De (groot)ouders van de Zwolse aartspriesterneven Arnoldus en Johan Wayer

Alles wat met genealogie te maken heeft.
huengeswajer

Re: De (groot)ouders van de Zwolse aartspriesterneven Arnoldus en Johan Wayer

Bericht door huengeswajer » 04 sep 2019, 22:18

Sorry het was andersom:
Een Jan Goessens was wel nog op 2 aug 1686 getuige bij de doop van een kind van Berend Gerrijds maar dat is 25 jaar eerder.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 04 sep 2019, 22:43

Begrijp ik je goed als je stelt dat Johan Wayer een bestaardzoon heeft en dat dat Arnoldus zou zijn?

f35 dd.03-09-1550
Heeft Swene [-] nagelaten weduwe zalige Johan Waijers, met M. Albert Joge als haar momber, haar kinderen Johan, Reijmelt, Eveze en Gertruidt, bij haar zalige man nagehouden, erfuiting gedaan van hun zalige vaders versterf en nagelaten goed, te weten als haar dochter Anna nu uitgehuwelijkt en uit het erfhuis genoten heeft en nog genietende is, opdat haar andere voors. kinderen bij haar in het huis blijvende en der gemene erfhuizes beste doende, heeft zij voors. kinderen elk bewezen 1000 car.gl. tegen 5% rente, over en uit al haar roerende en onroerende goederen binnen en buiten de stad en vrijheid van Zwolle gelegen, te betalen alle jaar op dag Assumptionis Beate Marie Virginis.
Zonder argelist. Burg.ters en Schepen van de straat Meijster Jacob van Tweenhuessen en Henrick van Tijll

[In het artikel Kweek Telgjes etc. zijn de kinderen Reijmelt, Eveze en Gertruidt niet meegenomen]

Dus Johan Wayer gehuwd met Maria van Besten?

huengeswajer

Bericht door huengeswajer » 04 sep 2019, 23:25

Nee, Dat is een misverstand. Het enige dat ik opmerk is dat het wapen van de Zwolse Arnoldus Wayer iets afwijkt van die Zwolse familie van Johan Wayer die getrouwd was met Mariken van Besten (zie hieronder). Die afwijking kan wijzen op het feit dat hij een bastaardzoon is maar dat hoeft niet perse. Persoonlijk vermoed ik dat Arent Waijer (vermoedelijk kinderloos) van rond 1690 een broer is van Peter Wayer de vader van Arnoldus.

Er is een Zwolse tak met Johan Wayer (zie hieronder) die is geupdated door van Dooren in GN 2001) en een Zwolse Johan Wayer, neef van Arnoldus Wayer, en die aartspriester is en in 1624 is overleden te Emmerik en die een stipendium bedoeld voor priesterstudenten uit zijn geslacht Wayer (en als die uitgestorven is voor priesterstudenten van het Bisdom Deventer beschikbaar komen.
Voorlopige stamboom familie Wayer Zwolle rev4.jpg
Voorlopige stamboom familie Wayer Zwolle rev4.jpg (155.68 KiB) 4367 keer bekeken

huengeswajer

Bericht door huengeswajer » 04 sep 2019, 23:51

NB 24-04-1600 Jan Huinga van Groeningen, ende
Joffer Mariken van Besten, z. Jan Waijers n.w.

Afgezien van de erfenis-trammelant die ontstond door dit hertrouwen door Mariken is de vraag of die Johan Waijers en Mariken kinderen hadden en/of hij/zij nog iets naliet(en) aan die aartspriesters m.n. Johan Wayer.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 05 sep 2019, 10:39

Johan en Maria [Mariken] van Besten hadden geen kinderen. Maar hij had wel een zus Maria Waijer x met Andries van Linderen en daar is Henrica erfgenaam van.

En de Arent Waeijer die al eerder aan bod was heeft als patroniem Frederiks en is volgens mij ook kinderloos. Uit zijn 1e huwelijk in ieder geval geen kinderen. Zou Peter Waeijer de vader van Peter Waeijer dus ook als patroniem Frederiks hebben mochten zij broers zijn.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 05 sep 2019, 13:42

Ik weet niet of het er toe doet, maarIn ieder geval is de verbinding Marten Kattenbelt en van Voorst bewezen.

f583 dd.29-04-1679
Erschenen de Eerbare Gesina Thomassen wed. van zalige Jan Brouwer, geassisteerd met de Secr. B. Vriesen als momber, en heeft tot verzekering van zodane kapitaal van 1200 gl. en interessen van dien als comparante schuldig is wegens obligatie gepasseerd bij haar zalige eheman Jan Brouwer en deszelfs eerste ehevrouw Aleida Rouse dd.01-04-1654 ten profijte van Tonnis Lambers, aan de eerbare Catharina van Voorst, tegenwoordige houderse van voorn. obligatie, tot een speciaal onderpand gesteld en verbonden een kamp land gelegen in Catwolde, de Procurator Vos ter ene en Bruno Duivens ter andere zijde, zo voor haarzelf en als wettige voogdesse van haar kinderen geprocreerd bij haar zalige eheman.
Coram Schepen Adolph Wijcherlinck.
[onderschrift:]
A°1707 den 24 Aug. erschenen Marten Kattenbelt bekennende en verklarende dat het kapitaal van 1200 car.gl. in de bovenstaande acte vermeld una cum interesse in zijn presentie door de wed. Brouwers aan zijn moeije Catrina van Voorst is voldaan en betaald, zijnde hij comparant door deszelfs moeije voors. geëmployeerd geweest om de voors. penningen voor haar te ontvangen en na te tellen.
Actum coram Schepen Assing.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 05 sep 2019, 15:54

bericht 2

Ik ben maar eens de papieren ingedoken. Alles nog uit de tijd dat een schrijfblok en pen het enige was wat je mee moest nemen.

