen van wijlen Jan Engberts en Aeltien Jans in echte geprocreert
En dan nog de kinderen die mogelijk geboren gaan worden uit het tweede huwelijk van haar dochter met Hermen Hermens, me wie ze in ondertrouw is.
Hier hoort bij:
- Zwolle 1684, ondertrouw
Den 18 October
Hermen Hermsen j.m. van Haerst, en
Aeltien Jansen, weduwe uit het Swarte-waters-klooster
De proclamatien gaen mede te Hasselt
Er zijn nog twee kinderen van Jan Peters en Grietien Gerrits gedoopt te Hasselt:
- Hasselt, 1650, Augustus, 28
Jan Peters int Klooster | Geertien
- Hasselt, 26 Augutsus 1653
Jan Peters int Klooster, Grietien Gerrits | Willem
En ook Gerrit Jansen wordt niet genoemd
Dan zal Gerrijt Jansen, kleermaker te Haarst, niet haar zoon zijn. Want die leeft nog in 1684
- 9 dec 1696 Gerrit Jansen Snijer, meijer van de Heer Rutger van Haarsolte toe den Tautenbergh
-
Bedankt!
De vrouw van Jan Engberts dus.
De vrouw van Jan Engberts dus.
Nee, niet de vrouw van Jan Engberts , maar zijn schoonmoeder.
Het is een anwoord op de openingsvraag van dit onderwerp:
Vraag - Wie zijn de ouders van Gerrit Jansen, Aaltjen Jansen en Peter Jansen?
de ouders van Aaltjen Jansen en Peter Jansen zijn Jan Peters en Grietien Gerrits
en het bewijs van het vermoeden dat gaandeweg deze discussie is uitgesproken, dat Gerrit Jansen niet de broer is van Aaltjen Jansen en Peter Jansen.
En wat ik zelf nog opvallend vond, is dat Peter Jansen van de Werf heet. Dan heeft hij waarschijnlijk op de Werf, of ook wel Rouwenhorst, geboerd.
Bij de doop van zijn kinderen heet hij: Peter Jans in Mastebroeck.
Omdat de tweede man van zijn nagelaten weduwe Albert Peters op Wolfshagen heette, vermoede ik dat Peter Jans in Mastebroeck daar ook boerde, maar nu blijkt dat hij op de Werf boerde. En dat die naam dus ouder is dan Rouwenhorst.
Het is een anwoord op de openingsvraag van dit onderwerp:
Vraag - Wie zijn de ouders van Gerrit Jansen, Aaltjen Jansen en Peter Jansen?
de ouders van Aaltjen Jansen en Peter Jansen zijn Jan Peters en Grietien Gerrits
en het bewijs van het vermoeden dat gaandeweg deze discussie is uitgesproken, dat Gerrit Jansen niet de broer is van Aaltjen Jansen en Peter Jansen.
En wat ik zelf nog opvallend vond, is dat Peter Jansen van de Werf heet. Dan heeft hij waarschijnlijk op de Werf, of ook wel Rouwenhorst, geboerd.
Bij de doop van zijn kinderen heet hij: Peter Jans in Mastebroeck.
Omdat de tweede man van zijn nagelaten weduwe Albert Peters op Wolfshagen heette, vermoede ik dat Peter Jans in Mastebroeck daar ook boerde, maar nu blijkt dat hij op de Werf boerde. En dat die naam dus ouder is dan Rouwenhorst.