Ik ben op zoek naar de ouders van Egbert Henricks/Hendriks/Hendricks of Nijboer/Nijeboer/Nienboer - later Lugtenberg

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Op de Wal woont wel een Jan

Bericht door ria van bessen » 14 sep 2018, 20:12

AANGEPASTBuiten de Sassenpoort is toch Assendorp ?Daar woont wel een Jan Egberts op f550 - eigenaar is Jonker Knoppert- zit hij ook in het zoutregister?Hij wordt niet vermeld in VST 1682**Graag gedaan hoor, hopelijk kun je het wel allemaal nog volgen..

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 14 sep 2018, 22:08

bericht 2Het lijkt erop dat onderstaande Jan Egbert - van Assendorp als naam gaat dragen. Ik voer hem voorlopig maar af.*

Janny Lalkens

Jan Egbert (van Assendorp?)

Bericht door Janny Lalkens » 14 sep 2018, 22:55

Jan Egbert (van Assendorp?) zie ik niet in Soutgeld 1694 en ook niet in Soutgeld 1701 voor de Sassenpoort. Hij doet dus nu even niet meer mee.Wel gezien: 1701  Ene Geertjen Egbers woont voor de Sassenpoort ( bij mij foto nr. 480) Pro deo, dus vrijgesteld van belastingen. Haar buren aan weerszijden heten Hendrik Thomas en Gerrijt Berents. Zou het onze Geertjen zijn?Zoutgeld 1694 begint met  Tusschen de beijde poorten. ( foto 529) Daarna: In 't Bolwerk. Aan de Meulenstraat. ( Dat is bij de Voortmolen)  Aan de straat van de moole tegen over het Noorden.  Duistere Stege.En daarna vanaf foto 542 t/m foto 555:  Assendorp.     Het complete register voor de Sassenpoort gaat van foto 529 t/m/ 555.De eerste die in de Duistere Steeg werd genoemd is Gerrit van Reckke . Hij hoefde niets te betalen voor de 1000e penning heffing en maar 10 stuivers voor het Soutgeld.In een ander uitgebreid register, 1742, zag ik toevallig de weduwe van Hendrik van Rek, eigenaresse van een huis dat ze zelf bewoont. Zij heeft 6 kinderen, woont er 25 jaar en komt uit Raelte. Koemelker. Verder heb ik dit register nog niet bekeken. Hier staan soms ook straataanduidingen in. In 1701 Soutgeld meen ik dat dat niet het geval is.

Janny Lalkens

Aanvulling: mocht Geertjen

Bericht door Janny Lalkens » 14 sep 2018, 22:57

Aanvulling: mocht Geertjen Egberts uit 1701 Jannigje Jans Wissink haar moeder zijn: ik ga in Soutgeld 1694 even kijken of ik die buren van Geertjen ook zie, met toen hopelijk een buurman Jan.... tussen hen inwonend. Gokje.

Janny Lalkens

Geertjen Egberts had in 1701

Bericht door Janny Lalkens » 14 sep 2018, 23:11

Geertjen Egberts had in 1701 om zich heen: Hendrik Tomas en Gerrit Berents.In 1694 wel Hendrik Tomas gezien, niet die andere twee:  Berent Bovendael, Hendrik Wolters, Berent Keijser, HENDRIK TOMAS pro deo, weduwe Brouwers, Frerik Aofs weduwe, Hendrik Berents grutter enz. Daar vlak bij nog een Jan Gerrits en Jan Jansen, maar met namen zoals die twee kun je niet zoveel .

ria van bessen

Ja, inderdaad wordt de weduwe

Bericht door ria van bessen » 14 sep 2018, 23:22

Ja, inderdaad wordt de weduwe van Rek genoemd in het register van 1742. Helaas geen naam.Wel staat vermeld in 1748 - buiten de Sassenpoort - wed. van Rek met de kinderen Anne, Jan, Gese en Maria. Dit lijkt me Lubberta.Vreemd dat ze uit Raalte komt en haar zus uit de Assendorp. Of de vader is na de geboorte van Janna vertrokken naar Raalte ?Goed, morgen verder 

Janny Lalkens

Nog een NG gedoopte Janna

Bericht door Janny Lalkens » 15 sep 2018, 16:44

Nog een NG gedoopte Janna Jansen gezien: Zwolle: 22-1-1688. Dochter van Jan Jansen en Annigje Roelofs. Dit vanwege de dochter van Egbert Hendriks en Jannigje Jans Wissink: Annigje. Hoewel de naam Maria voor de moeder van Janna Jans ook hoge ogen scoort. De overgeleverde RK doopboeken beginnen na deze doopdatum, behalve eentje, maar daar staat deze Janna niet in als dopeling.Was men rond 1688 ook verplicht een kind in ieder geval NG te laten dopen en dan eventueel ook RK naar keuze en eerst ook nog in het geheim?

