Gijsbert Jans(en) & Jeltje Dirks

Alles wat met genealogie te maken heeft.
AFJ

Gijsberts eerste huwelijk met

Bericht door AFJ » 12 jul 2019, 13:58

Gijsberts eerste huwelijk met Elisabeth Sierenberg was in 1784, het tweede met Geertje Jans in 1798, beide te Oldemarkt gesloten.

Zoekertje69

Gijsbert Jans de Boer (mijn

Bericht door Zoekertje69 » 12 jul 2019, 14:05

Gijsbert Jans de Boer (mijn 2e Overgrootvader geboren 06-07-1757, gedoopt 07-07-1757 te Oldetrijne, overleden 30-08-1829 te Hare Oldemarkt.          1e huwelijk op 11-07-1784 te Oldemarkt met Elizabeth Sierenberg (ook met een C,G of Z geschreven) zij kregen 5 kinderen tussen 1784/1796 zij is een dochter van Johan Christian Zierenberg en Trijntje Jans Winst.                                                    2e huwelijk was met Geertje Jans Lamberts van Ommen gedoopt 17-07-1768 te Kolderveen zij is overleden op 01-02-1848 te Oldemarkthttps://www.genealogieonline.nl/stamboom-benthem/I596.php , zij kregen 5 kinderen tussen 1800/1807. Waaronder Jan Gijsberts de Boer (mijn 3e Overgrootvader). Zij is een dochter van Jan Lamberts van Ommen en Trijntje beide overleden te Kolderveen. Dus over niet goed uitgezocht aub HELP MIJ ipv te roepen dat ik onzorgvuldig te werk ga...! Dus niet zuchten als ik iets fout deed of verkeerde info over nam ik ben het aan het leren door te doen en te ondervinden. Fouten maken is menselijk, en men is nimmer te oud om te leren. Groeten Zoekertje69 

Zoekertje69

Dank U wel, zoals U kunt zien

Bericht door Zoekertje69 » 12 jul 2019, 14:09

Dank U wel, zoals U kunt zien op mijn reactie bij Helen had ik die informatie ook geonden dat hij eerder getrouwd was geweest. Had enkel niet goede huwelijks jaar. Maar evenzo goed bedankt. groeten Zoekertje69

helen

Het beste advies dat ik je nu

Bericht door helen » 12 jul 2019, 23:27

Het beste advies dat ik je nu nog kan geven is: Uithuilen en opnieuw beginnen.Maak een nieuw document. Het is beter om gegevens van nog levende mensen niet op het internet te zetten.Begin maar liever bij je opa en jammer voor jou, maar mannennamen komen eerst. Het zou er ongeveer zo uit kunnen zien:Geisbert Wilhelmus de Boer * 14-12-1920 te Sloten/Amsterdam, † 01-04-2003 te Amsterdam. Zoon van Jan de Boer en Alida Hendrika Horn. Trouwde op 17-06-1942 te Amsterdam met Maritje Schaap * 28-05-1922 te Monnickendam, † 23-01-2018 te Blokzijl.Kontroleer of alle gegevens kloppen voordat je verder gaat met de volgende: Jan de Boer. Zodra er geen de Boer meer als achternaam vermeld staat, moet je die ook weglaten. Dtb (doop-trouw- en begraafboeken) van een bepaalde plaats kun je zoeken op internet, of op een van de hier al eerder genoemde sites. Als je er bij het zoeken niet uitkomt, dan kun je gerust hier weer hulp vragen.         
Afbeelding

Zoekertje69

Helen....ik weet het niet

Bericht door Zoekertje69 » 13 jul 2019, 09:29

Helen....ik weet het niet maar ik geloof dat u niet helemaal lekker bent ik weet heel zeker dat wat ik uitzocht klopt dus uhhhh hou ff op zeg. Ga jij ff lekker zitten huilen. En of reageer lekker niet meer op mij dan er zijn er genoeg die het vermoedelijk wel weten. Ik zoek de ouders van Gijsbert Jans uit 1687 te oldetrijne en de ouders van Jeltje Dirks. Leg mij maar uit waar het mis ging ik heb bij al mijn voorouders ook kinderen gevonden. Blijf hangen bij laatst genoemde. Wie wil mij helpen zoeken wie hier de ouders van zijn..de enigste 2 levende die ik hier plaatste zijn me moeder en ik. En dat is met goedkeuring. En als de achternaam wegvalt is niet  zo heel raar daar ervoor 1811 geen verplichting tot achternamen was maar veelal vernoemd zijn naar beide ouders. DUSSS  waar ik op wordt aangesproken....aub GetALive. Zoekertje69

Zoekertje69

Doe aub niet zo bijgochem met

Bericht door Zoekertje69 » 13 jul 2019, 09:35

Doe aub niet zo bijgochem met je jammer voor jou, IK WEET DAT MANNEN NAMMEN EERTS KOMEN. Maar je deed zo bijgochem, dat ik het maar even vermelde om het jou duidelijk te maken naar wie ik zoek daar je telkens niet met antwoord op mijn vraag komt. Maar probeerd nate trekken of het wel klopt wie ik zoek. Ja dat weet ik zeker wie ik zoek. En als beginner vind ik het een puik staaltje werk. Commentaren graag achterwegen latend over mijn stamboom. Hulp is altijd welkom...en mocht ik iets verkeerd hebben gedaan meld het mij op normale manier. Kan je het alleen denegerend, aub sla mij dan over.Zoekertje69

g.goorman

Het duurt vast nog even voor

Bericht door g.goorman » 13 jul 2019, 09:47

Het duurt vast nog even voor u van zoekertje69 ONDERZOEKER69 bent geworden. Ik heb er een hard hoofd in of het op deze manier lukt.Het beste is dat u uw heil met onmiddellijke ingang elders zoekt. Wat u hier presteert/presenteert is qua Nederlands en genealogische inhoud ver onder het niveau van deze groep en u toont bovendien weinig respect voor de deskundigen, die moeite voor u gedaan hebben.