Daar vond ik nog een briefwisseling met ene H. de Vries die mij o.a. een regest no 06997 heeft gegeven gedateerd 17 juli 1590.

Daaruit blijkt dat Reynalt Waeyer getrouwd was met Andries van Lynneren.
Zij is dus overleden voor de voorgaande datum.

Scheidslieden namens Andries, de ene partij, zijn Thyman de Ghoeyer en Gherrydt van der Helle en.
Scheidslieden voor de andere partij zijn Reyner van Leeuwendall en Aredt Gherrydtsen, en wel voor Johan Waeyer, Hans van Bolten, Anna Waeyer wed. van Reynt de Zygher, Johan van Uterwijck en Johanna van Uterwijck wed Henrick van Corlaer als erfgenamen van Reynalt Waeyer

Het volgende regest heeft nr 06507 en is gedateerd 11 juli 1564 en die betreft de boedelscheiding tussen Johan Wayer en zijn vier zusters.
De oudste zuster [Anna] is getrouwd met Reynt Zijgers en zj is geassisteerd met Johan van Besten, een zuster {Geertruid] is gehuwd met Henrick van Uterwijck. Zus Reimelt Waeyer is getrouwd met Andries van Lynner. De zuster Eva is gehuwd met Coer ter Loe.

Johan is gehuwd met Marie van Besten.

Ooit genoteerd -
Testamenten 1598-1811 – zwart boek –nr 137 dd 12-05-1606 fol 6
Joan Huijnen/Huijnge en Maria van Besten beide gezond maken een testament. Bedeeld wordt Anna van Haersolte dochter van haar overleden zuster

Volgens de gegevens van H. de Vries is dit testament te Kampen opgemaakt. Misschien te vinden via de site van Annick Alinck?

huengeswajer

Bericht door huengeswajer » 05 sep 2019, 16:43

Er is inmiddels weer e.e.a. waarop ik kan reageren.

- Kennelijk waren er 2 huwelijken tussen Kattenbelt en van Voorst. Het huwelijk van Catrina van Voorts met een Cattenbelt waarvan Marten de zoon is (1702), is van latere datum dan dat van Hendrik Kattenbelt (de oude) en Eva van Voorst. De Marten Kattenbelt waarover Arnoldus het had in zijn "Nopende" en waarvan hij de "doodcrancke" huisvrouw van bediende in 1666 is vermoedelijk niet dezelfde Marten en mogelijk de vader van Hendrik Kattenbelt.

- Die zus Maria Waijer waarmee Andries van Linderen getrouwd zou zijn zal de schoonzuster Maria van Besten zijn geweest (vaaak werd er in het spraakgebruik geen onderscheid gemaakt tussen zuster en schoonzuster). Er is een raar fiche in het GI dat met een ? suggereeert dat Andries van Lynneren getrouwd is geweest met Remmlt/Reynalt Wayer die overigens kinderloos bleven. Maria van Besten is na de dood van Johan Waijer hertrouwd met Johan Huininga die naar haar overlijden weer is hertrouwd. Dit staat grotendeells in het verhaal van van Dooren GN 2001. E.e.a. is verwerkt in het schema dat ik hiervoor plaatste.

Het viel me overigens in het herlezen van het verhaal over de "telgjes Rietberg" op dat Henrik Kattenbelt (de oude?) ook daar weer optreedt als momber en wel van de kinderen van Anna van Voorst en Henrick Everts Dijck.

Hoewel er nog geen duidelijke relatie is gevonden tussen de (mannelijk) uitgestorven Johan Wayer tak en die van de aartspriesters Arnoldus Waijer en Johan Waijer zijn er wel nog familielinks met de "van Bolten's" die in die Johan Wayertak voorkomen en waar Arnoldus Wayer ook contact mee onderhield. Ik zal dat in een volgende reactie uiteenzetten.

huengeswajer

Bericht door huengeswajer » 05 sep 2019, 16:49

Herstel:
Er is een raar fiche met datum 1612-04-03 in het GI dat met een ? suggereert dat Andries van Lynneren (Linderen) getrouwd zou zijn geweest met Maria Waijer. Maar hij was getrouwd met met Remmlt/Reynalt Wayer waarvan het huwelijk echter kinderloos bleef.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 05 sep 2019, 18:07

Ja, die bijdrage ken ik, Eltike de Sigers. Maar ik wist niet dat je dat allemaal al wist.

Plaats reactie