Hendrik Harms [van der Wal] en Hendrikje Derks van de Nieuwe Wetering, Mastenbroek, uit Dalfsen

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_

Nu er gegronde twijfel is of

Bericht door Egbert_ » 25 mar 2018, 17:42

Nu er gegronde twijfel is of Wiggertje Jans Dijk wel de moeder is van de dopeling Hendrik (1727, Harculo) is het misschien goed om nog weer eens te kijken naar die grondverkoop in 1752: Verschenen is Gerrit Dijk of Koldenovend in qualiteit als volmagtiger van Hendrik Harms en zijn huisvrouw Hendrikjen Derks, wonende in Mastenbroek.Mijn vraag is, wie zou je een volmacht geven om te verkopen. Mij lijkt het het meest voor de hand liggend om een volmacht aan (gewezen) voogden te geven, of aan mede-erfgenamen, als het een erfenis betreft. Van Hendrikje Hendriks weten we nagenoeg zeker haar afkomst, en dat Hendrik Jans Hofbree haar voogd was van moederszijde, en dat die nog leefde in 1752 en in Emmen woonde. En dat haar zus hertrouwde met Gerrit Gerrits in 1749 en ook in Emmen woonde. Dus waarom Gerrit Dijk, alias Koldenhove gevraagd als gevolmachtigde?Is het niet aannemenlijker dat het stuk land een erfenis was uit de familie van Hendrik Harms?

Egbert_

Deze Gerrit Dijk alias

Bericht door Egbert_ » 25 mar 2018, 18:11

Deze Gerrit Dijk alias Koldenhove had een zus Hendrikje, van wie ik niet meer weet dan haar dopen in 1704. Ook had deze Gerrit Dijk een zus Geesje met Jacob Peters. Zij lieten kinderen dopen van 1727 tot 1743, waarbij vermeld wordt dat ze In de Hoeve te Emmen wonen. Is dat niet dezelfde boerderij als die van Evert Derks Hoeveman, waar Hendrik Harms en Hendrikje Derks tot hun trouwen dienden?

Janny Lalkens

Of het bij in of op de Hoeve

Bericht door Janny Lalkens » 25 mar 2018, 18:28

Of het bij in of op de Hoeve om één of meerdere boerderijen gaat, weet ik niet. Gerrie Bongers-Brouwer heeft in het blad van de Historische vereniging van Dalfsen een artikel gepubliceerd over Jacob Peters op de Hoeve. Uit haar onderzoek het volgende:JACOB PETERS                               ~15-09-1685 Zwolle, * Haarst                                                           + ong. 1755 Dalfsen, Emmenx         GEESSIEN JANSEN (DIJK)           *13-12-1700 Dalfsen, Emmen                                                           +Jacob, zv. Peter Everts en Elisabeth EghbersGeessien dv. Jan Harms Dijk en Geertien Gerrijds Kinderen geboren op de Hoeve in Emmen en gedoopt te Dalfsen, Elisabeth te Zwolle:1.   ~29-06-1727 Wilhelmina 67/1242.  ~28-11-1728 Jan  67/134                      xAleida Jansen Bouwmeester3.  ~19-02-1730 ELISABETH                      x DIRK HERMS (VISSCHER) volgt Visscher4.  ~20-07-1732 Peter 68/22  (1756 doet Pieter Jacobs uit Emmen belijdenis.)5.  ~13-01-1743 GEERTJE 68/84    x HENDRIK WILLEM OPHOFF 

