Albert Sijmons x Aaltje Gerrits en schoonzoon Jochem Berents
- ria van bessen
Waar huwde Simon Alberts dan?
Waar huwde Simon Alberts dan? Niet in Kampen toch?
ik heb 15-10-1698 te
ik heb 15-10-1698 te Mastenbroek, maar dat is niet bewaard gebleven toch? Dus hoe ik daar aan kom??
verder heb ik ook Klaas
verder heb ik ook Klaas Willems uit Nieuwleusen die trouwt 28-12-1726 aldaar met Hendrikje Simons uit 's Heerenbroek. hieruit oa. een dochter Gesina. Hendrikje ws vernoemd naar oma Hendrikje Simons Hartsuiker..?
- ria van bessen
Volgens de volkstelling van
Volgens de volkstelling van 1830 is Siemen Jochems Roetman x Geesje Alberts Stoel.Hij is de zoon van Jochem Berents en Stijntje Alberts.Geesje is de d.v. Albert Willems Stoel en Marrigje Hendriks van Zanten en wed. van Peter Reinders de LeeuwHuwelijk van Siemen en Geesje is op 28 juni 1815 Zwollerkerspel
- wim meijberg
Kampereiland 10-09-1698,
Kampereiland 10-09-1698, attestatie om te Mastenbroek te trouwen 15-10-1698. Sijmon Alberts van Kampereiland, Gesine Gerrits weduwe van Dirk Liefferts op 's Heerenbroek.
- ria van bessen
Juist ja, bedankt Wim!
Juist ja, bedankt Wim!Gesina heeft 4 kinderen in 1698. Hendrik, Grietien, Jan en Derkje.Lidmaatboek Kampereiland 1669 met attest van Kampen - Albert Engbertsen gehuwd met Hendrickien Sijmens obiitKampereiland doopboek - Jan Simensen Hartsuijcker en Petertien Lamberts - dochter Hendrickien gedoopt 7 mrt 1680
Erg leuk dat er door
Erg leuk dat er door verschillende mensen puzzelstukjes worden aangedragen! Overigens staat het echtpaar Simon Alberts en Gesina Gerrits in de kwartierstaat Visscher-Stoel (nr. 886 en 887). Een erg mooi document, met ook veel tekst uit rechterlijke archieven. De ondertrouw op Kampereiland staat hier (nog) niet in, maar dat zal wel niet lang duren, het document wordt regelmatig ge-updated. (Drie jaar geleden was er nog een 2014 versie ;)wesp.snt.utwente.nl/~aver/kwvisscher/Visscher-Stoel (2016).pdf
Kampereiland doopboek - Jan
Kampereiland doopboek - Jan Simensen Hartsuijcker en Petertien Lamberts - dochter Hendrickien gedoopt 7 mrt 1680Jan Simensen Hartsuijcker is een broer van Hendrikje Simons, gedoopt 25 jul 1649 te Kampen (Jannes Hartsuijcker, vader Sijmon Hartsuijker, moeder Nijsjen Aerts)
In die PDF van Visscher-Stoel
In die PDF van Visscher-Stoel weten ze niet de ouders/vader van Simon Egberts Hartsuiker. zal dat deze zijn?Burgerboek Kampen 1608 Egbert Hartsuiker ingeschreven komende uit Meppel.RAK 1648: Egbert Alberts Hartsuiker met de kinderen Willem en Greetken over voogdij. ws Geertje zie RAK fol. 22v 12-6-1662Egbert Hartsuiker is getrouwd met Grietje Jans. ws andere zoon; Apostillen Kampen; 539. Den 7 Maij 1670, fol.173. Opte requeste van Cornelis Egbertsen Hartsuijcker, mede voor een thijnde ....In 1581 wordt Albert Hartsuiker ingeschreven, komende van elders (ook Meppel?). dis zal dus ws niet zijn vader zijn?
In 1666 woont Cornelis
In 1666 woont Cornelis Egbertsen Hartsuicker op een erf in Kamperveen. Geertruit Sijmonts (1641) doet erfuiting voor haar zoon Simon (1665) bij haar overleden man Evert Everts, voogden Claes Stercken en Reinder Dubbeltsen. Geertruit Sijmonts gebruikt het erf waar Cornelis Egbertsen Hartsuicker woont mede als onderpand. Geertruit Sijmonts zal dus een zus van Hendrikje Simons Hartsuicker.
