Jacob Rabers & Lubbertha Munstege.
Neen, dat kunt u niet weten.
Neen, dat kunt u niet weten. Het was meer bedoeld als suggestie om bij de vraag te blijven, hoe moeilijk ons dat soms valt.Ik kwam tot ongeveer dezelfde veronderstelling; die familie Westrik is me nog niet helemaal duidelijk, maar volgens mij hier niet de gezochte.De doopboeken van Wesepe zijn na een brand gereconstrueerd, vandaar ook het mooie, regelmatige, handschrift. En nu kwam ik bij de Hillebrand familie, waar het hier niet in de eerste plaats omgaat, iets vreemds tegen. De doop van Elsjen kind , dp 9.11.1727 te Wesepe, van Jan Jansen Veldhuis. Zou dat een verschrijving van Esse kunnen zijn, wiens doop niet te vinden is. Stel: de koster vindt in een kladbriefje Esse geschreven met twee lange essen (die soms ook als ff worden gelezen), dan ligt E"LS"(j)e wel voor de hand. Ik kwam hier op omdat Esse Jansen Veldhuis niet te vinden is (een van zijn kinderen ging in Deventer zelf als van Essen door het leven!).
- ria van bessen
Dat is inderdaad wel mogelijk
Dat is inderdaad wel mogelijk, maar het blijft een aanname.Esse Jansen olde Velthuis huwt te Olst, is hij de bedoelde persoon?
Ja die, alleen trouwt hij te
Ja die, alleen trouwt hij te Wesepe (22.11/16.12.1753), en dat past erg mooi bij een mogelijk geboortejaar 1727Kinderen: allen doop Wesepe1754: Roelof Oud Velthuijs1755: Janna Nienhuijs1759: Jannes Nienhuijs1764 Jenneken Oosterlaar (overl. Deventer 31.3.1840 ingeschreven als Jenneken Veldhuis)1767: Willem Oosterlaar (overl. Deventer 16.6.1831, ingeschreven als Willem van Essen)Verder is er een Jan Oude Velthuijs (Wesepe 1755), zoon van Jan, in de Nieuwe Herberg. Is dit de jongste/een jongere broer van Esse?Kunnen we hieruit concluderen dat de familie 1754 Veldhuis verlaten had?En wat vinden we van het element nieuw in Nienhuijs en Nieuwe Herberg? Toeval, of twee namen voor het zelfde huis?
- ria van bessen
Volgens mij kan die conclusie
Volgens mij kan die conclusie wel getrokken worden, ik kan ook verder niets vinden van de kinderen van Jan Jansen Velthuis in Wesepe.Ik hiphop van Olst naar Raalte en terug in verband met Wesepe.In Olst zit een akte van Jan Hendriks Velthuis x Maria Jansen die met hun zoon Jan een akte van ouderdomsvoorziening opmaken. Datum 12-4-1726 f361 en gelukkig ondertekenen een aantal personen de akte, de vader Jan hendriks en blijken de andere zonen Lammert, Arent, Teunis en Evert Jansen te heten en is er ook een zwager[?] Evert Hendriks, buiten de voornoemde zoon Jan.Lambert is volgens mij gehuwd met Willemtien Teunissen en wonen ze op de Visserij in Hengforden. Lambert overlijdt, zijn weduwe hertrouwt volgens f412 dd 24-08-1731 en er worden als voogden aangesteld Berent Westerik en Jan Velthuis. Het oudste kind van Lammert heet Jenneken, daarna een Hermine, Hendrine, Marie en Teunis. En aangezien Lambert Jansen de zoon van Jan Velthuis in Wesepe een dochter Jenneken laat dopen op 1 juni 1721 denk ik dat deze Lambert de juiste persoon is.Wat Esse betreft, heb ik nog niets concreets.
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Jan Velthuis - Nieuwe Herberg - is hij niet de vader van Gerrit Roskam alias Nieuwe weerd?
Neen, hij is de grootvader,
Neen, hij is de grootvader, via dochter Geesje.( Zie het bericht van 3 september. Mocht dat niet duidelijk genoeg zijn, dan gaarne bereid uitvoeriger hierover te berichten.)Om op de lange s (de dubbele s meestal verschillend geschreven, de eerste wat korter, de tweede op een f lijkend) terug te komen: de transcribent die het trouwregister van Wesepe op vpnd heeft geplaatst, had daar ook problemen mee: Esse Veldhuis trouwt daar als Eppe (en het vraagteken bij de bruid kan ook weg, die kwam van de Croate), en twee inschrijvingen daar boven heet de boerderij Wesseling Weggeling (beide inschrijvingen van 1753). In 1771 en 1778 lezen we nog twee maal Westelink.