Familie Jonkers Mastenbroek -Zalk

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_

Re: Familie Jonkers Mastenbroek -Zalk

Bericht door Egbert_ » 22 mar 2020, 14:38

ria van bessen schreef:
22 mar 2020, 14:07
Wat ik wel vreemd vind is de toevoeging Kampen als Albert Werners 2e x trouwt
Dat had ik ook gezien:
Albert Warners wed Campen won Veekaten
lid in/afkomstig van Kampen en wonende in Veekaten (=kerkelijk Zalk).

Nog even gezocht op stadsarchiefkampen.nl , maar daar geen dopen gevonden. Niet als vader en niet als dopeling. Behalve dan een dopeling Albert Warners, gedoopt op 5 nov 1623.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 22 mar 2020, 15:23

Nou ja, dat er geen doop is te vinden, dat komen we wel meer tegen. En dan komen we er toch wel [meestal] achter.

Dat er Kampen bij staat - als hij hertrouwt - is toch een aanwijzing, maar naar wat ?
Heef hij een tijdje in Kampen gewoond na zijn 1e trouwen?
Of is hij werkelijk een Kampenaar?
Dan zouden zijn ouders kúnnen zijn Werner Jans en Anna Teunis - die 2 dochters laten dopen met een tijdsverschil van 10 jaar.

Jannetje - Jansz, Warnaer Theunis, Anna 20 feb 1671
Anna Catrijna - Jansen, Warnaer Theunes, Annegijen 2 nov 1681

Albert zijn 1e huwelijk is wel weer als jm Zalk.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 22 mar 2020, 16:04

vantspijker schreef:
22 mar 2020, 10:49
De kerkelijke jurisdictie van IJsselmuiden liep in de polder tot aan de Bischopswetering en soms zelfs tot aan (een stuk van) de Oude Wetering.
Uit andere gegevenss weten we ook dat de bevolking daar overigens, in elk geval in die omgeving, pragmatisch mee omging. Het kerkgebouw van Mastenbroek was vaak, zeker in de winter als verbindingen slecht waren, gemakkelijker te bereiken dan dat van IJsselmuiden. Attestatie duidt alleen op lidmaatschap van, en dopen elders, hoeft dus geen feitelijke ""verhuizing "" in te houden.
Of de kerkelijke jurisdictie van IJsselmuiden gelijk was aan de administratieve is mij niet helemaal duidelijk. De Drie Bruggen viel destijds onder IJsselmuiden, maar kerkelijk mogelijk onder Mastenbroek. En verder was het minder vrijblijvend dan gesuggereerd.Men werd wel degelijk geacht te dopen in de kerk waar men toe behoord. In de doopboeken kan men aantekeningen vinden, met excuus waarom er niet in eigen kerk gedoopt was: bijvoorbeeld omdat met vanuit Veekaten de Ijssel niet over kon naar Zalk. De kerk was verder ook een sociaal vangnet, denk aan de weduwen en wezen opvang. En die gold waarschijnlijk alleen voor degenen die tot de eigen kerk behoorden, en niet die bij de aangrenzende kerk behoorden.

De aanleiding voor de opmerking van Frits zal zijn mijn opmerkingen over Annigje Jacobs, die kort na haar trouwen vertrekt met attestatie naar IJsselmuijden. Waar ze voor haar trouwen woonde, weet ik niet. Ze doet belijdenis vanuit de kerkwijk Bisschops Wetering en 's Heerenbroek, woont dus waarschijnlijk aan de Bisschops Wetering. En na haar trouwen woont ze aan de Drie Bruggen, en dat is ook Bisschops Wetering, maar waarschijnlijk onder IJsselmuiden.

Ik weet niet of er behoefte aan is, maar ik ben zelf nog wel nieuwsgierig naar de komaf van Annigje Jacobs.
Uit het lidmatenboek Mastenbroek:
f148:
Bisschops Wetering en 's Heerenbroek.
....
1759, den 14 Maart na gedaane geloofsbelijdenisse aangenomen.

Annigje Jacobs
uxor Rütger [Rutger] Hendriks.
met attest. gegaan naar IJsselmuijden den 19 Decemb. 1771.

