Jacob Klaassen "van der Maaten"

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 09 okt 2018, 19:40

bericht 2Gerrit Klasen is er ook nog. Hij is ook oom van de kinderen van Jacob.

Egbert_

En in de zoektocht naar Arent

Bericht door Egbert_ » 09 okt 2018, 20:36

En in de zoektocht naar Arent Jans op de Werf werd de suggestie gedaan dat Claes Derricksen en diens vrouw Derrickien Alberts de ouders van Hilligien Claes. Op grond van Stift Essen, Pinksteren 24. Dat is toen niet uitgewerkt, dus nog steeds een vraagteken als je het mij vraagt.Er is in ieder geval een Derk Klaessen als voogd voor de overleden kinderen van Egbert Klaessen. Over vernoemen gesproken. Maar een Albert Klaessen hebben we nog niet gezien. Het blijft zoeken.

Egbert_

Gerrit Klasen in de oom van

Bericht door Egbert_ » 09 okt 2018, 21:10

Gerrit Klasen is de oom van de kinderen Jacobs. Maar welke Jacob? Harm heeft ze wel geplaatst als zijnde Jacob Claesen op de Oostermate. Maar uit de gegevens die in dit topic geplaatst zijn, kan ik niet opmaken of dat klopt.Wel dat de voogden van Jacob Claesen op de Oostermate zijn: Jan Lubberts wonend aan de Vecht in 't Scholtambt van Zwolle, een zwager en Egbert Hendricks aan de Zeedijk ook in 't Scholtambt van Zwolle, op aanvraag van oudste zoon Claas Jacobs (akte uit Genemuiden?)En ook is in dit topic te vinden: 03.02.1699 is er een rekeninge van het momberschap van Egbert Henrix en Jan Lubberts aan de Vechte. over zal: Hendrikien Jacobs on mondige dochter van wijlen Jacob Claassen op de Oostermate (akte uit Genemuiden?)Van die twee kinderen is dus bewezen dat ze nakomenlingen zijn van Jacob Claassen op de Oostermate. Waarom verschijnt Gerrit Klasen als de mombers Egbert Henrix en Jan Lubberts aan de Vechte nog in leven zijn? Dat maak ik tenminste op uit de akte van 1699.Die erfscheiding van 1686, is dat een akte uit schoutambt Zwolle, of uit schoutambt Genemuiden. En worden in de akte de namen van de ouders genoemd? Het maakt op mij de indruk dat dat de overleden vader Jacob uit de erfscheiding van 1686 een andere is dan de overleden Jacob Claesen op de Oostermate. Maar misschien zijn er gegevens beschikbaar die dit kunnen verduidelijken?

ria van bessen

Claes Derkx de man van

Bericht door ria van bessen » 09 okt 2018, 21:11

Claes Derkx de man van Derkien is al overleden voor 25 mrt 1626.Hilligien haar huwelijk is in 1673  - laatste kind op 11-11-1688Haar huwelijk heb ik ook niet kunnen vinden, terwijl het 1e ondertrouw/huwelijk van Jan Lubberts wel in Zwolle is opgetekend

ria van bessen

Harm kan beter even een

Bericht door ria van bessen » 09 okt 2018, 21:16

Harm kan beter even een overzicht geven met de exacte gegevens of simpelweg de aktes hier neer zetten want zo komt er verwarring. Het gaat in ieder geval erover dat Gerrit Jacobs als oom Marrigje Jacobs assiseert, zij is de ongehuwde mondige dochter van Jacob en Arentje en moet voorzien zijn van een momber, maar dan een assistentmomber, geen voogd.

ria van bessen

Héé, dan is dit Annigien

Bericht door ria van bessen » 10 okt 2018, 10:57

Héé, dan is dit Annigien Alberts  die hertr. met Jan Jansen en voordien wed. was van Peter Arents.Peter is dan de broer van Aaltje Arents die dus weer met Egbert Jacobs was gehuwd.Het wordt een ons kent ons verhaal? Genemuiden deel 6 20.05.1722 85vo – 86Door Aneghien Albers, wed van Peter Arens haar gevolmachtiger Hendrick EgbertsAan: Gerrit van Assen en echtgenote Clara Smits en erfgenamenVan: een half morgen land, verdeeld in 1 ½ morgen, waarvan de koper al een morgen in zijn bezit heeft, ligt op de Oostermaat, ten oosten het land van Jacob Claas, ten westen en ten zuiden Jacob van der Werf en ten noorden de Kleijnedijk.

