Wie weet meer van Willem Jansen, getrouwd op 3 mrt. 1657 te Zwolle met Hilligjen Alberts

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Gezinus Grissen

Now we talking. Dat is dus

Bericht door Gezinus Grissen » 16 mar 2018, 02:19

Now we talking. Dat is dus een heel mooi gegeven uit de transportakte en daarmee zijn we concreet één generatie verder gekomen. Ook bedankt voor de doop en begraafgevens.Met de gegevens van Velthuis kom je dus niet verder, naar ik aanneem.

ria van bessen

Lambert Teunissen is dus een

Bericht door ria van bessen » 16 mar 2018, 10:55

Lambert Teunissen is dus een Bos. Lijkt me ook wel belangrijk om te weten?Ik ben met je gegevens Velthuis nog niet bezig geweest. Ga ik nu doen.

Gezinus Grissen

N.a.v. je laatste reactie ben

Bericht door Gezinus Grissen » 16 mar 2018, 11:49

N.a.v. je laatste reactie ben ik gisteren een flink aantal uren bezig geweest om invnr. 2 (1642-1702) van Stadsgericht Ommen door te spitten op de naam Velthuis. Dit leverde onderstaand resultaat op:Stad Ommen, invnr. 2, fol. 5, 18 feb. 1643 Henrick Jansen Velthues bekende dat zijn zoon Frerick 14 jaar met hem gevaren heeft zonder loon te ontvangen. In presentie van Derck Henricsen en Roeloff Jansen als mombaren van Frerick verklaarde hij dat zijn zoon Frerick als loon voor zijn grote arbeid, in grote kou gedaan, na zijn vaders dood van zijn goederen zal profiteren 100 daalder. Met verder voorbehoud dat wanneer Frerick met zijn vader en stiefmoeder Trijne niet goed kan omgaan en van hem moet vertrekken, dat de vader Henrick in dat geval beloofd zijn zoon Frerick die 100 daalder mee te geven.?Stad Ommen, invnr. 2, fol. 7, 22 feb. 1642 Lambert Egberts met zijn huisvrouw Mechtelt bekenden voor hun erfgenamen opgenomen en ontvangen te hebben van Derck Henricsen Velthues een somma van 50 Caroligulden, te verrenten met 2 goudguldens met als onderpand hun Ambelt en alle rechten op hun smederij.?Stad Ommen, invnr. 2, fol. 15vo, 23 jan. 1644 Gert ter Hoorst met zijn huisvrouw Mechtelt bekenden dat ze hadden verkocht aan Henrick Velthues en zijn huisvrouw Trijne een goren gelegen op den Orth.?Stad Ommen, invnr. 2, fol. 20vo, 12 aug. 1644 Omdat twee veenslagen voor de Woeste waren blijven liggen tussen de slag van Jonkheer Tongeren en Cordt Mensen, waarvan de niemand het eigendom opeiste, verkochten de burgemeesters dit aan mede raadsvriend Derck Henricksen Smyt en Henrick Jansen Velthues. Daarna verscheen Derck Henricksen, die verklaarde dat hij zijn slag verkocht had aan Henrick Jansen Velthues.?Stad Ommen, invnr. 2, fol. 55, 24 jan. 1650 De ehelieden Gerryt Jansen Velthuis en Steven[tje] Henricksen bekenden schuldig te zijn wegens opgenomen penningen aan de mombaren van de kinderen van zalige Derck Stevens en Geertien Henricksen, ehelieden, de somma van 150 goudgulden, zijnde de laatste termijn van het huis waarin tegenwoordig Gerryt Velthuis woont. In een latere notitie van 14 januari 1661 werd door Lubbert Geersen in kwaliteit als momber verklaard dat het verband, liggende op het huis van Gerryt Velthuis, door tegenwoordige eigenaar Mense Gosens was afgelost, voldaan en betaald.?Stad Ommen, invnr. 2, fol. 61, 6 mrt. 1651 Lambert Henricksen, als volle oom van de kinderen van zalige Derck Stevensen en Geertien Henrix, ehelieden, bekende wegens de voornoemde kinderen verkocht te hebben aan Lubbert Geersen, Jan Dercksen en hun huisvrouwen een stuk land genaamd Stevenskamp, aangeland aan de oostzijde Jonkheer Heerdt en de westzijde de Stad van Ommen, voor een somma van penningen die verkoper en zijn vader, als bestevader van de voornoemde onmondige kinderen, bekenden hen voldaan en betaald te zijn.?Stad Ommen, invnr. 2, fol. 63vo, 28 apr. 1651 Gerryt Jansen Velthuis en Steven[tje] Henricksen Paerhuis bekenden verkocht te hebben aan Jan Elferinckhoff een veneslag in het Achterveen in richting van de Woeste, naast de slag van koper Jan Elferinckhoff gelegen.?Stad Ommen, invnr. 2, fol. 88, 24 jan. 1653 Berent Geersen en Essien Jansen, ehelieden, bekenden verkocht te hebben aan Henrick Velthuis en zijn huisvrouw een gaarden gelegen binnen Ommen tussen [het land van] Rotger van Borne en Derck Velthuis.?Stad Ommen, invnr. 