Snel(le) en Voorthuis (gewijzigde titel)

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens

Re: Snel(le) en Voorthuis (gewijzigde titel)

Bericht door Janny Lalkens » 05 feb 2020, 00:21

Bericht 3.

Als ik de berichten lees in die link naar het onderzoek Van Delden kom ik zo af en toe een Jan van Delden tegen, bijv. Jan Gosen van Delden. Maar niet zodanig, dat ik een oplossing voor Willempje Jans zie.

In dat onderzoek wordt 29-4-2018 om 19:23 uur door Ria verwezen naar de bewoners tussen de Vispoort en de Dieserpoort, een paar huisjes tegenover Teunis Voorthuis bij de Vispoort. De familie Philip Abels wordt dan betrokken bij de Van Deldens.

In dat zelfde onderzoek Van Delden wordt door de vraagsteller Marjan op 23-4-2018 om 17:59 uur de weduwe van Otto Hendriks uit Diese nog eventjes genoemd!

De Jan van Delden die ik bedoelde met een dochter Willemtje/Willemina is denk ik getrouwd met Jannechien Jansen. Zij laten 3-1-1666 Martha dopen.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 05 feb 2020, 00:45

Bericht 4.

Ene Hendrick Hendricks laat dopen 5-11-1635 Werner en 16-11-1637 Jan. Onbekend of dit Van Deldens zijn.

Werner van Delden X Aaltje Dericx laten 8-3-1658 Everwijn dopen. Waarschijnlijk wel meer kinderen.

Jan Hendriks van Delden X 28-4-1663 Jenneke van Rijssen ( = Jannechien Jansen)

Zij hertrouwt als Jannechien van Rijssen 22-10-1667 met Arent Arentsen j.m. in de Spoelstraat. Zij is dan weduwe in de Dieserstraat. Ondertrouw 21-9-1667.
Erfuiting: mombers Jan van Rijssen en Werner van Delden. De beide dochters krijgen f 150,- . Dat zijn:

1. Willemina Jans van Delden gedoopt 8-4-1664 [die zocht ik!] Gedoopt als Willemyntjen, dochter van Jan Hendriksen en Janneghjen Jans
2. Martha van Delden gedoopt 3-1-1666. [Hiervoor ook al eens genoemd.]

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 05 feb 2020, 01:28

Als volgende stap wil ik bij de huwelijken Zwolle vanaf 1670 gaan kijken of er Willemtjes/Willemina's Jansens zijn getrouwd. Misschien is het dan bijv. eenvoudig te bewijzen dat Willemtje Jans van Delden met iemand anders trouwde dan met Teunis Voorhuis. Aangenomen dat ze trouwde, wat ook nog niet vast staat.

Odette

Bericht door Odette » 05 feb 2020, 12:17

ria van bessen schreef:
04 feb 2020, 21:45
Wellicht dat Willemtje de buurvrouw was bij het huwelijk van Hugo Visscher?

En wellicht als de vrouw van Teunis Voorthuis een buurmeisje van Teunis?
april 1680 - Zwolle
Willemtjen Jansen wonende op den Dijk, doet belijdenis

Transport f181-f182 dd.26-02-1715
Erschenen Jan Middendorp en bekende, mede voor zijn minderjarige zoontje van wijlen zijn huisvrouw Sophia Koujens nagehouden, voor een welbetaalde somme penn. te hebben gecedeerd en getransporteerd aan Derk Capuins en zijn huisvrouw Maria Kemink, hun zesde part van een huis genaamd de Gekroonde Munster staande alhier op den Dijk naast Hugo Visscher ter ene en Henrik Voorthuis ter andere zijde, zijnde bezwaard met een kapitaal van 600 car.gl. van Aleida van der Vegt, welke koper aan de kooppenningen gekort heeft en tot zijn last houdt.
Actum coram Schepen Greven Lt.
Goedemiddag allen.