harm56

In het Schoutambt Genemuiden

Bericht door harm56 » 10 okt 2018, 11:00

In het Schoutambt Genemuiden komen vele Claes(en) voor. Ik heb tot nu toe geen tijd gehad om van alle acten een transcriptie of samenvatting te maken. Zo is er een Arentje Jacobs die volgens mij in latere aktes veranderd in Arentje Claesen, wat verwarring gaf. Ik heb wel een paar keer de acte van 9 januari 1680 er bij gehaald, dat Arentje Claesen de moeder van de kinderen al voor januari 1680 is overleden.Schoutambt Genemuiden enz. Algemeen 051.1.2 1675 - 1683 Fol. 82Erschenen in den Ed. Gerichte Jan Lubberts woonachtig aen de Vecht in 't Scholtampt van Swolle en de Egbert Henricks wonende an de Zeedijk mede in 't Scholtampt van Swolle, item Claes Jacobs zoon van wijlen Jacob Claesen van de Oostermaet in echt geprocreert bij wijlen zijn huisvrouw Arentien Claesen.De volgende informatie komt ook allemaal uit Schoutambt Genemuiden enz. Het lijkt er een beetje op dat Jacob Claesen en Arentje Claesen de plaatselijke RABO- bank van die tijd waren. De gehele periode 1680 - 1702 zijn Jan Lubberts en Egbert Hendriks de voogden.Schoutambt Genemuiden enz. Algemeen 051.1.3 1684 - 1707 Blz. 533 - 539, 21 jan 1686, rekeninge en erfdeling, drie mondige kinderen en drie kinderen onmondige kinderen, Blz. 537 Voorts zijn Egbert Henrix en Jan Lubberts als momberen van de drij onmondige kinderen, met namen Lubbert, Egbert en Hendrikien Jacobs voor de eene helft en Claes Jacobs, Albert Jans Kuick, getrouwd aen Hillichijn Jacobs, en Gerrit Clasen, oom van Marrichijn Jacobs voor de ander helft getreden tot  een erf, maegescheidinge enz.Blz. 539 - 541, 6 januari 1688, weer een rekeninge, en Claes Jacobs verklaert dat hem is voldaen en betaalt en geen pretensie meer beholt.Blz. 558 - 560, 6 maart 1691, weer een rekeninge, wat opvalt, een obligatie tot last van Gesijn van Doorn tot Oosterwolde 300 cargl: en Claes Jacobs heeft een schuld van 600 cargl: aan de onmondigen.Blz. 567 - 568, 18 april 1698, Testament van Hendrikien Jacobs, ziek, ten huize van Egbert Jacobs, geassisteerd met Egbert Hendriks, twee legaten aan twee dochterjes van Egbert Jacobs, nl. Arentje en Annegien Egberts, en nomineert tot haar enige en universele erfgen: haar broer Jacob Egberts voor de ene helft en de twee kinderen van haar zal: broer Claes Jacobs voor de andere helft.Blz. 584 - 587, 13 maart 1695, rekeninge, blijven in gemeen alsoodanige vierhonderd cargl:, als haar van Albert Jans Kuick competeren. Blz. 588, zelfde datum, Egbert Jacobs pacht het huis, woning, landerijen en kooi op de Oostermate voor de tijd van drie jaar, en zegt dat hij al een jaar is getrouwd en bedankt de momberen.Blz. 607 - 614, 2 februari 1699, rekeninge van zal: Hendrikien Jacobs, daarna verdeling tussen Egbert Jacobs en de twee onmondige kinderen.Blz. 614 - 615, 4 februari 1699, Egbert Henricks en Jan Lubberts, gewesen mombers over zal: Lubbert en Hendrikien Jacobs cederen en overgeven aan Henrick Alers en Jan Peters ten profijte van Jochem en Jacob Klaassen, zes honderd keizersguldens tot laste van voors: onmondigen moeder, en twee honderd zilveren dukatons als wijlen Lubbert Jacobs bij testament an de meergemelte onmondige soonties enz. [Dit testament zit niet in het Schoutambt].Blz. 625 - 626, 19 mei 1700, bewijzing, Aeltien Arents wed. van wijlen Egbert Jacobs, geassisteerd met Peter Everts Meijboom, dochtertje Arentje Egberts, momberen gestelt Peter Arents, bloedoom en Cornelis Claesen [komt eerder voor, maar moet ik eerst rangschikken], kantlijn, 14 juni 1729, Arentien Egberts met haar bruidegom Marten van Ommen geassisteerd, exhiberende dat omtrent 34 jaar oud zijnde en haar momberen Peter Arents en Cornelis Clasen beide overleden, de momberen hebben geen goederen onder zich gehad, maar onder haar moeder berustende zijnde, exept twee brieven, zijnde een extract wegens vaderlijk bewijs, en de ander brief een accoort wegens de moeje erfenisse, welke brieven na dood van Peter Arents bij zijn vrouw zijn berustende, uit handen van Annnegien Alberts, huisvrouw van Peter Arents geweest zijnde, hertrouwd met Jan Jans, ontvangen te hebben. [schrijf dit hier op, opzich niets van doen met de twee onmondige kinderen].Blz. 627 - 630, 8 september 1701, testament van Henderick Alders van Waterstein, ziek, enige erfgenaam zijn dochter Jannichien Hendriks bij zal: Marchien Reijnders, wanneer die onmondig mocht komen te sterven zijn halve broer Jan Tijmens van Waterstein, tot momberen over zijn nalatenschap, zijn zal: vrouws vader Reijnder Mijmkes en halve broer Jan Tijmens, en als overmomber zijn neef Evert van der Linde Burgemr:Blz. 639 - 641, 26 mei 1702, mombers van Henrick Alers leggen rekeninge af over de zaken, die hij beheerd had van de onmondige kinderen van Claes Jacobs.Aan het eind van het latijn zijn er waarschijnlijk, maar drie erfgenamen over van de boedel van Jacob Claesen en Arentjen Claesen, nl. Arentje Egberts en Jochem en Jacob Klaassen.Harm 

