Jacob Klaassen "van der Maaten"
- ria van bessen
bericht 3 [of zo]
bericht 3 [of zo]De ouders van Jacob of Arentien zijn moeilijk te traceren, wat meestal wijst op een ingewikkelde situatie zoals een aantal keer hertrouwen.Jacob komt echt niet uit de lucht vallen en koopt ook niet zomaar een erve.Hij had geld of hij leende het en zou het mogelijkerwijs wel redelijkerwijs kunnen afbetalen, wat toch duidt op een zekere welstand.Is onderstaande Claas een mogelijke kandidaat als vader voor Jacob of Arentien?f34 - 14 mrt 1640 - Richter Henrick Ter Cuijlen. Keurnoten Derck Roeloffs, luitenant, en Otto Henricksen. In het Gericht is verschenen Claes Claessen, wonende tot Gennemuijden, en zijn huisvrouw Grietien Claes, met haar man en momber. Verder Jan Sijbrants en Berent Hendrickss als ooms en aangehuwde mombers van zaliger Claes Sijbrantsen [zijn] voor- en nakinderen, bij Machtelt Arents en bij voorschreven Grietien Claes geprocreerd. En zij comparanten verklaarden voor hun en hun erfgenamen in een stede vaste erfkoop erfelijk en eeuwig te hebben verkocht, gecedeerd en getransporteerd voor een somma van penningen hun comparanten ten genoegen voldaan en betaald, gelijk zij verkochten, cedeerden en transporteerden mitsdezen, aan Pieter Jansen en zijn huisvrouw Trijne Arents, wonende aan de Veenerijte, en hun erfgenamen zekere 2 morgen land, maar zonder mate, gelegen in Marcelis Slach, in Claes Colcks Erve in Mastenbroeck, waaraan ten oosten de koper zelf, ten zuiden de Rijckstege, ten westen Egbert Jan Claessen [zijn] erfgenamen, en noordwaarts de Zeedijck gelegen zijn, en mede een klein stukje afgegraven land achter aan de watermolen [waeter meule] aldaar gelegen, en dat met [de] raad en onraad daar toe behorende, en met het bezwaar van een rente van 2 Caroli gulden jaarlijks, zoals de stad van Campen jaarlijks daar uit heeft, die de koper tot laste neemt. Zijnde andere een vrij eigenlijk goed, en vrij van alle verdere uitgaande renten en thinsen. Belovende "d' selve" te wachten en te waren voor alle evictie en opspraak als volgens Landrecht. Zonder argelist. - Lucas Vriesen zal voor de comparanten zegelen en tekenen.In stift Essen op nr 613 schoutampt Zwolle / Mastenbroek - Pinksteren 2 blz 886wordt op 1651 apr 16 [vii:75] genoemd Claes Claessen na de dood van Jan Derkcsen op de Bisschopweteringe5 jaar later Derck Gerrijtsen wonende in het Isselmuijder carspel, na opdracht door Claes Claesen etc.
Een lening van Jacob en
Een lening van Jacob en Arentien zullen we in het Scholtambt Genemuiden niet vinden, het eerste deel 1647 - 1674 bestrijkt tot blz. 695 een variatie aan vrijwillige, contentieuse en getuigenissen en eindigt op 3 januari 1661. Daarna 3 juni 1660, blz. 824 tot 914, eerst meest opdrachten van onroerend goed, later ook leningen en voogdij. Ik zal proberen R. A. IJsselmuiden nr. 11 periode 1654 - 1664 door te lezen, of ik daar iets kan vinden.Harm
- ria van bessen
Harm, bespaar je de moeite,
Harm, bespaar je de moeite, in Ijsselmuiden zit in die jaren geen Jacob Claes - helaas. Het zal echt uit het ORA Genemuider schoutambt moeten komen, Doornspijk zou ook nog kunnen.