Ria, dat zou heel goed kunnen. Althans, een vroeger buurmeisje of andere connectie via de Dijk. Hugo Visscher was herbergier in "De Keizerskroon" op de Dijk, thans Thorbeckegracht 63-64.

Odette

Bericht door Odette » 05 feb 2020, 12:22

ria van bessen schreef:
04 feb 2020, 21:56
bericht 3

In de Bitterstraat woont ook een Hendrik Voorthuis [inw.reg.]
is huurder - eigenaar is Egbert van Haarst

En Teunis woont hier
[f207]
Van de Vispoort tot an Dieserpoort langs de muire en daar tegen over

op [f208]

[E:] Baltus Kroon
[H:] Jan Schiffers noodhulp van de turfdragers

[E:] Goris van Duiren
[H:] Teunis Voorthuis tapper

[E:] Alb: Berents een huisjen nagelsmits knegt
[H:]
Teunis Voorthuis tapper? Dat wist ik niet, maar het past heel goed in het plaatje.

Ik heb inmiddels dit gevonden, het vermoedelijke huwelijk van zijn ouders:

22 april 1645 - Zwolle
Albert Thonnijsen sold: onder Cap: Haersolte, ende Geertijn Jans Jan Eversen dochter wonende met Coudewijn
Bronnen: https://www.vpnd.nl/bronnen/ov/zwolle/z ... 8-1648.pdf

Helaas kan ik van dit echtpaar echter maar drie kinderen vinden:

Jan Alberts Voorthuijs 1656
Joannes Alberts Voorthuijs 1659
Janna Alberts Voorthuijs 1661

En dus geen Teunis, Evert en Maria.

april 1661 Zwolle
Geertjen Jans vrouw van Albert Tonisz Straatemaker, doet belijdenis
Bronnen: HCO Generale Index lidmaten

Odette

Bericht door Odette » 05 feb 2020, 12:32

Dankjewel, Janny! Dat biedt perspectief.

Ik heb ook gevonden dat Maria Alberts Voorthuis inderdaad is hertrouwd met Jan van Borne:

28 augustus 1692 ondertrouw - Kampen
Jan Christiaensen van Swol wed. Marie Alberts van Swol wed.
Bronnen: https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cat=246934

Erfuiting van Jan:
25 augustus 1692 Kampen
onroerend goed Huis, erf en where Kampen, Achter de nieuwe Muur, bij de kruittoren en de pottenbakkerij. comparanten Christiaensen, Jan Wdn. van Lammechien Ridders Vader. Ridder, Jan Voogd. Bennink, Albert Voogd. samenvatting: Comparant verklaart voor zijn minderjarige kinderen Swaentien en Jannechien Jans als moeders erfdeel te hebben gereserveerd een bedrag van ƒ200 c.g. samen, waarvoor hij zijn huis als onderpand stelt en verder de lijfstoebehoren. Hij belooft hen lezen, schrijven en naaien te laten leren en te doen wat een goed vader verschuldigd is, waarmee de voogden tevreden zijn.
Bronnen: 404 RAK 98 FOLIO: 204

Hij was pottenbakker, en zijn vader Christiaan ook.

Jan Christiaansen van Borne †/1718 Gehuwd 29 september 1685 Zwolle, met Lummichje Ridder †/1692
Jan Christiaansen van Borne †/1718 Ondertrouw 28 augustus 1692 Kampen, met Maria Alberts Voorthuijs †1718
Rutger van Borne Gehuwd met Geessien Herms †1717
Anthony van Borne Ondertrouw 14 juni 1710 Zwolle, met Swaantje Gerrits
Swaentje van Borne Gehuwd 1 mei 1709, Zwolle, met Reiner Alberts van der Haar

Lambert van Borne, bij wiens huwelijk Willempje Jans getuige was, is verwant. Christaan van Borne was ook getuige bij dat huwelijk, maar het patroniem van Lambert is Hendricks.

