Janna Doorn en Wolter Peters uit Genne

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Plaats reactie
Hans Jager

Janna Doorn en Wolter Peters uit Genne

Bericht door Hans Jager » 28 apr 2019, 17:08

Ik ben op zoek naar de voorouders van Maria Peters van de Velde.Zij was de eerste vrouw Jan Gerrits Nijland, hun huwelijk heb ik nog niet kunnen vinden.Zij is 5-6-1811 overleden in Zalk, geboorteplaats en ouders zijn in de akte niet vermeld.Toen Jan Gerrits Nijland 5-9-1811 hertrouwde waren Hendrik Meijerink 46jr wonende te Spoolde en Wolter Peters wonende te Genne 42jr getuigen, zij zijn beide een zwager van de bruidegom.Mogelijk is Wolter Peters dus een broer van Maria Peters van de Velde. Wolter Peters noemt zich overigens "Hof".Wolter Peters trouwt 30-1/22-2 1801 met Jannigje Wolters. Bij dit huwelijk is een van de getuigen Janna Doorn, moeder van de bruidegom.Zij zou dan ook de moeder van Maria Peters van de Velde kunnen zijn.Hopelijk kan iemand mij helpen bij mijn zoektocht naar de ouders van Maria Peters van de Velde. Vriendelijke groet,Hans Jager

ria van bessen

Janna Doorn = Janna Herms -

Bericht door ria van bessen » 28 apr 2019, 22:07

Janna Doorn = Janna Herms - wed. van Gerrit Hof te Genne - bron f92 dd 6-8-1763 - uit dat huwelijk 2 zonen; Jan en Harmen Gerrits. Voogden Evert Jansen aangetrouwde oom van vaderszijde en Jan Egberts aangetrouwde oom van moederszijde. Grootvader is Jan Hof. Zij hertr. te Hasselt met Peter Wolters jm van Hasselt als weduwe van Zwolle - met attest na Zwolle 29 juli 1763 - en mede een ondertrouw te Heerde op 1 juli  [!] zie - https://www.vpnd.nl/bronnen/ov/hasselt/ ... 611765.pdf  - [blz 51 links onderaan]Onder deze naam zullen de dopen Maria etc. wel te vinden zijn in Zwolle. Wolter is in ieder geval een zoon van Janna Doorn en Peter Wolters en hij huwt 28 maart 1801 te Zwolle  - getuige de moeder van de bruidegom Janna Doorn

Hans Jager

Ria,

Bericht door Hans Jager » 29 apr 2019, 20:38

Ria,Hartelijk dank, ik zal de doopboeken van Zwolle eens doornemen. Omdat ze uit Genne kwamen was ik in Hasselt gaan zoeken, maar daar kon ik ze niet vinden.

Hans Jager

Update, met dan aan Ria van

Bericht door Hans Jager » 30 apr 2019, 20:45

Update, met dan aan Ria van Bessen.Maria Peters van de Velde is een broer van Wolter Peters Hof. Hun ouders zijn Peter Wolters en Janna Herms die 07-08-1763 in Zwolle trouwen. Maria Peters wordt 02-06-1765 in Zwolle gedoopt.Janna Herms de moeder van Maria Peters overlijdt 10-3-1818  te Genne 78 jr. Volgens een ander item op dit forum heeft Janna Herms een zus Maria."Jan Egberts, weduwnaar van Maria Herms te Genne doet op 07-01-1764 te Zwollerkerspel erfuitng t.b.v. zijn onmondige zonen Jan en Egbert Jans en tot mombers worden benoemd Cornelis Egberts, oom van vaders zijde en Peter Wolters, oom van moeders zijde" Mogelijk zijn Harmen Jansen j.m. te Genne en Lutgertjen Jans j.d. in Genne die 5-12-1728 in Zwolle trouwen de ouders van Janna en Maria.Zij laten in ieder geval op het "juiste tijdstip" zowel een Maria als een Janna in Zwolle dopen.  

ria van bessen

Er is iets vreemds aan de

Bericht door ria van bessen » 30 apr 2019, 22:29

Er is iets vreemds aan de hand.Hermen Jans[en] en Lutgert[je] Jans laten inderdaad te Zwolle een Maria [13-12-1733] en een Janna [17-9-1733] dopen, naast een Jan en een Jannigjen.En zowel Maria als Janna worden keurig vermeld in de VOT 1748 Genne, Holten en Overwater - Maria boven de 10 jr en Janna onder de 10 jr - moeder is Lutgertjen Jans. Maar de vader is Hendrik Doorn. Hermen Jansen Doorn is huurder van een erve gelegen in Genne, waarvan de helft in bezit is van de wed. van Hendrik de Vries die deze helft verkoopt aan Josina van Steenwijk volgens Zwollerkerspel f267 dd 25-4-1741Hermen Doorn [Genne] wordt vermeld in de PQ 1749 met 3 pers. boven de 17 jr. Maar ook een Hendrik Doorn met 3 personen [2 plaatsen verderop] Beiden in de 10e classe.
Herme Janse Doorn [Genne] wordt vermeld in de VST 1751 - eigenaar is Casparus v.d. Hel. -Geen Hendrik Doorn. Die toch een vuurstede zou moeten hebben, want in het inwonersregister 1741 Genne, Holten en Overwater wordt op nr 18 als eigenaar vermeld - Hendrik Doorn in de Winterie én hij is ook bewoner. Heeft 2 kinderen, woont er 4 jr. In aug. 1742 heeft hij nog 1 kind, kostwinning is herbergier en matten religie G.En op nr 20 wordt vermeld Herm. Doorn als bewoner - eigenaar Barent Van Haarst. Woont er 12 jr - heeft 3 kinderen - is bouman - religie G.Je kunt het inwonersregister controleren op VpNd

Plaats reactie