Zoeken in archief Zwolle en/of Emsland (waar?)
Zoeken in archief Zwolle en/of Emsland (waar?)
Geachte forumleden, ik hoop dat iemand die bekend is met het Zwols’ archief, me kan helpen met het volgende dilemma.Ik ben op zoek naar de herkomst van enige personen met de naam Dudink/Duding die zich verspreid over de 18e eeuw vestigden in Noord Holland.In de gevallen waar er een verwijzing is naar de herkomst, betreft dit i.h.a. een plaats net over de grens in Duitsland/Emsland (ik kom o.a. tegen Lingen, Meppen en Herzlage)Eén van de Dudinken trouwde (in Noord Holland, 1722) met een dame uit Oldenzaal. Wel weer uit dezelfde regio dus.Mijn vragen:Een voor mij vreemde aanwijzing (1798) betreft de herkomst “Lingen in ’t Kerspel Holten”. Voor mijn gevoel liggen Lingen en Holten wel erg ver van elkaar, is dit logisch?Ik begrijp ik dat er ook in archief Zwolle de nodige gegevens te vinden zijn uit Emsland. Klopt dit en betreft dit uitsluitend DTB gegevens of meer? Ik zoek namelijk o.a. een “procuratie voor ’t gerecht van Lingen” in 1798. Moet ik hiervoor naar Duitsland en zo ja waar vind ik een dergelijk archief?Klopt het dat er geen DTB indexen zijn die via het internet ingezien kunnen worden?Kan ik DTB gegevens van Meppen en Lingen (en Herzlage) voor de verschillende religies uberhaupt op één plek terugvinden?Mijn bedoeling is in maart verder op onderzoek te gaan. Ik hoop dat iemand me een beetje kan helpen met het vaststellen van de beste locatie om mijn onderzoek te starten.
- ria van bessen
Op Van Papier Naar Digitaal
Op Van Papier Naar Digitaal kun je in Zwolle zoeken - ook via index. Maar niet alles is geindexeerd, dopen voor 1709 niet en een deel van het trouwregister niet.Daarbij is het belangrijk om te weten of de familie RK of NG of Luthers was - ivb met zoeken voor 1811.Via de GI [Generale Index] van het HCO kun je ook zoeken. Daar staan wel de dopen voor 1709 op, daarentegenniet alle huwelijken, overlijdens en vind ik het zoeken in de GI een ramp - zeker als je het vergelijkt met andere archieven. https://www.historischcentrumoverijssel ... ven?Holten kun je ook vinden via www.genealix.nl
Misschien is het handig als
Misschien is het handig als je duidelijk aangeeft om welk persoon of personen het gaat. Je geeft nu aan "enige personen met de naam". Om je beter te kunnen helpen kan je beter het gezin/ persoon met naam noemen, de datum en welke plaats. Wij kunnen dan zelf de dtb beter inschatten en je hopelijk helpen.Vrgr Karst
Op onderstaande site is veel
Op onderstaande site is veel te vinden over de Dudings.http://wiki-en.genealogy.net/FAQ_GedBas
Dankjewel Ria, dat helpt in
Dankjewel Ria, dat helpt in ieder geval weer een beetje. Vooral geneal-IX is prettig zoeken. Maar er is dus bar weinig geindexeerd, dan zal ik wel vaker naar Zwolle moeten reizen dus.Weet je of men in het archief zelf nog wat kan adviseren over het zoeken in Emsland?
Hallo Karst, dank voor je
Hallo Karst, dank voor je reactie. Hier volgt het meest concrete zoekgeval wat ik heb.Op 2-9-1781 trouwt Gerrit Duding te Hoorn Noord Holland. Hij is j.m. uit Meppen an volgens de aantekening is er attestatie afgegeven (te meppen?).Op 18-10-1798 overlijdt hij te Hoorn (weduwnaar zonder kinderen). Bij de verdeling van zijn erfenis is daarbij namens Gerrit's erfgenaam (zijn zus) aanwezig Lucas Kleijne, wonende te Lingen in ’t Kerspel Holten, zoon van Anne Margaretha Duding en procuratie hebbende van zijn moeder Anne Margaretha Duding, weduwe Hermen (?) Hendrik Kleijne, woonende te Linggen te Kerspel Holten, gepasseerd voor de geregt aldaar 24 October 1798 mij Notaris vertoond.Ik wil graag deze Anna Margaretha Duding vinden (die procuratie lijkt me interessant om de exacte namen/woonplaatsen te kunnen vaststellen) en haar herkomst - alsmede die van Gerrit.
Geen extra gegevens begrijp
Gegevens Emsland is op internet te vinden.
Een andere (mijn directe
Een andere (mijn directe voorvader) is Barend (Jans?) Dudink/Duding. Herkomst onbekend, kleermaker van beroep. Hij trouwt op 15-11-1722 te Beemster Noord Holland met Christina Ganyevin (ook wel ganiewijn, ganjewijn etc). Haar broer en ouders wonen dan te Oldenzaal en hebben zo goed als zeker eerder in Deventer gewoond. Gezien de link met Oldenzaal verwacht ik ook dat deze Barend Dudink/Duding uit dezelfde regio afkomstig is.
Ja, maar volgensmij niet al
Ja, maar volgensmij niet al te veel. Wat ik kan vinden (DTB gedeeltelijk) heb ik al doorgeworsteld, maar geen enkele link tot nu toe helaas.
Emsland en plaatsen te vinden
Emsland en plaatsen te vinden op onderstaande site. Rechter kolom. Per plaats kan je via gezamelijke familienamen (link zijde) verder zoeken.http://ofb.genealogy.netVrgr Karst