1 maart 1697 : Huwelijk Zwolle
Lambert van Born w:r Maria Deurincks j.d. SG. Christiaen van Born en Teunis Voorthuijs HG. Annichien Deurincks nichte en Vrouw van Teunis Voorthuijs
Bronnen: http://vpnd.nl/bronnen/ov/zwolle/zwolle ... 3-1697.pdf

Maria was denk ik verwant aan Teunis' eerste vrouw.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 05 feb 2020, 12:38

Albert Thonissen heb ik gisteren ook als doopvader gezien, zonder de naam van zijn vrouw, maar dat is Geertien en die zou dan vernoemd zijn in 1688 in Teunis Voorthuis zijn 2e huwelijk, met Willempje Jans. Teunis had ook een dochter Suzanna en daar kan ik nog steeds niets mee.

Met betrekking tot Jacob Veltkamp, momber van de kinderen van Hillegonda Voorthuis en wijlen Jan Schutte, 5 januari 1720:

RAO Zwolle boek 702 oude nummering f 612 17 juni 1724 : daar pandt Jacob Veltkamp mijn voorvader Jacob Gerrits. Die is getrouwd met Fennigje Willems Bos, stiefdochter en erfgename van Lambert van Keulen. Lambert overleed [in 1717, meen ik] en had nog een schuld bij Jacob Veltkamp voor geleverde winkelwaren en voor geleend geld van f 31,10,4 Jacob Gerrits beweert echter niets schuldig te zijn aan Jacob Veltkamp.

De zaak wordt verschoven in de tijd op f 614 1 juli 1724 en volgens f. 625 16 sept. 1724 ook nog eens en hoe het verder is opgelost en óf het is opgelost weet ik niet.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 05 feb 2020, 15:20

Transport RA001-029 f541 dd.28-05-1649
Bekenden Hendrick Albers en Tanneken [-] zijn huisvrouw om een welbetaalde somme penningen erfelijk verkocht te hebben aan de EE. Henricum Wolfs JVD en Bmr. dezer stad en Cornelis Gorijs Verhoef als momberen over de kinderen van wijlen Jan Gorijs Verhoef en Trijntghen van Egeren, tot profijte van dezelve kinderen, een rente van 15 car.gl. jaarlijks uit zijn huis en wehre omtrent de Vispoorte tussen Abel Peert en een corps d'guarde, wezende de eerste rente naast de grondlast en losbaar met 300 car.gl.
Schepen Bernhart Holt.
[kantlijn:]
1714 den 19 Meij erschenen Juffr. Christina van Duiren, geassisteerd zijnde met de Secr. G: Wicherlink als momber, en bekende door Henrik Voorthuis van het kapitaal van 300 car.gl. in nevenstaande akte vermeldt, met de rente te zijn voldaan en betaald.
Actum coram Schepen van Rhijn.

2 november 1681 - Zwolle
Christiaen Boerhof j.m. soldt onder de Compagnie va Overste lieut. Linsdauw, en Catarina Cornelis wed. Zg. Nicolaas Peert bij de Vischpoort

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 05 feb 2020, 15:48

bericht 2

Hugo, Gerrit Visser en Hendrik Voorthuis [en anderen ] worden vermeld in het stift Essen 15 juli 1716 als erfgenamen van Berent Visscher.
Berent Visser zijn vrouw is Derkje Berents, zij heeft o.a. als erfgenaam Aleida Snels en Fennichjen Lamberts, beide dochters van Fennichjen Goldenarms gelegateert.

Zegt je dit iets, Odette?

Odette

Bericht door Odette » 05 feb 2020, 16:21

ria van bessen schreef:
05 feb 2020, 15:48
bericht 2

Hugo, Gerrit Visser en Hendrik Voorthuis [en anderen ] worden vermeld in het stift Essen 15 juli 1716 als erfgenamen van Berent Visscher.
Berent Visser zijn vrouw is Derkje Berents, zij heeft o.a. als erfgenaam Aleida Snels en Fennichjen Lamberts, beide dochters van Fennichjen Goldenarms gelegateert.