2, fol. 98, 14 nov. 1654 Testament van Henrick Jansen Velthuis, krank van lichaam maar zijn verstand heel wel machtig, en Trine Werners, gezond van lichaam en geassisteerd met Gerryt Velthuis als momber. Zij verklaarden elkaar wederzijds te benoemen tot erfgenaam van de tegenwoordig gemeenschappelijk bezeten goederen. Ziij geven aan de Armen te Ommen 6 Caroligulden. Testateurs willen dat alle door hen bezeten goederen na hun dood zullen vererven op hun zoon en stiefzoon Frerick Henricksen, mits dat hij zijn stiefmoeder Trine Werners de tijd van haar leven zal verplegen en onderhouden in kost en kleding. De drie kinderen van Trine voorschreven zullen na haar dood eens voor al elk ontvangen een pont groot, wordende de kinderen van haar zoon Warner in plaats van hun vader voor eens als na rechte gerekend, waarmee zij afstand zullen doen als zijnde nog een kennis. Vanwege haar verzorging en onderhoud en de geringe middelen uit de inboedel hoeft zij daar niets meer van te houden. Testators dochters man Lambert Egberts heeft van de testator ontvangen 50 Caroligulden die hij jaren voor hem heeft verrent, hem de smitse heeft laten zetten en het merendeel bekostigd. De kinderen van zijn zalige dochter Mechtel zullen na zijn dood samen ontvangen eens 8 goudgulden, waarmee zij hun kinderlijke quota hebben genoten.?Stad Ommen, invnr. 2, fol. 109vo, 16 jun. 1640 Opnieuw vastgelegde getuigenverklaring van Geert Harmsen Mollemans, omtrent 72 jaar, en Derck Henricksen Velthuis, omtrent 60 jaar, die beide verklaarden te Ommen geboren en getogen te zijn.?Stad Ommen, invnr. 2, fol. 112, 19 mei 1656 De ehelieden Frerick Henricksen en Anna Gerrytsen, ook Trine nagelaten huisvrouw en weduwe van zalige Henrick Velthuis, verklaarden dat hun zalige vader en eheman Henrick Velthuis voornoemd voor enige jaren heeft verkocht aan Geert ter Horst en zijn erfgenamen een zekere veenslag in Ommer Voerveen, liggende westwaarts Roeloff Derksen en oostwaarts Spijker Jennen slag welke nu Heerinck gebruikt. Ze bekenden dat de kooppenningen aan hun zalige vader en eheman waren voldaan, waarna ze de veenslag overdroegen aan Willem, Henrick en Mechtelt Geersen, kinderen en erfgenamen van Geert ter Horst.?Stad Ommen, invnr. 2, fol. 173, 19 nov. 1667 Jan Jansen Velthuis en Jan Willemsen met hun huisvrouwen Aele Roeloffs en Geese Jansen, als mede-erfgenamen van wijlen Mense Goosens, ook vertegenwoordigende de absente erfgenamen, bekenden verkocht te hebben aan de ehelieden Jasper Geersen en Marrychen Albers een stuk land in de Ommer Es bij de molen, aangeland oostwaarts Gerryt Geersen en westwaarts de kopers.?Stad Ommen, invnr. 2, fol. 184, 22 mei 1668 Jan Jansen van Geelmuiden en Garryt Geersen als erfgenamen van zalige Roebert Jans transporteerden en droegen over aan de ehelieden Jan Jansen Velthuis en Aeltyen Roeloffs een gaarden, gelegen in de Laeracker naast den Garstencamp, groot ongeveer 6 spint gezaai.?Stad Ommen, invnr. 2, fol. 249, 15 jan. 1679 Jan Velthuis, Harmen Jansen en Jan Garrytsen Styck, tezamen erfgenamen van wijlen Jennegien te Hulst, mede vertegenwoordigende de andere erfgenamen, bekenden verkocht te hebben aan de ehelieden burgemeester Jan Gaerts en Elysabeth Egberts een stuk zaailand, gelegen in het Nijeland, aangeland oostwaarts Jan Gerryts en westwaarts Geert Jansen Boumeister.?Stad Ommen, invnr. 2, fol. 262vo, 29 jan. 1681 De ehelieden Jan Jansen Velthuis en Aeltyn Roeloffs bekenden verkocht te hebben aan Lucas Geersen en zijn huisvrouw Geertruidt een stuk land op het Rot, zoals van of uit het Heerenerf is gekocht.?Stad Ommen, invnr. 2, fol. 291, 16 mrt. 1685 Anna Cost en haar gekozen mombaar Claes Peters bekenden wegens opgenomen en ontvangen penningen schuldig te zijn aan Jan Velthuis een somma van 292 Caroligulden, welke de kooppenningen zijn van een op 26 december 1675 door Derck Meijnders in zijn leven aangekochte huis.De families Velthuis moeten in de 17e eeuw tot de middenstanders van Stad Ommen worden gerekend vanuit de beroepen schipper, bakker en smid. In de 18e eeuw zien we de naam Velthuis terug in beroepen als procurator. Het was dus een succesvolle familie die steeg op de maatschappelijke ladder en huwelijken aangingen met andere vooraanstaande families. Misschien dat met voorstaande namen de draad te Zwolle weer opgepakt kan worden. Ik ben benieuwd.

