Helprich/Helprichs Ambt Vollenhove

Alles wat met genealogie te maken heeft.
helen

Hartelijk dank, Ria!

Bericht door helen » 22 nov 2018, 18:05

Hartelijk dank, Ria!Ik ga verder puzzelen met alle gegevens, door jou aangedragen.
Afbeelding

helen

N.a.v. bericht 2:

Bericht door helen » 22 nov 2018, 21:55

N.a.v. bericht 2:Ja, daar staat 1 x Quast. Mogelijk een alias evenals bij Arent Eijmberts Rentinck, die Brave als alias heeft (X met Woltertje Berents). Deze kwam al in mijn fam. voor. Zijn vader Eijmbert kwam uit een streng katholieke fam. en werd protestant. Vermoedelijk een reden om even zijn achternaam niet te gebruiken. Deze had als alias braafie. (Brave werd vervolgens gebruikt als achternaam, maar ze waren wel nazaten van Rentinck.)We puzzelen vrolijk verder.......
Afbeelding

ria van bessen

Volgens mijn doopgegevens

Bericht door ria van bessen » 22 nov 2018, 22:38

Volgens mijn doopgegevens wordt bij Arent Peters 2 x Quast vermeld - 18-01-1669 Beerte en 22-09-1676 Theunis. Ik denk dat Beerte die Berend is die genoemd wordt in de voogdijakte.Er is nl een Berend Arents Quast x Lijsebeth Reijnders w. in de Leeuwte, die een onnozele dochter Annigien hebben. ]Gedoopt 10-12-1699] Zij werd in erbarmelijke omstandigheden gevonden in 1740, de familie wilde haar niet in huis nemen en om die reden zijn er gerichtelijk voogden gesteld m.n. Harmen Arents Quast en Jan Teunis van Oosterom volgens ambt Vollenhove invnr 2819 f 475 dd 5 mei 1740.Op folio 476 is een erfdeling te vinden tussen Jan Stamme en Harmen Harms als mombers over het kind van Jacob Stamme bij wijlen Geesjen Berents [Quast] met name Jantje Jacobs en voornoemde Harmen Arents en Jan Teunis als mombers over voornoemde Annigjen Berents vanwege een stuk land genaamd de Schilderskamp gelegen in de schaar van Leeuwte waarvan Jantje de ene helft krijgt en Annichjen de andere helft.Berent Arents Quast hertrouwde als wedr van Lijsbet Rijckents met Geessien Alberts. En Berent heeft bij deze hertrouw een Anne en een Arent als onmondige kinderen. Voogden worden Claas Claasz en Jan Jansen ten Napel. Ambt Vollenhove invnr 2814 dd 12-3-1706. Arent is ged. 31-8-1704

helen

Mijn fam. gaat door met

Bericht door helen » 23 nov 2018, 03:02

Ja, klopt. Ik vergiste me, omdat 1 generatie eerder 1 x Quast stond.Mijn fam. gaat door met Hermen Kwast.
Afbeelding

helen

Moet nog uitzoeken of deze

Bericht door helen » 23 nov 2018, 03:03

Ben aan het kijken hoe Arent Peters aan een voogd Rentinck kwam.Moet nog uitzoeken of deze hier bij hoort. Gelders archief, stukje uit nr. 908de helft van een erve op het land van Vollenhove, gelegen te Barspijck in de buurschap Cadolo, die Willem Peterss Rentinck tegenwoordig gebruikt en waarvan de huur zal uitgaan op Martini 1618; -   
Afbeelding

ria van bessen

Woltertjen, Bartelt, Margjen

Bericht door ria van bessen » 23 nov 2018, 12:39

Woltertjen, Bartelt, Margjen Berents zijn de kinderen van Berent Claesz. Margjen Berents x 10-03-1636 met Peter Arents [Quast] - Woltertjen dus met Arent Brave en als hij eigenlijk een Rentinck is dan is een Rentink als voogd in ieder geval familie.

helen

Ik heb Marchjen als dochter

Bericht door helen » 23 nov 2018, 13:46

Ik heb Marchjen als dochter van Berent Claes ten Velde en Woltertje met vader Berent Henricks...Van Marchjen had ik alleen een zus gevonden: Albertje X 1638 Claes Hendricks, zoon van Hendrick Hendrix tot Bersbeke.
Afbeelding

ria van bessen

Arent Brave heeft inderdaad

Bericht door ria van bessen » 23 nov 2018, 15:43

Arent Brave heeft inderdaad het patroniem Eijmberts en de toevoeging Rentinck volgens het doopboek. Zijn vrouw heeft daar Voerman als toevoeging. Hij de zoon is van Eijnbert Arents alias Braafie en Geertien Everts ged 29-7-1643 en zijn vader is hertrouwd met Lummetien Pouels/Poulis en heet ook Eijnbert Rentinck. Arent Brave - voogd als bloedverwant van VZ en lijkt me dat te zijn als neef. Omdat zowel de vader van Arent Brave als de vader van Arent Peters zonen zijn van ene Arent.Dan Hermen Willems voogd zijn van MZ. Zou gezocht moeten worden naar een connectie met Geert Helprigs, de vader van Annichjen of van haar moeder waarvan aangenomen kan worden dat zij Geertje Egberts is.Geertje en Geert krijgen wel een dochter Geertje 30-10-1641 en daarna zag ik nog 3 dochters Reintien, Nellegien en Gijsien. Van deze laatste 3 dochters heb je niets kunnen vinden? 

helen

Ik kan verder niets meer

Bericht door helen » 23 nov 2018, 18:04

Ik kan verder niets meer vinden, helaas...
Afbeelding

ria van bessen

Heb je de namen van de

Bericht door ria van bessen » 23 nov 2018, 22:40

Heb je de namen van de dochters van Geert in het doopboek gecontroleerd? Moet Reintien soms Arentien zijn, Nellegien soms Annegien?Ook hier in Vollenhove is hetzelfde te constateren als in andere doopboeken, namen zijn fout genoteerd en kinderen zelfs vergeten te noteren. Gezien de voogdijstellingen dus. Plus hiaten, ook in Vollenhove.Zo heeft Lummegien die hertr met Eijmbert Arents alias Braafie meer kinderen dan in het doopboek van Vollenhove zijn te vinden, [alhoewel het mogelijk is dat er nog dopen te vinden kunnen zijn in de doopboeken van de omliggende dorpen, wat ik niet heb gecontroleerd]  

Plaats reactie