Wie waren de zusters Barbara Marienberg (geb. ca. 1684) en Geertrui Marrienberg (geb. ca. 1692) uit Zwolle?

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Gezinus Grissen

Wie waren de zusters Barbara Marienberg (geb. ca. 1684) en Geertrui Marrienberg (geb. ca. 1692) uit Zwolle?

Bericht door Gezinus Grissen » 16 apr 2018, 15:58

Ik vond te Amsterdam de volgende trouwinschrijvingen:Amsterdam Otr 4 aug. 1713 Abraham Janse de Blom, van Amsterdam, Wajermaker, oud 21 jare, op de Rosegracht, geassisteert met sijn moeder Annetje de Geluckige; en Barbara Marienberg, van Swol, oud 29 jare, woont als voorn, ouders doot, geassisteert met Annetje Hendriks. Getrouwd 20 augustus 1713 in de Nieuwe Kerk te Amsterdam. Amsterdam Otr 23 apr. 1717 Christiaan ter Weijden, van Amsterdam, oud 24 jare, op de Elantsgraft, geassisteert met sijn vader Jan ter Weijden; Geertruy Marrienberg, van Swol, oud 25 jare, op de Rosegraft, ouders doot, geassisteert met haar suster Barber Marrienberg. Getrouwd 9 mei 1717 in de Nieuwe Kerk te Amsterdam. Op Annetje Hendriks, de assistente bij het huwelijk van Barbara Marienberg, had waarschijnlijk de volgende trouwinschrijving betrekking:Amsterdam T 13 dec. 1692 Peter Andriesz, van Amsterdam, draeterecker, weduwenaar van Grietje Hendricx, in de Goutblomstraet; en Annetje Hendricx, van Swol, oud 31 jaren, in de Lojersdwarsstraet, ouders doot, geassisteert met haer suster Lubbetje Hendricx.Ik heb in Zwolle geen personen aangetroffen waarop de trouwinschrijvingen betrekking zou kunnen hebben. De naam Barbara is niet zoveel voorkomend, dus het zou toch mogelijk moeten zijn hiervoor een aanknopingspunt te vinden en dan voort te borduren op de naam van zuster Geertrui. Ik vond geen doopinschrijvingen onder de familienamen Marienberg/Marrienberg/Merrienberg/Marjenborg/Meijenburgh of wat voor mogelijke variant op de naam dan ook. Misschien is in ander bronnen iets te vinden.

ria van bessen

Het is mogelijk dat zij de

Bericht door ria van bessen » 16 apr 2018, 17:33

Het is mogelijk dat zij de dochters zijn van de Majoor Everhard Marrienberg en Vrouw Martha Vriesen. Of van Gerard Marrienberg, rentmeester en gehuwd met E. Vriesen.Vriesen zit in Vollenhove volgens mij. In Zwolle zit inderdaad niets. In Zwollerkerspel verkopen bovenstaande mensen wat grond of stellen dat als onderpand. [1697] Maar verder niets aan informatie over evt kinderen of een testament of i.d. waar je wat aan hebt. 

Gezinus Grissen

Van Geertrui staan nog twee

Bericht door Gezinus Grissen » 16 apr 2018, 18:56

Van Geertrui staan nog twee dopen genoteerd te Amsterdam:Amsterdam D 1 jul. 1718 kind Cornelia, ouders Christjaen ter Weijde en Geertruy Maryenberg, getuigen Simon van der Star en Machteltje Jans.Amsterdam D 8 mrt. 1722 kind Johannes, ouders Christjaen ter Wijde en Geertruy Maryenberg, getuigen Simon van der Star en Machteltje ter Wijde.De naam Cornelia zou een benoeming van moeders zijde kunnen zijn. Van zuster Barbara zijn er geen doopvermeldingen te Amsterdam.Ik vermoed dat de twee zussen pas in Amsterdam de familienaam Marrienberg gingen gebruiken maar deze naam in Zwolle niet genoteerd werd. Het valt mij op dat in het doopboek van Zwolle van voor 1700 heel weinig familienamen staan maar veel doopinschrijvingen met het patroniem van de vader vermeld werden. De belabberde doopindex van de boeken van Zwolle maakt een onderzoek op ouders die tussen 1680 en 1690 een kind lieten dopen met de naam Barbara, Barber of Berber nagenoeg onmogelijk. Door deze oudersnamen vervolgens na te kijken op nog een kind met de naam Geertrui/Geertje, zou een aanknopingspunt gevonden kunnen worden dat ook weer gebruikt kan worden voor het nazien van de gerichtsboeken op die gevonden namen.Er was te Zwolle wel de volgende trouwinschrijving met een Marienberg:Zwolle Otr 4 feb. 1713 Ahasuerus Lammert van den Marienberg en Hendrina Harmens ter Wisse. De proclamatien gaan mede tot Campen, alwaar ook sijn ingeschreven. 1713 den 6en Febr. door Sinkhorst Roedendrager geschut per ordre de Heeren Burgermeesteren in der tijd. Den 5 Maert Sinkhorst gebootschapt uit name der prasident Mbr dat mogten hunne voortgang gewinnen. Getrouwd 19 mrt. 1713.Kampen Otr 27 jan. 1713 Ahasuerus Lammert van den Marienberg jongman en Henderina Harmens ter Wisse jongedochter. Attestatie naa Swol.Ik denk dat dit een verschrijving is en hier sprake is van Ahasuerus Lammers van den Marienberg, dus een zoon van Lambert. Te Kampen komt de naam Marienberg ook een aantal keer voor maar ook daar zijn de doopinschrijvingen van Barbara en Geertrui niet te vinden.

