Klaas Batink en Jannigje Hendriks Douw
Re: Klaas Batink en Jannigje Hendriks Douw
Ja mooi dit.
Als de bibliotheken weer opengaan dan ga ik de boeken aanvragen.
Jouw vondsten in het boek bevestigen de huwelijken en geven ook nog de doopdata aan. Zo ben ik al weer verder terug.
Bijzonder dat mijn oudvader getroffen door de overstroming zo in een boek voorkomt.
Als de bibliotheken weer opengaan dan ga ik de boeken aanvragen.
Jouw vondsten in het boek bevestigen de huwelijken en geven ook nog de doopdata aan. Zo ben ik al weer verder terug.
Bijzonder dat mijn oudvader getroffen door de overstroming zo in een boek voorkomt.
- ria van bessen
ORA Kamperveen invnr 3353 f65-f65v dd.03-04-1736
Campen loco Camperveen Rigter B:W: de Haan.
Keurnoten J:D: Drillinger JUD en Henrik ter Smitten.
Compareert Aart Roelofs, zeggende te willen hertrouwen, derhalve verzoekende over zijn 3 minderjarige kinderen bij Jannegien Willems in echte verwekt, tot voogden te stellen Jan Egberts en Evert Jans, welke de voogdijschap aannemen. Vervolgens bewijst hij de kinderen met namen Rolof, Willem en Henrik, de somma van 171 car.gl. of ieder 57 car.gl., mits dat de vader de kinderen zal opvoeden na staats gelegenheid en te laten leren lezen en schrijven.
f176v-f177 dd.17-06-1748
Campen loco Camperveen Coram Rigter P:C: van Slangenburgh.
Ceurnoten: Henderik Gijsbertz en Jan Harmensz van Dijck.
Compareerde de E. Aart Roelofsz, zeggende te willen hertrouwen en daarom tot voogden te stellen over zijn 4 onmondige kinderen (met namen Arend, Aaltjen, Jan en Janna Aartszen) bij wijlen Jannetjen Gijsbertsz in echte verwekt, de personen van Jannes Gijsbertsz woonachtig in het carspel van IJsselmuiden en Teunis Janszen wonende in het carspel Camperveen, zijnde de eerstgenoemde der kinderen oom en overleden moeders broeder, die de momberschap hebben aangenomen. Vervolgens bewijst de vader aan de 4 kinderen voor moeders goed, ten eerste aan de oudste dochter Aaltjen Aartszen haar overleden moeders beugeltas en zilveren oorijser, ten anderen aan het jongste dochtertje Janna Aartszen ook een zilveren oorijser benevens 18 car.gl. aan geld, en eindelijk aan de beide zoontjes Arend en Jan Aaltszen ieder 18 car.gl. aan geld, benevens ook nog aan alle 4 kinderen tezamen 40 ellen vlassen doek, alles te versterven van het ene kind op de andere, zullende deze goederen onder de vader verblijven totdat de kinderen meerderjarig of getrouwd zijn, nemende de vader verder aan zijn kinderen na staats gelegenheid in kost en kleding te zullen onderhouden en opvoeden en lezen en schrijven te zullen laten leren.
Volgens de VOT 1748 Kamperveen
Register van de Boerschap de Hoogeweg van het Camperveene
blz 3
[Vermeld zijn telkens:
a - Getal der Huijsgesinnenn
b - Naamen der Mannen ende Vrouwen
c - Kinderen en Kindskinderen Boven de 10 Jaaren oud
d - Kinderen en Kindskinderen onder de 10 Jaaren
e - Dienstbooden met derzelver naamen en ouderdom
f - Inwoonders en Costgaanderen]
blz. 4:
a - 14de huijsgesin
b - Aart Roelofsz
&
Jannetjen Jansz
Geene
c - Geene
d - 4 Kinderen
Arend, Aaltje, Jan [en] Janna Aartsz
9 Jaar, 7 Jaar, 4 Jaar [en] 2 Jaar
e - Geene
f - Aart Henderiksz Schoolmeester alhier oud 53 Jaaren
Campen loco Camperveen Rigter B:W: de Haan.
Keurnoten J:D: Drillinger JUD en Henrik ter Smitten.
Compareert Aart Roelofs, zeggende te willen hertrouwen, derhalve verzoekende over zijn 3 minderjarige kinderen bij Jannegien Willems in echte verwekt, tot voogden te stellen Jan Egberts en Evert Jans, welke de voogdijschap aannemen. Vervolgens bewijst hij de kinderen met namen Rolof, Willem en Henrik, de somma van 171 car.gl. of ieder 57 car.gl., mits dat de vader de kinderen zal opvoeden na staats gelegenheid en te laten leren lezen en schrijven.
f176v-f177 dd.17-06-1748
Campen loco Camperveen Coram Rigter P:C: van Slangenburgh.
Ceurnoten: Henderik Gijsbertz en Jan Harmensz van Dijck.
