Ik ben op zoek naar de ouders van Egbert Henricks/Hendriks/Hendricks of Nijboer/Nijeboer/Nienboer - later Lugtenberg
- ria van bessen
Waarop wordt eigenlijk
Waarop wordt eigenlijk gebaseerd dat Egbert Hendriks een Logtenberg is?
-
Logtenberg in combinatie met
Logtenberg in combinatie met Egbert Hendriks ( Nijboer) is gebaseerd op de zoektitel van dit onderwerp "later Logtenberg". Onderzocht wordt op dit moment of dat Logtenberg ook al bewezen gerelateerd kan worden aan de herkomst van Egbert Hendriks uit Olst, waar in Duur een boerderij Logtenberg is.Kwam Egbert Hendriks toen hij naar Spoolde ging wonen zelf ook al vanaf erve Logtenberg in Olst? Of kun je pas vanaf Egbert zijn zoon Jan Egberts spreken van de achternaam Logtenberg? Omdat Jan Egberts in 1762 na zijn huwelijk vanuit Spoolde naar erve Logtenberg in Olst ging?Had Jan Egberts zijn grootvader ( vader van Egbert Hendriks?) daar in het eerste kwart van de 18e eeuw al gewoond? Als huurder of als eigenaar? Mogelijk zal daarom Testamenten Zwolle 21-2-1718 meer duidelijkheid kunnen geven over eventuele voorouders van Egbert Hendriks. Ik heb al iemand gevraagd of hij die bron heeft.De toevoeging Logtenberg voor Egbert Hendriks is dus nog in onderzoek en die toevoeging voor zijn zoon Jan Egberts lijkt wel bewezen te zijn.
- ria van bessen
Egbert zegt in 1741 dat hij
Egbert zegt in 1741 dat hij van Olst komt. Er zijn een paar Egbert Hendriks te vinden in Olst. Maar eigenlijk maar één die in aanmerking komt wat leeftijd betreft. Egbert zou dan uit Welsum komen.Welsum valt onder Olst, maar ligt aan de andere kant van de Ijssel, tegen Oene aan. Daar woont in 1695 een Hendrik Egberts - en wel naast Jonker Tijmon Stuirman van de Stoltenberg - en deze heeft een zoon Egbert. Egbert is zijn enigst kind.Ik kon al niet veel met de namen van de doopgetuigen, en dat zou dan ook te verklaren zijn.Doopgetuige Catharina van Spangen lijkt een klopje.De naam Starken of Sterken nagetrokken - ene Maria Brouwers is gehuwd met Willem Sterken - Hendrina Maria Starken kon ik niet plaatsen, zo ook niet Hendrina Mra. ten Brincke. Ze kan dezelfde zijn, gehuwd met een Starken of Hendrina Starken x NN ten Brincke.De doopgetuige Geertje Egberts [1719] intrigeert wel.In Welsum woont nl een Geertjen Egberts en ze is gehuwd met Marten Jans - volgens RK dp boek op 28 febr 1730 een dochter Egberta, Maria op 24-8-1731 en 3 april 1735 Janna. Geen huwelijk gevonden.Minpuntje is dat deze Egbert Hendriks vermoedelijk een Elsje als moeder heeft en ik zie geen vernoeming. Maar er is ook een doopnaam niet ingevuld, dus..
-
Mogelijk pluspuntje voor
Mogelijk pluspuntje voor Egbert Hendriks als enig kind van Hendrik Egberts uit Oene is het feit dat dan een enig kind met een weduwe trouwde, die haar beide kinderen f 600,- en nog wat kleding enz. kon nalaten. Ik weet niet hoe warm Hendrik Egberts in Oene er bij zat, maar Jannigje Jans Wissink had mogelijk wel wat keuze wat betreft de nieuwe huwelijkspartner, gezien wat genoemd wordt als haar bezit in de momberstelling. Ik bedoel: wat je kunt afleiden als haar bezit, gezien wat de kinderen zullen krijgen op hun 18e jaar.In de VOT 1748 Spoolde woont uit het eerste huwelijk van Jannigje nog bij haar en bij Egbert Hendriks: de 37-jarige Werner. Ik weet niet of hij ooit gehuwd is. Zijn zwager Gerrit Smit werd hoofdbewoner op Cockmans erve na huwelijk met Werners halfzus Annigje in 1755. Mogelijk is de volle zus van Werner ( Maria Jans) gehuwd voor 1748, want er waren een knecht en een meid bij Egbert en Jannigje en je huurt toch meestal niet een vreemde in als meid als je eigen dochter ongehuwd is en dat werk ook wel kan doen?VOT 1748 geeft als kinderen boven de 10 jaar: Werner, Jan en Annigje en ook al gezien de aanwezigheid van personeel denk ik dat de andere kinderen vroeg zijn overleden. Dat ze niet werden weggestuurd om ergens te gaan dienen.
