Huwelijk van Jan olde Auest (kleine Punte) en Janna olde Reimer
-
domuslucis
Huwelijk van Jan olde Auest (kleine Punte) en Janna olde Reimer
Beste forumgebruikers,Ik zoek naar het huwelijk van Jan olde Auest ook bekend als Jan kleine Punt met Janna olde Reimer. (Rossum/de Lutte)Er is voor mij weinig van te vinden, ondanks mijn zoektocht in VPND en Twentebestand. Ik vermoed dat Jan is gedoopt op 18 april 1753 in de Lutte (VPND) maar dat is een aanname. Op 28 juli 1784 is een dochter, Catharina, in Rossum gedoopt. Echter een huwelijk tussen beide echtelieden heb ik noch in Oldenzaal, noch in Rossum kunnen terugvinden. Het zou kunnen dat Jan eerder gehuwd is geweest en dit zijn tweede huwelijk is geweest. Toch vreemd dat er over Janna niets terug te vinden is. Ook niet haar overlijden (wiewaswie) Hebben jullie nog ideeen?Groeten en dank voor jullie moeite, Harry Tanke
-
blauwe_parel
Dag Harry,
Dag Harry,Op onderstaande link komt hij voor lijkt mij.Zie V.11Margarethttp://home.caiway.nl/~jgjschul/hengelman.html
-
domuslucis
Helemaal juist. Perfect. Geen
Helemaal juist. Perfect. Geen twijfel mogelijk.Hartelijk dank.
Jammer alleen dat er nogal
Jammer alleen dat er nogal wat niet klopt aan die parenteel. Jan Oude Aust/Meierink was een zoon van Berend Meijerink op Oude Aust en Trijntje, niet Stijntje, Lamberts Hengelman. Hun huwelijk vond plaats in 1741.
Janna Olde Steenhof/Lesscher/Lessink was m.i. een dochter van Hendrik Lesscher/Lessink in het Olde Steenhof die in 1741 trouwde met Greetje Gerritsen. Janna werd gedoopt in 1747. Haar broer Albert in 1757 (doopgetuige in 1779).Omdat Jan Oude Aust/Meierink bij zijn huwelijk in 1793 weduwnaar wordt genoemd van Janna Lessink, maar ook een dochter Catharina te verwachten was, omdat zijn moeder Trijntje heette, vraag ik me af of de vermelding van de moeder uit 1784 mogelijk niet klopt.
Je mag aannemen dat er voorafgaand aan het huwelijk in 1793 een maagscheiding en/of momberstelling heeft plaatsgevonden (en ook als er inderdaad een huwelijk met een Janna Oude Reimer heeft plaatsgvonden). Misschien geeft die wat meer duidelijkheid. Opzoeken in het oud rechterlijk archief dus...Met vriendelijke groet, André
Janna Olde Steenhof/Lesscher/Lessink was m.i. een dochter van Hendrik Lesscher/Lessink in het Olde Steenhof die in 1741 trouwde met Greetje Gerritsen. Janna werd gedoopt in 1747. Haar broer Albert in 1757 (doopgetuige in 1779).Omdat Jan Oude Aust/Meierink bij zijn huwelijk in 1793 weduwnaar wordt genoemd van Janna Lessink, maar ook een dochter Catharina te verwachten was, omdat zijn moeder Trijntje heette, vraag ik me af of de vermelding van de moeder uit 1784 mogelijk niet klopt.
Je mag aannemen dat er voorafgaand aan het huwelijk in 1793 een maagscheiding en/of momberstelling heeft plaatsgevonden (en ook als er inderdaad een huwelijk met een Janna Oude Reimer heeft plaatsgvonden). Misschien geeft die wat meer duidelijkheid. Opzoeken in het oud rechterlijk archief dus...Met vriendelijke groet, André