Marchien Assies, de moeder van Marrigjen Arents, is de 1e vrouw van Arent Herms op Everinclo
Marchien Assies is de zus van Hendrikje Assies, de vrouw van Willem Hendriks op de Hogebeek.
Beide zijn de dochters van Assien Hendriks en zijn vrouw Wichmont Hendriks, die naast deze 2 dochters nog een zoon en een dochter hebben.
Wichmont hertr.met Jan Hendriks op de Hogebeek, de broer van Willem Hendriks op de Hogebeek
Deze namen behoren bij een ingewikkelde stamreeks, diverse hertrouwen en daardoor voorouders van diverse families en diverse woonplaatsen.
Mocht het kloppen wat Peter beweert, dan zou ik je raden het zoeken naar de familie van Marrigjen in een ander topic te beginnen.
Maar ik weet nog niet zeker of het juist is dat die 3 personen Arents [waaronder Assele de vrouw van Jan Thijs] wel bij deze lijn hoort.
Arent Herms op Everinclo heeft namelijk geen zoon Arent.
Mij tenminste niet bekend.
Uit Arent zijn 1e huwelijk dus 4 kinderen volgens het ORA - nl Marrigjen, Hendrikjen, Hendrik en Assien. [1653]
En uit zijn 2e huwelijk - nog 4 kinderen -nl Gerrit, Marrigjen, Jacob en Grietjen.
De 1e Marrigien is erfgenaam van Hendrikje Assies, haar tante dus.
En zij huwt met Jacob Gerrits ter Beek.
Heeft drie kinderen; Gerrit, Arent en Maria die met name genoemd worden in het testament.
In dit testament van Willem Hendriks op de Hogebeek en Hendrikje Assies wordt geen Assele genoemd en ook de 2e Marrigien heeft niets te maken met de reeks Hogebeek.
Voorouders Jan en Steven Gerrits ter Beek/Terbeek uit Wijhe
- ria van bessen
-
MargreetPol
Re: Voorouders Jan en Steven Gerrits ter Beek/Terbeek uit Wijhe
Ok, bedankt! Ik ga eerst eens even goed zitten voor alle info die jullie hebben gevonden.
Ik ben ook nog even goed aan het kijken naar de banden tussen de broers Steven en Jan Gerrits ter Beek enerzijds en hun half-broer Hendrik Gerrits ter Beek anderzijds.
Willemina, de dochter van Hendrik Gerrits ter Beek huwde nl. in 1751 Elias Bombaers. Deze Elias was eerder getrouwd met Jannetje (Stevens?) ter Beek, mogelijk de dochter van Hendriks half-broer Steven. De moeder van deze Elias Bombaers was mogelijk Geertrui van Herwaerden, mogelijk een zus van Stevens vrouw Caatje Jans van Herwaerden.
Ook heb ik gezien dat er een archief van de familie Vervoort is. Dit leek mij ook nog interessant:
2.2.10. IVa. Gerrit Bernardus Vervoort
171 Brief van G.B. Vervoort aan J. ter Beek te Heilo betreffende de voorgenomen verkoop van de steenfabriek te Wijhe, 1842. Datering: 1842. Omvang: 1 stuk Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
15 Notariële akte van verkoop door Gerrit Willem van der Veen, gemachtigde namens leden van de families Van der Veen, Vervoort en Wage, van een huis erf en tuin, met steenoven (steenfabriek), rijswaard, hooi-en weilanden, water kolk en moeras, gelegen buitendijks onder het dorp Wijhe, aan Gerrit Bernardus Vervoort, 1843.
Eerst genoeg om te onderzoeken dus, nogmaals dank Ria!
Ik ben ook nog even goed aan het kijken naar de banden tussen de broers Steven en Jan Gerrits ter Beek enerzijds en hun half-broer Hendrik Gerrits ter Beek anderzijds.
Willemina, de dochter van Hendrik Gerrits ter Beek huwde nl. in 1751 Elias Bombaers. Deze Elias was eerder getrouwd met Jannetje (Stevens?) ter Beek, mogelijk de dochter van Hendriks half-broer Steven. De moeder van deze Elias Bombaers was mogelijk Geertrui van Herwaerden, mogelijk een zus van Stevens vrouw Caatje Jans van Herwaerden.
Ook heb ik gezien dat er een archief van de familie Vervoort is. Dit leek mij ook nog interessant:
2.2.10. IVa. Gerrit Bernardus Vervoort
171 Brief van G.B. Vervoort aan J. ter Beek te Heilo betreffende de voorgenomen verkoop van de steenfabriek te Wijhe, 1842. Datering: 1842. Omvang: 1 stuk Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
15 Notariële akte van verkoop door Gerrit Willem van der Veen, gemachtigde namens leden van de families Van der Veen, Vervoort en Wage, van een huis erf en tuin, met steenoven (steenfabriek), rijswaard, hooi-en weilanden, water kolk en moeras, gelegen buitendijks onder het dorp Wijhe, aan Gerrit Bernardus Vervoort, 1843.
Eerst genoeg om te onderzoeken dus, nogmaals dank Ria!
- ria van bessen
Re: Voorouders Jan en Steven Gerrits ter Beek/Terbeek uit Wijhe
Dat lijkt me een goed idee wat je nu voorstelt.
Ik hoor het wel weer als je aan informatie mijnerzijds toe bent.
Alvast goede feestdagen toegewenst.
Ik hoor het wel weer als je aan informatie mijnerzijds toe bent.
Alvast goede feestdagen toegewenst.