Gezinus Grissen

Ja, dat met die naam Bos viel

Bericht door Gezinus Grissen » 16 mar 2018, 11:50

Ja, dat met die naam Bos viel mij gelijk al op. De molen is dus in 1691 in twee gedeelten verkocht. In 1715 wordt Hilligien Alberts begraven als weduwe van Lambert Bos. Zou het kunnen zijn dat de molen na het overlijden van haar man verlaten werd door de weduwe en zij op een erf kwam te wonen met de naam Bos? In Salland en Twente was het vrij gebruikelijk om boerderijnamen over te nemen in de naamgeving. Ik weet niet of dit ook gebruikelijk was in Zwolle(rkerspel).Van akten betreffende Velthuis te Stad Ommen had ik eergisteren een samenvatting getypt. Ik heb alles maar in het bericht gezet. Misschien komt het je bij andere genealogieën wel weer uit om deze gegevens te hebben.Het zou zo maar kunnen dat de Zwolse naam Velthuis verwant is aan de Ommense naamgenoten maar dat is voor dit onderzoek even niet relevant.

ria van bessen

Ja, dank je wel voor de

Bericht door ria van bessen » 16 mar 2018, 15:57

Ja, dank je wel voor de gegevens.Er is een Jan Velthuijs [= bakker van beroep ] die huwt met Jannichien Jans beide bij de Dieserpoorte op 15 febr 1676.Hij bewoont de helft van een huis staande en gelegen tussen de Dieserpoorten volgens de erfuiting van Jan Moerkercke wedr. van Jacomina Welincks volgens f369-370 dd 24-09-1687 Zwolle RA001-151 erfuitingen.In die akte staat verder - [-] en vermits het testament van Gerrijt Velthuis en zijn vrouw gemaakt, tegenwoordig niet kan worden geëxhibiteerd, maar gezegd wordt verbrand te zijn, hebben de mombers Hendrick Meulenbelt en Joan Kuinder zich gereserveerd, in cas namaals mocht blijken dat hun pupil Lambert Moerkercke uit kracht van dien enig recht te competeren waarvan zij zich nu onbewust zijn, als dan vergroting van het bewezen goed mogen eisen. Lambert krijgt ook nog als erfuiting een kamp weideland gelegen in Holterbroek  groot omtrent 3 1/2 m en nog een lang Maatgrave slagh, en een zilveren beker en kanne, 6 zilveren lepels, 12 stuks zilveren poppe goedt en een gouden ring met blauwe steen.Volgens de GI staat Gerrit Velthuis borg voor Jan Velthuis op 28 april 1676Jan Moerkerken huwt Christina van der Linden  3-9-/24-09-1687 met attest naar GenemuidenLambertus 10-05-1692 Zwolle z.v. Jan Moerkerken en Christina van der Linden*Wat van Arrien betreft. Er is niets te vinden wat een koppeling kan maken c.q. zou kunnen, behalve deze aantekeningen in Zalk.Aangenomen lid Arient Geritsen Kamerling opt huijse Buckhorst 1620.En een huwelijk van Albert Ariens z.v. Arien Gosens te Berckum met Stina Lamberts wed. in 1637 te Zalk.Is Hilligje wel eentje van Arrien? Ze komt uit Wijtem volgens haar huwelijksinschrijving, maar verder is er toch geen bewijs?

