Wie waren de zusters Barbara Marienberg (geb. ca. 1684) en Geertrui Marrienberg (geb. ca. 1692) uit Zwolle?
-
blauwe_parel
Dan heb je het volgende ws
Dan heb je het volgende ws ook al:OT A'dam 14-03-1704 Harmen Theunisse van Marienburg uit Dalfsen, bakker, 27 jaar, op de Waal, geass. met zijn neef Hendrik Schaap X Anna Hijn van A'dam, 19 jaar, in de Korsiessteeg, geass. met haar vader Hendrik Hijn. Beiden tekenen.Margaret
- ria van bessen
In het ondertrouwboek van
AANVULLING - Jan Theunis ; 9 feb 1677 is een ondertrouwdatum. Geen huwelijk in Kampen gevonden. Er is een apart ondertrouw- en trouwboek Kampen.In het ondertrouwboek van Kampen is een aantekening van Geert Stevenze Post [met een t dus] wedn. van 't Camper Eijland met Aartje Jansz. wed van Weesp 8 april 1692. Huwelijksakte in het trb van Kampen - hij heet precies zo, zij heet Arentien Jans wed van Weespe - Buijtenkerk.Geert Stevensen Post huwt als jm met Aeltien Hendricks jd beide van 't Kampereiland 14-01/6-2-1675 [onder]trb Kampereiland.Op 18 sep 1686 gaat Geert Stevensen Post opnieuw hertr. als wedr. van 't Kampereiland met Marrigien Hendriks Blanckensteijn. [ondertrb Kampereiland]Er is geen Geert Steven Pos te bekennen in Kampen of Kampereiland die met een Aaltje Jans is getrouwd en overleden is 1694. Ik kan hem in ieder geval niet vinden.Kan Marten als ijkmeester zijn aangesteld? Het ijken van de gewichten?In het ORA Kampen 344 staan ook nog vermeld - Jan Toenissen geboren van de Marrienbergh, hij zal de stadsmeenten niet beslaan, gratis. 27 april 1678En op 1 juli 1680 Lambert Assies van der Marrienborgh - mag niet beslaan - gratisen op 31 aug. 1682 Lambert Assies geboren toe der Marrienburgh, zal de stadsmeente mede mogen beslaan. [Mede voor] Jan zijn soontien.Er is wel een Anthonij [Willems] van der Kuijl - deze huwt 3 x - 1e 11-8-1689 met Catrina Vos jd van Kampen, 2e x 3-10-1694 met Jannetien van Munster jd van Rijssen 3e x 9-2-1696 met Janna Pruijs jd van Groningen.En een Anthoni Gerritsz van Kuijlenburgh x 1 mei 1650 Annetje Theunis van Asendorp jd van CampenGeen Wijgmoet Stevens huwelijk gevonden als jd.
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Stijntje Jans van Marienberg huwt 2 mei 1706 Rijk van Wijnvoorden jm van Campen in de Buijtenkerk. Ondertrouw 9 april 1706
-
blauwe_parel
In de Nederlandse
In de Nederlandse Familienamenbank vond ik dit o.a.• Derrick Krevell van Meyborch, Zutphen 1593; Johan Marienburch, diaken 1592 = Johan Marrienborch, 1600; Albert Maryenborrich, 1607; Pallem van Meyenborrich, 1607 [Galema-2000, deel 1, p 90].Misschien heb je er wat aan.Margaret
- ria van bessen
Via email de ondertrouw in
Via email de ondertrouw in Kampen gekregen-8 juni 1666 Pieter Simons Pol jg van Mastebroek en Wichmoet Stevens jd van 't Eijlant
- Gezinus Grissen
Margaret, de inschrijvingen
Margaret, de inschrijvingen van (van den) Marienberg te Amsterdam heb ik allemaal al gevonden en uitgediept op familierelaties, huwelijken, geboortes en overlijdens. Dat is het voordeel van de prima zoekmachine die het Amsterdamse archief heeft.Ria, bedankt voor alle gegevens die je stuurde. Ik ga het morgen allemaal even op een rijtje zetten. Het eckmeestermeesterschap van Harmen zal heel goed eikmeesterschap kunnen zijn, tegenwoordig geschreven met een ij. Ik ga proberen de originele bronnen te achterhalen om het nogmaals te bekijken.Jan Teunissen van den Marienberg 'zal de stadsmeenten niet beslaan', houdt dat in dat hij hoefsmid was?Zo heel langzamerhand komen ook de familierelaties van de momberschappen van Jan Teunissen van den Marienberg in 't zicht. Ik denk dat ik toch maar weer eens naar het Kamper archief moet gaan. Alleen de recognities staan online. Er zijn daar ook testamenten en momberschappen die de nodige informatie kunnen verstrekken. Zijn er in het Kamper archief indexen in te zien van deze akten?Te Kampen zijn ook de gerichtsakten van Zalk. Vanuit de eerder genoemde de Kampense trouwinschrijving: Kampen Otr 14 dec. 1694 Henrick Theunes van Sallick weduwenaar, en Wigmoet Stevens van ’t Kamper Eyland weduwe, ben ik wel zeer benieuwd naar deze Henrick Theunes van Zalk. Misschien dat de gerichtsboeken van Zalk daarop antwoord kunnen geven. Dan zijn er ook nog de DTB boeken van Zalk die informatie kunnen geven.Nog genoeg om na te zoeken dus. Ik hoop dat tenslotte ook nog de namen van Barbara en Geertrui van den Marienberg in een omliggende plaats boven water komen drijven.
