Hendrik Harms [van der Wal] en Hendrikje Derks van de Nieuwe Wetering, Mastenbroek, uit Dalfsen
- ria van bessen
bericht 3
bericht 3Jan Harms Dijk x Geertien Geersen - en geen Gerrits - wonende te Emme, heeft een zus Geesien die ongehuwd is en ook in Emmen woont. Zij zijn de halfzussen van Gerregien Everts de vrouw van Hendrik Bergman. En deze Gerregien krijgt wél een morgen land in de Broekskamp te Emme toebedeeld én Hendrik Bergman wordt 1x in het ORA Dalfsen op de Doeveler genoemd.Helaas .. geen Derk.
- ria van bessen
bericht 4
bericht 4Wat moet [op 17 jan. 1750 aangegeven in Zwollekerspel] Gerrit Jans Dijk in de Marshoek uit Emme eigenlijk met 2 1/2 morgen land in de de Broekslagen te Berkum?Het zal niet zulk best land zijn?, dat denk ik teminste, want de prijs bedraagt maar 50 gls.Vreemd of niet?
De vrouw van Jan Harms Dijk
De vrouw van Jan Harms Dijk wordt in de DTB-boeken steevast Geertien Gerrijds genoemd, en dat had ik vertaald naar Gerrits. Waaronder een dochter Hermine, die trouwt (vóór 1731) met Jan Jansen Bouwhuijs. Het lijkt me vreemd als die Jan Bouwhuijs dezelfde is als Jan Bouwmeester die een morgen uit de Samenkamp verkoopt. Gerrit Dijk heeft drie zussen en een broer die trouwen en kinderen krijgen, daarom twijfel ik of die morgen uit de Samenkamp wel van zijn ouders komt.Over de Koldenhovens heb ik nog het volgende gevonden: 1701: 7 aúg Derk soon van Jan Henriks Koldenhaven en Henrikie derks in de Mershoek en 1702: 23 aúg Mergien dogter van Jan Henriks Koldenhoven en Henrikie Derks in de Merihade te Emmen. Of die twee dopelingen volwassen zijn geworden, is mij niet bekend.Een erf met de naam Kollenhoven in de Marshoek / Vegterweerd staat in 1832 op naam van Jan Overmars en mede-eigenaren. Is het dit erf dat Gerrit Dijk en vrouw Annigjen Jansen in 1759 verkopen?
En betreffende de achternaam
En betreffende de achternaam van der Wal, die heb ik voor 1811 ook niet gezien. Volgens het 0125.52 Zwollerkerspel. Register van naamsaanneming verandert Herm Hendriks, de jongste zoon van Hendrik Harms en Hendrikje Derks, zijn patroniem in de achternaam Van der Wal, evenals zijn neven Hendrik en Derk, zonen van zijn broer Willem Hendriks, die hun achternaam Hendriks (=patroniem van de vader) veranderen in Van der Wal. Hendrikje Hendriks, overleden in 1810 wordt bij de huwelijken van haar kinderen steevast Hendrikjen Hendriks genoemd. Alleen bij het overlijden in 1839 van haar zoon Hendrik Rietman wordt ze Hendrikje Hendriks van der Wal genoemd. Maar bij het overlijden van haar dochter Trijntje Nijboer in 1880 heet ze Hendrikje Bos.
Effe googlen op 2 1/2 morgen
Effe googlen op 2 1/2 morgen land in de de Broekslagen te Berkum levert het volgende:historischcentrumoverijssel.nl/forum/genealogie/egbert-egberts-van-herfte-cq-gerrit-egberts-van-herfte?page=3in dec. 1749 verkoopt ene Gerrit Egberts uit Oosterholt 2 1/2 m. Broekslagen te Berkum. Met o.a. Gerrit Egberts J.M. van Harfte en Lubbegien Jansen Dijk weduwe van Jan Jansen van den Berg uit Oosterhout En in mijn aantekeningen heb ik staan: gedoopt te Windesheim: 31 maart 1695 | Jan Hendricks Dijck in Herculo | Lubbegien Dijcks En die vader Jan Hendrik zal de volgende zijn: 19-02-1687 Jan Hendricks Dijck j.m. uijt Assendorp woonende te Winsun en Albertie Hendricks wed. van sall: Assien Jansen van Grael woonende tot Herculo zijn in den Houwelicks Staet bevestightDe vader van Lubbegien Dijcks lijkt me niet dezelfde als de vader van Gerrit Jans Dijk in de Marshoek. Andere zoektocht, andere personen, los van deze zoektocht ?
