Hermina Borrelkamp/Bollekamp
Re: Hermina Borrelkamp/Bollekamp
Dat is mij wel duidelijk geworden, maar die Garrit Garrits is dus een zoon van Gerrit Arents die weduwnaar is van Maria Gerrits.
deel 22 (deels)
f82 - Actum Wijhe, aan den Bordelkamp, 23 mei 1789 - Arnoldus Dwars,
Verwalter Scholtus van Wijhe.
Keurnoten Hendrik Koopman en Hendrikes Arends.
Gerrit Janzen Bordelkamp (zwak naar lichaam=Gerrit Janssen [AA] Hoogebeeke) en Willemina Arents[BB], ehelieden, zij testatrice wordt hierbij geassisteerd door de Heer Joan Bannier als haar momber, maakt een testament.
De testateuren stellen en institueren tot hun enigste en universele erfgenamen hun nog 4 levende kinderen, Jennigjen [a], getrouwd met Harmen ten Velde, Maria [c] getrouwd met Jan Hunneman, Jannes, en Willemina[BB], getrouwd met Albert Horzelenbergh op Groot Zwarveld
Willemina moet dus zijn Hermina Borrelkamp.
f82 - Actum Wijhe, aan den Bordelkamp, 23 mei 1789 - Arnoldus Dwars,
Verwalter Scholtus van Wijhe.
Keurnoten Hendrik Koopman en Hendrikes Arends.
Gerrit Janzen Bordelkamp (zwak naar lichaam=Gerrit Janssen [AA] Hoogebeeke) en Willemina Arents[BB], ehelieden, zij testatrice wordt hierbij geassisteerd door de Heer Joan Bannier als haar momber, maakt een testament.
De testateuren stellen en institueren tot hun enigste en universele erfgenamen hun nog 4 levende kinderen, Jennigjen [a], getrouwd met Harmen ten Velde, Maria [c] getrouwd met Jan Hunneman, Jannes, en Willemina[BB], getrouwd met Albert Horzelenbergh op Groot Zwarveld
Willemina moet dus zijn Hermina Borrelkamp.
- ria van bessen
Daan, je kunt de akte zelf bekijken.
Wijhe schoutambt: https://historischcentrumoverijssel.nl/ ... ode=0082.1
eventueel de link tegelijk met ctrl aanklikken.
Na opening klikken op inventaris en dan verder klikken op de zwarte kruisjes.
Wijhe schoutambt: https://historischcentrumoverijssel.nl/ ... ode=0082.1
eventueel de link tegelijk met ctrl aanklikken.
Na opening klikken op inventaris en dan verder klikken op de zwarte kruisjes.
Willemina of Hermina that's the question.
Ik heb een simpele verklaring voor deze niet meer dan schijnbare naamsverwarring. Hermina en Willemina werd voor dagelijks gebruik: Mina. Wanneer dit in officiële stukken weer opgetuigd moest worden, wist men vaak niet (meer) wat de lange naam was. Vooral in overlijdensactes van vlak na 1811, waar buren meestal aangifte deden, zag ik dat vaak. Voor de roepnaam Dina geldt hetzelfde.
Nog een vraag aan Mw van Bessen: de Hunneman vraag lijkt beantwoord, maar is het registre civique Olst 1811 al digitaal of getranscribeerd raadpleegbaar (ik ben in het pre-digitale tijdperk niet verder gekomen dan Hengforden en Wesepe volledig af te schrijven, de rest hap-snap, en een zoektocht leverde alleen het vroeger al geraadpleegde stuk in de onder-prefectuur Deventer in het HCO op)?
Ik heb een simpele verklaring voor deze niet meer dan schijnbare naamsverwarring. Hermina en Willemina werd voor dagelijks gebruik: Mina. Wanneer dit in officiële stukken weer opgetuigd moest worden, wist men vaak niet (meer) wat de lange naam was. Vooral in overlijdensactes van vlak na 1811, waar buren meestal aangifte deden, zag ik dat vaak. Voor de roepnaam Dina geldt hetzelfde.
Nog een vraag aan Mw van Bessen: de Hunneman vraag lijkt beantwoord, maar is het registre civique Olst 1811 al digitaal of getranscribeerd raadpleegbaar (ik ben in het pre-digitale tijdperk niet verder gekomen dan Hengforden en Wesepe volledig af te schrijven, de rest hap-snap, en een zoektocht leverde alleen het vroeger al geraadpleegde stuk in de onder-prefectuur Deventer in het HCO op)?
Kwinkslag.....
Van Her-mina en Wilhel-mina Is jezusmina.
Bastaardvloek waarvan het tweede element mogelijk een verbastering is van Maria. Een alternatieve verklaring is in mina een achtergeplaatst bezittelijk voornaamwoord te zien, zodat wij van de grondvorm mijn jezus uitgaan. Is die veronderstelling juist, dan hebben wij met een oorspronkelijk vrome aanroep te maken. Uitroep van verwondering, verontwaardiging, verbazing enz. → Maria, Mina.
P.G.J. van Sterkenburg (2001), Vloeken. Een cultuurbepaalde reactie op woede, irritatie en frustratie, 2e druk, Den Haag
Van Her-mina en Wilhel-mina Is jezusmina.
Bastaardvloek waarvan het tweede element mogelijk een verbastering is van Maria. Een alternatieve verklaring is in mina een achtergeplaatst bezittelijk voornaamwoord te zien, zodat wij van de grondvorm mijn jezus uitgaan. Is die veronderstelling juist, dan hebben wij met een oorspronkelijk vrome aanroep te maken. Uitroep van verwondering, verontwaardiging, verbazing enz. → Maria, Mina.
P.G.J. van Sterkenburg (2001), Vloeken. Een cultuurbepaalde reactie op woede, irritatie en frustratie, 2e druk, Den Haag
- ria van bessen
Volgens mij is het register civique Olst niet digitaal of getranscribeerd op internet te vinden.g.goorman schreef: ↑11 jan 2020, 00:18
Wel kan er in het ORA en de 50e penning worden gezocht middels onderstaande link [eventueel tegelijk met ctrl aanklikken]
Olst schoutambt: https://historischcentrumoverijssel.nl/ ... icode=0067
Bovenaan op inventaris klikken en dan verder op de zwarte kruisjes.
Dag Ria,
De akte gezien van 23 mei 1789 met de vermelding Willemina, ik blijf toch bij in de huwelijksvermelding en afkondigingen zijnde de naam Hermiena gelijk de overlijdensakte van haar. Hier is de vermelding in de omschrijving m.i. niet juist, wel vreemd dat de andere kinderen wel goed genoemd zijn.
11 juni getrouwt 1786
Albert Horsselenberg wnr van Hendrieka Zwakenberg en Hermiena Borrelkamps jd
beide onder Wijhe
De akte gezien van 23 mei 1789 met de vermelding Willemina, ik blijf toch bij in de huwelijksvermelding en afkondigingen zijnde de naam Hermiena gelijk de overlijdensakte van haar. Hier is de vermelding in de omschrijving m.i. niet juist, wel vreemd dat de andere kinderen wel goed genoemd zijn.
11 juni getrouwt 1786
Albert Horsselenberg wnr van Hendrieka Zwakenberg en Hermiena Borrelkamps jd
beide onder Wijhe
- ria van bessen
Een veel voorkomend gebeuren, en wat al is uitgelegd door dhr G. Goorman.
Hermina aanhouden is prima.
Hermina aanhouden is prima.
Tussen de spam even een toevallige vondst melden: doop Wesepe 20.5.1743 Arent, zoon van Boerlekamp onder Wijhe.
Herstel: 1742 !