Hendrik Horselenberg Veessen
-
blauwe_parel
Er is een Maria Lamberts die
Er is een Maria Lamberts die 28-02-1793 te Veessen begraven is. Dit past bij de Hendrik Horselenberg die in 1782 te Veessen begraven werd en een vrouw en kinderen achterlaat. Die kinderen zouden dan kunnen zijn Willemina, Janna en Hendrijkien (Berendina was al overleden). Deze Maria Lamberts heeft als ouders Lambert Willems & Jennegien Hendrijckx.Margaret
Ik probeer e.e.a. duidelijk
Ik probeer e.e.a. duidelijk te krijgen, in de volgorde, de namen van de kinderen van deze Hendrik moet je toch in de familie eerder en of later weer tegenkomen.Uit Family SearchMaria Lamberts Willems gedoopt 22-3-1716, Veessen Gelderland.Ouders Lambert Willems en Jennigjen HendrijckxEn nog een Maria Lamberts begraven op 6 december 1781 Veessen GelderlandMaria Lamberts, man Hendrik Hendriks.Kinderen:Gedoopt Janna 24-2-1737 Veessen Gelderland.Gedoopt Henderijkien 11-11-1739 Veessen Gelderland.Gedoopt Willemina 8-9-1743 Veessen Gelderland.Gedoopt Berendina Hendriks 18-10-1747 overleden 3-10-1759 Veessen Gelderland.Maria haar moeder heet Jennigjen er is geen dochter van haar vernoemd, wat dan ook weer vreemd is.
- ria van bessen
De ouders van Maria Lamberts
De ouders van Maria Lamberts zijn geselecteerd op een gevonden doop in Veessen van een Maria - dochter van een Lambert.Maar als er nòg een Maria Lamberts is overleden te Veessen is het lastig om vast te stellen dat Maria de vrouw van Hendrik Hendriks dus de dochter is van voornoemde Lambert [Willems]. Ze kan evengoed van 'buiten' komen, wat trouwens ook voor Hendrik geldt.Als Berendiena overlijdt als een Horselenberg, dan zouden haar zusjes dus ook Horselenberg moeten heten. Er is geen Horselenberg verder te vinden in Veessen. Tenminste niet in het doopboek van Veessen. Misschien dat de Volkstelling 1748 iets meer oplevert?
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Onderstaande Hendrik Hendriks wordt vermeld met de toevoeging Roman. Hij is gehuwd met Maria Lamberts en ze wonen in Veessen. Aankoop op 25 febr 1738 van een huis, hof en zaailand van Gerrit Maeten wedr. Geesje van Warven Bron- 1650-1811 Heerde Oud Notarieel Archief - index -te vinden via www.veluwsegeslachten.nl en dan klikken op downloads Ik zal kijken of dat Roman klopt, Geesje van Warven is nl de dochter van Aaltje van Besten en daar heb ik meer gegevens van.Je hoort nog.
- ria van bessen
bericht 3
bericht 3Maria wed. wijlen H Roman begraven Veessen 7 mrt 1784, overleden de 3elaat kinderen naPagina: 64 [=nr 65 scan Gelders archief]Toegangsnummer:0176Inventarisnummer: 890
Maar we hebben nog een
Maar we hebben nog een Hendrik Horselenberg geb. 27-2-1705 te Olst, zoon van Hendrik Gerrits Horselenberg en Jennigjen Jansen, van hem verder niets bekend.Aanvulling nog een Hendrik Horselenberg geb. 3-8-1678 te Wijhe, zoon van Steven Hendriks Horselenberg de moeder mij niet bekend en van hem verder ook niets bekend.
- ria van bessen
De doop in Olst is een
De doop in Olst is een Hendrik Gerrit als z.v. Gerrit Jansen en Fenneken Jansen. Daar staat geen Horselenberg bij. Dus wat bedoel je eigenlijk? op 3-8-1678 een doop in Wijhe is er niet. Dus wat bedoel je?En Steven op Horselenberg is gehuwd met Jennigjen Jansen. Zij is de weduwe van Hendrik Jansen Horselenberg wiens kinderen zijn in 1709 een Jan, een Anna, een Maria en een Cornelis. Deze kinderen zijn volgens mij bekend.Maar er is geen Hendrik.
De doop in Olst is door mij
De doop in Olst is door mij gemaakte aanname i.v.m. de kinderen.op 3-8-1678 een doop in Wijhe is er niet. Dus wat bedoel je? Deze datum hoort bij Steven op Horselenberg.Dit ooit ontvangen van je Ria,26-9-1755 : Jennigje Jansen weduwe van Gerrit Jan Horselenberg geassiteerd
door Gerrit van Enck (molenaar te Olst) maakt haar testament. Zij vermaakt
alles aan de kinderen uit haar huwelijk met Gerrit Jansen Horsselenberg, te
weten: Femia H. weduwe van Pieter van Enst; Maria H. en Gerrit van Enst;
Jan H. en Swaantje Swakenberg; Frerik H. ; Grietjen H. raO15/179«
«
23-10-1760: Jennigje Jansen weduwe van Gerrit Jansen Horselenberg, Jan
Horselenberg en Swaantje Swakenberg, Gerrit van Enst en Maria Horselenberg,
Frerik Horselenberg en Grietje Horselenberg en de onmondige kinderen van
wijlen Femia Horsselenberg (weduwe van Pieter van Enst), hebben schuld aan
mevrouw van Eijl weduwe Ribbius, en stellen tot onderpand het huis "de
Erfgenamenkamer". Afgelost 30-11-1763. raO 11/691.?Maar het zij ook vermeld dat het programma Progen welk ik gebruik een grote fout heeft gehad vanwege een update van Windows een aantal jaren geleden, dit is mij gebeurd, de programmamakers heb dit wel opgelost, maar als je oudere data gaat toevoegen gaat het soms nog fout, dit dus afgeleerd nu krijg je ook een waarschuwing dat je het bestand eerst veilig moet opslaan als je Windows gaat updaten, ik heb de oude backup-bestanden overal verwijderd welk ik had.Daarom nu en dan nog steeds fouten omtrent de data en namen in mijn software.
