Berend Wolters Groothuis
- simon blok
Berend Wolters Groothuis
Beste Forumleden,Ik ben zoekende naar de afkomst van de Genemuidense brouwer Berend Wolters Groothuis. In het ondertrouw register van Amsterdam wordt bij zijn beide huwelijken 13-03-1676 (Annechijn Berends) en 03-11-1690 (Aaltje Jans) uitdrukkelijk vermeld dat hij in Genemuiden woont maar van Swol komt.In Zwolle komt inderdaad de naam Groothuis voor maar ik heb Berend Wolters nog niet kunnen thuisbrengen. Met vriendelijke groeten,Simon Blok
- ria van bessen
In 1757 woont er al een
In 1757 woont er al een Berent Groothuis x Janna Kerkhof in Genemuiden. Hij is brouwer van beroep. Berend verklaart in 1771 voldaan te zijn van een hypotheek, verstrekt aan Lummegien Jans van Eeke en haar zoon Lucas van Rees.En in het stift Essen zit Berent Groetenhuis, het zoontje van Wolter Groetenhuis, wiens zwager is Lubbert Bosch. Elisabeth Herms Jager x Wolter Groothuijs wordt genoemd in 1803. Betreft 623 schoutambt Zwolle / Mastenbroek - Pinksteren 4 - blz 897De dochter van Wolter nl Janna huwt de 2e x met mijn rechtstreekse voorvader Willem van de Wetering. En ze wonen in Genemuiden.
- simon blok
Beste Ria,
Beste Ria,Dank voor de reactie. De vraag betreft echter de bedovergrootvader Berend Wolters Groothuis. Je vindt zijn parenteel via deze link. Leuk om roots te delen. Mocht je transcripties hebben van akten die genoemd worden dan houdt ik mij aanbevolen. Het HCO ligt voor inzage niet om de hoek.Mvg Simon Blok
- ria van bessen
Albert de Leeuw heeft van mij
Albert de Leeuw heeft van mij gegevens betr. van de Wetering gekregen die in deze reeks van Hammer verwerkt zijn. Want daar was behoorlijke onduidelijkheid over, omdat Willem eerst als Kooiker huwt en daarna als van de Wetering. Het verhaal dat de naam in het verleden gewijzigd was van Kooiker in van de Wetering was in mijn familie bekend.In Zwolle komt wel een Berent Wolters Groothuis genoemd als voogd over de kinderen van Trijntje Jansen weduwe van Hendrik van Oldeniel volgens de erfuitingen f190/191 dd 7-9-1680.Ik zal kijken of ik hem verder kan traceren. Ik heb me nooit zo verdiept in de reeks Groothuis.
- simon blok
Beste Ria,
Beste Ria,Mooi dat je mee wil kijken naar de afkomst van Berent Wolters Groothuis. Kooijker had ik ook gevonden maar niet verder teruggeploegd dan zijn ouders, broer en zus. De vrouwelijke lijn in de parentelen beperk ik tot huwelijk, kinderen en overlijden. De dwarsverbanden in Genemuiden en Vollenhove maken er sowieso al spaghetti van.Mvg Simon Blok
- ria van bessen
Haha, ja het is inderdaad
Haha, ja het is inderdaad ploegen bij tijd en wijle..Berent Wolters Groothuis is dus voogd over de kinderen van Trijntien Jans en Hendrick Jansen. Hij zou dus een aangetrouwde familielid kunnen zijn.Hendrik Jans zijn huwelijk is te vinden Zwolle 15-08/8-9-1668 - hij jg te Oldenseel en zij jd in de Sassenstraete. Ik heb de akte foto origineel bekeken, en er staat duidelijk Oldenseel.In de erfuiting is echter getranscribeerd; van Oldenneel en bij de hertrouw van Trijntje met Evert Berens Zwolle 31-7/7-8-1680 is het Oldonneel.
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Hoe zeker is het patroniem van Berent Groothuis ? Is dat vermeld in de huwelijksakte te Amsterdam? Ik kan het bij Hammer via de link niet vinden. Ook geen voogdijstelling bij zijn hertrouw.
- simon blok
Beste Ria,
Beste Ria,Goede vraag. Richard van Schaik vermeldt Berend Woltersen Groothuis. De door jou aangegeven erfuiting lijkt de juistheid te bevestigen. De ondertrouw in Amsterdam vermeldt geen patroniem. Mogelijk is deze te vinden in een testament van 15-10-1690 in Genemuiden (Richard van Schaik).Richard van Schaik vermeldt zijn 2e vrouw als Aaltyn Jans Swarts. Bij de ondertrouw wordt zij vergezeld door haar broer! Peter Gerrits Jager (stiefbroer of zwager?).Mvg Simon Blok
- ria van bessen
Het is alleen nu zeker dat er
Het is alleen nu zeker dat er een Berent Wolters Groothuis als voogd in Zwolle optreedt.Maar ik zie geen verbinding met Hendrik Jans of Trijntje Jans. En als hij dezelfde is als die Berent Groothuis uit Genemuiden dan is hij wel familie. En niet de buurman.Ik heb wel een doop van Berent gevonden als z.v. Wolter Jansen en Janneken Berents op 15 juli 1652. En aangezien Berent Groothuis uit Genemuiden een dochter Jannichijn heeft, maakt deze wel een goede kans. Ook wat leeftijd betreft.
- ria van bessen
Gevonden
GevondenWolter Grotenhuis x met Janneken Berents. Beide ouders zijn overleden volgens f65 waar verder geen datum bij staat maar tussen 15 en 23 jan 1657 is opgemaakt. Als voogden worden Derck Derx buiten de Camperpoort en Engbert Berens tot Ulsen aangesteld. Verder hier geen erfuiting vermeld. De naam van het kind ook niet. Bron erfuitingen Zwolle RA001-149 Voorsterstraat 1645-1658Maar gezien de gevonden doop - zie hieronder - lijkt me dit dus Berent te zijn. Van dit stel kon ik ook al geen verdere dopen meer vinden. Een huwelijksakte zal niet lukken want als ze te Zwolle zijn gehuwd dan heeft het huwelijk plaatsgevonden in de periode waarvan geen aktes bewaard zijn gebleven.