- ria van bessen
Kampen geeft bij de
Kampen geeft bij de ondertrouw/huwelijken over het algemeen altijd de geboorteplaats aan. Dat Hendrik Teunis in Zalk is geboren is dus zeker, maar het betekent niet automatisch dat hij bij zijn hertrouw ook in Zalk woonde. Op VpNd kun je o.a. de ondertrouw/huwelijken van Zalk vinden.Als Jan Teunisen van de Marienberg voogd is over de kinderen van Wijgmoet, dan zal Wijgmoet of haar man toch eerder verwant zijn, lijkt mij tenminste. Peter Simons Pol komt van Mastebroek. Zij van het Kampereiland.De dopen op Kampereiland beginnen in 1669, dus een doop van Wijgmoet zal niet gevonden kunnen worden, want ze huwt de 1e x in 1666. En ook zitten daar niet de dopen in van P.S. Pol en haar en dopen Mastebroek beginnen pas 1727.De verwantschap kan ook via Catelijntje Jans gaan .. of via haar eerdere man, ze huwt toch als weduwe met Jan Teunis van de Marienberg? Of via haar ouders, ook dat kan nog. Hij is dan voogd als aangehuwd.Ja, ik hoop ook dat de dames opgespoord kunnen worden, uit Zwolle komende en met een naam als Marienburg op welke manier dan ook geschreven, zou toch een aanwijzing gevonden moeten worden.
Jan Teunissen van den
Jan Teunissen van den Marienberg 'zal de stadsmeenten niet beslaan', houdt dat in dat hij hoefsmid was? Nee, dit houdt in dat hij geen gebruik zal maken van de stadsmeenten (gemeenschappelijke weides).

- Gezinus Grissen
De meente beslaan betekende
De meente beslaan betekende dus weiderecht hebben. Bedankt voor de uitleg.Geert Stevens Pos zal een transcriptiefout zijn uit het origineel dat ik niet bij de hand heb. De letters st kunnen in het oud-Nederlands heel gemakkelijk voor één letter worden aangezien.Hendrik Teunis heb ik niet kunnen vinden in het trouw- en lidmatenboek van Zalk. Misschien toch tijdelijk daar gewoond.Het eerste huwelijk van Catelijntje Jansen heb ik wel kunnen vinden:Kampen Otr 19 jun. 1674 Aertjen Jacobssen van Troijen soldaet onder capitein Has jonggezel en Catelleintjen Jans van Campen jongedochter.En ook haar waarschijnlijke doop: Kampen D 26 aug. 1646 Cathalena, dochter van Jan Hermsen ende Marritje Roockus, tot getuyge Femme Herms. Ik ben wel benieuwd of er nog iets te vinden is van de Zwolse familienaam Rhodes. Ter herinnering: Kampen T 15 Mei 1709: Jan Lamberts van den Marienberg j.m. van Campen en Arendtje [Berents] Rhodes j.d. van Zwolle. Van hen zijn te Kampen drie kinderen gedoopt, Asweeres 23 jun. 1710, Margarieta 19 aug. 1711 en Lambert 12 nov. 1713. Ik vond te Kampen m.b.t. Van den Marienberg de volgende lidmaat- en begraafinschrijvingen:Kampen L Jan Theunissen van den Marienberg in het Buitenkwartier, Kerstmis 1704.Kampen L Albert Marienborg in het Cellebroederskwartier, Kerstmis 1717.Kampen B 4 sep. 1720 Albert van den Merienberg K. ƒ 7 - 0 - 0.Kampen B 10 nov. 1698 Marten Harmsen van de Maryenbargh ƒ 7 - 0 - 0.Kampen B 20 jul. 1718 Jan Pauelsen van den Merienberg K.H. ƒ 3 - 10 - 0.Kampen B 16 dec. 1720 De weduwe van Jan Berentsen van den Marienbergh K. ƒ 7 - 0 - 0.Buiten de al bekende namen Jan Teunissen en Marten Harmsen van de Marienberg ook een paar nieuwe namen. Ik vond van de in een eerder bericht genoemde Peter Simons en Wichmoet Stevens de volgende doopinschrijvingen:Kampen D 