Janny Lalkens

Geessien Jansen Dijk haar

Bericht door Janny Lalkens » 25 mar 2018, 19:07

Bericht 2.Geessien Jansen Dijk haar ouders huurden in de Marshoek/Emmen onder Dalfsen  't Knoppers. De vader heet dan naast Dijk ook Knoppers. Deze Jan Harms Dijk kan een broer Harmen Harms Dijk hebben gehad, dit is niet zeker. Hun vader kan Harmen in de Mars te Emmen zijn geweest, Vuursteden 1675.Volgens G.A. Hutten in Jonker op de Heerenbrink onder Lierderholthuis ( blz. 158)  huurde Jacob Peters ongeveer 10 ha. , de achterste Hoeve heette zijn huurboerderij, die een leen van de prov. Overijssel was. Zie Eijken, Repertorium op die lenen no. 85. Mogelijk hebben we op dit Forum al eens iets over Jacob Peters gehad. Als er een achterste Hoeve is, is er mogelijk nog een andere hoeve, maar die ben ik nog niet tegen gekomen.

ria van bessen

Is dat niet de omgedraaide

Bericht door ria van bessen » 25 mar 2018, 19:53

Is dat niet de omgedraaide wereld, denken dat de grond bij Hendrik Harms hoort? Terwijl juist die grond de zoektocht naar de ouders van Hendrikje openbrak, er was dan wel een doop,  maar meer ook niet.

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 25 mar 2018, 19:56

bericht 2Dan is het logischer te denken dat Gerrit Dijk alias Koldenoven die grond heeft verkocht bij volmacht voor zijn schoonmoeder. Die heet ook Hendrikje Derks. En dan is zijn schoonmoeder met Hendrik Harms getrouwd.

Egbert_

Dat ben ik niet helemaal met

Bericht door Egbert_ » 25 mar 2018, 20:13

Dat ben ik niet helemaal met je eens. We begonnen inderdaad met die grondverkoop. Op zoek naar de gezinnen van andere verkopers, die mogelijk uit dezelfde erfenis verkochten. Maar wegens onduidelijke perceel beschrijving mogelijk een totaal ander perceel verkochten. En vanwege die inwoners van Lenthe, die zo nu en dan niet dopen in Dalfsen, maar in Heino, ben ik daar ook gaan zoeken. En daar kwam ik dopen tegen van de Brinkhof. Maar de familieband met de andere verkopers is helemaal niet uitgezocht. En de grond, waar de voogden van Hendrikje Derks in 1732 in handelen heet de Broekskamp en wat Hendrik Harms en Hendrikje Derks verkopen in 1752 heet den Samenkamp of Douvelaarkamp. Wel beide in de Marshoek te Emmen. Maar toch verschillende namen. Dus, waarom geen verschillende eigenaren?

ria van bessen

Met deze zienswijze kan ik

Bericht door ria van bessen » 25 mar 2018, 20:23

Met deze zienswijze kan ik niets. Ik ga er ook niet op reageren, of om proberen meer te uit te leggen. Als je denkt dat die grond van Hendrik is, en niet van zijn vrouw prima.Maar ik steek er geen energie meer in.

Egbert_

Volgens mij waren de

Bericht door Egbert_ » 25 mar 2018, 21:28

Volgens mij waren de schoonouders van Gerrit Dijk alias Koldenoven Jan Henriks Koldenhoven en Henrikie Derks. En de verkopers waren pasgetrouwd, en hadden dus nog geen kleinzoon. Dus ik kan de logica hier niet meer volgen. Of bedoel je te zeggen dat gevolmachtigden alleen familie waren in gevallen ze optraden namen een (oude) moeder of schoonmoeder?

ria van bessen

Dan staan we quitte, ik kan

Bericht door ria van bessen » 25 mar 2018, 22:09

Dan staan we quitte, ik kan namelijk jouw logica ook niet volgen.Misschien kun je eerst dit bekijken.Op 13 juni 1778 koopt Hendrik Harms en zijn vrouw Hendrikje Derks én Hendrik Roelofs en zijn vrouw Marrigjen Jans alle wonende aan de nieuwe wetering 2 morgen van 4 1/2 morgen hooiland in Jutjes Rijte, waarvan de weduwe Harmen van der Vegte de andere 2 1/2 morgen toebehoort. Verkopers zijn Pr. Salamon van Deventer als gevolmagtiger van Jan Willems van Stegerewn en grietje Kersjes alsmede van Jan van de Laen x Johanna van Stegeren.

Plaats reactie