Snel(le) en Voorthuis (gewijzigde titel)

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Odette

Re: Snel(le) en Voorthuis (gewijzigde titel)

Bericht door Odette » 12 feb 2020, 16:12

ria van bessen schreef:
12 feb 2020, 16:05
bericht 2

Zwolle RA001-118 Testamenten f174 dd.11-07-1724
Erschenen Hermen Snel, zijnde gaande en staande en gezond van lichaam en verstand, en willende over zijn natelaten goederen disponeren, zo heeft hij tot zijn enige en universele erfgenaam geïnstitueerd zijn huisvrouw Zwaentje van der Horst, om zijn ganse nalatenschap erfelijk te genieten, legaterende aan de armen een daalder.
Actum coram Schepenen van Marle en Voet

22 febr 1718 Hermen Snel, Gereformeerd, kleine borgerschap, 35 gls

1742 - inwonersregister wijk WATERSTRAAT
nr. 188 folio 262
Hermen Snel eigenaar en bewoner – Dalfsen – 22 jr. – 1 kind – tapnering -G
daarna alleen genoteerd Adam Swaab en vr. - - - Post .ilder – slagter

volgens VOT 1748
645 a - Derk Elferink
b - Aaltje Kroesbeek
c -
d - Zwaantje
e -
f - Wede. Snels

Derk zit in de wijk Waterstraat en is G van rel.
Leiendekker van beroep en 2 kinderen in 1742
Dankjewel! Aha van der Horst, ze is dan vermoedelijk een zus van Jan Gerrits van der Horst en daarmee schoonzus van Annechien Voorthuijs, dat zou veel verklaren.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 12 feb 2020, 16:16

Ria, hartelijk dank voor de info over Barta Bleekvelt enz.! Met hulp van die momberstelling heb ik voor 2 Amerikaanse families in 2014 en 2015 proberen te achterhalen waar hun achternaam vandaan komt, maar dat is nog niet bewezen gelukt. Zij bezochten toen Nederland. Het gaat dan om de naam Arnoldink. Of die van Arnoldina afkomt. Van Alema had een erve in Langenholte en daar komen die Amerikanen ook vandaan. Ik weet alleen nog niet om welk erve het precies gaat en of dat dan juist dat erve was dat Arnoldina en R. van Alema in bezit hadden.

Op mijn kaartsysteem gezien de volgende mensen, mogelijk sommigen al hier genoemd?:

1. Ondertrouw 6 febr. 1697 en trouwen te Zwolle: 01-03-1697 Lambert van Born w:r
Maria Deurincks j.d.
SG. Christiaen van Born en Teunis Voorthuijs
HG. Annichien Deurincks nichte en Vrouw van Teunis Voorthuijs

2. Ondertr. 24 febr. 1714 Zwolle en trouwen: 11-03-1714 Johan Andreas Wilman j.soldaat onder Schults en Swaantje Gerrits j.d. haar getuijge de huijsvrou van Lambert van Borne

3. Ondertrouw 9-4-1712 en trouwen te Zwolle: 26-04-1712 Henrik Hermsen wed.naar in de Walstraat en Henrickien Janz wed. van Andries Borne an de Vismerck
getuigen Jan Bosman en Cathrina huisvr: van Jan Martens

4. Antonij van Borne X 14-6-1710 IJsselmuiden Stamjen Gerris enz., hier al genoemd. Misschien duidelijker onder IJsselmuiden vermeld?

5. Ondertrouw 10-1-1711 en trouwen te Zwolle : 03-02-1711 Swier van Born j.m. en
Helena Hagevaarts wed. van Tomas Wulten Sijn get. de oom en de hare de moeder

6. Rutger van Borne in de Boerendans, herberg aan de rand van Zwolle, enige erfgenaam van Swaantje van Borne X Reinier van der Haar. Helaas toen in 2014 hierbij geen datum genoteerd, sorry! Dat was in de tijd van de zoektocht naar Teunis Hendriks en toen heb ik ook Voortmans genoteerd omdat daar Teunis in de namen zat. Meer Van Bornes heb ik niet.

Odette

Bericht door Odette » 12 feb 2020, 17:45

Janny Lalkens schreef:
12 feb 2020, 16:16
(...)

6. Rutger van Borne in de Boerendans, herberg aan de rand van Zwolle, enige erfgenaam van Swaantje van Borne X Reinier van der Haar. Helaas toen in 2014 hierbij geen datum genoteerd, sorry! Dat was in de tijd van de zoektocht naar Teunis Hendriks en toen heb ik ook Voortmans genoteerd omdat daar Teunis in de namen zat. Meer Van Bornes heb ik niet.
Hee dat is ook toevallig:
december 1708 - Zwolle
Hugo Visser wonende aan de Boerendans doet belijdenis
HCO Generale Index Lidmatenboek

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 12 feb 2020, 17:57

Dat kaartsysteem hier is al meer dan 25 jaar oud, wordt nog wel regelmatig aangevuld. Van Hugo Visscher heb ik alleen een huwelijk met Anna Snel ( was hier al eerder genoemd) en de doop van zoontje Manikus op 18-2-1707. En dat is genoteerd omdat ik Berend Hugo gegevens zoek. Berkum. In de hoop dat beide Hugo's verbonden kunnen worden, waar ik weinig hoop op heb trouwens.