9 jan. 1670 Steventje, soon van Peter Symons en Wychmoet Stevens.Kampen D 25 jan. 1674 Symon, soon van Peter Symons en Wichmoet Stevens.Kampen D 4 okt. 1677 Aart, soon van Peter Symensz en Wichmoet Stevens.Kampen D 27 jun. 1680 Peter, soon van Peter Symonsen en Wyghmoet Stevens.Kampen D 5 feb. 1682 Steventyen, dochter van Peter Symonsen en Wychmoet Stevens.Kampen D 19 jul. 1685 Steven, soon van Peter Symonsen en Wighmoet Stevens.De vetgedrukte namen komen terug in de latere momberstelling. En ook nog twee momberschappen van Jan Teunissen van den Marienberg. Hij had er maar druk mee:Gemeentearchief KampenArchief 00014, Inventarisnummer 00132, fol. 141MomberschappenDen 13den Meert 1696Dirck Berents en Jan Teunissen van der Marrienbergh sijn tot momberen geauthoriseert over Willemtjen en Geertruit Simons, bij Simon Egberts saliger en Henrickjen Willems in echte verweckt, welcke in den Gerichte voornoemt momberschap hebben aengenoomen. Sonder argelist.Coram: Eeckhoudt en Daendels, J.U.Dr. Gemeentearchief KampenArchief 00014, Inventarisnummer 00132, fol. 153MomberschappenDen 25 Novembris 1697Jan Teunissen van der Marrienbergh en Rutger Willemsen Vogel sijn tot momberen geauthoriseert in plaetse van wijlen Antony Dirksen en Jan Simonsen over de kinderen van Trude Egberts met namen Willem, Rutger, Egbert, Niese en Geertien, bij wijlen Dirk Antony in echte verwekt, welke in den Gerichte dese momberschap hebben aengenomen. Sonder argelist. Ik vond te Kampen ook nog de volgende trouwinschrijvingen: Kampen Otr 10 jan. 1640 Jacob Claessen van Vollenhoë jonggezel en Gebbight Janssen van den Marienbergh weduwe. Copulatie 8 mrt. 1640.En de doop van hun kinderen:Kampen D 4 okt. 1640 Gertien, vader Jacop Claessen.Kampen D 21 apr. 1643 Lambert, suen van Jacop Claessen ende Gebbegen Jans dye moeder.Kampen D 15 mrt. 1646 Dye faders nam Jakop Klasen, de moder Gebbeken, het kynts nam Klas Yakopsen.Het blijkt een molenaarsfamilie te zijn, waarvan de trouwinschrijvingen van hun kinderen te vinden waren in Amsterdam:Amsterdam Otr 15 sep. 1674 Lambert Jacobsen, van Campen, molenaer, out 30 jaer, ouders doot, buyten de Leytsepoort; en Trijntje Weijers (Wiggers), van Amsterdam, out 28 jaer, ouders doot, als voors, geassisteert met Cornelis Weyers haer broeder. Acte verleent 14 Octobris 1674. [Trouwdatum niet gevonden].Amsterdam D 14 jul. 1675 Jacob, zoon van Lambert Jacobsen en Trijntie Wiggers, getuigen Claes Jacobsen en Emmerentie Alberts.Amsterdam Otr 27 jul. 1675 Claes Jacobsen, van Kampen, molenaer. out 24 jaren, bij de Haerlemmerpoort, ouders doot, geassisteert met Jan Kornelis; en Annetien Pieters, van Amsterdam, out 23 jaren, in de Angeliersstraet, geassisteert met haer moeder. Getrouwd op 11 aug. 1675 in de Nieuwe Kerk te Amsterdam.Amsterdam B Karthuizer Kerkhof 4 april 1677 Klaas Jacobse op de Haerlemmerstraat tussen hen't heerregiment en de Brauwsstraat. Laat 2 kinderen nae. Baar 14 cof.Amsterdam 17 mei 1676 D Jacob, zoon van Claes Jacobsen en Annetie Pieters, getuigen Lambert Jacobsen en Trijntie Weijers.De eerste man van Gebbight/Gebbegien Jansen van den Marienbergh was te vinden in de Kampense recognitien:201 RAK 91 FOLIO: 77v DATUM: 06-01-1640onderwerp Kinderbewijs, onroerend goed n.v.t.
