Zoersel

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Plaats reactie
Godwin Zwanenburg

Zoersel

Bericht door Godwin Zwanenburg » 16 okt 2019, 13:33

Bij een trouwen in Zwolle (OT 31-5-1749, DTB 732 f133) kom ik als herkomst Zoersel tegen.

Nu kent Wikipedia alleen een Zoersel in de buurt van Antwerpen en bij de buurtschappen in Overijssel of Gelderland staat niets dat in de buurt komt.

Heeft iemand een andere suggestie?

Groeten,
Godwin

klunder

Re: Zoersel

Bericht door klunder » 16 okt 2019, 15:22

Met Zoersel wordt in dit geval bedoeld de boerderij Soesel in Wijthmen onder Zwollerkerpsel denk ik.

Vr.Groet, Peter

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 16 okt 2019, 19:53

Ja, dat klopt, Peter heeft gelijk.

Als extra bewijs.

Zwollerkerspel
f37 - 7 juni 1749 - Richter Tomas van Muijden. Keurnoten Jan Gerrits en Jan Freriks. In het Gericht is verschenen Lubbigjen Gerrits, weduwe van Zeine Jansen te Wijtmen, in dezen met Andries Verhagen als momber geas¬sisteerd. Zij heeft over haar 4 onmondige kinderen Maria, Hermina, Berent Jan en Gerridina Zeine, bij wijlen haar voorschreven eheman in echte geprocreerd, tot mombers verzocht en geobtineerd Derk Herms tot Heino, oom van vaderszijde, en Henrik Tenthof te Lente, oom van moederszijde. Zij zijn daarop persoonlijk in het Gericht verschenen en hebben deze momberschap door handtasting aangenomen.

**

Gerrit Klaassen [=van ’t Ende] jm op de Zwolse Markt bouwman , gehuwd Zwolle 10/16 oct. 1774 met Gerridina Seijne jd te Wijtmen boerenwerk doende. ZG Klaas Jansen op de stadsmars. HG Lubbigen Tenthof laatst wed. Gerrit Hermen Lindhorst - vader van de bruidegom - moeder van de bruijd

Godwin Zwanenburg

Bericht door Godwin Zwanenburg » 25 okt 2019, 17:28

Hartelijk dank Peter en Ria!

Ik heb nog een extra vraag aan Ria. Ik zie dat jij veel RA bronnen citeert uit Zwollerkerspel, Kampen eo en Genemuiden.
Ik weet dat Genemuiden en Vollenhoven in scan aanwezig is bij HCO. Maar Zwollerkerspel, Wilsum en Kampen niet. Zijn die ergens als index of scan beschikbaar?

Groeten,
Godwin

Plaats reactie