Wie weet meer van de moeder(s) van Atetus, Geertruijd en Berend (de jonge) Tollingh

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Plaats reactie
simon blok

Wie weet meer van de moeder(s) van Atetus, Geertruijd en Berend (de jonge) Tollingh

Bericht door simon blok » 14 feb 2019, 17:24

Burgemeester Hendrick Jans Pater ondertrouwde na de dood van zijn vrouw Barbara Everts op 14 oktober 1694 in Steenwijk met Ida Tolling uit die plaats.Het testament (zie onder) van Ida Tolling van 2 juli 1734 trok de aandacht vanwege de vermelding van Wolter Hendriks en Elisabeth Harm als haar dienstknecht en dienstmaagd. Een naamcombinatie die sterk deed denken aan Wolter Bruintjes x Elisabeth Harms die op 30 januarie een huis van haar kochten en de burgemeester Wolter Hendrick Bruintjes x Elisabeth Harms.  Het testament wierp na enig gezoek ook licht op haar afkomst en haar relatie met de families Buijs (Kampen), Haagswolt (Steemwijk) en Stuart (Steenwijk). Haar oom Altetus Tollingh x Alida Laurens Buijs zorgde echter voor verwarring. Hij was in goede doen als advocaat in den Haag en Amsterdam en werd keurig geporterteerd met zijn familie met de vermelding dat hij in 1629 werd geboren als zoon van de burgemeester Berent Tollingh van Steenwijk. De verwarring is dat Barent Tollingh op 20 juni 1611 als voogd van zijn zoon Ate Tollingh optrad inzake goed in o.a. Zoeterwoude door het overlijden van Johanna van Valckensteijn. Barent zou getrouwd geweest zijn met Geertruid van Valckensteijn. Dit wordt bevestigd doordat de zoon Laurens van Atetetus namens zijn moeder Alida Laurens Buijs een geschil heeft met de schepenen van Zoeterwoude over land. Verder verwart de vernoeming van de kinderen van de broer en zussen Atetus, Geertruid (x Wolter Haagswold) en Berent de jonge (x Lammigjen Ooijers). 0050 Stadgericht GenemuidenInventaris1. Vrijwillige zaken1 - 6 Registers van vrijwillige gerichtshandelingen, 1570-1811.4 1734 April 13-1777 April 7Testament Ida Tolling weduwe (= dochter Berend Tollingh de jonge x Lammigjen Ooijers);2/7/1734Burgemeester Henrik Janssen Pater. teniet makingen van 13 maart en 12 april 1723.  Dispositie voor: kinderen van Dominicus Albertus Tolling  (= Ds Barthold Berends (de jonge) Tollingh x Anna Maria Cloeck); kinderen van Stuart eerste vrouw Berent Jan en Leminia Ida Stuart ( = Henricus Archibald Stuart x Hendrika Berends Tolling);Nicht Berendina Haagwolde huisvrouw van oud BurgemeesterTijmen Gerrits Timmerman haar laken en stoffenwinkel (= dochter Klaas Wolters Haagswold x Grietje Stoltenberg);  Legateert aan:Trientien Willems weduwe Jacob Ekers;Burgemeester Peter Jacobs van Dalsen;Steven (? Berents) Brouwer;Oud burgemeester Tijmen Gerrits Timmerman;Marrigien Cornelissen Kerkhof;Jantien Cornelissen Kerkhof;De drie dochters van Klaas Wigers Kuinder met namen Aagte Janna en Annigien;Weduwe van Borgert Arents  (= ? Borcher Arents Moulard x Willemijn Banniers);Huisvrouw van Jan Klasen (= ? Jan Klasen Hoekmam x Jutta Jacobs van Dalfsen);Wolter Hendriks dienstknecht, (= ? Wolter Hendriks Bruintje x Elisabeth Harms);Lijsbeth Harms dienstmaagd; Universeel erfgenamen Neef Egijdius Tolling, (= zoon Altetus Tollingh x Aleida Louwen Buijs);  Neef Klaas  Haagswolt, (= zoon Wolter Haagswold x Geertruijd Tollingh); Nicht Catharina Tolling weduwe (Dirck Adriaens) Brouwer  (= dochter Altetus Tollingh x Aleida Louwens Buijs); Nicht Gesina (Wolters) Haagswolt weduwe (Johannes) van den Heuvel (= dochter Wolter Haagswold x Geertruijd Tollingh);

