Nationale Militie vraag
-
blauwe_parel
Nationale Militie vraag
Beste mensen,Waar moest een jonge man geb. in 1883 zich melden voor de Nationale Militie? Of van waaruit werd hij opgeroepen?Was dat- in zijn geb. plaats, - de plaats waar zijn ouders woonden, of- waar hij zelf woondeIk hoop dat iemand het weet.Met dank,Margaret
Uit Amsterdams Archief.
Uit Amsterdams Archief. Handleiding Militieregisters 1828-1940 Wat zijn Militieregisters?In 1811 werd in Nederland de dienstplicht (conscriptie) ingevoerd. Vóór de Franse tijd bestond het leger uit vreemdelingen, landlopers, avonturiers. In 1814 werd bepaald dat op iedere 100 inwoners één militielid moest worden aangewezen. Op 27 februari 1815 werd daartoe de eerste Militiewet van kracht en deze werd twee jaar later vervangen door de wet voor oprichting van de Nationale Militie. De Nationale Militie bestond vanaf toen, naast vrijwilligers, uit ingelote dienstplichtigen. Voor de loting moest iedere mannelijke inwoner die dat jaar zijn negentiende levensjaar zou bereiken zich inschrijven in de woonplaats van zijn ouders. Een provincie werd voor de loting ingedeeld in militiedistricten van circa 100.000 inwoners, die vervolgens werden ingedeeld in ieder tien kantons.Werd een man ingeloot, dan kon deze eerst proberen een reden voor vrijstelling aan te voeren. Redenen waren dat iemand te klein was, een lichamelijk gebrek had, dat een of meerdere broers in dienst waren (van een gezin met een even aantal zoons moest de helft in dienst, van een oneven aantal het kleinere deel), of dat hij bijvoorbeeld theologie studeerde. In de meeste gevallen werd hij een jaar vrijgesteld en moest hij zich het volgende jaar opnieuw aanmelden. Dit tot een maximum van vijf jaren, evenredig aan hoe lang de dienstplicht duurde.Als er geen reden tot vrijstelling was, dan kon een vervanger worden aangesteld. Dit kon een remplaçant zijn (iemand die zich dat jaar niet hoefde aan te melden) of een nummerverwisselaar (iemand die dat jaar was uitgeloot). Het inzetten van een plaatsvervanger was een kostbare aangelegenheid, maar toch werd er veelvuldig gebruik van gemaakt. Omdat dit vervangingssysteem een grote invloed had op het aantal vrijwilligers — men verdiende meer door zich te laten inkopen als vervanger, dan zich aan te melden als vrijwilliger -, werd het remplaçantenstelsel in 1898 afgeschaft en vervangen door de persoonlijke dienstplicht. In 1922 werd de Dienstplichtwet ingesteld en was de Nationale Militie verleden tijd. Het lotingsysteem werd in 1938 afgeschaft.
-
blauwe_parel
Dank je wel Daan.
Dank je wel Daan.Echter, ik heb dit zelf ook gezien in genoemd archief en ook het Drents Archief heeft een heel verhaal.Maar een precies antwoord op mijn vraag staat er niet echt in.Ik hoop dat iemand het precies weet.Margaret
-
Gerrit Zielman
Historische Kranten:
Historische Kranten:Telegraaf 13-12-1901 Nationale Militie.
Oproeping ter inschrijving.
Geborenen in 1883.
B. en W. herinneren aan alle mannelijke
Nederlanders en ingezetenen niet-Nederlanders
— die zich bij hen ter inschrijving voor de
Nationale Militie moeten aangeven en in het jaar
1901 achttien jaar oud zijn geworden of nog vóór
1 Januari 1902 zullen worden en alzoo geboren
zijn in het jaar 1883 — hunne verplichting tot
aangifte ter inschrijving in de maand Januari a.s.
Roepen mitsdien voormelde personen op om
zich ter inschrijving in het lokaal der Militie in
de Handboogstraat alhier aan te geven van
Donderdag 2 Januari tot Dinsdag 21 Januari,
volgens de door B. en W. opgemaakte alphabe
tische lijst,In Delpher veel meer te vinden via "Nationale Militie 1883" of 1901.
Oproeping ter inschrijving.
Geborenen in 1883.
B. en W. herinneren aan alle mannelijke
Nederlanders en ingezetenen niet-Nederlanders
— die zich bij hen ter inschrijving voor de
Nationale Militie moeten aangeven en in het jaar
1901 achttien jaar oud zijn geworden of nog vóór
1 Januari 1902 zullen worden en alzoo geboren
zijn in het jaar 1883 — hunne verplichting tot
aangifte ter inschrijving in de maand Januari a.s.
Roepen mitsdien voormelde personen op om
zich ter inschrijving in het lokaal der Militie in
de Handboogstraat alhier aan te geven van
Donderdag 2 Januari tot Dinsdag 21 Januari,
volgens de door B. en W. opgemaakte alphabe
tische lijst,In Delpher veel meer te vinden via "Nationale Militie 1883" of 1901.
-
blauwe_parel
Gerrit,
Gerrit,Dit klopt. Waarschijnlijk heeft de door mij gezochte persoon zich in jan. 1902 moeten melden.Maar WAAR moesten deze mannen zich melden?! Was dat waar ze woonden, waar hun ouders woonden of waar ze geboren zijn.En hoe kan ik te weten komen of de desbetreffende plaats ook mannen moest leveren in dat jaar? Want als ik het goed begrepen heb hoefden niet alle woonplaatsen mannen te leveren om aan een landelijk gewenst quotum te komen.Voorbeeld 1): een voorouder van me woonde in Amsterdam. De tante die hem opgevoed heeft ook. Toch heeft hij zich gemeld in Overijssel waar hij door die tante werd opgevoed.Voorbeeld 2): ik zoek iemand die geboren is in 1883 en ws niet gehuwd is geweest. WAAR kan ik de eventuele Nat. Mil. gegevens gaan zoeken?? Zijn geboorteplek, zijn woonplek of waar zijn ouders woonden?Margaret
-
Gerrit Zielman
Las ergens in Historische
Las ergens in Historische Kranten dat ze als ze in een andere plaats, woonden ze een geboortebewijs moesten halen in de gemeente waar ze geboren waren. Geeft de wet van 1861 Nationale Militien afgedrukt in de Staat Courant niet meer duidelijkheid.? Die in 1902 opnieuw is vastgesteld.?Vind het een intressant gebied die Nationale Militie. Goeie vraag van je: als ze niet trouwen mis je de bijlage bij de huwelijkse bijlage met veel informatie.Ga er verder mee zoeken. En volg je topic.
-
blauwe_parel
Dank je wel Gerrit voor je
Dank je wel Gerrit voor je meedenken.Ik heb via Delpher en Google gezocht en niet echt een antwoord gevonden op mijn vraag.Ik heb daarom de vraag voorgelegd aan het HCO in de hoop dat zij het antwoord weten.Margaret
Dit lijkt mijn inziens toch
Dit lijkt mijn inziens toch een duidelijk antwoord op je vraag.Voor de loting moest iedere mannelijke inwoner die dat jaar zijn negentiende levensjaar zou bereiken zich inschrijven in de woonplaats van zijn ouders
Hierbij meer info.
Hierbij meer info.https://pure.uva.nl/ws/files/1695945/123037_07.pdf
-
blauwe_parel
Reuze bedankt Daan!
Reuze bedankt Daan!Ik weet nu waar ik als eesrte kan gaan zoeken ivm de N.M.Ook dank voor het informatieve artikel.Margaret