Hasselt is denk ik ook een
Hasselt is denk ik ook een mogelijkheid. Zoon (van Jacob Claesen en Arentien Claes) Egbert Jacobs trouwde Aeltien Arents. En via haar broer Peter Arents, uit Cellemuiden, is de boerderij via zijn vrouw bij haar familie terecht gekomen. Haar familie kwam uit Zwartewatersklooster. Dat is natuurlijk de schoonfamilie, maar toch. Jacob Claesen en Arentien Claes hadden familie in Genne Overwaters (Hasselerdijk, Mastenbroekerdijk aan de Vecht). Zwager Jan Lubbers bijvoorbeeld. En er werd relatief vaak getrouwd tussen Genne en Genne Overwaters in de 17e eeuw.Jacob Claesen en/of Arentien Claesen kunnen bijvoorbeeld uit Genne komen en in Hasselt trouwen. Het trouwboek in Hasselt begint in 1673, dus dat is lastig.Ook de vrouw van Claes Jacobs, Annechien Jochemssen Doorn, woonde weliswaar in Doorspijk, maar heeft haar roots in Haarst, de Doorn.
Een beetje eigenwijs,
Een beetje eigenwijs, IJsselmuiden nr. 11, 1654 - 1664 doorgelezen, hier en daar interessante dingen opgepikt. Tot dat ik op het eind toch een Jacob Claesen tegen kwam, of ik er voor deze zoektocht blij van wordt weet ik nog niet, maar ik heb mijn bedenkigen.Fol. 96v, 21 novemb. 1664, Compareert Merrichien Rutgers, wed. van wijlen Claes Gerberts in desen geassisteert met die Ed. Lambert Jurrisen Ridder, item Jacob Claesen voor hem selven en te saemen de rato cavierende voor de andere kinderen en bekenden voor haer en haer erfg: meer ter neuge voldaene en welbetaelde somma van penningen vercoft en overgedragen te hebben, gelijcx bij cracht desen doen aen Jacob Jansen, Geertjen Hendrix echtel: en haer erfg: twe en een vierendeel morgen landts gelegen in de Sopperie in Mastenbroeck, oostwaert naest sich hebbende Steven Hermsen, westwaert de Stege, suijtwaert de wed. van Dirrick Peters, noortwaert Jr. Luijcksen, beswaert met ses voeten Isseldijck inde ......, so voor desen tot seeker 3 morgen in 't Sallickerbroeck gelegen, gen: de Ossencamp hebben behoort, item met negen cargl: en eenige stuijv: ter profijt van Jacob Roeloffs Steenbergen, voorts met sodane raet en beloven comparanten .., sonder argelist.Ik ken deze mensen, het zijn meerdere malen voorouder van mij in de 11 en 12 generatie. Claes Gerbert kon aktes mede zegelen.Jacob kan zijn gedoopt 22 juli 1640 in Hattem.Harm
Claes Gerberts en zijn zoon
Claes Gerberts en zijn zoon Jacob Claesen komen voor in de zoektocht naar Marten Geerlichs Bakker en in de zoektocht Gerrit Alberts Noortman. Zoon, resp. broer is Gerbrech Claesen op de Stein te Voorst. De weduwnaar Gerbrech Claesen benoemd in 1674 tot voogd: Jacob Klaessen, woonachtig bij het huis tot IJrst, oom van de vaders zijde(het huis tot IJrst ligt in de buurtschap 't Zand, tegenwoordig weer bij Hattem, daarvoor lange tijd bij Oldebroek, en voor 1818 bij het schoutambt van Hattem. Vandaar dopen in Hattem)Jacob Claesen op de Oostermate en Arentien Claesen kochten hun erf in 1661, en zullen er in 1674 ook wonen. Tijdgenoten, maar verschillende personen.
- ria van bessen
Harm, ik heb die akte betr.
Harm, ik heb die akte betr. Jacob Clasen niet .. [of niet meer?]Bij mij is de periode 1652-1664 en geheten voogdijzaken IJsselmuiden en heeft nog nummer 23. Dat is een oude nummering en dit deel is getranscribeerd t/m f 31v wél het jaar 1664.Jij hebt een hoger folionummer. Of is nr 11 nog een heel ander deel?*Egbert,Ik heb niet alles van de vele zoektochten bewaard, dat besef ik, dus zal ik best wel wat missen, maar ik heb in geen van de beide zoektochten die je noemt in mijn gegevens een Jacob Clasen kunnen vinden.Behalve dan bij de erfuiting van Gerbrech Klaessen waar Jacob Klaessen als oom en voogd w. bij het het huis tot Yrst wordt aangesteld op 10 juni 1674.Ik heb wel een Marrichijn wed. Claes Gerberts die woont bij het huis te Irst volgens ORA Zwollerkerspel. Zij heeft een schoonzoon Jacob Luilofs in 1664.