comparanten Gebbegien Jans, weduwe van Lambert Otto, moeder
Warner Otten, voogd
Florys Willems, voogd
Willem Janssen, voogd
Samenvatting: Comparante verklaart voor haar minderjarige kinderen Otto, Jannegien en Johannes Lamberts als vaders erfdeel te hebben gereserveerd voor iedere zoon ƒ110 c.g. en de opbrengst van de kleren en de dochter ƒ100 c.g. en een bed met toebehoren en belooft hen een handwerk te laten leren en te doen wat een goede moeder betaamt, waarmee de voogden tevreden zijn.Van één dochter vond ik de doopinschrijving: Kampen D 23 sep. 1629 Jantyen, vader Lamberts Ottens.De bovengenoemde Amsterdamse Annetie Pieters, weduwe van Claes Jacobs, spande in 1684 voor het gericht van Hardenberg een proces aan tegen Teunis Jansen, molenaar op de Marienberg (buurtschap Bergentheim). Zij had aanpanding gedaan op de goederen van Teunis Jansen als erfgenaam van de molen te Marienberg, die aan haar een legaat van 50 gulden uit die erfenis niet had uitbetaald.Op Annetie Pieters heeft misschien ook nog de volgende attestatie betrekking: Kampen L Sint Jan 1687 met attestatie tot ons gekomen Annetjen Peters van Amsterdam.Ook nu weer de vraag: Wie weet meer over deze families?
comparanten Gebbegien Jans, weduwe van Lambert Otto, moeder
Warner Otten, voogd
Florys Willems, voogd
Willem Janssen, voogd
Samenvatting: Comparante verklaart voor haar minderjarige kinderen Otto, Jannegien en Johannes Lamberts als vaders erfdeel te hebben gereserveerd voor iedere zoon ƒ110 c.g. en de opbrengst van de kleren en de dochter ƒ100 c.g. en een bed met toebehoren en belooft hen een handwerk te laten leren en te doen wat een goede moeder betaamt, waarmee de voogden tevreden zijn.Van één dochter vond ik de doopinschrijving: Kampen D 23 sep. 1629 Jantyen, vader Lamberts Ottens.De bovengenoemde Amsterdamse Annetie Pieters, weduwe van Claes Jacobs, spande in 1684 voor het gericht van Hardenberg een proces aan tegen Teunis Jansen, molenaar op de Marienberg (buurtschap Bergentheim). Zij had aanpanding gedaan op de goederen van Teunis Jansen als erfgenaam van de molen te Marienberg, die aan haar een legaat van 50 gulden uit die erfenis niet had uitbetaald.Op Annetie Pieters heeft misschien ook nog de volgende attestatie betrekking: Kampen L Sint Jan 1687 met attestatie tot ons gekomen Annetjen Peters van Amsterdam.Ook nu weer de vraag: Wie weet meer over deze families?
- ria van bessen
Ik heb je bericht hieronder
Ik heb je bericht hieronder nog niet doorgenomen, want ik heb wat anders te melden.Zijn ze dit?In Zwolle NG gedoopt - moeder doet ook belijdenisBarbara d.v. Salomon Jorisz en Lijsebeth Alofs op 22-11-1683Geertruijt d.v. Salomon Juriens en Elysabeth Alefs op 11-9-1692Ouders huwen 21-7/12-8-1683 -Zoeken in de GI op Salomon* in vak achternaam en bij voornaam een G* intypen en je kunt Geertruijt haar andere kinderen ook vinden