Jan Ordonjee - ouders en geboorteplaats en geboortedatum onbekend

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Plaats reactie
ligthart

Jan Ordonjee - ouders en geboorteplaats en geboortedatum onbekend

Bericht door ligthart » 10 mar 2019, 15:31

Hallo allemaal, 
Ik ben bezig met "Alle Olsternaren", Samen met een collega genealoog proberen wij alle Olsternaren uit de oude gemeente Olst, via een stamboom in kaart te brengen. 
Momenteel ben ik bezig met de huwelijken van 1851. Daar kom ik tegen Jan Odonjee. Hij gaat trouwen op 15 mei 1851 te Olst, akte 15. Hij weet blijkbaar alleen zijn geboortejaar, want hij weet zijn leeftijd. Die is op dat moment 32 jaar. Dus geboortjejaar zal ca. 1819 zijn. 
Verder geen enkele gegevens omtrent zijn ouders, geboorteplaats enz.
De huwelijksbijlagne leveren ook verder geen aanknopingspunten op. Ook niet dat hij bijv. als wees ergens in een tehuis heeft gezeten en waar, of dat hij als vondeling is afgegeven of neergelegd. Meestal is er wel iets, maar nu helemaal niets. 
Hij woonde voor zijn trouwen blijkbaar wel in Deventer, want bij de huwelijksbijlage zit een certificaat van de gemeente Deventer, met daarin het schrijven dat ouders en overige gegevens onbekend zijn!

Is er iemand hier, die ook al eens onderzoek naar deze Jan Ordonjee heeft gedaan?
Is er informatie te vinden (digitaal) van een weeshuis in Deventer. In het huidige Burgerweeshuis te Deventer zat voor 1848 een echt weeshuis. 
Zijn er doopgegevens digitaal te vinden van de Deventer Kerken rond 1817-1822. Misschien levert dat nog iets op. 
Maar ja, voor hetzelfde geld, komt hij van oorsprong heel ergens anders vandaan. 
Google levert helemaal niets op tot zover.
Alle hulp is dus welkom.Vriendelijke groet,

Jacqueline

Ordonjee lijkt een fonetische

Bericht door Jacqueline » 17 mar 2019, 16:07

Ordonjee lijkt een fonetische schrijfwijze? De achternaam zou in werkelijkheid Ordonnier kunnen zijn.Op 26-08-1813 wordt te Zwolle Gerritdina Ordonnier geboren, dochter van Gerrit Ordonnier en Elisabeth de Klerk. Elisabeth is dan al weduwe van Gerrit, die dus in 1812 of 1813 moet zijn overleden. Na 1811 heb ik geen huwelijk kunnen vinden.Jan Ordonjee (ook: Ordonje) krijgt voor zover ik kon ontdekken twee zoons: ca 1852 Johannes, overleden in 1867 en ca 1854 een zoon Gerrit Jan, overleden in 1857.Via de Generale Index Zwolle: Elizabet Ordonje wonende in de Voorstraat doet belijdenis, N.H. Lidmatenboek 01-04-1834Willemina Jans was een dochter van Jannes Jansen Willighagen (apart dat zij de achternaam niet gebruikt?), haar vader lijkt dus vernoemd.Is zoon Gerrit Jan dan o.a. vernoemd naar Jans vader? Meer specifiek: Gerrit Ordonnier? Volgens de aktes is niet bekend wie zijn ouders zijn. Gerrit Ordonnier is bovendien ruim voor 1819, het veronderstelde geboortejaar van Jan Ordonjee, overleden.Ook de achternaam Ordonnier lijkt overigens verder niet voor te komen. Ik vraag me nog af of het eigenlijk Cordonnier moet zijn, als je de eerste letter wat stom uitspreekt klinkt het als Ordonjee. Groet, Jacqueline

Plaats reactie