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 16 mar 2018, 16:04

bericht 2In het ORA Zwollerkerspel RA 612 zit ook een Gerrit Velthuis. Hij is gehuwd met Aaltje van Markel. Hij is voogd als aangehuwde oom over de kinderen van Peter Jacobs van Markel x Meghtelt Janzen, gewezen ehelui te Berkum volgens f192 dd 11-10-1681 .Ook hij is na deze datum spoorloos.

ria van bessen

bericht 3

Bericht door ria van bessen » 16 mar 2018, 21:03

bericht 3Zwolle RA001-150 erfuitingen 1659-1675  f430-431 dd 17-01-1670 Momberen over Willem Jans Mullers 5 kinderen: Hend. Berens en Ger. Velthuis.Hilliken Albers heeft aan haar vijf kinderen Janneke, Albert, Jan, Evert en Aeltien voor vaders goed bewezen de helft van hare molle genaamd de Vechtmolle met gelijk gedeelte van haar kar en peert, item een huis en de halve hof bij de kinderen van Geerlich Herms bewoond wordende, daarop 500 k.gls tot de kinders last zullen blijven liggen, edoch bij haar erfuiterse tot der kinderen mondige jaren verrentet worden, item de helft in een halve morgen hooiland, een half mudde gezaai tot Herfte, item de helft van een halve akker bij de tou-baan gelegen, item de helft van een vervallen en nog ongedeelde erfenis van wijlen Derck Gerris tot Assenderp, item iedere dochter een bedde met toebehoor en uitzet van kleren en de zonen bij de uitzetting elk een kleed na staats gelegenheid, onderhoud tot de mondigheid en ze het lezen, schrijven, naaien en ambacht laten leren, zullen van het jaar 1678 der kinderen goed te voren gaan en bij versterf één of meerdere kinderen zal de helft naar de moeder en de andere helft naar de andere kinderen gaan. Schepen Werner Crans.Over Albert van Arrien [akte 1666] is verder niets van te vinden.Albert Hendriks van Arrien lijkt in ieder geval  kinderloos. Deze is overleden voor 15 april 1642

Gezinus Grissen

Eerst maar even je eindvraag.