Compareerde de E. Aart Roelofsz, zeggende te willen hertrouwen en daarom tot voogden te stellen over zijn 4 onmondige kinderen (met namen Arend, Aaltjen, Jan en Janna Aartszen) bij wijlen Jannetjen Gijsbertsz in echte verwekt, de personen van Jannes Gijsbertsz woonachtig in het carspel van IJsselmuiden en Teunis Janszen wonende in het carspel Camperveen, zijnde de eerstgenoemde der kinderen oom en overleden moeders broeder, die de momberschap hebben aangenomen. Vervolgens bewijst de vader aan de 4 kinderen voor moeders goed, ten eerste aan de oudste dochter Aaltjen Aartszen haar overleden moeders beugeltas en zilveren oorijser, ten anderen aan het jongste dochtertje Janna Aartszen ook een zilveren oorijser benevens 18 car.gl. aan geld, en eindelijk aan de beide zoontjes Arend en Jan Aaltszen ieder 18 car.gl. aan geld, benevens ook nog aan alle 4 kinderen tezamen 40 ellen vlassen doek, alles te versterven van het ene kind op de andere, zullende deze goederen onder de vader verblijven totdat de kinderen meerderjarig of getrouwd zijn, nemende de vader verder aan zijn kinderen na staats gelegenheid in kost en kleding te zullen onderhouden en opvoeden en lezen en schrijven te zullen laten leren.
Volgens de VOT 1748 Kamperveen
Register van de Boerschap de Hoogeweg van het Camperveene
blz 3
[Vermeld zijn telkens:
a - Getal der Huijsgesinnenn
b - Naamen der Mannen ende Vrouwen
c - Kinderen en Kindskinderen Boven de 10 Jaaren oud
d - Kinderen en Kindskinderen onder de 10 Jaaren
e - Dienstbooden met derzelver naamen en ouderdom
f - Inwoonders en Costgaanderen]
blz. 4:
a - 14de huijsgesin
b - Aart Roelofsz
&
Jannetjen Jansz
Geene
c - Geene
d - 4 Kinderen
Arend, Aaltje, Jan [en] Janna Aartsz
9 Jaar, 7 Jaar, 4 Jaar [en] 2 Jaar
e - Geene
f - Aart Henderiksz Schoolmeester alhier oud 53 Jaaren
Wat een vondsten!
Zijn deze uit eigen transcripties of zijn ze ook online te vinden?
En betekent dit in beide gevallen dat hij zijn kinderen bij anderen onderbrengt als hij opnieuw gaat trouwen? Of lees ik dat verkeerd?
Zijn deze uit eigen transcripties of zijn ze ook online te vinden?
En betekent dit in beide gevallen dat hij zijn kinderen bij anderen onderbrengt als hij opnieuw gaat trouwen? Of lees ik dat verkeerd?
- ria van bessen
De aktes komen inderdaad uit een transcriptie, maar niet de mijne.
Of dit digitaal te vinden is, dat zou dan vermeld moeten zijn bij het stadsarchief Kampen of J.van Arkelstichting.
Dit is vanwege hertrouw. De kinderen hun erfdeel wordt veilig gesteld. De vader verplicht zich de kinderen te onderhouden tot een bepaalde leeftijd. Uit deze aktes is niet op te maken dat hij de kinderen ergens anders onderbrengt. De meeste kinderen moesten al jong werken en zouden om die reden niet thuis kunnen wonen, maar dat is hier niet uit op te maken.
Ik zal proberen via via gegevens over Genemuiden te pakken te krijgen om verder te komen met Batink.
Je hoort nog.
Of dit digitaal te vinden is, dat zou dan vermeld moeten zijn bij het stadsarchief Kampen of J.van Arkelstichting.
Dit is vanwege hertrouw. De kinderen hun erfdeel wordt veilig gesteld. De vader verplicht zich de kinderen te onderhouden tot een bepaalde leeftijd. Uit deze aktes is niet op te maken dat hij de kinderen ergens anders onderbrengt. De meeste kinderen moesten al jong werken en zouden om die reden niet thuis kunnen wonen, maar dat is hier niet uit op te maken.
Ik zal proberen via via gegevens over Genemuiden te pakken te krijgen om verder te komen met Batink.
Je hoort nog.
Ik vind net in Google Books dit boek. Ik hou van online bronnen!
Verpachting van de erven op het Kamper eiland: Kampen, 1 junij 1840 by K? van Hulst
https://books.google.nl/books?id=cX3FN9 ... fs&f=false
Verpachting van de erven op het Kamper eiland: Kampen, 1 junij 1840 by K? van Hulst
https://books.google.nl/books?id=cX3FN9 ... fs&f=false
- ria van bessen
Dan heb je kennelijk nog nooit een perkament - met daaraanhangend - 3 zeer indrukwekkende stadszegels in prachtige kleuren in je handen gehad.
Zal ook nooit gaan gebeuren. Die tijd is helaas voorbij.
Dat is het nadeel van het digitale tijdperk.
Maar mooi dat jij er wel blij mee bent !
Een vraag.
Heb je een verklaring gevonden waarom Klaas in 1815 zijn huis verkoopt en 5 jaar later is ingeschreven in de Weldadigheid [die dat helemaal niet was].
Zal ook nooit gaan gebeuren. Die tijd is helaas voorbij.
Dat is het nadeel van het digitale tijdperk.