eppe

De Nederlandse Leeuw,

Bericht door eppe » 16 feb 2019, 13:22

De Nederlandse Leeuw, jaargang 109, (1992) blz. 360 e.v.: Geertruid Valckesteyn is een dochter van David Valckesteyn en ws Johanna de Wit en getrouwd met Mr. Barend Tolling, burgemeester van Steenwijk. zij is overleden voor aug 1631 en begraven in Steenwijk. Haar broer Gilles Valckesteyn is als militair ook vermeld in Steenwijk. Ze zullen rond 1590 geboren zijn.de door u aangehaalde Johanna Valckesteyn is een zus van David en overleden in 1630. Ik vermoed dat u abuis met met de data? Moet 1611 geen 1631 of 1641 zijn?Altetus Tolling belooft in 1661 zich in te zetten voor de kinderen van Gilles (zijn overleden oom). Die is volgens het Algemeen Nederlandsch Familieblad rond 1630 in Steenwijk geboren als zv Barend Tolling en Geertruid van Valckesteyn.Berend (=Barend) jr en Geertruid zouden goed uit een evt. tweede huwelijk kunnen komen. Aangezien ze beide (pas) in 1666 trouwen. Maar als ze van ong. 1640 zijn, zouden ze in theorie ook kleinkinderen kunnen zijn, dus van een onbekende zoon van rond 1610/1615..(bericht aangepast)

simon blok

Beste Eppe,

Bericht door simon blok » 16 feb 2019, 14:52

Beste Eppe,Dank voor de aanvullingen die het parenteel verder inkleuren. Aan 1611 in de transcripte twijfel ik ook maar dat vereist nog spitwerk in Leiden naar het origineel. Het vermoeden over een tweede huwelijk deel ik. Aan de vernoemingen van de kinderen van Berend en Geertruid te zien moet het een Ida zijn geweest. De theorie van kleinkinderen past niet echt in de verwoording van het testament van Ida.Met vriendelijke groeten,Simon Blok 

blauwe_parel

Dag Simon,

Bericht door blauwe_parel » 13 mei 2019, 14:55

Dag Simon,Omdat ik een nakomeling ben van Claas Haarwolt (van Ruenderwolt) & Webbeken Fredericx heb ik ook Tolling(h)/Tollink namen in mijn bestand.Het lijkt mij dat Berend en Geertruuij broer en zus zijn, maar dat Altetus niet hun broer is.Zoals je al aangaf is er geen overeenkomst tussen de kinderen van Altetus en die van Berend en Geertruij.Ik heb het sterke vermoeden dat de moeder van Berend en Geertruij een IJda geweest moet zijn.Wel laat Altetus een dochter Geertruijt Machtelt in 1655 te Kampen dopen, dat zou mogelijk nog een link zijn. Hij laat ook 2x een Paulus/Poulus dopen.Zou Altetus een volle neef van Berend en Geertruij kunnen zijn?Van Geertruij heb ik maar 3 kinderen kunnen vinden: Gesina (naar zijn vorige vrouw), IJda en Klaas. Dus hier geen eventuele hint naar hun ouders.Van Berend heb ik: IJda (3x), Jan, Barthold en Berent.Verder kwam ik in mijn speurtocht nog tegen:Ene Alt Tolling die in maart 1609 huwelijksgetuige was (435/8) maar ik kon de namen niet goed lezen. Ik denk Berent Hendrix en  Elsken Albers.En Aet Jansen Tollinck ov. 03-02-1616 en begr. te Steenwijk. Misschien dezelfde persoon als Alt Tolling ??Margaret

Plaats reactie