ria van bessen

Je hoeft niet opnieuw te

Bericht door ria van bessen » 14 jul 2019, 15:07

Je hoeft niet opnieuw te beginnen, want de reeks klopt. Alleen vraag ik me af waarom je niet de ouders hebt van Gijsbert -je schrijft namelijk dat Gijsbert Jans is gedoopt 26-08-1687 te Oldetrijne, dus je hebt dan de doopakte, er dan toch op z'n minst een vader is genoteerd? Oldetrijne ligt niet in Overijssel.Nog wel een opmerking - over de doopmaand van deze voorouder dit is correct - geboren  06-06-1757 / gedoopt 12-06-1757 Giesbert Jan Giesberts Boer Jantjen Lucas - jij hebt 07 als maand [kennelijk een typefoutje]  

helen

Je vroeg hulp en je kreeg

Bericht door helen » 14 jul 2019, 22:51

Je vroeg hulp en je kreeg hulp.Je vroeg aanwijzingen over hoe het moet en waar je moet zoeken, die kreeg je ook.Toen bleek dat je verschillende fouten gemaakt had, begon je te schelden. Inmiddels heb ik iets gevonden waar je naar vroeg.Dat zal ik plaatsen nadat jij je excuses hebt aangeboden, want het is hier geen Amsterdamse achterbuurt (waar je scheldwoord vandaan komt).
Afbeelding

Egbert_

Ik heb deze discussie nog

Bericht door Egbert_ » 14 jul 2019, 23:29

Ik heb deze discussie nog eens nagelezen, en enkele dingen nagezocht. Er wordt een enkele keer verwezen naar sites als windgenealogie.org en genealogieonline.nl. Mijn ervaring met deze sites is, dat ze mooi zijn als aanknopingspunt, maar dat er vaak fouten op staan. Dus alles controleren. Op die genealogieonline.nl. site staat bijvoorbeeld: Oldemarkt (Frl). Dat is onjuist. Oldemarkt ligt in Overijssel.De geschiedenis speelt zich af vanaf 1755 in Oldemarkt. Dan komen in juni Frans Franszen ende Aaltje Gijsberts echteluiden, met attestatie van Steenwijkerwold naar Oldemarkt. Volgens het lidmatenboek. De kerkboeken van Oldemarkt, dat zijn immers de bronnen, zijn te vinden op:https://vpnd.nl/ov/oldemarkt_dtb.htmlAaltje is geboren te Oldetrijne en gedoopt op 09-01-1729 in de kerk van Oldelamer en Oldetrijne:https://allefriezen.nl/zoeken/deeds/418 ... 6b0289dWat wel lastig is, is dat het doopboek van Oldelamer en Oldetrijne pas begint op 1729. Dus of Gijsbert Jansen degene is die op 26 augustus 1687 te Steenwijk is gedoopt, of dat hij toch in Oldetrijne is geboren en gedoopt, is mogelijk niet meer te achterhalen. Dat hij er bij zijn trouwen vandaan kwam, betekent niet persé dat hij er ook geboren is.Wat mij in de kerkboeken van Oldemarkt is opgevallen, is dat de achternaam Boer of Boers al vanaf 1757 gebruikt wordt. Wat overigens ook een aanwijzing is dat de familienaam Lanius er niet bijhoort. Maar zeker is dat natuurlijk ook weer niet.In ieder geval is het belangrijk om zelf te controleren, zo dicht mogelijk bij de bron, of het wel klopt wat je zoal vindt op internet. Bovendien kun je dan zeggen, dat je het zelf het uitgezocht, en niet simpelweg van een ander hebt overgenomen.Verder vond ik op vpnd nog een Register huisgezinnen 1744 Weststellingwerf, met daarbij ook Oldetrijne: https://vpnd.nl/fr/weststellingwerf_tel.html Maar daar zat geen gezin van Gijsbert Jansen bij. En ook in de volkstelling van kwartier Vollenhove kon ik het gezin niet terugvinden. https://www.historischcentrumoverijssel ... ove.pdfWel vond ik een gezin van Lucas Heynhuis en Claesjen Kiers (huisgezin 457). En een Jantje Heynenhuis, meid bij het huisgezin van Ds. A.W. Theesink (huisgezin 3107).Correctie / Aanvulling:In de volkstelling van 1744 Weststellingwerf onder Oldelamer https://vpnd.nl/bronnen/fr/weststelling ... elamer.pdf vond ik: hoofd van de familie: Gijsbert Jans wed. , personen 4.Het lijkt erop dat Gijsbert Jansen in 1744 overleden is. En dat zijn weduwe Jeltje Dirks dan nog leeft, en dat de overige inwonenden de drie kinderen zijn.  

Plaats reactie