jacob

Wat een rijke aanvulling weer

Bericht door jacob » 10 okt 2018, 17:38

Wat een rijke aanvulling weer op mijn falimilie gegevens. Allemaal bedankt.@Harm  schreef op 9 okt  :"Ik denk en het is logisch om aan te nemen dat Jochem Klaassen en Reultjen Heimens geen kinderen hadden. Reultjen heeft een zoon, de schoolmeester en custos van Kamperveen. De logica, Jochem Klaassen stelt zijn broer als universele erfgenaam 30 april 1740.Zoals @Ria op 9 okt al beschreef Harmen Jochems die optreedt als voogd over Egbert en Anna Jacobsen."In Zwollerkerspel zit een akte waarin de erfgenamen van Jacob Clasen en Aaltjen Jochems worden genoemd op 12 sept 1766. De erfgenamen zijn Jochem Jacobsen x Luitjen Stevens, Harmen Jochems en Hendrik Gerrits als voogden over Egbert en Anna Jacobsen."Ik heb in mijn gegevens staan dat Jochem Klaas x Reultje Heimens een zoon hebben die Harmen Jochems wordt genoemd. Zie ook wat Ria beschreef. Deze Harmen treedt op als voogd. Is hij dan niet automatisch een familie? En zo ja, in welke hoedanigheid? @Harm weet jij dit dan uit te leggen t.a.v. wat jij op 9 okt schreef en Ria haar uitleg?Hier een fragment waaruit ik opmaak dat Harmen wellicht een zoon van Reultje is?Fiche 166 Verschenen Reultje Heimens wed. van Geurt Jansen (van de Noord) maakt haar dispositie en bemaakt aan Willem Hendriksen Custer op Kamperveen de helft van "Coppendraaersgoed" ook wel Kuipers erve gen. waarvan Hendrik Geurtsen (van de Noord), haar zoon, de andere helft van erft om na haar dood te profiteren alsmede aan haar bloedverwanten tesamen f 1500,-
Aan Jacobje Geurtsen d.v. Geurt Jansen een huis met toebehoren en landerijen zoals het van Harmen Jochems thans in gebruik heeft en verder de destijds gelegateerde f 2000,- den 4 dec 1748 gemaakt, thans gesteld op f 1500,- het legaat aan de armen blijft het zelfde. get 24 sept 1753 Fiche 132 Wij Evert Vos en Gerrit Brandsen doen cond, verschenen Jan Harmsen (van de Maaten) en Aaltje Jochems echtel. en Hendrik Hillebrands en Evertje Jochems echtel. als erfgenamen van hun oom Evert Gerritsen zall. verkopen aan Willem Aartsen en Teuntje Willems echtel. hun 2/5 erfportie van een mudde zaailand aan de winterdijk enz. voor f 350,- get. 31 dec 1749 Verschenen Geurt Jansen en Reultje Heimens verklaren elkaar te betuchtigen over al hun gerede en ongerede goederen, voorts verklaarde zij Reultje Heimens tot haar erfgenaam te benoemen Hendrik Geurtsen (van de Noord) jongste zoon van Geurt Jansen bij Dirkje Hendriks in leven verwekt
Op voorwaarde dat hij uitkeert f 2000,- aan haar naaste bloedverwant en een kamp van 6 gresen aan de diaconie van Oosterwolde was get. 4 dec 1748En inderdaad de zoektocht naar die Gerrit Klasen die oom is van de kinderen van Jacob Klaassen, zoals Ria stelt. Nog veel dus om te onderzoeken.Uit de uittrekselen en protocollen van Oosterwolde/Doornspijk:Fiche 162