Bericht door Gezinus Grissen » 17 mar 2018, 16:59

Eerst maar even je eindvraag. Of Hilligje Alberts, de man van Vechtmolenaar Willem Jansen, een Van Arrien is weet ik niet. Het matchte in ieder geval met de akte van 22 juli 1666 die Peter mij aandroeg, waarin één van de zusters van de testators de naam Hilligje Alberts had en zij samen de kinderen waren van wijlen Albert van Arrien. Voor het gericht te Zwolle verschenen Jan Lamberts en Derck Herms uit Wijtmen om het testament van van de testators Gerrichijn Albers en Derck Alberts bij het gericht bekend te maken. Naar ik, denk ik, wel mag aannemen is dat dit dorpsgenoten waren van voornoemde broer en zus Gerrichijn Albers en Derck Albers. Ik denk dat we ook kunnen aannemen dat Gerrichijn en Derck Albers als vrijgezelle kinderen in het oudershuis van Albert van Arrien zijn blijven wonen. Helemaal zeker is dat niet maar dan zal Albert van Arrien in Wijthmen gewoond hebben. Peter noemde ook nog dat in 1635 vermeld werd Albert Hendricksen van Arrien te Wijtmen en in 1644 te Wijthmen de erfgenamen van zalige Albert van Arrien. Wat is de bron van deze notitie? Het is volgens mij hiermee wel bewezen dat er een Albert Hendricksen van Arrien te Wijthmen woonde. De trouwinschrijving Zwolle 7 Februarij 1657 Willem Jans molenaer aende Vecht en Hillichjen Aelberts j.d. tot Witmen. Sijn getrouwt den 3 Maert 1657 geeft echter geen bevestiging dat Hillichjen Alberts de familienaam Van Arrien had. Als ik er vanuit ga dat Hillichjen bij haar huwelijk 23 jaar was, kreeg ze haar laatste zoon na haar tweede huwelijk met Lambert Teunissen toen zij 39 jaar was. Hillichjen Alberts werd dan ongeveer in 1634 geboren en had bij haar overlijden in 1715 de leeftijd van 81 jaar.Je gaf mij de volgende trouwinschrijving door die past bij Albert Hendricksen van Arrien die in 1644 als overleden vermeld werd: Zwolle T mei 1643 Seijne Jansen, Jan Meijer N[agelaten] S[oon] tot Harcksen, ende Aeltijn Everts, Albert Henrijcks N[agelaten] W[eduwe] tot Witman. Getrouwt den 23 Majus 1643.Als broers en zusters van voornoemde Gerrichijn en Derk Albers van Arrien te Wijthmen werden in het testament van 1666 genoemd Hillichijn, Evertijn, Henrick en Derck Alberts (2x dus). De vader zal ongeveer in 1642 overleden zijn, uitgaande van voorgenoemd huwelijk. Het jongste kind moet in 1666 dan minstens 24 jaar oud zijn. Kinderen werden meestal in volgorde van leeftijd vermeld in akten. In dit geval zou Derck Alberts 2 dan de jongste zijn. Als we dan stellen dat Hillichijn de oudste van het rijtje was en er twee jaar tussen de geboorte van de kinderen zat (testators Gerrichijn en Derk niet meegerekend), komen we bij een geboortejaar van ongeveer 1636. Dat klopt wel ongeveer met haar geschatte leeftijd bij het huwelijk in 1657.Er is dus een behoorlijke kans dat Hillichjen Alberts, de vrouw van Willem Jansen, een dochter was van Albert van Arrien.Dan nog even over de naam Van Arrien. Ik denk niet dat het een patroniem is maar een toponiem. Arriën was een buurtschapje aan de oostzijde van de stad Ommen. Het voorzetsel Van duidt niet op een patroniem. De naam is analoog aan het toponiem Van Stegeren, ook een buurtschapje onder Ommen dat weer ten oosten van Arriën lag.Ik vond in het begraafboek van Bergklooster nog een paar inschrijvingen die ik niet thuis kan brengen:Tussen 23 mrt. en 5 apr. 1695 Mulders kindt van die Vechte.okt. 1710 De Mulder zijn vrouw van de Vegtmoole.jul. 1716 Gerrit de Molenaar van de Vegt Mole zijn kind.jun. 1717 Gerrit van de Vegt Mole zijn kind.Heb jij enig idee wie deze Gerrit op de Vegtmolen was? Bij haar overlijden in 1715 wordt Hilligien Alberts de weduwe van Lambert Bos mulder van de Vegtmeule genoemd.

ria van bessen

De Albert Hendriks die met

Bericht door ria van bessen » 17 mar 2018, 17:10

De Albert Hendriks die met Aaltje Rutgers huwde op23-11-1623 [en ook woonde in Wijtmen] leeft nog op 29 okt 1644.Ik zal je de aktes waar Albert van Arrien in genoemd wordt toezenden.Nee, ik weet niet wie deze Gerrit is, er zijn meerdere mulders bij de Vegt. Hilligien heeft alles verkocht. En zal het ooit gekocht zijn door Willem Jansen, maar die aktes heb ik niet. Willem Jansen huwt als molenaer aende Vecht, geen vermelding van jm of weduwnaar - 

Gezinus Grissen

Misschien dat je ook even

Bericht door Gezinus Grissen » 17 mar 2018, 17:16

Misschien dat je ook even kunt kijken naar de naam Seijne Jansen, zoon van Jan Meijer van Harcksen, die in 1643 trouwde met Aeltijn Everts, weduwe van Albert Henrijcks.

Plaats reactie