Zegt je dit iets, Odette?
Ria, dankjewel! Zodadelijk je eerste bericht, eerst even deze: ja wel, maar niet dadelijk in verband met Hugo Visscher.

17 september 1679 Zwolle
Berent Gerritsz Visscher en Derkjen Berents eheluden (...) haer soon Gerrit Visscher (...) de samenlijke kints kinderen van sijn drie broeders en twee susters naementlijck van Jan, Hermtjen, Derck, Dries en Stijntjen Visschers (...) Claes Egberts soon van zijn sal. zuster Harmtjen Visschers (...) sijn sal. broeders Jacob Egberts kinderen (...) sijn zal. zuster Hilligjen Egberts kinderen met exclusie van sijn susters Marrichjen en Geertjen Egberts. (...) Kinderen van Hendrikjen Gijsberts dochter van Stijntje Visschers, Gerrigje Gijsberts. (...) De vijf kinderen van testatrices suster Fennichjen Berents met naemen Jacomina, Berent, Aleida, Joannes en Joanna (...) Arent Goldenarm, Swane Daniels Trip mits dat haer moeder Aeltjen Lamberts (...) en Aleida Snels en Fennichjen Lamberts dochters van Fennichjen Goldenarms (...)
Bron: https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... &cat=28384

Derckjen Berents was de dochter van Berent Geritsen, sa. Gerit Berentsen n.s. wonende buijten de Dieser poort, ende Jacobien Alerts, Alert Jacobsen d. tot Deese die hebben we eerder ontmoet (Diese draad). Haar zuster Fennichjen Berents had een dochter Jacomina/Jacobien, die getrouwd was met Goris van Duijren en hun dochter Maria was getrouwd met Hendrik Voorthuis (zoon van Teunis uit zijn 1e huwelijk).

Berent Jansen (Brouwer) x Fennichjen Berents
25 april 1647 Zwolle
Berent Jansen Jan Otten Molenaer sone voor de dieser poorte, ende Fenneken Berents Berent Gerrijtsen N.D. op de Nijstadt
Bron: http://vpnd.nl/bronnen/ov/zwolle/zwolle ... 8-1648.pdf

kinderen
Jacobien Brouwer 1648-1711 Gehuwd 15 juni 1669 Zwolle, met Goris van Duijren 1636
Berent Brouwer 1649-1656
Aleida Brouwer
Griettien Brouwer †/1679
Jannes Brouwer †/1716 Gehuwd 25 juli 1680 (donderdag), Windesheim, met Geesjen Visscher 1661-1712
Janna Brouwer †1742 Ondertrouw 7 september 1678 Zwolle, met Arent Roeck 1644-1719

Hoe Hugo Visscher er aan te pas komt geen idee, maar ik ga straks even bij de leenregisters Essen kijken. Ik heb in dat verband alleen deze:

17 februari 1721 Twee ackeren landes, groot ongeveer drie schepel geseys, gesproten uyt het erve Roetermansgoet, gelegen op den Galgenesch by 't Lazarushuis to Berckman, in den carspel van Zwoll, aldernaest Andries Snyder oostwaert en joncker Van Keppel westwaert, streckende voor van de gemene wech tot achter aen joncker Keppels ende d' heere Haersolten landen. In 1692: "twee ackeren landes, ongeveer groot drie schepel geseys, waar op het huys, genoemt het Bontpaert, getimmert staat, gelegen achter den Bourendans op den Galgenesch, by 't Lazarushuys ..."; 1721: "... oostwaart Andries Hermsen, westwaart de heer van Campherbeek, strekkende voor van de gemeene wegh tot aghter aan het land van voorschr. heer van Campherbeek ...". . Hugo Visser met de ledige hand voor zijn moeder Willemina Bolle, weduwe van Paulus Visser
Bron: HCO 0197.1 Ambtman van het Stift Essen 2 Nadere toegang 2 Leenregisters 2.555. Schoutambt Zwolle / buurschap Berkum (xii:4)

Plaats reactie