Helprich/Helprichs Ambt Vollenhove
- ria van bessen
Ik heb nog een Arent Peters
Ik heb nog een Arent Peters die voogd is over de kinderen van Teunissie Engberts wed van Arent Rijckents. Ze gaat hertrouwen met Claas Roelofs. Kinderen heten Rijckent en Geessijn. Doop van Rijckent kon ik niet vinden, wel voornoemde Geesjen en nog een Jantjen 4-5-1676. De andere voogd is Claas Engberts. Beide voogden zijn bloedverwanten. Ambt Vollenhove f181 dd 9-3-1685 Ik weet niet of hij dezelfde is als de man van Annichjen, maar misschien toch de moeite waard om verder te zoeken? Ik weet dat geen zijlijnen uitzoekt, maar mijn ervaring is dat als je geen bewijzen kunt vinden, je soms door de zijlijnen te volgen wel de verbintenis kunt bewijzen. Maar goed, zie maar wat je er mee wilt. Het mooiste zou zijn als je de voogdijakte die opgemaakt is bij de hertrouw van Geert te pakken kunt krijgen, maar die heb ik niet. Misschien kun je Simon vragen of hij je kan helpen, hij schijnt in ieder geval aktes van het ORA te hebben.
't Zal wel zijn omdat ik ziek
't Zal wel zijn omdat ik ziek ben, dat ik je niet helemaal kan volgen...1. Natuurlijk heb ik de dopen gecontroleerd. Die namen ga ik niet veranderen, behalve dan dat ik bij Reijntje Wijntje lees. Geert zijn moeder was Geertje: naam van kind 1; zijn zus Nelle: naam van kind 3.2. Als ik geen zijlijnen uitzocht, dan had ik dit topic niet kunnen starten. Dat ik deze gegevens zelf niet wil bewaren, omdat anders het einde zoek is, is iets anders.3. Arent Rijkents was een zoon van Rijkent Arents, wiens vader Arent Pieters was. Deze Arent Pieters kan een zoon Peter gehad hebben, die dan weer een zoon Arent had en die een neef zou kunnen zijn van Arent Rijkents, maar bewijs...........???

- ria van bessen
Marchien Berents de moeder
Marchien Berents de moeder van Arent Peters Quast is al overleden voor 28-7-1659. Dan hertrouwt haar man. Zij kan dus niet die Marchien zijn die genoemd wordt als zus van Woltertjen Berents de vrouw Arent Braeve alias Rentinck. Voogd en bloedverwant op 14-2-1701 voogdijstelling Arent Peters wedr Annechien Geerts.Het zit dus anders.De naam van de andere voogd Herman/Harmen Willems zegt je niets?
Zoals ik al schreef op 23-11:
Zoals ik al schreef op 23-11: Ik heb Marchjen als dochter van Berent Claes ten Velde en Woltertje met vader Berent Henricks...Van Marchjen had ik alleen een zus gevonden: Albertje X 1638 Claes Hendricks, zoon van Hendrick Hendrix tot Bersbeke.Die andere voogd zegt me inderdaad niets.

- ria van bessen
Marchien Berents, de dochter
Marchien Berents, de dochter van Berent Claes ten Velde is wel de moeder van Arent Peters Quast.Maar vervalt dus de verbinding met Woltertjen Berents.Arent Brave is daarentegen wel de zoon van Eijmbert Arents, en zou hij familie zijn via de vader van Arent Peters. Arent is voogd als bloedverwant, net als Harmen Willems. Dat is toch een aanwijzing.Zou één van de kinderen van Geert gehuwd zijn met of een Harmen of een Willem [die dan een zoon Harmen heeft], dan heb je in ieder geval bewijs dat Annigjen bij Geert Helprig hoort. Er is in het dpb van Vollenhove geen andere Geert Helprigs, bij mijn weten dan.
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Met wie was eigenlijk Geertje de dochter van Geert Helprig gehuwd?
De eerste Geertjen trouwde
De eerste Geertjen trouwde met Jan Claasen.Van de andere dochters geen huwelijk gevonden.

De enige Hermen Willems, die
De enige Hermen Willems, die ik kan vinden trouwde op 19-4-1635 als wed. van Jacobje Jacobs op 't Moer, met Niesien Jans, d.v. Jan Henricks tot Barsbeeck. Kinderen: 1639 Jan: 1646 Jan.

- ria van bessen
Ik kan ook niets vinden.
Ik kan ook niets vinden.