Odette

Bericht door Odette » 12 feb 2020, 18:00

Niet dat ik weet, Janny. Hugo's ouders zijn Paulus Hendriks Visscher en Willemina Huijgen Bolle.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 12 feb 2020, 21:59

Maria Alberts Voorthuis testeert aan de dochter van haar broer genaamd Anna. Dat is deze Anna?
Heeft deze Anna iets te maken met het huis genaamd de Drie Trommeltjes?

Odette

Bericht door Odette » 13 feb 2020, 08:47

Goedemorgen.

Ria, dat is Anna (Annechien) Voorthuis, uit het eerste huwelijk van Teunis. Gedoopt 1677, getrouwd met Jan Gerrits van der Horst en 2 x Jochem van Muijen.

27.5.1717 - Zwolle Jan van der Horst wonende in de Drie Trommegies, is begraven in de Kruiskerk

26 november 1717 - Zwolle
Momberen over Jan van der Horst zoontje gen. Antonij Hendrik Voorthuis en Peter van Gelder. Anna Voorthuis (...) een somme van honderd en dertig car.gld. (zilveren knopen) verbindend haar huis de drie trommetjes staande op het Eiland (etc.)
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... &cat=32188

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 13 feb 2020, 11:20

Ook goeiemorgen, wel een zeer natte trouwens ;)

Zwolle
Rotger
Born, van
1694-01-27
Tekst: j.m., gaat in ondertrouw met Geesien Herms (huwelijk 13-02-1694)

Rutger is bij verschillende personen voogd, maar ik heb nog geen onderlinge familieverbanden kunnen vinden.

*
Volgens het ORA is ene Hendrik van Borne gehuwd met Geesje Herms. [correctie = Geertjen]

Zwolle testamenten RA001-117
f150-f151 dd. 30-05-1715
Erschenen Henrik van Borne, zijnde gezond, en zijn huisvrouw Fennechien Gerrijts, ziek te bed liggende en geassisteerd met de Secr. Isel als momber, en willende over hun natelaten goederen disponeren zo hebben zij elkaar wederzijds geïnstitueerd tot enige en universele erfgenaam van alle goederen.
Actum coram Schepenen Louwerman en Crans.

01-09-1715 Hendrik van Borne wed. op den Dijck en
Geertjen Harms j.d. ibid.
Sijn get. de Broeder
Haar get. de huisvr. van Jacob Brasser

f474 dd.15-02-1720
Erschenen Hendrik van Borne en zijn huisvrouw Geertjen Hermsz, beiden gaande en staande en zij geassisteerd met de Secr. G: Wicherlink als momber, en willende over hun natelaten goederen disponeren, zo hebben zij elkaar wederzijds geïnstitueerd tot hun enige en universele erfgenaam in alle goederen. Aan de diaconie dezer stad legateren zij tezamen 5 car.gl.
Actum coram Schepenen Kam. Greven en Molkenbour.
Laatst gewijzigd door ria van bessen op 13 feb 2020, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Odette

Bericht door Odette » 13 feb 2020, 11:28

Hier ook zulk grauw en nat weer dat de hond niet naar buiten wil, hondenweer dus.

Dankjewel. Zou dat soms dezelfde Geesje Harms zijn? Ik ga even kijken.

Err schap dat, het is Geessien en Geertjen zie ik. Niet te snel lezen :-)

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 13 feb 2020, 11:36

bericht 2

Is de 1e man van Geesje deze ?

13-02-1694 Rotger van Born j.m. Geesien Herms wed. van Jan Gosen get. Bruideg. vader en Bruijdts Nigt, vrouw Hen.

13-03-1677 Jan Goosens j.m. bij Peter van Aeckens brugge en Geesien Herms wed: van Gerrit Huijbers op de Nijstadt
Sij moet erfuijtinge doen.

erfuitingen RA001-151 f78 dd.10-03-1677
Momberen over Gerrijt Engberts nagelaten minderjarige kind: Evert [Berents RvB] op den Oort te Westenholte en Henrick Herms touwslager.
Geessien Herms heeft erfuiting gedaan aan haar dochter Henrickien Gerrijts en voor vaders goed bewezen 900 car.gl. en dan nog 100 gl. plaats van de kleren, en een bedde met toebehoor. Belovende de dochter te onderhouden in kost en kleren en in nooddruft totdat ze 18 jaar oud is en lezen en schrijven en naaien laten leren.
Actum coram Schepen Herman Queisen.

Zwolle testamenten f268 dd.07-12-1691
Erschenen Jan Goossens Gildeknecht vant Backers Gilde, ziek van lichaam, en heeft van zijn natelaten goederen disponerende, gelegateerd aan zijn zuster Jannechien Goossens 6 car.gl. en aan de armen 6 car.gl., en verder gewild dat zijn verdere nalatenschap zal worden verdeeld in vier gelijke delen die zullen worden genoten, een vierdepart bij zijn zuster Berentien Goossens, een vierdepart bij zijn zuster Gerrichien Goossens, een vierdepart bij Peter van Delden zoon van zijn zuster Geertruidt Goossens, en dan nog een vierdepart bij Goossen Arents van Delden en testateurs stiefdochter Henrickien Gerrits.
Actum coram Schepenen Arnoldt van der Lawick en Adolph Wijcherlinck.

Plaats reactie