Aaltje Jacobs
soror et ancilla Annigje Jacobs
attest. gegeven naar IJsselmuijden den 8 Septb. 1777.
Annigje Jacobs had dus blijkbaar een zus Aaltje, die gelijk met haar belijdenis deed, en bij haar werkte als dienstmeid.

Als de dochter van Annigje Jacobs, Elizabeth Rutgers, een zoon Rutger laat dopen in 1792, is Aaltjen Jacobs uit IJsselmuiden de doopgetuige. Eerst dacht ik dat dat mogelijk een schrijffout was. Maar bij nader inzien is het niet de moeder, maar de tante van Elizabeth Rutgers die in 1792 doopgetuige is.

En Annigje Jacobs heeft (waarschijnlijk) heeft nog een broer.
ria van bessen schreef:
20 mar 2020, 21:14
IJsselmuiden f133 - 9 mrt 1771 - Richter R. Veen JUDr.
Keurnoten Cornelis van der Vogt en Jan Coesbergen.
Het Gericht heeft aangesteld tot voogden over de 3 onmondige kinderen (Willem, Rutger en Elijsabet Rutgers) van Annegien Jacobs, bij Rutger Hendrix in echte verwonnen, benoemd hun oom Peter Jacobs en Asjen Wichers. Zij nemen deze momberschap met handtasting aan.
Peter Jacobs wordt de oom van de onmondigen genoemd. De relatie met Asjen Wichers wordt niet aangegeven. Geen familieband gevonden. Waarschijnlijk is hij enkel de buurman. Annigje Jacobs laat haar zoon Rutger dopen in 1763, wonende aan de Drie Bruggen. Asjen Wichers laat zijn zoon Harm dopen in 1765, wonende aan de Drie Bruggen. Ze zullen in 1771 nog steeds daar gewoond hebben.

Wie de broer (of zwager) van Annigje Jacobs is, weet ik niet zeker. Maar ik heb wel een suggestie:
  • 09-02-1748, Peter Jacobs jm van de Zee-dijk en Geesjen Hendriks wed van de Zee-dijk (trouwboek IJsselmuiden)
  • 23 aug 1748 volkstelling (Asschet aan Luijterszijl, nr. 8): Peter Jacobs Geh. Geesien, 1 kind boven 10 jaar
  • 1753, den 14 Febr. na gedaane geloofsbelijdenis tot Ledematen aangenomen.
    Peter Jacobs en Geesje Hendriks, Ehelieden aan de Zeedijk.
    1753 den 12 April attest. na IJsselmuijden gegeven.
(Het kind boven 10 jaar in de volkstelling is waarschijnlijk Lammichjen Berends, ged. 1735, een voorkind van de eerst man van Geesje Hendriks)

Mogelijk heet de vader van Peter, Annigje een Aaltje: Jacob Gerrits.
Als zoon Willem van Annigje Jacobs in 1832 overlijdt, heet zijn moeder Annetje Gerrits. Als er geen familienaam bekend was, werd soms de patroniem van de vader tot achternaam gekozen. Vandaar Jacob Gerrits.

Maar ik heb geen Jacob Gerrits gevonden met een Peter, Annigje en Aaltje. Ook geen Annigje en Aaltje als kinderen in de VOT1748 Zwollerkerspel, 's Heerenbroek of Bisschopswetering. VOT1748 IJsselmuiden, Bisschopswetering staat niet op VPND, die heb ik niet.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 22 mar 2020, 22:18

Geen voogdijstelling Ijsselmuiden of Zwollerkerspel - wed. Berent Hendriks.

Peter en zijn vrouw worden op de exacte datum ingeschreven als lid in Ijsselmuiden, maar vertrekken met attest naar Genemuiden?

1753
10 april binnengekomen Annetje Peters met attest van Wilsem
12 april Jan Harms met attest van Mastebroek
12 april Gerrijt Harms met attest van Mastebroek
12 april Peter Jakobs met attest van Mastebroek
12 april Geesjen Hindriks met attest van Mastebroek
12 april Jan Alberts met attest van Mastebroek
• Nb hiervoor staat met attest vertrokken naar Genemuiden 1 maart 1779 maar wie is me niet duidelijk

In Ijsselmuiden alleen de assistentmomber Peter Jacobs bij de wed Gerrit Dille - jou bekend.