Janny heeft destijds de akte
Janny heeft destijds de akte geplaatst:https://www.historischcentrumoverijssel ... ge=6Verder heb ik van Jacob Claas een dopen gevonden: 22-07-1640 te Hattem. Meer weet ik niet. Maar het lijkt me voldoende om te weten dat hij niet dezelfde is als Jacob Claesen op de Oostermate. En daar was het mij om te doen.
Van Claes Claessen, wonende
Van Claes Claessen, wonende tot Gennemuijden is het zeker interessant om meer te weten. (En van Claes Sijbrantsen)
Als ik de akte goed lees:
- Claes Claessen getrouwd met de weduwe van Claes Sijbrantsen: Grietien Claes (nakomelingen van Claes Claessen niet vermeld)
- Claes Sijbrantsen, tweemaal getrouwd: eerst met Machtelt Arents, en daarna met Grietien Claes
- uit beide huwelijke kinderen, want de akte spreekt over voor- en nakinderen, niet met name genoemdUit het stift Essen, Pinksteren 1:
- (vi:24v) Claes Sybrantsen, na opdracht door Hendrick Jacobsen in Mastebroeck, als volmacht van Hermen Wolterssen (1624 aug 21)
- (vii:29) Jan Sybrants, als oom en voogd van Arent Claessen, na de dood van diens vader Claes Sybrantsen (1641 mei 8)
- (vii:29) Peter Janssen, na opdracht door Jan Sybrants als voogd en hulder en krachtens de verkoop eertijds door wijlen Claes Sybrants (1641 mei 8)
- (vii:52v) Arent Peterssen, mede voor zijn moeder Tryne Arentssen en zijn broers en zusters, allen erfgenamen van hun man en vader wijlen Peter Janssen (1647 mei 29)
- (vii:23v) Hendrick Hendricksen, als hulder van zijn vrouw Albertien Jansen, met "de gerechte helfte van sestehalve mergen landes, gelegen in Mastebroeck in Dyeserslach, waervan Claes Sybrants de wederhelfte tobehoert", na de dood van haar vader Jan Petersen (1639 jun 8)Opmerkelijk is dat de kopers uit akte f34 - 14 mrt 1640 dezelfden zijn die ook van Claes Sybrantsen de Bossenplaetse, of in ieder geval de gerechte helfte ervan gekocht hebben. Dus voor zijn overlijden. (En mogelijk mede-erfgenamen zijn?)Verder hebben kopers Peter Janssen en Trijne Arents een dochter Lubbechijn Peters x Herman Stoffers (zie stift Essen pinksteren 2 en zoektocht Gerrit Harms van de Mate en Judit Sibrands van de Oostermate)Ervan uitgaand dat Jacob Claesen op de Oostermate en Arentien Claes omstreeks 1630 geboren zijn, zal Claes Claessen niet de vader van één van de twee zijn. Maar Claes Sybrantsen zou wel kunnen. Volgens de verkoopakte f34 - 14 mrt 1640 had hij meerdere kinderen. Uit stift Essen is alleen zoon Arent Claessen bekend. Vermoedelijk uit het eerste huwelijk, gezien het patroniem van de eerste vrouw Machtelt Arents. Maar is Machtelt dan vernoemd als Marrichijn?Pinksteren 1 de Bossenplaetse is Schoutambt Zwolle. Daar is mogelijk meer te vinden over Claes Sybrantsen overleden na 8 jun 1639, zijn weduwe Grietien Claes hertrouwd voor 14 mrt 1640 ?
