Gerrit Hendriks Pierik (Dieze, ca. 1754 - Berkum, 21-10-1824) en Aaltje Alferts (Rechteren, 1756 - Berkum, 09-02-1819)
-
Bericht 3.
Bericht 3.Wat die andere familie betreft: Hermen Roelofs Pierik die vanuit Rechteren naar Zwolle verhuisde rond 1701: hij woonde dus op Rechteren op de Pierik tot 1701. Hij wordt in latere jaren nog eens als voogd genoemd bij de Neutebooms.( Gerrit Hendriks Pierik woonde van 1777 tot eind 1785 op de Pierik.) Die boerderij staat nog op een schilderij van kasteel Rechteren.Hermen Roelofs zijn vader staat genoteerd als Roelof, maar de naam van die Roelof zijn vrouw kon ik nergens vinden. Dat kan een Egbertje zijn geweest. Dat in dit geval eerst de moeder van vaderskant werd benoemd, i.p.v. iemand van de ouders van de moederskant toen het eerste kind geen zoon bleek te zijn. Vandaar dan bijv. dat vader Evert van Egbertje haar moeder Aaltje Everts Neuteboom niet werd beneomd en de baby geen Evertje maar Egbertje als naam kreeg.
- ria van bessen
Het beste kan worden
Het beste kan worden uitgegaan van wat je werkelijk kunt bewijzen. Dat Gerrit Hendriks zich Pierik gaat noemen is bekend, maar dat gegeven geeft helaas geen bewijs richting wie zijn vader is.De geboortedatum van Gerrit zou een richting zijn, alhoewel de meeste mensen er naast zitten, zou deze geboortedatum juist correct zijn. Wat ook voorkomt. Was Gerrit het enige kind van Hendrik Willems en Margje? Anders zouden evt. broers/zussen nog iets kunnen opleveren?
Dag Janny,
Dag Janny,Bij de meeste dopen worden geen getuigen vermeld. Sowieso niet bij de kinderen die in Dalfsen zijn gedoopt, maar ook niet bij alle dopen in Zwolle. Wat ik wel gevonden heb is dit:Bij doop van Hendrik en Janna, tweeling van Gerrit Hendriks en Aaltjen Alferts in Berkum, op 17 december 1786 te Zwolle worden als getuigen genoemd: "Machteld Janssen en de vrouw van Derk Greeve, ook aldaar [Berkum]"Bij de doop van dochter Aaltien op 24 juli 1791 wordt als getuige vermeld: "Machteldien Jans, woond in Berckum".En - zoals eerder al door jouzelf opgemerkt - bij de doop van Jan Alfert is als getuige vermeld: "Magteldie Jans, woond in
Berckum"
Berckum"
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Janny, je schreef hieronder dat Gerrit een erf had gekocht van Tobias. Ik heb de akte gezocht, maar die kon ik niet vinden, wel een 50e penning aantekening. Hij koopt het erf Hilberdink als Gerrit Hendriks van Rechteren ... In Dalfsen 1755 gaat een Berendina Coerts hertrouwen. Weduwe van Hendrik Schutte. Voogd over haar kind wordt Jan Alfers, andere voogd is Jan Pouwels.In de VOT 1748 wordt vermeld Jan Alefs met Aaltje Coerts. Twee plekken verderop wordt vermeld Alef Jans, geen vrouw, geen kinderen, wel dienstboden. Maar volgens trb Zwolle 3-05-1738 ondertrouwen Jan Jansen jm te Rechteren en Aaltien Coerts jd mede aldaar dog laatst gewoond hebbende alhier - procl gaan mede te Dalfsen.En ik vond nog een echtpaar in Dalfsen dat ook een kans maakt als ouders.. ?Hendrik Gerrits jm van Lemele onder Ommen met Harmine Willems jd van Genne onder Zwol thans beide dienende aan den Bokkenberg te Rechteren - NG Dalfsen 7-11-1755
-
Dit onderzoek kan nog alle