Ick Jacob Claassen als erfgenaam en Reultje Heimens als wed. van Jochem Claassen verkopen aan Harmen Jochems en Gerritje Jacobs echtel. 7/18 parten in 5 gresen waarvan de overige 11/18 part toekomt de wed. Claas Visser en waaraan oostw de gracht, zuidw de Meeneweg, westw Dirk Hendriks en noordw het gasthuis van Kampen gelandet is en zulks voor f 250,- get 9 juli 1740.Heden is ten overstaan van Hendrik Jacobs Veldkamp en Willem en Gerrit Hendriks en Reinder van Tongeren als dedingslieden gehouden en opgericht een erfdeling tussen Roeltje Heimens wed. van wijlen Jochem Claassen geass. met Peele Hendriks Coops ten eenre en Jacob Claassen broeder en universele erfgenaam ten andere zijde
Eerstelijk dat de gerede goederen als paarden koeien, pinken en kalveren, goud en zilver het linnen, gereed geld, 4 rode melk ketels het riet, het hooi, de essen latten, de eende nesten, alle koorn met de zakken, uitgezondert de rogge die geheel voor haar zal blijven, in 2 gedeelten zijn verdeelt en dat zij het huisraad bouwmans gereedschap turf en brandhout erfelijk zal hebben
Dat zij aan Jacob zal overgeven een bedde, een kiste, het beste zadel en de kleine schuit, item de helft van het planken gestoelte in de kerk, alsmede de kleren gehoord hebbende tot het lijf van de overledene Dat de obligatien en de uitschulden of credieten vooe partijen elk half getrokken zullen worden enz.
Dat bij loting aan Roeltje is toegevallen het getimmer en opstal van het huis berg en schuur door haar bewoond item het weiland gen. het Bouwland strewkkende van de wetering tot de dwars sloot waarop het getimmer en de hof gelegen is, nog de helft van het Zijde, 10 gresen weiland bij het huis. Nog een erve zijnde het Koppendraaiersgoed zonder huis in de wandeling het Kuipers erve gen. strekkende van de gracht tot de zee, nog 5 gresen aan de binnen eendekooi gelegen, item 6 gresen teindens het kampje van Leendert kuiper en een half mudde op de Koornberg aan de Zandweg en een mudde op de Streek achter Augustijn Morre en laatstelijk een halve Eende kooi buitendijks met Egbert Hendriks gemeen en aan Jacob Claassen uit te keren f 1000,-
In het gemeen zal blijven 3 mudde aan de Winterdijk, 6 schepel gen. de Hoeve te Wessingen, een hagen aan de noordzijde van het erve van Ds Lobé te Elburg, item een hagentje op het Eekt aan de gemene weg onder Old. 3 schepel op het Eekt, een stukje weiland buitendijks en 3 morgen weiland onder Overijssel gelegen was get den 30 april 1740, de f 1000,- bet op 10 nov 1740 Op 3 okt stelt Egbert de vraag:VRAAG: Horen Jan Harmsen van de Maten en Albert Harmsen van de Maten op de een of andere manier ook bij Jochem Klaas van de Maten? Ik heb in mijn gegevens gekeken. Ik kan deze niet linken. Wel heb ik de ouders van Aaltje en Evertje die genoemd worden als echtgenoten van Jan Harmsen en Hendrik Hillebrands. Ouders zijn Jochem Gerritsen en Harmptje Jans. Aaltje geb. 16 jan 1718 Oosterwolde en Evertje 13 okt 1720 Oosterwolde. (zie fiche 132)Ik heb een Jan en Albert Harmsen. Ouders Harmen Alberts x Grietje Franks Wolf. De link met Jochem en Jacob is niet gevonden. Jochem en Jacob zijn van de Oosterwolde/Kampen tak en Jan en Albert zijn van de Oldebroeker tak van Van der Maatens. Deze laatste lijn heb ik tot 1600 en geen link gevonden met 'mijn' voorouders. Ook niet door de archivaris van NW Veluwe die ook veel weet.

