Hendrik Gerrits Beukman uit Barsbeek of Quadoelen
-
Joop Jansen
Dank je Ria,
Dank je Ria,Je vraagt: "Ik vraag me af of de naam Slijk nog iets kan betekenen? Heb je daar al naar gezocht?"Ja, maar niets over te vinden. Staat als enige vermeld bij de doop van Arend Gerrits Beukman op 4-3-1736 te Vollenhove.Ria jij zegt ook nog: "Jacobje haar zus is Aaltje ged. 24-8-1710 daar staat bij in 't heetveld - bij Jacobje staat in Veltien of Volier.Ik dacht altijd dat bij de doop van Jacobje een soort afkorting van Vollen(hoo) stond, omdat de volledige naam net niet op de pagina paste. Je ziet dat ook bij de doop op 15 Februari 1708 van een zekere Theunis.Jij vraagt ook nog dit: "Maar in die reeks staat dus Geesje Gerrits Beukema ook is Geesje Gerrits Beukman dr. van Gerrit Jans en Jakobje Geerts. Kan dat bij een doop of zo gestaan hebben?Beukema staat in ieder geval niet bij de doop van Geesje of bij de 3 dopen van haar kinderen Jakobje, Jakob en Geert.En de Gerrit die op 19-02-1708 wordt gedoopt als z.v. Jan [Geerts] Woest x Hendrikje Hendriks te Vollenhove zou qua tijd en naam idd een hele goede kandidaat kunnen zijn. Gaan we verder onderzoeken. Zo jammer dat er geen trouwboeken meer zijn.Ria nogmaals hartelijk dank voor je tomeloze inzet.Joop groet
- ria van bessen
In Staphorst en Ijhorst vind
In Staphorst en Ijhorst vind je Beukman ook wel Beuckman. Jan Jansen Beukman huwt 3 x. Ik heb 1 dochter Jentje [1693] gevonden uit z'n eerste huwelijk, maar er is een hiaat dopen. Jan Jansen heeft ook een zus Hillechien, ook wel Hille genoemd. Zij trouwt met Hendrik Berents, die volgens mij dezelfde is als de latere Hendrik Ketel. Dit stel heeft kinderen. Als Jan een zoon Gerrit heeft dan zou je in het HCO in het ORA van Staphorst /Ijhorst kunnen zoeken naar een voogdijstelling. Met 3 huwelijken zou er toch iets te vinden moeten zijn, lijkt me.In Vollenhove zou je dan ook de eerste voogdijstelling kunnen opzoeken, en eventueel naar de executie verkoop van het erf van de weduwe Beukman. Het is goed te doen om in het ORA van Vollenhove te zoeken, bij de meeste inventarisnummers is een index en die kun je heel snel doorlopen om te kijken of er iets bij zit. Als je er belang bij hebt dan wil ik je wel de toegang en de inventarisnummers van Vollenhove op het forum zetten zodat je direct deze kunt aanvragen middels de computer. Van Staphorst weet ik die niet. Maar misschien is dat alles [toegang en invr.nrs] ook wel digitaal te vinden op de site van het HCO?Is trouwens Aaltje Geerts de zus van Jacobje Geerts? en is deze Aaltje met Arian Dikken gehuwd?
-
Joop Jansen
Heel mooi Ria,
Heel mooi Ria,Ik vond een schema op het net waarin die Jansen Beuckman, die 3 x is getrouwd ook in is verwerkt. http://members.chello.nl/cfsmit2/beuck.htmUit zijn 1e huwelijk dus naast Jentje ook nog een Jan, geboren te Overlankhorst, gedoopt op 16?11?1690 te IJhorst/de Wijk.Uit het 2e en 3e huwelijk geen dopen in Ijhorst gevonden.Gerrit Jans Beukman zou potentieel uit dat 2e huwelijk kunnen zijn voortgekomen, maar bewijs mist nog.Jan Jansen heeft ook een zus Hillechien, geboren te Overlankhorst, gedoopt op 11?06?1665 te Staphorst, die echter niet dezelfde is als Hille, want die is gedoopt op 06?11?1670 te Staphorst. Ria je vraagt: "Als je er belang bij hebt dan wil ik je wel de toegang en de inventarisnummers van Vollenhove op het forum zetten zodat je direct deze kunt aanvragen middels de computer".Nou ik zou dat heel fijn vinden als je die kan geven, want ik heb geen enkele ervaring met zoiets in het HCO in Zwolle. Ik heb heel lang geleden eens een uur lang rondgesnuffeld in het HCO in Zwolle, maar toen was ik nog een groentje in de stamboomwereld.En Jacobje Geerts heeft idd een zus genaamd Aaltje, maar of die was getrouwd met Arian Dikken weet ik niet.Joop groet
- ria van bessen
Op VpNd kun je onder
Op VpNd kun je onder Staphorst alles vinden. Als je het dopen aanklikt dan ga je automatisch naar een mooie website waar het heel makkelijk zoeken is. Ik zou je raden, controleer alles zelf zodat je geen fouten overneemt of onvolkomenheden krijgt.Zo is de 1e vrouw van Jan de wed. van Claas Reijnts [die ook Herms] heet. En de 2e vrouw is een jd uit Nijenveen.En staat lang niet altijd Beukman bij de dopen of de huwelijken. Eigenlijk alleen maar bij hen die ik in het vorige bericht aangaf.Bovendien kun je rekening houden met gemiste dopen. Dat komt overal voor, geboren kinderen die vergeten zijn in te schrijven als gedoopt.Of foutief. Blijkt Jan ineens Gerrit te zijn, zoiets. Komt regelmatig voor. En dan is een gevonden voogdijakte een uitkomst.Die voogdij/erfstelling wordt rond de datum hertrouw gemaakt, of een paar weken ervoor of erna, dus in een ruime periode zoeken. En in het juiste boek. Wat ik van Staphorst / Ijhorst dus niet weet. Maar vast wel te vinden is via de site van het HCO?*Vollenhove heeft aparte voogdijboeken en een stad Vollenhove en een schoutambt Vollenhove. Jij moet het ambt hebben.De toegang is schoutambt Vollenhove nr. 78 - maar je hoeft niets aan te vragen want alles is gefilmd. Je kunt bij de balie vragen waar de fiches liggen. Je moet tegenwoordig een UBSstick meenemen om de bedoelde akte te kunnen copieren,eerder mocht je het origineel fotograferen en heb je een toegangsnummer nodig. Voogdijzaken Schoutambt Vollenhove inventarisnummers zijn 2819 en 2820, 2821 etc. Ik zou bij inventarisnummer 2820 beginnen - [jr. 1751] - omdat Geesje in mrt 1754 huwt en misschien is ze ingetrouwd bij haar moeder en is er iets geregeld aan erfuiting omdat er nog onmondige zussen en broers zijn. Daar heb je de meeste kans.Anders kun je kijken in de inventarisnummers 2785 [jr 1752] of 2786, 2787, etc. [vrijwillige handelingen]. Kijk op de laatste fiche of er een index is. Soms is er een dubbele notering van folionummers - oude en nieuwe - en dan moet je toch nog zoeken.
-
Joop Jansen
Geweldig Ria,
Geweldig Ria,Hier moet ik in Zwolle maar eens verder induiken. Ik begin steeds meer het gevoel te krijgen dat we het niet moeten zoeken in Vollenhove bij die Jan Geerts Woest, maar in Staphorst/Ijhorst. bedankt zover Ria.Joop groet