Albert Sijmons x Aaltje Gerrits en schoonzoon Jochem Berents
- ria van bessen
Het lijkt me eerder toe dat
Het lijkt me eerder toe dat het erve in Kamperveen eigendom was van Simon zijn ouders? Cornelis Engberts Hartsuijker is de broer van Simon en bewoont dat erve, én hij is voogd van VZ op 7-3-1650, zou Heijmen Hermsen Backer voogd van Moederszijde zijn.Maar ook Simon huwt als jm van 't Kampereiland. Idem dito Cornelis.Ik vind het gewoon vreemd dat men als men op 't Kampereiland woont, in Kamperveen een erve koopt. Het erve zal eerder via vererving in hun bezit zijn gekomen, lijkt me toch logischer.
Volgens RAK 92, fol 96v, 21
Volgens RAK 92, fol 96v, 21-12-1650 verklaart Greetien Egbertsz Hartsuijcker van haar voogden de erfenis en goederen ontvangen te hebben van haar ouders, waarvoor zij hen bedankt met belofte van vrijwaring. Met de aantekening onroerend goed n.v.t.
Maar is was wel onroerend goed. RAK 92 fol. 199, 13-10-1648:
Comparanten verklaren aan de voogden over de kinderen van Egbert Albertsen Hartsuijcker, Willem en Greetken, ten behoeve van de pupillen te hebben verzegeld een jaarlijkse rente van ƒ15 c.g. op hun huis en beloven kapitaal en rente af te lossen als dit een vierendeel jaars van te voren wordt gemeld.Beide keren dezelfde voogden: Dirck Sweertsen en Jan Jansen op den Es. (Dirck Sweertsen, waarschijnlijk van vaders kant, heb ik nog niet kunnen plaatsen.) Betreft onroerend goed huis en erf genaamd de Posthoorn, Kampen, Achter de nieuwe Muur.Ik ben niet zo goed bekend in Kampen, maar is het mogelijk dat de Posthoorn een stadserf was, een boerderij in de stad?Overigens neem ik aan dat de vader van Willem en Greetien, Egbert Albertsen Hartsuijcker, dezelfde is als Egber Alberts Hartsuicker, pachter van erf 28, tweede erf van 't Snaterijs van 1624 tot 1644.Verder denk ik dat je de volledige akte RAK 92 fol 210v zou moeten lezen om te begrijpen wat er werkelijk bedoeld wordt: vaders erfdeel en van haar ouders. Dat van haar ouders zou ook kunnen refereren aan de ouders van de kinderen waarvan Sijmon Egberts er een was, en niet aan Niese Aerts. In 1666 bij Greetien wordt het omschreven als de helft van haar aandeel in een erf op Kamperveen, en bij haar nichtje Geertruit Sijmons staat als onderpand stelt zij haar huis, haar aandeel in een ander huis ...Maar wel opvallend dat er in 1648 een erf was in Kampen, en vanaf 1650 een erf in Kamperveen. Over de broer van Niese Aerts vond ik op internet een citaat uit het lidmatenregister van Kampereiland:Anno 1697 den 23 november is in den Heere ontslapen, Steven aertsen Pos(t), sijnde 76 jaar oudt en heeft alhier op 't Camper Eiland althoos gewoont.
Maar is was wel onroerend goed. RAK 92 fol. 199, 13-10-1648:
Comparanten verklaren aan de voogden over de kinderen van Egbert Albertsen Hartsuijcker, Willem en Greetken, ten behoeve van de pupillen te hebben verzegeld een jaarlijkse rente van ƒ15 c.g. op hun huis en beloven kapitaal en rente af te lossen als dit een vierendeel jaars van te voren wordt gemeld.Beide keren dezelfde voogden: Dirck Sweertsen en Jan Jansen op den Es. (Dirck Sweertsen, waarschijnlijk van vaders kant, heb ik nog niet kunnen plaatsen.) Betreft onroerend goed huis en erf genaamd de Posthoorn, Kampen, Achter de nieuwe Muur.Ik ben niet zo goed bekend in Kampen, maar is het mogelijk dat de Posthoorn een stadserf was, een boerderij in de stad?Overigens neem ik aan dat de vader van Willem en Greetien, Egbert Albertsen Hartsuijcker, dezelfde is als Egber Alberts Hartsuicker, pachter van erf 28, tweede erf van 't Snaterijs van 1624 tot 1644.Verder denk ik dat je de volledige akte RAK 92 fol 210v zou moeten lezen om te begrijpen wat er werkelijk bedoeld wordt: vaders erfdeel en van haar ouders. Dat van haar ouders zou ook kunnen refereren aan de ouders van de kinderen waarvan Sijmon Egberts er een was, en niet aan Niese Aerts. In 1666 bij Greetien wordt het omschreven als de helft van haar aandeel in een erf op Kamperveen, en bij haar nichtje Geertruit Sijmons staat als onderpand stelt zij haar huis, haar aandeel in een ander huis ...Maar wel opvallend dat er in 1648 een erf was in Kampen, en vanaf 1650 een erf in Kamperveen. Over de broer van Niese Aerts vond ik op internet een citaat uit het lidmatenregister van Kampereiland:Anno 1697 den 23 november is in den Heere ontslapen, Steven aertsen Pos(t), sijnde 76 jaar oudt en heeft alhier op 't Camper Eiland althoos gewoont.