ria van bessen

Ik ben er uit ... Het is wel

Bericht door ria van bessen » 15 sep 2018, 17:20

Ik ben er uit ... Het is wel Assendorp. Maar niet onder Zwolle, ... maar het Assendorp in Raalte.*Ouders zijn Jan Jansen en Anne Tonissen wonende op het Wellinkvoorde in Assendorp.Laten NG Raalte op 8 jan 1688 een Jenneken dopen en een Teuntje op 25-10-1691.Jan Jansen op Wellinkvoorde is de zoon van Aaltje Warners Wissink x Jan Wissink. Jan Jansen is overleden voor 30 jan 1705. In totaal zijn er 8 kinderen uit zijn huwelijk met Anna Tonissen volgens f112 dd 30-01-1705 : Hermen, Tonis, Joanna, Maria, Aaltjen, Jenneken, Toontjen en Lambertjen Jansen.Hermen, Tonis, Joanna en Maria zijn de 4 oudste kinderen en ze krijgen 2 ducatons, omdat ze van tevoren al wat hebben gekregen. De jongste 4 kinderen Aaltjen, Jenneken, Toontjen en Lambertjen krijgen het halve zaailand van het Oosterbroeks plaatse. Ieder kind nog een kist, een bed en een bruiloftskleed. Voogden worden Egbert Tonissen en Hermen Wissink.Hermen Wissink is de 3e man van Egbertien Willems.Egbertien haar 1e man was ook een zoon van Aaltien Warners Wissink en heette Lambert. Hij overlijdt en laat 4 dochters na; Tonisken, Grietien, Willemtien en Maria én 2 zoons Jan en Willem. Volgens f223 dd 3 juli 1691. In f 221 [met dezelfde datum] treedt Aeltien Wissinck op en zij is geassisteerd met haar zoon Jan Jansen Wellinckvoorde. Zij verklaart daarin dat zij aan haar overleden zoon én zijn vrouw Egbertien Willems en nu aan diens toekomende eheman Hendrik Hermsen had overgegeven de helft van de bouwerij, van paarden etc. en alles wat op het Erve Wissink aanwezig is op voorwaarde van levenslang onderhoud. Het deel van het erve Osterbroek wat Aaltien Wissinck toekomt behoudt zij evenals de 25 daalder die zij onder Lambert Osterbroek nog heeft staan, en de pacht en de rente die ze kan gebruiken wanneer ze wil. Even ter zijde = dit betreft het grote Oosterbroek gelegen in Luttenberg.

Janny Lalkens

Heel mooie vondst! Nooit

Bericht door Janny Lalkens » 15 sep 2018, 20:25

Heel mooie vondst! Nooit geweten, dat er in Raalte ook een Assendorp was. Zodoende klopt ook de herkomst van zus Lamberta: Janna en Lamberta komen beiden uit Assendorp in/onder Raalte.Dochter Annigje zal naar Janna's moeder Anne Tonissen zijn genoemd. Dochter Maria kan eventueel naar de moeder van Jan Kattenbelt zijn genoemd of naar de zus van Janna. Of hadden we de naam van Jan Kattenbelt zijn moeder al? Reserveren we nu eerst dochter Gerarda haar naam voor de eventuele naam van de moeder van Egbert Hendriks? Geertje...?

ria van bessen

Als er als doopgetuige in

Bericht door ria van bessen » 15 sep 2018, 22:41

Als er als doopgetuige in 1719 geen Geertje maar Gerrit Egberts had gestaan, was de afkomst van Egbert zeker.Er vanuit gaande dat Geertje Egberts zijn moeder [of stiefmoeder] zou zijn, dan is de herkomst van Egbert als zoon van Hendrik Egberts uit Welsum in ieder geval niet te bewijzen. Het is maar goed dat Hendrik van Rek expliciet als oom van moederszijde is vermeld. Zodoende wisten we al dat zijn vrouw de zus moest zijn van Jannigjen/Jennigjen/Jantje/Joanna [ze wordt in allerlei benamingen aangetroffen]. Ik heb inmiddels ontdekt dat Hendrik Werners Kattenbelt ook is gehuwd met een dochter van Jan Jansen Wellinkvoorde alias Wissink. Namelijk met de oudste dochter Janna. Dat doet er verder niet toe maar ik vond het wel leuk om te vertellen. Houdt wel in dat Jennigjen dus 20 jr was toen ze met Jan Kattenbelt trouwde en dat haar doopdatum dus 8 jan 1688 is. 

Plaats reactie