Egbert_

Wel een indrukwekkend verhaal

Bericht door Egbert_ » 10 okt 2018, 18:24

Wel een indrukwekkend verhaal, de zoektocht heeft zeker wat opgeleverd!Aan het eind van het latijn zijn er waarschijnlijk, maar drie erfgenamen over van de boedel van Jacob Claesen en Arentjen Claesen, nl. Arentje Egberts en Jochem en Jacob Klaassen.Waarschijnlijk had Arentje Egberts helft van de boedel en de gebroeders Klaassen de andere helft. Die helf van Arentje Egberts is dan bij haar oom terecht gekomen (gekocht of verorven?), en via hem bij zijn dochter Aaltje Peters, de tweede vrouw van Adolf Claassen van der Kamp. En vandaar naar de dochters van Aaltje Peters: Grietien en Hilleken AdolphsEn het is van die laatste twee, dat Harmen Roelofs het half erve te Oostermate een stuk lands onder Swoller Karspel, het Jagersland, en nog een slegt stuk lands onder Asschet en Waterstein het Polland genaemt koopt.En zo is het verhaal van de erve te Oostermate rond.

harm56

Ik heb even de neiging gehad

Bericht door harm56 » 10 okt 2018, 23:00

Ik heb even de neiging gehad om ook naar Jochem Harms te zoeken, vooral vanwege de onderstaande acte, waarmee Ria kwam.f28 - 6 dec 1679 - Richter Bernard Holt.Keurnoten Albert Louwerman, burgemeester, en Henrick Queisen. In het Gericht zijn verschenen Hermen Jansen Doorn en Aaltjen Herms, eheluiden, tutore marito, eheluiden, woonachtig te Oosterwolde. Zij verklaarden voor hun en hun erfgenamen voor een somma van penningen, hun comparanten te danke voldaan en betaald, eeuwig en erfelijk te hebben verkocht, gecedeerd en getransporteerd aan Peter Jansen van Millingen en zijn huisvrouw Aachjen Herms en hun erfgenamen ongeveer 3 morgen en één "hont" land, maar zonder mate, gelegen in Lammigjes Huis in Mastebroeck in dit kerspel van Zwolle, waaraan aan de oostzijde geland zijn Albert Lubberts en aan de westzijde Evert Jacobs; zijnde vrij eigenlijk goed, vrij van enige uitgaande renten, maar met zijn recht en gerechtigheid, raad en onraad vanouds daartoe behorende. Zonder argelist.Op zich kon ik niet zoveel met deze mensen, omdat de patroniemen niet corresponderen, maar zij krijgen wel een zoon Jochem, en die laat als Jochem Harms Doorn en Jacobjen Jansen in 1708 een zoon Harmen en in 1713 een dochter Aeltijen in Oosterwolde dopen. In theorie kan deze Harmen Jochems die in 1708 geboren is, de voogd zijn over de minderjarige kinderen van Jacob Klaassen en Aaltje Jochems. Ik weet het op dit moment niet. Voor mij is het nog steeds onduidelijk wanneer de oversteek van oost van de IJssel, naar west van de IJssel is geweest.De logica zit hier in, als Jochem Klaassen een zoon gehad zou hebben bij Reultjen Heijmens, dan was Jacob Klaassen niet zijn enige en universele erfgenaam geworden.Uit Herengoederen van de Veluwe deel 3 blz. 41625.09.1753, Rueltjen Heijmens, laatst wed. van Geurt Jansen, approbatie van een testamentaire dispositie, waarin tot erfgenamen in dit herengoed stelt: Willem Hendriksen, koster in Kamperveen, en Hendrik Geurtsen, zoon van Geurt Jansen, beide voor de helft. Voorts stelt zij een legaat vast ten behoeve van Jacobje Geurtsen, dr. van Geurt Jansen (een huis en landerijen in gebruik bij Hermen Jochems) en ten behoeve van de armen van Oosterwolde.Wanneer Hermen Jochems een zoon was van Jochem Klaassen, dan ook een zoon van Rueltjen Heijmens, dan zou Rueltjen Heijmens haar zoon toch ook voor een derde mee laten delen. Zij benoemd wel een stiefzoon voor de helft.Harm

Plaats reactie