Zoektocht naar mijn voormoeders
-
Wilhelmina
Zoektocht naar mijn voormoeders
Ookal heb ik al aardig wat gevonden, toch kom ik nu niet verder met mijn zoektocht.
Ik ben de zoektocht begonnen bij mijn moeder, toen naar oma, overgrootmoeder etc, nu strand ik bij de 6e generatie, Janna Helderman geboren waarschijnlijk in 1776 en gehuwd met Lammert Voorhorst, ze kwam geloof ik uit Colmschate, Diepenveen, Deventer maar wie is haar moeder? Is het Hendrikjen Wolters ( geboren ook in Oxe, Colmschate) wie kan mij helpen?
Ik ben de zoektocht begonnen bij mijn moeder, toen naar oma, overgrootmoeder etc, nu strand ik bij de 6e generatie, Janna Helderman geboren waarschijnlijk in 1776 en gehuwd met Lammert Voorhorst, ze kwam geloof ik uit Colmschate, Diepenveen, Deventer maar wie is haar moeder? Is het Hendrikjen Wolters ( geboren ook in Oxe, Colmschate) wie kan mij helpen?
Re: Zoektocht naar mijn voormoeders
Overledene Janna Helderman
Geboorteplaats Diepenveen
Geslacht Vrouw
Leeftijd 71
Vader Albert Helderman
Moeder Hendrika Wolters
Partner Lammert Willem Voorhorst
Gebeurtenis Overlijden Datum 11-08-1849
Gebeurtenisplaats
Welsum (Olst)
Geboorteplaats Diepenveen
Geslacht Vrouw
Leeftijd 71
Vader Albert Helderman
Moeder Hendrika Wolters
Partner Lammert Willem Voorhorst
Gebeurtenis Overlijden Datum 11-08-1849
Gebeurtenisplaats
Welsum (Olst)
-
Wilhelmina
WoW dat is snel dank je wel Daan
-
Wilhelmina
En dan moet ik verder zoeken wie de ouders zijn van Hendrika Wolters, ik heb dit al gezocht op internet, My Heritage etc maar kom niet verder, tips voor mij om hier naar te zoeken?
Via de website Van Papier naar Digitaal (www.vpnd.nl) kun je onder Colmschate [ https://www.vpnd.nl/ov/colmschate_dtb.html ] in elk geval het huwelijk van Albert Hendriks met Hendrikje Wolters terugvinden en een stel kinderen van hen.
Met vriendelijke groet, André
Met vriendelijke groet, André
- ria van bessen
- Olst d. 12 April 1805.
In ondertrouw opgenomen
Lammert Voorhorst J.M. geb. en wonende te Welsum, wiens vader en moeder zijn Willem Lammers Voorhorst en Anna Arends, beide praesent en het huwelijk consenteren.
Met
Janna Heldermans J.D. geb. te Colmschate en wonende te Welsum, wiens vader en moeder zijn geweest Albert Helderman en moeder Hendrikjen Wolters, beide overleden.
Waar van twee attesten zijn afgegeven om dezelve alhier in en voor de Kerk te gaan.
In fidem Jan Brouwer, interim Scholtus.
- Deze bovengemelde perzonen op heden binnen de Kerk alhier in den Eechten Staat bevestigd zijn geworden, getuigt bij dezen - W.J. Knoop, Predt. - Olst den 5 Maij 1805.
Je kunt op Van Papier Naar Digitaal de huwelijksboeken en doopboeken van Olst bekijken.
Ook kun je nog eventueel kijken bij het Gelders Archief. Welsum valt onder Olst, maar ligt aan de andere kant van de Ijssel, vlak bij Oene wat weer onder Epe valt.
Huwelijken NG Olst zijn er vanaf 1771. Daarvoor niet bewaard gebleven.
Kom je er niet uit, dan horen we het wel.