- ria van bessen
Henrick Egberts heeft als
Henrick Egberts heeft als voogden over zijn zoontje Egbert Hendriks aangesteld Jan Berents en Gerrit Egberts. Moeder is dus Elsjen Driesen. Datum 5 nov 1684 volgens folio 403 Olst invnr 3. Erfuiting 40 cg en een golden rinck.Henrixk Egberts maakt een testament met zijn vrouw Tonisken Jansen op 16 april 1695 volgens f21 Olst invnr 4. Hij stelt als zijn enige en universele erfgenaam zijn zoon Egbert Hendriks of zijn erfgenamen, zij stelt haar nichtje die bij haar woont tot enige erfgenaam of haar kind of kinderen in desselfs plaatse. De nicht heet Tonisken Gerrits. De armen van Welsum krijgen 6 gls., na hun beider dood. De Welgeboren Heer Tijman Stuirman van de Stoltenberg is hier assistent-momber en hij tekent ook op hun verzoek.Egbert is dus voor 1684 geboren. Is dan in 1755 minimaal 71 jr. Qua tijd kan het kloppen.Ik zit alleen met de vernoeming Elsje in de maag, en ook zou je verwachten dat Jenneke/Jannigjen Jans Wissink die oorspronkelijk uit Assendorp komt familie als getuigen bij de doop zou hebben. Maar ik heb haar verder niet uitgezocht. Het is mogelijk dat ook zij nauwelijks of geen familie had en dat dit - geen familie als getuigen - verklaart
-
Van Jannigjen Jans Wissink
Van Jannigjen Jans Wissink dacht ik zelf ook, dat ze niet zo dik in de familie zou zitten, gezien die doopgetuigen. Maar zou het soms ook niet handiger zijn om een klopje te vragen als getuige? Sommige vrouwennamen komen wel heel vaak voor als getuige. Dat je dan de familie gewoon kon laten doorwerken op zo'n dag, maar dat het kind zo snel mogelijk gedoopt moest worden vanwege eventueel overlijden en dat ze dan gedoopt moesten zijn? En dat de klopjes zich toch al veel in de buurt van de kerk ophielden?Moeder Elsje kan overleden zijn, toen Egbert zeer jong was en dat hij haar niet heeft gekend. Mogelijk daarom niet zo gemotiveerd haar te benoemen? Maar dan ook de stiefmoeder Tonnisken niet. Die maakt een testament ten gunste van haar eventuele eigen kinderen of alles kan naar haar nichtje/tantezegger gaan als ze geen kinderen krijgt. Egbert dus buitengesloten. Gebeurde heel veel, maar toch... Hendrick Egberts/Elsje Driessen lijken me geschikte kandidaten als ouders voor Egbert Hendricks. Ook gezien het vermogen van Jannegien Wissink, die f 600,- reserveert voor haar kinderen en dat vergeleken met het bedrag dat de ouders ( vader en stiefmoeder) van Egbert reserveren voor de armen van Welsum. Als je f 6,- reserveert voor de armen, heb je ook nog wel wat meer. Sommige erfenissen waren in zijn totaal minder dan f 6,-!
-
Bericht 2.
Bericht 2.In het testament van 21-2-1718 staat wat betreft het erve Lugtenberg alleen maar, dat de eigenaren Arend Thomas van Sweersen X Aleida van Egmond het laten erven aan hun kinderen. Er wordt geen huurder genoemd. De familie De Sweersen/Swiersen was katholiek. Met dank aan Peter Klunder.Via dit testament komt er dus geen naam van de vader van Egbert Hendriks naar boven. Het gaat wel over allemaal mensen die katholiek waren.
- ria van bessen
In het testament van 1718
In het testament van 1718 staat verder niets over de pachter van het erve Logtenberg. De testatrice is Vrouw Aleida Magtelt van Egmond en zij was gehuwd met Arnold Thomas de Zweersen. Volgens het VST 1751 Duur was de wed. Egmond de oude eigenaar, 2 schoorstenen en 1 oven. Nieuwe eigenaar is Juffr Zwiersen [= dus A.M. van Egmond]. Pachter is Toon Logtenberg. Als opmerking staat er bijgeschreven in 1751 - nu den Logtenberg geheten.Direct daaronder staat als oude eigenaar Jacob Cornelis en als nieuwe eigenaar Jufr. Zwiersen - pachter is Berent Jacobs Logtenberg.In de VST 1682 Duur staat onder elkaar vermeld- Jacob Cornelis- De Heer Egmont 2 schoorstenen en 1 ovenBerent Jacobs Lugtenberg zijn stiefvader was Lucas Swiers volgens de 50e penning dd 22 febr 1745. Lucas is overleden en Berent erft volgens testament van hem de halfscheid van de caterstede Smits plaatse geheten gelegen in Duir en een vierde part van t Gersten kampjen gelegen in de buirschap Olst.Lucas Swiers wordt van de Lugtenberg, maar ook Lucas Swiers op de Lugtenberg/Logtenberg genoemd in het ORA.Berent Jacobs houdt de naam Lugtenberg als achternaam.Dit vanwege het feit dat Jan Egberts op de Logtenberg gaat boeren wat dus eigendom is van de bovengenoemde Mevr. EgmontWelsum VST 1751 heb ik helaas niet.
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Volgens mij is dit het 1e huwelijk van Jennigjen Jans [Wissink]1708-09-22 - Jan Warmel j.m. en Jennigjen Jansen j.d.- hiervan moeten tot Raelte de proclamatien gaen -alhier gertrout den 16 oct. 1708S.G. Hendreik Warmel H.G. de moederBron ondertr/trouw Zwolle RBSO 728 f266Warmel = WarnerKattenbelt zit in Raalte - in Tijenraan in t Relaer. Hendrik Warner Kattenbelt woont er.Hendrik Kattenbelt is voogd over zijn kinderen.En zal Geertjen Egberts haar moeder zijn?
Wat zuur dat het r.k.
Wat zuur dat het r.k. trouwboek Hoornsteeg een hiaat heeft tussen november 1707 en november 1708!