- ria van bessen
De naam van der Wal kan niet
De naam van der Wal kan niet toevallig zijn aangenomen omdat ze bij de wal woonden of zo?Als die naam bij dit geslacht behoorde hadden ze die naam ook kunnen bevestigen in plaats van aan te nemen.Egbert, in die akte wordt ze Geertien Geerts genoemd, dat wou ik er mee aangeven, maar zij is wel dezelfde persoon. Geertje is niet verwant, ook geen twijfel over.Er zit altijd een gevaar in dat je gaat verzanden, als je de eigenaars van land gaat uitzoeken. Ik hou me liever nu nog even bij de feiten. Zoals het land. 3 morgen klopt niet, zag ik nu. Dat staat wel zo in de akte, of het is een typefout of is die fout toen gemaakt? Ik zal de foto controleren.Want in f50 van de 50e penning wordt 1 morgen aangegeven voor 250 gls en in f57 wordt 1 morgen aangegeven voor 200 gls. Maakt 450 gls en zouden de 2 overgebleven kinderen ieder voor 225 guldens hierin devolderen.En ook in f28/29 dd 7-10-1732 ORA Dalfsen vrijwillige aktes, wordt 1 morgen gekocht die gelegen is in een kamp van 8 morgen, genaamd de Broekskamp.Hendrikje Derks en man verkopen 1 morgen uit de Samenkamp. Hier is dus ook verwarring over de naam, werden die door elkaar gebruikt of is het echt land wat ergens anders in Emme lag.Willem Alberts en Hendrik Jansen zijn voogd als ooms over de kinderen Hendrik en Albert van Jan Jansen wedr. van Marrigien Alberts volgens f5/6 dd 7-12-1731.Willem Alberts uit Rechteren w. aan de Marsch is wedr. van NN in 1753 en heeft dan een zoon Albert, en nog een Willem, Marten en Derk. Hij doet het hele spul over aan zoon Albert. De laatste 3 zijn nog ongehuwd. Is hij de juiste?In de VOT 1748 wordt hij Wilm Mersman genoemd ? met zoon Wilm boven 10 jr en een kind onder 10 jr. een dienstbode en is weduwnaar.
Waar de naam Van der Wal
Waar de naam Van der Wal vandaan komt weet ik niet, ik heb het me zeker wel eens afgevraagd. Hendrik Harms en Hendrikje Derks woonden aan de Nieuwe Wetering in Mastenbroek vanaf 1750. Ze waren pachters op de Rouwenhorst. Hun jongste dochter koopt dit in 1802: een welgelegen erve den Rouwenhorst genaamd, gelegen in Mastenbroek aan de Nieuwe Wetering, zijnde het eerste erve voorbij Ruimzicht, [-] oostzijde Volgens de vuurstedenregister in 1751 was Hendr. Herms de gebruiker van het eigendom van de Erfgen. Lodewijk Van Sonsbeek voormalige eigenaar Br. Keijser. Burgemeester Keijser was eigenaar volgens de vuursteden 1682, toen Peter Dercksen gebruiker was. En in 1741 huurde Claas Hendriks van Hopman Sonsbeeck.Overigens denk ik dat ik een fout heb gemaakt, betreffende de naamsaanemingen. Derk en Hendrik zijn niet neven, maar zonen van Harm Hendriks. De neven van Harm Hendriks zijn gedoopt aan de Zeedijk. De kinderen van Willem Hendriks noemen zich wel Van der Wal bij hun huwelijken in 1817, 1822 en 1833.Harm Hendriks woonde aan de Nieuwe Wetering op een boerderij van (de weduwe van) Evert Jans Eekhout.En van welke plek langs de Nieuwe Wetering in Mastenbroek de naam Van der Wal zou komen, is mij niet duidelijk. Dus ik heb een vermoeden dat die naam, hoewel ze die niet gebruikten, waarschijnlijk toch meegenomen is uit Dalfsen.
- ria van bessen
Ja, Hendrikje huwde Roelof
Ja, Hendrikje huwde Roelof Herms Rietman van het Ruimzicht, dat is me bekend. Overigens heb ik nog wel een vraag c.q. opmerking over Willem Hendriks v.d. Wal. Maar dat komt later wel.Het land wat de kinderen van Derk Gerrits hebben, is gekocht. Niet ge-erfd, wat jammer is want dan was er een aanknopingspunt. Van een hertrouw van Willemtjen is niets te vinden, geen voogdij ook. Alleen de aankoop van die grond.Als de naam van der Wal wel bij dit geslacht hoort, is het dan wijs om een verbinding met een andere van der Wal te zoeken? In Dalfsen zit alleen een Claas van der Wel en nazaten.
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Gerrigjen Derks gevonden. Zij is gehuwd met Hendrik Jans, gaat hertrouwen met Gerrit Gerrits volgens f162/163 dd 13-02-1749 en heeft een kind genaamd Derk. Voogden Hendrik Jansen en Jan Jansen. Zij keert aan haar zoon een morgen land genaamd de Broekskamp wat gelegen is in de Marshoek. uit als hij 17 jaar is geworden, tot die tijd blijft het vruchtgebruik bij haar, verder nog 50 gls en een kist.Hertrouw op 7 febr. 1749 dopen 2e huwelijk zitten ook in Dalfsen NH
- ria van bessen
bericht 3
bericht 3De namen worden inderdaad door elkaar gebruikt voor hetzelfde land.In ORA Dalfsen deel 12 f148v dd 22-08-1783 wordt gesproken over 4 morgen land zowel hooi als zaailand genaamd de Broekcamp of Doevelercamp genaamd.En misschien is de benaming die volgt ook interessant?In diezelfde akte wordt gesproken over een morgen land gelegen in Emme die het Grond Derks of Vechtencampje heet. De verkopers zijn de al eerder hieronder genoemde Aaltje Freriks [Snel] en haar [3e] man Willem Schutte. Die er verder niet toe doen. Het gaat om het bewijs dat de grond van Gerrichjen en de grond van Hendrikje dus beide namen kunnen dragen en kennelijk heeft de grond van Hendrikje nog een extra toevoeging de Samenkamp?