helen

Mariënberg is ook de naam van

Bericht door helen » 16 apr 2018, 19:51

Mariënberg is ook de naam van een dorp bij Hardenberg. Komt de naam daar misschien vandaan?
Afbeelding

ria van bessen

Asweerus van de Marienbergh -

Bericht door ria van bessen » 16 apr 2018, 20:45

Asweerus van de Marienbergh - zoon van Jan Lamberts van den Marienbergh en Aarentjen Berents en gedoopt 23 juni 1710 te Kampen, broer Lambert van den Marienbergh is gedoopt op 12 nov 1713 te Kampen.Vader ondertrouwt als - Jan Lambertsen van den Marienberg jm van Campen op 26 april 1709Jan kan weleens de zoon zijn van Lambert Essiens, jm van den Marienborgh en Aeltjen Kruijdt jd van Campen. Zij gaan in ondertrouw te Kampen op 7 mei 1680Broer van Jan lijkt me dus die Ashueres oftwel Assien die in 1713 trouwt

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 16 apr 2018, 21:15

bericht 2In Kampen wordt in het oud archief 334 burgers - vermeldMarten Hermsen van der Marienburgh geboren tot Zwolle, die de stadsmeenten niet mag beslaan  dtum 30 april 1890Haha, moet natuurlijk 1690 zijn.

Gezinus Grissen

Even als antwoord voor Helen.

