vantspijker schreef: ↑22 mar 2020, 10:49
De kerkelijke jurisdictie van IJsselmuiden liep in de polder tot aan de Bischopswetering en soms zelfs tot aan (een stuk van) de Oude Wetering.
Uit andere gegevenss weten we ook dat de bevolking daar overigens, in elk geval in die omgeving, pragmatisch mee omging. Het kerkgebouw van Mastenbroek was vaak, zeker in de winter als verbindingen slecht waren, gemakkelijker te bereiken dan dat van IJsselmuiden. Attestatie duidt alleen op lidmaatschap van, en dopen elders, hoeft dus geen feitelijke ""verhuizing "" in te houden.
Of de kerkelijke jurisdictie van IJsselmuiden gelijk was aan de administratieve is mij niet helemaal duidelijk. De Drie Bruggen viel destijds onder IJsselmuiden, maar kerkelijk mogelijk onder Mastenbroek. En verder was het minder vrijblijvend dan gesuggereerd.Men werd wel degelijk geacht te dopen in de kerk waar men toe behoord. In de doopboeken kan men aantekeningen vinden, met excuus waarom er niet in eigen kerk gedoopt was: bijvoorbeeld omdat met vanuit Veekaten de Ijssel niet over kon naar Zalk. De kerk was verder ook een sociaal vangnet, denk aan de weduwen en wezen opvang. En die gold waarschijnlijk alleen voor degenen die tot de eigen kerk behoorden, en niet die bij de aangrenzende kerk behoorden.
De aanleiding voor de opmerking van Frits zal zijn mijn opmerkingen over Annigje Jacobs, die kort na haar trouwen vertrekt met attestatie naar IJsselmuijden. Waar ze voor haar trouwen woonde, weet ik niet. Ze doet belijdenis vanuit de kerkwijk
Bisschops Wetering en 's Heerenbroek, woont dus waarschijnlijk aan de Bisschops Wetering. En na haar trouwen woont ze aan de Drie Bruggen, en dat is ook Bisschops Wetering, maar waarschijnlijk onder IJsselmuiden.
Ik weet niet of er behoefte aan is, maar ik ben zelf nog wel nieuwsgierig naar de komaf van Annigje Jacobs.
Uit het lidmatenboek Mastenbroek:
f148:
Bisschops Wetering en 's Heerenbroek.
....
1759, den 14 Maart na gedaane geloofsbelijdenisse aangenomen.
Annigje Jacobs
uxor Rütger [Rutger] Hendriks.
met attest. gegaan naar IJsselmuijden den 19 Decemb. 1771.
Aaltje Jacobs
soror et ancilla Annigje Jacobs
attest. gegeven naar IJsselmuijden den 8 Septb. 1777.
Annigje Jacobs had dus blijkbaar een zus Aaltje, die gelijk met haar belijdenis deed, en bij haar werkte als dienstmeid.
Als de dochter van Annigje Jacobs, Elizabeth Rutgers, een zoon Rutger laat dopen in 1792, is Aaltjen Jacobs uit IJsselmuiden de doopgetuige. Eerst dacht ik dat dat mogelijk een schrijffout was. Maar bij nader inzien is het niet de moeder, maar de tante van Elizabeth Rutgers die in 1792 doopgetuige is.
En Annigje Jacobs heeft (waarschijnlijk) heeft nog een broer.
ria van bessen schreef: ↑20 mar 2020, 21:14
IJsselmuiden f133 - 9 mrt 1771 - Richter R. Veen JUDr.
Keurnoten Cornelis van der Vogt en Jan Coesbergen.
Het Gericht heeft aangesteld tot voogden over de 3 onmondige kinderen (Willem, Rutger en Elijsabet Rutgers) van Annegien Jacobs, bij Rutger Hendrix in echte verwonnen, benoemd hun oom Peter Jacobs en Asjen Wichers. Zij nemen deze momberschap met handtasting aan.
Peter Jacobs wordt de oom van de onmondigen genoemd. De relatie met Asjen Wichers wordt niet aangegeven. Geen familieband gevonden. Waarschijnlijk is hij enkel de buurman. Annigje Jacobs laat haar zoon Rutger dopen in 1763, wonende aan de Drie Bruggen. Asjen Wichers laat zijn zoon Harm dopen in 1765, wonende aan de Drie Bruggen. Ze zullen in 1771 nog steeds daar gewoond hebben.
Wie de broer (of zwager) van Annigje Jacobs is, weet ik niet zeker. Maar ik heb wel een suggestie:
- 09-02-1748, Peter Jacobs jm van de Zee-dijk en Geesjen Hendriks wed van de Zee-dijk (trouwboek IJsselmuiden)
- 23 aug 1748 volkstelling (Asschet aan Luijterszijl, nr. 8): Peter Jacobs Geh. Geesien, 1 kind boven 10 jaar
- 1753, den 14 Febr. na gedaane geloofsbelijdenis tot Ledematen aangenomen.
Peter Jacobs en Geesje Hendriks, Ehelieden aan de Zeedijk.
1753 den 12 April attest. na IJsselmuijden gegeven.
(Het kind boven 10 jaar in de volkstelling is waarschijnlijk Lammichjen Berends, ged. 1735, een voorkind van de eerst man van Geesje Hendriks)
Mogelijk heet de vader van Peter, Annigje een Aaltje: Jacob Gerrits.
Als zoon Willem van Annigje Jacobs in 1832 overlijdt, heet zijn moeder Annetje Gerrits. Als er geen familienaam bekend was, werd soms de patroniem van de vader tot achternaam gekozen. Vandaar Jacob Gerrits.
Maar ik heb geen Jacob Gerrits gevonden met een Peter, Annigje en Aaltje. Ook geen Annigje en Aaltje als kinderen in de VOT1748 Zwollerkerspel, 's Heerenbroek of Bisschopswetering. VOT1748 IJsselmuiden, Bisschopswetering staat niet op VPND, die heb ik niet.