- ria van bessen
Egbert de vader van Grietje
Egbert de vader van Grietje was dus eerder gehuwd. Anders heb je geen voogden nodig om te bedanken, ja toch?Is er wel een doop gevonden van Hendrikje de dochter van Niese Post en Simon?
Egbert de vader van Grietje
Egbert de vader van Grietje was dus eerder gehuwd. Anders heb je geen voogden nodig om te bedanken, ja toch?Het is andersom. Voorlopig ga ik ervan uit dat de Hartscuikers pachters waren op Kampereiland: erf 26/ Stuurhoop of derde erf van Snaterijs, van ca 1638 Egbert Alberts Hartsuicker, vanaf 1642/3 zijn weduwe Grietje Jans. In 1642 waren Sijmon en Cornelis al gehuwt, 1641 en ca 1636 respectievelijk. Maar in Kampen kan ik geen erfuiting vinden (kampennotarieel.nl). Mogelijk wel in IJsselmuiden?
Is er wel een doop gevonden van Hendrikje de dochter van Niese Post en Simon?Heb ik niet gevonden, wel dopen van dit echtpaar in Kampen Geertruit (1641), Grietje (1645), Egbert (1646), Grietje (1648) en Jan (1649). Hendrikje zou ik dan inschatten rond 1643, mogelijk gedoopt te IJsselmuiden. Dat komt de volgorde overeen met die in de erfuiting van 1650,Ik begrijp niet goed ... waarom Hendrikje Hartsuiker x Albert E. geen dochter Niese laat dopen maar wel een Grietje.Van dit echtpaar heb ik alleen Simon (1668). Dit is ook het enige kind genoemd in de erfuiting van Albert E. in 1672. Wel heeft haar broer Jan een Grietje (1689), en twee keer een Sijmon (1688 en 1693).
Is er wel een doop gevonden van Hendrikje de dochter van Niese Post en Simon?Heb ik niet gevonden, wel dopen van dit echtpaar in Kampen Geertruit (1641), Grietje (1645), Egbert (1646), Grietje (1648) en Jan (1649). Hendrikje zou ik dan inschatten rond 1643, mogelijk gedoopt te IJsselmuiden. Dat komt de volgorde overeen met die in de erfuiting van 1650,Ik begrijp niet goed ... waarom Hendrikje Hartsuiker x Albert E. geen dochter Niese laat dopen maar wel een Grietje.Van dit echtpaar heb ik alleen Simon (1668). Dit is ook het enige kind genoemd in de erfuiting van Albert E. in 1672. Wel heeft haar broer Jan een Grietje (1689), en twee keer een Sijmon (1688 en 1693).
- ria van bessen
Ik dacht dat ik ergens in dit
Ik dacht dat ik ergens in dit topic gelezen had dat Grietje haar vader nog leefde in 1650. Haalde je toen niet Albert de Leeuw aan?Albert en Hendrikje Simons laten nog een dochter op 't Kampereiland dopen, na de geboorte van Simon, nl een Greetien op 27 febr 1670.En vandaar mijn opmerking; waarom een Greetien/Grietien en geen Niese ?Opvallend, net als dat Hendrikje haar doop niet te vinden is én dat Hendrikje ook nergens Hartsuijcker wordt genoemd. De link lijkt Reinder Dubbelts te zijn, omdat hij Niese hertrouwt. Maar is hij wel haar stiefvader? Er wordt niets gezegd in de erfuiting over dat vermeende bezit wat Hendrikje dan zou moeten hebben als ik de erfuiting van Niese goed interpreteer.
Opvallend, net als dat
Opvallend, net als dat Hendrikje haar doop niet te vinden is én dat Hendrikje ook nergens Hartsuijcker wordt genoemd.Klopt, het enige bewijs dat ze een dochter is van Sijmon Egberts Hartsuicker en Niesje Aarts, is de erfuiting van Niesje in 1650. Maar daarin komt de hele achternaam Hartsuicker niet voor.Er wordt niets gezegd in de erfuiting over dat vermeende bezit wat Hendrikje dan zou moeten hebben als ik de erfuiting van Niese goed interpreteer.samenvatting A. Alink:Comparante [= Niese Aerts, Wed. van Sijmon Engberts] verklaart voor haar minderjarige kinderen Geertruijdt, Hendrickien, Engbert en Jan Sijmense als vaders erfdeel te hebben gereserveerd een bedrag van ƒ2850 c.g. en de helft van het erf in Kamperveen, afkomstig van haar ouders, de meisjes een bed met toebehoren, de jongens een paard of 50 daalders aan hout en samen de opbrengst van vaders kleren en een burgeruitzet en belooft hen lezen, schrijven en een handwerk te laten leren en te doen wat een goede moeder verschuldigd is, waarmee de voogden tevreden zijn. Ik dacht dat ik ergens in dit topic gelezen had dat Grietje haar vader nog leefde in 1650. Haalde je toen niet Albert de Leeuw aan?Kan ik niet terugvinden, wel het laatste levensteken van de vader van Grietje Egberts in de notariele akten: een schuldbekentenis aan hem, Egbert Hartsuicker en Grietgen Jans in 1636. En voor alle duidelijkheid, er is een Grietje Egberts, zus van Simon Egberts Hartsuicker en een dochter Geertruid Simons van hem.