In ondertrouw opgenomen
Lammert Voorhorst J.M. geb. en wonende te Welsum, wiens vader en moeder zijn Willem Lammers Voorhorst en Anna Arends, beide praesent en het huwelijk consenteren.
Met
Janna Heldermans J.D. geb. te Colmschate en wonende te Welsum, wiens vader en moeder zijn geweest Albert Helderman en moeder Hendrikjen Wolters, beide overleden.
Waar van twee attesten zijn afgegeven om dezelve alhier in en voor de Kerk te gaan.
In fidem Jan Brouwer, interim Scholtus.
- Deze bovengemelde perzonen op heden binnen de Kerk alhier in den Eechten Staat bevestigd zijn geworden, getuigt bij dezen - W.J. Knoop, Predt. - Olst den 5 Maij 1805.
Je kunt op Van Papier Naar Digitaal de huwelijksboeken en doopboeken van Olst bekijken.
Ook kun je nog eventueel kijken bij het Gelders Archief. Welsum valt onder Olst, maar ligt aan de andere kant van de Ijssel, vlak bij Oene wat weer onder Epe valt.
Huwelijken NG Olst zijn er vanaf 1771. Daarvoor niet bewaard gebleven.
Kom je er niet uit, dan horen we het wel.
18-10-1783 Willem Harmensz Hulleman j.m. geb. van Bathmen thans onder Wezepe &
Hendrikje Wolters weduwe van Albert Hekkers in Diepenveen
Hendrikje Wolters weduwe van Albert Hekkers in Diepenveen
Janna dp Diepenveen 24.8.1777 drv Albert op Helderman en Hendrikje Wolters (tr. Colmschate 25.2/11.3.1764), zij woonden op het Hekke in Tjoene, pal naast Helderman..
Albert Helderman werd verpletterd door een boom en overleed 4.2.1782 in Diepenveen. Hij was een zoon van Hendrik Hillebrand (Lettele) en Eesken Berghuis (buren van Helderman), dp Diepenveen 11.11.1736)
ORA Colmschate 15 N fol. 225-226, 18.10,1783
Mombers over de kinderen van Hendrikjen Wolters wed. Hekkert worden Jan Nienhuis en Gerrit Helderman. Wegens haar staat van onvermogen kan zij geen vaderlijk bewijzen , maar zij zal alles doen wat een moeder betaamt. De kinderen zullen leren lezen en schrijven. enz.
Albert Helderman werd verpletterd door een boom en overleed 4.2.1782 in Diepenveen. Hij was een zoon van Hendrik Hillebrand (Lettele) en Eesken Berghuis (buren van Helderman), dp Diepenveen 11.11.1736)
ORA Colmschate 15 N fol. 225-226, 18.10,1783
Mombers over de kinderen van Hendrikjen Wolters wed. Hekkert worden Jan Nienhuis en Gerrit Helderman. Wegens haar staat van onvermogen kan zij geen vaderlijk bewijzen , maar zij zal alles doen wat een moeder betaamt. De kinderen zullen leren lezen en schrijven. enz.
-
Wilhelmina
Hartelijk dank voor de reacties en berichten zodat ik verder kan zoeken !
Ik vond nog het overlijden van Hendrikje Wolters: overluid en begraven Diepenveen 5/11.8.1794: Hendrika de vrouw van Willem Hekkert.
Haar man, Willem Hulleman (dp Bathmen 29.5.1748), op Hekkert dus, hertrouwt in 1795. Willems derde vrouw (tr 1796) verdrinkt in 1814 met een van haar kinderen in haar huis, als gevolg van een overstroming.
Wat is de reden dat u denkt dat Hendrikje Wolters uit Oxe zou komen?
Haar man, Willem Hulleman (dp Bathmen 29.5.1748), op Hekkert dus, hertrouwt in 1795. Willems derde vrouw (tr 1796) verdrinkt in 1814 met een van haar kinderen in haar huis, als gevolg van een overstroming.
Wat is de reden dat u denkt dat Hendrikje Wolters uit Oxe zou komen?