Dit onderzoek kan nog alle kanten op gaan! In de vorige 2 berichten staan belangrijke nieuwe punten van onderzoek. Bijv. wel Machteltien Jans áls er al getuigen werden genoemd.Indertijd was er verwarring toen we keken of Gerrit Hendriks Pierik aan Hermen Roelofs gekoppeld kon worden, omdat die echtgenoot van Aaltje Gerrits Neuteboom zich ook Pierik noemde over:Trouwboek Zwolle: Hermen Roelles te Langenholte wedenaer X 6-7-1707 Gergien Gerrits j.d. Getuigen: sij broer en haer moeije.Dit bleek niet de weduwnaar van onze Aaltje Everts Neuteboom te zijn. Ik meen dat deze Hermen Roelofs X Gergien Gerrits met een Lijsbeth Rutgers getrouwd was in 1e echt? Ik doe dit uit mijn hoofd. En die vrouw was toen ze met Hermen trouwde ook al weduwe? Of Lijsbeth Arents, eerst weduwe van een Rutger, met 3 kinderen uit 1e echt? Ook een Sophia Rutgers als kind? Het is 10 jaar geleden dat ik hier mee bezig was.Maar dat huwelijk van Hermen Roelofs uit Langenholte met Gergien Gerrits in 1707 strookte ook weer niet met de doop in febr. 1705 van Dieuwertje Herms. Dieuwertje had natuurlijk buitenechtelijk geweest kunnen zijn, maar de Hermen Roelofs die ik toen voor de familie Arnoldink zocht, had wel een Dieuwertje nodig. En die is dan genoemd naar oma Dievertje Wolters die in Zwartewatersklooster woonde, moeder van Jannetjen Gerrits. Dus ik ben benieuwd hoe dit onderwerp verder gaat.
- ria van bessen
Als Hendrik Willems jm te
Als Hendrik Willems jm te Berkum met Marretje Jans wed. Fred. Jan in Diese trouwt dan is haar getuige Lisabet Albers.Als Liesbet als weduwe van Jan Jacobs hertrouwt worden als voogden gesteld; Hendrik Willems aangetrouwde HALVE BROER van vaderszijde. Jan van der Vegt is de andere voogd als oud-oom van Moederszijde. Wat moet ik me voorstellen bij die uitdrukking - aangetrouwde halve broer?
Janny en Ria,
Janny en Ria,Ik ben onder de indruk van de hoeveelheid gegevens die jullie boven water weten te halen. En ik vind het bijzonder om te ontdekken dat je dus nog een aantal generaties verder terug in de tijd kunt, als je toegang hebt tot de goede bronnen. Dank dat jullie je kennis en ervaring delen..!!Helaas ben ik nu niet in de gelegenheid om uitgebreid archiefonderzoek te doen, maar jullie vragen en jullie aanknopingspunten geven voldoende handvatten en richting voor verder onderzoek (als ik daar - misschien ooit
- eens wat meer tijd voor heb. Ik kijk daar naar uit...). Ik dank jullie hartelijk voor wat jullie mij tot nu toe hebben geboden en blijf de discussie - indien jullie die verder voortzetten - met interesse volgen..!! Erg waardevol. En spannend, want het is dus even zoeken welke lijn we hebben te volgen terug in de tijd.Er is dus nog veel meer te ontdekken... En dat nodigt uit om dat t.z.t. ook te doen.Je opmerking, Janny, dat de boerderij 'De Pierik' op een schilderij is afgebeeld maakt mij nieuwsgierig, ik ga op zoek of ik van dat schilderij nog een afbeelding kan vinden. Ik ben wel even de kadastrale atlas Overijssel van 1832 (op CD-ROM) ingedoken en vond daar een kaart waarop "De Pierik" staat ingetekend. Van de boerderij is nu geen spoor meer terug te vinden op Google Maps, maar hij heeft gestaan aan de Noordzijde van het kasteel op de plek waar nu de Rechterense dijk loopt - ongeveer halverwege - tussen het kasteel en de plek waar nu nog een boerderij staat (dat zal de boerderij zijn die is aangeduid als "Weerdman" in de kadastrale atlas van 1832).Toch boeiend om te kunnen traceren waar de achternaam van mijn Oma vandaan is gekomen...Ik moet het nu dus even laten rusten, maar ben dankbaar voor wat jullie mij nu hebben aangereikt. Graag tot een volgende keer!Alle goeds, Albert Jan

-
Ria, ik ga op zoek naar mijn
Ria, ik ga op zoek naar mijn Jan Jacobs gegevens. Ik herinner me meerdere huwelijken van Jan Jacobs, vermoedelijk 3 x getrouwd. Margje Jans is dus halfzus van die kinderen van Lisabet, haar stiefmoeder. Margje is uit een vorige huwelijk van Jan Jacobs. Als zij dus halfzus is van die kinderen, wordt haar man als voogd van die kinderen halve broer van de kant van Jan Jacobs, die kinderen hun vaderskant, genoemd. Gezien vanuit die kinderen is Margje hun halfzus.