Als ik de akte goed lees:
- Claes Claessen getrouwd met de weduwe van Claes Sijbrantsen: Grietien Claes (nakomelingen van Claes Claessen niet vermeld)
- Claes Sijbrantsen, tweemaal getrouwd: eerst met Machtelt Arents, en daarna met Grietien Claes
- uit beide huwelijke kinderen, want de akte spreekt over voor- en nakinderen, niet met name genoemdUit het stift Essen, Pinksteren 1:
- (vi:24v) Claes Sybrantsen, na opdracht door Hendrick Jacobsen in Mastebroeck, als volmacht van Hermen Wolterssen (1624 aug 21)
- (vii:29) Jan Sybrants, als oom en voogd van Arent Claessen, na de dood van diens vader Claes Sybrantsen (1641 mei 8)
- (vii:29) Peter Janssen, na opdracht door Jan Sybrants als voogd en hulder en krachtens de verkoop eertijds door wijlen Claes Sybrants (1641 mei 8)
- (vii:52v) Arent Peterssen, mede voor zijn moeder Tryne Arentssen en zijn broers en zusters, allen erfgenamen van hun man en vader wijlen Peter Janssen (1647 mei 29)
- (vii:23v) Hendrick Hendricksen, als hulder van zijn vrouw Albertien Jansen, met "de gerechte helfte van sestehalve mergen landes, gelegen in Mastebroeck in Dyeserslach, waervan Claes Sybrants de wederhelfte tobehoert", na de dood van haar vader Jan Petersen (1639 jun 8)Opmerkelijk is dat de kopers uit akte f34 - 14 mrt 1640 dezelfden zijn die ook van Claes Sybrantsen de Bossenplaetse, of in ieder geval de gerechte helfte ervan gekocht hebben. Dus voor zijn overlijden. (En mogelijk mede-erfgenamen zijn?)Verder hebben kopers Peter Janssen en Trijne Arents een dochter Lubbechijn Peters x Herman Stoffers (zie stift Essen pinksteren 2 en zoektocht Gerrit Harms van de Mate en Judit Sibrands van de Oostermate)Ervan uitgaand dat Jacob Claesen op de Oostermate en Arentien Claes omstreeks 1630 geboren zijn, zal Claes Claessen niet de vader van één van de twee zijn. Maar Claes Sybrantsen zou wel kunnen. Volgens de verkoopakte f34 - 14 mrt 1640 had hij meerdere kinderen. Uit stift Essen is alleen zoon Arent Claessen bekend. Vermoedelijk uit het eerste huwelijk, gezien het patroniem van de eerste vrouw Machtelt Arents. Maar is Machtelt dan vernoemd als Marrichijn?Pinksteren 1 de Bossenplaetse is Schoutambt Zwolle. Daar is mogelijk meer te vinden over Claes Sybrantsen overleden na 8 jun 1639, zijn weduwe Grietien Claes hertrouwd voor 14 mrt 1640 ?
Op zoek naar de ouders van
Op zoek naar de ouders van Jacob Claesen op de Oostermate en Arentien Claesen kwam ik enkele mogelijke kandidaten tegen.Ria noemde op do, 18/10/2018 - 21:20 het echtpaar Hermen Alberts en Petertien Arents. Zij hadden een dochter Albertien Hermens die in 1628 te Zwolle trouwde met Claes Jansen tot Genne. Van dat echtpaar heb ik in de generale index geen dopen kunnen vinden, en ook niet in het doopboek van Hasselt. Toch zijn ze kansrijke kandidaten om de ouders van Arentien Claesen te kunnen zijn. Omdat dit echtpaar in een gebied woonde waar Jacob Claesen en Arentien Claesen familiebanden hadden.VRAAG: Is er meer bekend, of te vinden, over Claes Jansen tot Genne x (1628) Albertien Hermens ?Verder komt er in de beschrijving van Pinksteren 31 in het stift Essen (details van deze beschrijving) voor: achter Claes Jacobssen huis. Die beschrijvingen zijn van 1578 en 1613. Probleem is wel, dat Jacob Claesen op de Oostermate dan tamelijk oud geweest moet zijn toen hij Arentien Claesen trouwde.VRAAG: Is er meer bekend, of te vinden, over Claes Jacobssen, die rond 1600 waarschijnlijk woonde aan de Nieuwe Wetering, in de Dieserslagh, schoutambt Zwolle ?