Bericht door Gezinus Grissen » 17 apr 2018, 00:22

Even als antwoord voor Helen. Ik denk dat de gezusters Mariënberg inderdaad uit de familietak van Mariënberg bij Hardenberg kwamen.Er zijn in Salland (om het even globaal te nemen) twee groepen mensen die de naam (van den) Mariënberg in diverse spellingsvarianten droegen. De ene naamgroep was voornamelijk gevestigd te Deventer, waar ook een buitenhuis met de naam Marienburgh stond. Een genealogie van deze patriciërsfamilie is gepubliceerd in VMORG, nr. 25, jaargang 1909. In het blad De Nederlandsche Leeuw, nr. 44, jaargang 1926 werd deze genealogie nogmaals gepubliceerd met correcties en aanvullingen. Het was een familie van stadsbestuurders te Deventer die langzamerhand ook allerlei functies verworven bij de Staten van Overijssel. Ze bezaten ook hoge functies in het toenmalige leger van Overijssel. De stamvader Joan Marienburgh werd echter in 1473 te Zutphen geboren. Vanaf begin 1600 verplaatste die familie zich naar Deventer. De stamboom van die familie is dus al grondig uitgezocht in het verleden. De door Ria genoemde Everhard Marienburg werd 20 juli 1645 te Deventer gedoopt. Hij kreeg uit het huwelijk in 1676 met zijn vrouw Martha Helena Vriesen uit Zwolle één dochter Helena Margaretha Marienburgh die begraven werd in de Lebuinuskerk te Deventer op 29 maart 1700. Ook de later in Zwolle wonende Engelbert Marienburgh, gehuwd met Maria Jordens, kwam uit die voorname familie en werd gedoopt op 6 juli 1692 te Deventer.De tweede groep (van den) Marienberg ontleend haar naam aan het plaatsje Mariënberg onder Bergentheim langs de Vecht bij Hardenberg. Naar deze familie strekt mijn speurtocht zich uit. De namen Barbara en Geertruid Marienberg kwamen niet uit de Deventerse patriciërsfamilie. Vandaar mijn interesse voor deze twee dames.Marten Hermsen van der Marienburgh zou een zoon kunnen zij van Harmen Lamberts op de Marienberg en Jennigjen Jansen (gehuwd ca. 1642), die pachters waren van de halve Marienberg (buurtschap Bergentheim). Van hen is één zoon bekend met de naam Lambert Harms, getrouwd met Hilligjen Wychers, die later de pacht van de Marienberg overneemt. Het zou kunnen dat de ouders na hun huwelijk korte tijd te Zwolle gewoond hebben en daar een zoon met de naam Marten gekregen hebben.Lambert Essiens, getrouwd in 1680 met Aeltjen Kruijdt, kwam ook uit Marienberg (buurtschap Bergentheim) en was een neef van voornoemde Lambert Harms. Zijn ouders waren Esken Wolters en Aaltjen Lamberts op de Marienberg (gehuwd ca. 1640). Ook zij zouden in het begin na hun trouwen enige tijd te Zwolle gewoont kunnen hebben.Lambert Essiens en Aeltjen Kruydt kregen te Kampen twee zoons, a. Jan (ged. 1681) en b. Aswerus (ged. 1685). Jan Lamberts (a) trouwde in 1709 te Kampen met Arendjen Berends Rhodes uit Zwolle. Van hen werden te Kampen drie kinderen gedoopt met de namen Aswerus, Margarita en Lambert. Aswerus Lamberts (b) trouwde in 1713 met Hendrina Harms ter Wissen (waarschijnlijk Terwisga) en kregen een dochter met de naam Aaltjen die in het testament van het tweede huwelijk (Zwolle 1742) met Anna Margrita Noordhuis genoemd werd. In derde huwelijk trouwde (Zwolle 1753) Aswerus Lamberts nog met Johanna van Markel.Het zou dus kunnen dat Lambert Essiens van de Marienberg en Aeltjen Kruydt buiten Jan en Aswerus nog meer kinderen kregen, waaronder Barbara en Geertrui. Deze doopinschrijvingen heb ik niet kunnen vinden. Lambert Essiens van de Marienberg en zijn vrouw zouden eventueel een tijdje te Zwolle gewoond kunnen hebben en dat daar Barbara en Geertrui geboren zijn. Hun geboortejaar van ca. 1684 en ca. 1692 past wel in het rijtje van de andere twee kinderen. Lambert Essiens is wel overleden te Kampen en daar begraven op 16 september 1709. Het kan dus zijn dat hij tussen 1685 en ca. 1708 te Zwolle gewoond heeft.Misschien biedt het bovenstaande mogelijkheden om de zoektocht naar Barbara en Geertrui voort te zetten. 

ria van bessen

Is er niet een lijn te

Bericht door ria van bessen » 17 apr 2018, 12:13

Is er niet een lijn te trekken van af jongere Marrienburgs naar de dames? Via doopgetuigen of voogdij?In Zwolle zit alleen een doop van Marten als z.v. Hermen Teunis en Janneghijen Martens op 25-8-1661, die in aanmerking komt. Zij doet nog belijdenis een paar jaar later, maar verder niets gevonden. Ook geen huwelijk.Marten Harmense jm van Zwol X Aaltjen Pauwels wed. van Campen 29 mrt 1690 - geen dopen gevonden 

blauwe_parel

Aaltje van den Marjenberg OT

Bericht door blauwe_parel » 17 apr 2018, 19:45

Aaltje van den Marjenberg OT 29-08-1755 te Amsterdam met Adolf van der Veer.Aaltje is Geref., komt uit Zwolle en is 42 jaar. Haar vader is Asweris Marjenberg uit Zwolle.Dit zal de Aaltje zijn die jij noemde.Margaret