- ria van bessen
Ik weet van de 3 huwelijken
Ik weet van de 3 huwelijken van Jan Jacobs. Die gegevens hoef je niet te plaatsen Janny.Marrrigje is uit z'n 1e huwelijk. En vermoedelijk komt daar ook de naam zoon Gerrit vandaan, haar moeder heette Gerrigje Berents. Aangetrouwde halve zwager óf aangetrouwde schoon broer dus.Het zal verder allemaal wel kloppen denk ik, geboortedatum klopt in ieder geval. Patroniem klopt.Hendrik Willems komt uit Dieze en is samen met Albert Arents borg voor Jan Jacobs. Albert is weer x met Lummigje Jacobs. Pierik kan ook gekozen zijn door het nageslacht? In 1806 is later bij Gerrit Hendriks de naam Pierik bijgeschreven.Verder geen Pierik bij hem gevonden.
-
Bericht 2.
Bericht 2.Ik heb een vraag gesteld op dit Forum bij "algemeen" n.a.v. de brand in het Stedelijk museum van Zwolle. Zie link.https://www.destentor.nl/zwolle/grootst ... 8c2d6d7/In dat museum hing het schilderij van Rechteren uit 1862 van J.G. Smits. Hij schilderde nog net links bij de zijrand van het schilderij de hooiberg en de achterkant of voorkant van boerderij "De Pierik". Je kijkt tegen de wolfskap aan, maar ik kan niet bepalen of het de voor- of achtergevel is van die boerderij. Ik hoop, dat het schilderij de brand goed heeft doorstaan.Of er op het kasteel nog een afbeelding zal zijn waarop De Pierik staat? Mijn opa beloofde me toegang tot het kasteel te regelen, omdat hij goed met de gravin overweg kon. Het is er echter niet van gekomen. Maar nu zijn beiden overleden en mogelijk komt er in de toekomst meer toegang tot Rechteren. Of dat we het eens aan de erfgenaam Graaf Christiaan van Rechteren kunnen vragen, of hij zo'n afbeelding heeft.https://www.tubantia.nl/almelo/almelose ... e26409/Ria, we gaan er van uit, dat die naam Pierik pas opduikt bij Gerrit Hendriks. Ik denk, dat die lijn: Gerrit Hendriks, zoon van Hendrik Willems, die een zoon was van Willem Jacobs en die was dan weer een zoon van Jacob Hendriks toch wel klopt. Van Jacob Hendriks wil ik nu er meer materiaal te raadplegen is zonder HCO-bezoek meer weten. In 2004 moesten we er elke keer voor naar Zwolle. En daarna hebben we niet meer naar dit onderzoek om gekeken. Te veel bezig met andere families. Dat zal het geweest zijn. Volgens mij is Hendrik Willems opgegroeid bij zijn opa Jacob Hendriks omdat hij al heel jong wees was en toen stierven ook nog zijn opa en oma en is hij verder gaan wonen bij zijn stiefoom, de stiefbroer van zijn vader Willem Jacobs. Oma Jennigje Hendriks was toen ze met Jacob Hendriks trouwde al weduwe van Willem Rutgers. Ze had een zoontje Rutger Willems en daar is uiteindelijk denk ik Hendrik Willems opgegroeid. Omdat zijn hele familie al was overleden toen hij nog erg jong was is me dit trieste verhaal bijgebleven.