Maar mooi dat jij er wel blij mee bent !
Een vraag.
Heb je een verklaring gevonden waarom Klaas in 1815 zijn huis verkoopt en 5 jaar later is ingeschreven in de Weldadigheid [die dat helemaal niet was].
Oh maar zoiets heb ik wel. Nou ja van dichtbij mogen bekijken niet aanraken. En daar gaat niets boven. Of het oude kerkboek in handen hebben vol met het handschrift van de dominee die ook nog jouw voorouder is. Ik realiseerde me ineens dat hij zijn eigen kinderen ingeschreven had en dat ik dus al een hele tijd naar zijn handschrift aan het kijken was.
Ik heb jaren geleden bij Tresoar gewoon in de oude kerkboeken mogen zoeken. Dat zou ik het liefst overal doen.
Maar zoals nu dat ik thuis via internet gewoon door kan gaan, dat is toch ook wel fijn.
Ik ben eerder vaak naar Utrecht geweest en een paar keer naar Den Haag. Maar ja dan zit je daar een dag en heb je altijd te weinig tijd. En kun je pas maanden later weer eens een bezoekje brengen. Tresoar was makkelijker omdat ik daar vlakbij woon.
Ik heb jaren geleden bij Tresoar gewoon in de oude kerkboeken mogen zoeken. Dat zou ik het liefst overal doen.
Maar zoals nu dat ik thuis via internet gewoon door kan gaan, dat is toch ook wel fijn.
Ik ben eerder vaak naar Utrecht geweest en een paar keer naar Den Haag. Maar ja dan zit je daar een dag en heb je altijd te weinig tijd. En kun je pas maanden later weer eens een bezoekje brengen. Tresoar was makkelijker omdat ik daar vlakbij woon.
Ik ben er nog niet achter waarom Klaas naar Willemsoord vertrekt. Ik heb wel de nodige info gevonden uit de tijd daar. Ze zijn ook een aantal jaren in de strafkolonie geplaatst. In 1847 is hij met kinderen die nog niet getrouwd waren vertrokken, ontslagen uit Willemsoord. Een aantal van het gezin zijn in de buurt gebleven. En een zoon met bijzit in een hut op de hei bij Veenhuizen.. Mijn voorouder Roelof trouwde in Hardenberg-ambt. Daar werd Dries Hendriks geboren. Hij trouwde in Doesburg. Hoe en waarom hij naar Doesburg ging ben ik ook nog niet uit. Hij kreeg 16 kinderen daar, waar mijn oma Roelofje Batink er 1 van is.
- ria van bessen
Online de aktes kunnen bekijken is inderdaad erg fijn, dat vind ik ook, en zeker heel fijn voor mensen die door welke omstandigheden dan ook een archief moeilijk of niet kunnen bezoeken.
Je snapt trouwens helemaal wat ik bedoel met die tijd; en kerkboek voor je neus hebben en erin bladeren.
Mensen die net beginnen met deze hobby zullen dat niet snel meer meemaken, vrees ik.
**
Bevolkingsregisters Norg
Hendrik Batink x Berendina van Putten - aankomst in de kolonie - 1 juni 1820
Deze datum is ook vermeld bij de ouders Nicolaas Batink geb 27 april 1785 - laatste woonplaats Kampen
en Jannigje Douwe geboren 4 mrt 1789 - laatste woonplaats Kampen en kinderen Jannes, Roelof en Aaltje
Aangekomen met het gezin van kolonie nr 3. en met onbepaalde verlof op 28 juni 1842 en op 23 mei 1843 ontslagen
Heel bizar toch dat Klaas - terwijl hij buitenburger was en 5 jaar daarvoor nog een huis met grond bezat - in de Weldadigheid terecht komt.
Je snapt trouwens helemaal wat ik bedoel met die tijd; en kerkboek voor je neus hebben en erin bladeren.
Mensen die net beginnen met deze hobby zullen dat niet snel meer meemaken, vrees ik.
**
Bevolkingsregisters Norg
Hendrik Batink x Berendina van Putten - aankomst in de kolonie - 1 juni 1820
Deze datum is ook vermeld bij de ouders Nicolaas Batink geb 27 april 1785 - laatste woonplaats Kampen
en Jannigje Douwe geboren 4 mrt 1789 - laatste woonplaats Kampen en kinderen Jannes, Roelof en Aaltje
Aangekomen met het gezin van kolonie nr 3. en met onbepaalde verlof op 28 juni 1842 en op 23 mei 1843 ontslagen
Heel bizar toch dat Klaas - terwijl hij buitenburger was en 5 jaar daarvoor nog een huis met grond bezat - in de Weldadigheid terecht komt.
- ria van bessen
bericht 2
Ijsselmuiden
Belijdenis aangenomen 1850. Den 27 Maart.
Jannes Batink, met attestatie vertrokken naar Lutten 25 Mei 1856.
toch leuk om te weten, niet dan?
Ijsselmuiden
Belijdenis aangenomen 1850. Den 27 Maart.
Jannes Batink, met attestatie vertrokken naar Lutten 25 Mei 1856.
toch leuk om te weten, niet dan?