door Gerrit van Enck (molenaar te Olst) maakt haar testament. Zij vermaakt
alles aan de kinderen uit haar huwelijk met Gerrit Jansen Horsselenberg, te
weten: Femia H. weduwe van Pieter van Enst; Maria H. en Gerrit van Enst;
Jan H. en Swaantje Swakenberg; Frerik H. ; Grietjen H. raO15/179«
«
23-10-1760: Jennigje Jansen weduwe van Gerrit Jansen Horselenberg, Jan
Horselenberg en Swaantje Swakenberg, Gerrit van Enst en Maria Horselenberg,
Frerik Horselenberg en Grietje Horselenberg en de onmondige kinderen van
wijlen Femia Horsselenberg (weduwe van Pieter van Enst), hebben schuld aan
mevrouw van Eijl weduwe Ribbius, en stellen tot onderpand het huis "de
Erfgenamenkamer". Afgelost 30-11-1763. raO 11/691.?Maar het zij ook vermeld dat het programma Progen welk ik gebruik een grote fout heeft gehad vanwege een update van Windows een aantal jaren geleden, dit is mij gebeurd, de programmamakers heb dit wel opgelost, maar als je oudere data gaat toevoegen gaat het soms nog fout, dit dus afgeleerd nu krijg je ook een waarschuwing dat je het bestand eerst veilig moet opslaan als je Windows gaat updaten, ik heb de oude backup-bestanden overal verwijderd welk ik had.Daarom nu en dan nog steeds fouten omtrent de data en namen in mijn software.
- ria van bessen
Jennigje Jansen gehuwd met
Jennigje Jansen gehuwd met Gerrit Jan Horselenberg is de tak die woont in Olst. Geen Hendrik.Steven is gehuwd met ook een Jennigje Jansen, maar die woont in Wijhe. Zij heeft o.a. een zoon Cornelis die naar Kampen vertrekt, de andere kinderen heb ik al vermeld.En daarna komt ene Engbert op dit erf die zich ook Horselenberg gaat noemen en wiens zoon Hermen op de Paddenpol terecht komt. Dat is dus een aparte tak Horselenberg en stamt niet af van Jan Freriks. Hendrik Jans Horselenberg op de Denseler wel weer, diens kinderen zijn ook bekend en goed te volgen. Zijn zus is gehuwd met Jan Jansen op Anem, ook Lambert Horselenberg hoort hier bij. Dat is bewezen. Naast Hendrik Jans Horselenberg [x Jennigjen Jansen, 2e huwelijk met Steven] zijn nog meer broer[s] en zus[sen] NN. Ik ben dus ook heel benieuwd van wie die Hendrik Horselenberg uit Veessen een [klein] zoon is. En waarom hij zich Roman noemt, als hij tenminste dezelfde is. Er is geen overlijden van Hendrik Roman bekend [volgens mij] terwijl Maria de wed. is van H. Roman als ze overlijdt. Er is wel een overlijden van een Hendrik Horselenberg en een dochter Berendiena. Als Hendrik Horselenberg in Veessen is gaan wonen [wat mogelijk is] dan zou er ergens anders een doop van een Berendiena gevonden moeten worden. Olst [Duur] en Wijhe liggen toch vlak bij Veessen, al is de IJssel een natuurlijke grens. Marle hoort ook bij Wijhe en Welsum weer bij Olst en beide buurtschappen liggen aan de kant waar Veessen ligt. Er moet nog steeds een testament gevonden worden van Jan Freriks Horselenberg volgens het ORA, wat meer duidelijkheid had kunnen geven wat betreft zijn nakomelingen. Maar ik heb die nog niet kunnen vinden.
Hellendoorn, transcriptie
Hellendoorn, transcriptie geref. trouwen 1717-17594 mei 1727Gerrit Egbertzs wed. van wijlen Janna Alberts op ‘t Nijmeijers in Hulsen enFennigjen Janssen j.d. i Duurschen hoek met Hendrik Horsselenberg onder OlstBetreffende Jennigjen Jansen uit Olst en Wijhe? mag ik mij eerst wel in verdiepen, ik had dit ook vermeld staan al zijnde gehuwd met o.a. Steven maar had ik verwijderd dit met de insteek dat zij 2x voorkwam als vrouw van een Horselenberg.