Gezinus Grissen

Het klopt, Margaret, dat

Bericht door Gezinus Grissen » 19 apr 2018, 13:17

Het klopt, Margaret, dat Aaltje naar Amsterdam ging en daar trouwde met Adolf van der Veer. Ik heb die hele gezinssituatie te Amsterdam uitgeplozen. Ik vond bij het notarisproject van Amsterdam (waarbij steeds meer akten van notarissen online gezet worden) ook nog een trouwcontract van hen beide. Zij trouwden niet in gemeenschap van goederen. Jammer genoeg geen testament met namen, maar het kan zijn dat deze akten nog niet gedigitaliseerd zijn want het project is nog lang niet af.De aantekeningen die jij aantrof, Ria, zijn best wel interessant. Te Mariënberg (buurtschap Bergentheim) waren twee families die de naam van hun geboortestreek meenamen in hun familienaam. In de ene familie (de bewoners van het erf Mariënberg) was de naam Asjen/Assuerus heel prominent aanwezig.De andere familie te Mariënberg (buurtschap Bergentheim was de molenaarsfamilie, waarbij de naam Tonis/Teunis veel voorkwam. Die molenaars, Teunis Jansen x Stijntjen Teunissen (getr. rond 1643) heb ik nog niet goed in beeld omdat ik volledig afhankelijk ben in de periode van voor 1700 van de pachtboeken van rentambt Sibculo en Albergen. Daarin werden bij de pachters de namen vaak niet geactualiseerd en kon wel 50 jaar dezelfde pachter genoemd worden bij de pachtafdracht. Voor de rentmeester was dat waarschijnlijk wel duidelijk maar voor mij totaal niet. In ieder geval denk ik dat de vader van Stijntje (=Teunis Alberts) daarvoor op de molen woonde en Teunis Jansen introuwde bij de schoonfamilie. De vorige pachter was in ieder geval Teunis Alberts x Anna Lamberts (getr. rond 1617). Ik vermoed dat Anna Lamberts daarvoor rond 1602 getrouwd was met Hannes Jansen, de eerste pachter van de molen te Mariënberg in het rentmeestersboek. De doop van Marten te Zwolle op 25 aug. 1661, z.v. Hermen Teunis en Janneghijn Martens zou er op kunnen duiden dat Hermen Teunis een zoon was van Teunis Alberts op de Mariënberg (buurtschap Bergentheim).Marten Harmense trouwde dus op 29 mrt. 1690 te Zwolle dus als jongman van Zwolle met de weduwe Aaltjen Pauwels, een weduwe uit Kampen. Van hem vond ik in de Kamper Apostillen:Kampen Apostillen 1681-1693 inv. nr. 199 Oud Archief- 458. Den 4 Junij 1692, fol.190. Hebben Burgermeesteren, Schepenen en Raedt Marten Hermsen van der Marrienbergh in absentie van de soon van wijlen Christiaen Christiaensen begunstight met het eckmeterschap deser Stadt. Ik weet trouwens niet wat met 'eckmeterschap' werd bedoeld, misschien het stadsrecht?Te Kampen woonde ook nog een zekere Jan Teunissen van de Marienbergh, waarschijnlijk een zoon van de molenaars, Teunis Jansen x Stijntjen Teunissen te Mariënberg (buurtschap Bergentheim). Jan Teunissen trouwde te Kampen op 9 feb. 1677 met Cathalena Jansen. Er werden 6 kinderen gedoopt te Kampen, 2x Jan, 2x Antony en 2x Stijntje.Jan Teunissen van de Marienberg werd 17 aug. 1694 samen met Steven Pos en Aart Wolters te Kampen momber (=voogd) genoemd over de nagelaten kinderen van wijlen Geert Stevens en Aeltjen Jansen. De verwantschap tussen Jan Teunissen van de Marienberg en Geert Stevens met zijn vrouw is mij niet duidelijk. Het zou voor de hand liggen dat Aeltjen Jansen en Cathalena Jansen zuster waren, maar niets wijst er op dat dat zo was. Om het nog lastiger te maken, volgens die Kampense recognitie was Aeltjen Jansen, weduwe van Geert Stevens, hertrouwd met Geert Stevens.Misschien dat de relatie tussen Geert Stevens en Jan Teunissen van de Marienberg gelegen is in de volgende Kampense trouwinschrijving: Kampen Otr 14 dec. 1694 Henrick Theunes van Sallick weduwenaar, en Wigmoet Stevens van ’t Kamper Eyland weduwe. Was Henrick Theunes misschien een broer van Jan Teunissen van de Marienberg?Jan Teunissen van der Marrienbergh en Antony van der Kuylen werden te Kampen op 27 dec. 1700 genoemd als mombers over de kinderen van Peter Polman en Wychmoet Stevens!Weer genoeg namen voorlopig die aanknopingspunten kunnen geven om de kluwen te ontrafelen. Ik ben benieuwd naar reacties. Misschien zit er iemand tussen met gedegen kennis van het Kampense archief. Volgens mij ligt daar de sleutel voor het ontsluiten van deze relaties.

Plaats reactie