Eveneens in 1666 gebruikt Grietien Egberts hetzelfde erf als onderpand bij de erfuiting naar haar minderjarige kinderen Willem, Egbert en Jan Frerixen Vos. Voogden Gerrit Wil. Steenbicker, Gerrijt Eckelboom, Cornelis Egbertsen Hartsuijcker. Grietien hertrouwd Menso Rutgers Hogencamp, maar overlijdt ongeveer 1669, dan doet Menso Rutgers erfuiting voor hun dochter Grietien (1668), voogden Cornelis Egb. Hartsuijcker en Gerrit Eckelboom.Het lijkt me dat Symon Engberts (ca 1615?), Cornelis Egbertsen en Grietien Egberts (ca 1625?) broers en zus zijn van elkaar.Betreffende Albert Hartsuycker, heb ik het volgende gevonden. In 1581 wordt ene Albert Hartsuycker burger van Kampen. Het burgerschap moest je toenderijd kopen (of erven), en er zaten rechten en plichten aan vast. Mogelijk is hij dezelfde als Albert Hartsuecker, die zich in 1581 laat inschrijven als lidmaat van de Nederlands Hervormde Kerk te Kampen, borgermeister, samen met zijne vrouw Christina van Olst. In 1603 wordt ingeschreven Janneken Hertsoker, j.d., dochter van burgemeester Hertsoker, en in 1601 Mechtelt Hartsoker, j.d. Deze Mechtelt wordt in 1623 genoemd als echtgenote van Francke Goertz. Deze Francke Goertz krijgt in 1624 volmacht van Christina van Olst Wed. Albert Hartsuicker om haar zaken te regelen, tevens verklaart ze van hem, haar schoonzoon, de erfenis van haar dochter Mechtelt Hartsuicker ontvangen te hebben.
In 1633 geven Nicolaus Hartsuicker (x Aeltken J. Verwoort), (Peter Lamberts x) Geertr. Hartsuicker, Samuel Neranus Wdn. Jenn. Hartsuicker en Lijsbeth Hartsuicker (Wed. Henrick ten Holten) een volmacht aan hun zwager Franck Geerts. (Ik neeem aan Francke Goertz, de weduwnaar van Mechtelt Hartsuicker).Het lijkt erop dat burgemeester Albert Hartsuicker vijf kinderen had: Nicolaus, Geertruid, Janneken, Elisabeth en Mechtelt.Van anderen die zich Hartsuicker noemen rond die tijd heb ik nog geen familierelatie kunnen vaststellen. Maar dat vader Egbert van Symon, Cornelis en Grietien een zoon van Albert de burgemeester was vind ik voorlopig erg onaannemelijk.
Eveneens in 1666 gebruikt Grietien Egberts hetzelfde erf als onderpand bij de erfuiting naar haar minderjarige kinderen Willem, Egbert en Jan Frerixen Vos. Voogden Gerrit Wil. Steenbicker, Gerrijt Eckelboom, Cornelis Egbertsen Hartsuijcker. Grietien hertrouwd Menso Rutgers Hogencamp, maar overlijdt ongeveer 1669, dan doet Menso Rutgers erfuiting voor hun dochter Grietien (1668), voogden Cornelis Egb. Hartsuijcker en Gerrit Eckelboom.Het lijkt me dat Symon Engberts (ca 1615?), Cornelis Egbertsen en Grietien Egberts (ca 1625?) broers en zus zijn van elkaar.Betreffende Albert Hartsuycker, heb ik het volgende gevonden. In 1581 wordt ene Albert Hartsuycker burger van Kampen. Het burgerschap moest je toenderijd kopen (of erven), en er zaten rechten en plichten aan vast. Mogelijk is hij dezelfde als Albert Hartsuecker, die zich in 1581 laat inschrijven als lidmaat van de Nederlands Hervormde Kerk te Kampen, borgermeister, samen met zijne vrouw Christina van Olst. In 1603 wordt ingeschreven Janneken Hertsoker, j.d., dochter van burgemeester Hertsoker, en in 1601 Mechtelt Hartsoker, j.d. Deze Mechtelt wordt in 1623 genoemd als echtgenote van Francke Goertz. Deze Francke Goertz krijgt in 1624 volmacht van Christina van Olst Wed. Albert Hartsuicker om haar zaken te regelen, tevens verklaart ze van hem, haar schoonzoon, de erfenis van haar dochter Mechtelt Hartsuicker ontvangen te hebben.
In 1633 geven Nicolaus Hartsuicker (x Aeltken J. Verwoort), (Peter Lamberts x) Geertr. Hartsuicker, Samuel Neranus Wdn. Jenn. Hartsuicker en Lijsbeth Hartsuicker (Wed. Henrick ten Holten) een volmacht aan hun zwager Franck Geerts. (Ik neeem aan Francke Goertz, de weduwnaar van Mechtelt Hartsuicker).Het lijkt erop dat burgemeester Albert Hartsuicker vijf kinderen had: Nicolaus, Geertruid, Janneken, Elisabeth en Mechtelt.Van anderen die zich Hartsuicker noemen rond die tijd heb ik nog geen familierelatie kunnen vaststellen. Maar dat vader Egbert van Symon, Cornelis en Grietien een zoon van Albert de burgemeester was vind ik voorlopig erg onaannemelijk.