Mogelijk dat een selectie uit
Mogelijk dat een selectie uit de pachtgegevens verhelderend is (bron: Uit rivier en zee geboren, Geuje van der Linde)1594 tot 1624 erf 47/Grote Heupe: Albert Hartsuicker (wellicht samen met Wolf Hendriks en Jacob Maler en/of de erfgenamen van ) en vanaf: 1614 samen met waarschijnlijk zijn zoon Egbert Alberts Hartsuicker.1624 tot 1644 erf 28/Tweede Erf van ’t Snaterijs: Egbert Alberts Hartsuicker, en vanaf ca 1638 gelijktijdig op het ernaast gelegen erf 26/Derde Erf van het Snaterijs: Egbert Alberts Harsuicker, en vanaf 1642/3 zijn weduwe Grietje Jans tot 16441636 tot 1644 erf 71/Slickertoomsrugge: Cornelis Egberts Hartsuicker (hij trouwde met Geertje Jacobs, weduwe van Harm Jans, beide pachters van hetzelfde erf voor 1636), vervolgens van 1644 tot 1654 erf 17/Tweede Erf van het Raas, vervolgens van 1654 tot 1664 erf 43/De Kleine Modderkuil1644 tot 1649/50 erf 43/De Kleine Modderkuil: Cornelis Egberts Hartsuicker, daarna zijn weduwe Niesje Aarts Post en vanaf 1650 tot 1654 Egbert Lubberts (trouwdemet Niesje Aarts Post), vervolgens van 1654 tot ca 1658 erf 58/Seveninger Huis, vervolgens op hetzelfde erf vanaf ca 1658 zijn weduwe Niesje Aarts Post, vanaf 1658 Reinder Dubbelts de Leeuw, vervolgens vanaf 1682 tot 1683 zijn weduwe Niesje Aarts PostAlbert Hartsuicker kan heel goed de nieuwe burger uit 1608 zijn. Burger werd je door je in te kopen, niet zoals later bij de burgerlijke stand, door inwoner te worden.
Cornelis Egberts Hartsuicker zou dan in 1664 naar Kamperveen vertrokken kunnen zijn. Zijn zoon Egbert Cornelis Hartsuicker duikt pas in 1675 op in de pachtboeken: erf 53/Eerste erf van de Welle. Zie ook de zoektocht naar Cornelis Egberts Hartsuicker. Naar ik aanneem de kleinzoon van de hierboven genoemde Cornelis Egberts Hartsuicker.https://www.historischcentrumoverijssel ... artsuicker
Cornelis Egberts Hartsuicker zou dan in 1664 naar Kamperveen vertrokken kunnen zijn. Zijn zoon Egbert Cornelis Hartsuicker duikt pas in 1675 op in de pachtboeken: erf 53/Eerste erf van de Welle. Zie ook de zoektocht naar Cornelis Egberts Hartsuicker. Naar ik aanneem de kleinzoon van de hierboven genoemde Cornelis Egberts Hartsuicker.https://www.historischcentrumoverijssel ... artsuicker
- ria van bessen
Voor alle duidelijkheid.
Voor alle duidelijkheid.Ik bedoelde niet de erfuiting van Niese Post aan haar kinderen. Ik bedoel de erfuiting aan Simon Alberts, de zoon van Albert Berents. Daar vind ik niets van onroerend goed terug.Terwijl Geertrui zijn dochter dat dus wel doet.
Oh, ik snap wat je bedoeld.
Oh, ik snap wat je bedoelt. De zus van Hendrikje, Gertruid maakt er gebruik van in 1666, evenals haar tante Grietje in 1666. Ik heb ook een erfuiting van haar broer Egbert gevonden ( RAK 97, fol 82v, 23-01-1679). Net als bij de man van Hendrikje in 1672 geen vermelding van het erf in Kamperveen, of ander onroerend goed. Mogelijk hebben de erfgenamen tussen 1666 en 1672 de onverdeelde boedel verdeeld. Ik weet niet of daar een notariële akte van gemaakt moest worden, in Kampen heb ik die tenminste niet gevonden. Ook mogelijk dat Cornelis Egberts Hartsuicker, de bewoner in 1666, overleden is in die periode van 1666 tot 1672 en de erfgenamen het erf verkocht hebben.
- ria van bessen
Volgens het waterschap is het
Volgens het waterschap is het erve in Kamperveen in 1690 [fol. 47] nog steeds in het bezit van de Hartsuikers.08 - Cornelis Egberts Hartsuickers erfgenamen [aangeslagen voor] 09-04-00