Verder nog niets gevonden.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 22 mar 2020, 23:03

ria van bessen schreef:
22 mar 2020, 22:18
Geen voogdijstelling Ijsselmuiden of Zwollerkerspel - wed. Berent Hendriks.
17-10-1738: Berent Hendriks Roeteman, vader en voogd van zijn onmondige kind genaamd Lammegien Berends, bij Jentien Jacobs in echte verwekt, .... [ORA Schoutambt Genemuiden, inv.nr.6].
bron: Kwartierstaat Visscher Stoel door Klaasjan Visscher
  • 02-11-1738, Berent Hendriks wed van de Zeedijk en Geesjen Hendriks van Hasselerdijk (trouwboek IJsselmuiden)
  • 09-02-1748, Peter Jacobs jm van de Zee-dijk en Geesjen Hendriks wed van de Zee-dijk (trouwboek IJsselmuiden)
Het kind in de VOT1748 is ouder dan tien, vandaar mijn aanname dat het Lammegien Berends, bij Jentien Jacobs in echte verwekt betreft. Stiefdochter van Geesjen Hendriks sinds 1738, voorkind van haar man Berent Hendriks.
Sowieso geen dopen gevonden met Geesjen Hendriks als moeder. Dat verklaart mogelijk waarom er geen voogdijstelling wed. Berent Hendriks te vinden is.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 23 mar 2020, 08:42

Onderstaande al onderzocht?

1729-03-25 - op getuigenis van IJsselmuiden - Jacobus Gerrits, j.m. van Veessen, en Aaltje Jacobs, j.d. van Spoele - getrouwd te IJsselmuiden - N.H. (onder)trouw Kampereiland, RBSO 37

Is het beter een nieuw topic te maken over Annegje Jacobs ?

Daan

Bericht door Daan » 23 mar 2020, 08:48

Uit het Nederandse familienamenbank.

Verklaring:
De titel 'jonker' heeft in de middeleeuwen met de feodaliteit ingang gevonden en duidt een edelman, de zoon van een ridder aan. Evenals bij andere aan adellijke titels ontleende familienamen zijn hiervoor verschillende verklaringen denkbaar: 1. verwantschap met een jonker, 2. in dienst van een jonker, bv. als landbouwer op een goed dat aan een jonker toebehoort, 3. ontlening aan een huisnaam als bv. De Poolsche Jonker te Amsterdam. In Meddo (Gl) stond de havezathe Balkenschot bij de bevolking als Jonkers of De Jonker bekend omdat de bezitter de titel jonkheer mocht voeren.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 23 mar 2020, 09:37

Is dit de juiste familie Jacobs ?

Stad Genemuiden dl 5
[foto 0338] dd 12 juni 1792
Elisabeth Hendriks huisvrouw van Jan Mager en geass. met Siemen Wolters verklaart met Roelof Gerrits en Roelof Wernars die caverende zijn voor Margien Jacobs en de kinderen van Rutger Jacobs een afdracht en verkoop te hebben gemaakt van haar erfportie als erfgenaam van haar overleden man Peter Jacobs volgens het testament van 2 mei 1789

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 23 mar 2020, 17:40

Daan schreef:
23 mar 2020, 08:48
Uit het Nederandse familienamenbank.

Verklaring:
Nog een verklaring:
Willem Jansen de Joncker woonde op de Jonkerije te Apeldoorn.
bron: https://www.ampt-epe.nl/genealogie/Pare ... cument.HTM

Dit is weliswaar een familie van papiermakers. Jonker is hier een afgeleide van een plaatsnaam, of andersom, de Jonkerije vernoemd naar de familie Jonker. Geen verbinding gevonden met de Jonkers uit deze zoektocht.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 23 mar 2020, 18:22

ria van bessen schreef:
23 mar 2020, 09:37
Is dit de juiste familie Jacobs ?

Stad Genemuiden dl 5
[foto 0338] dd 12 juni 1792
Elisabeth Hendriks huisvrouw van Jan Mager en geass. met Siemen Wolters verklaart met Roelof Gerrits en Roelof Wernars die caverende zijn voor Margien Jacobs en de kinderen van Rutger Jacobs een afdracht en verkoop te hebben gemaakt van haar erfportie als erfgenaam van haar overleden man Peter Jacobs volgens het testament van 2 mei 1789

Best mogelijk ! Mooie vondst !

In de VOT1795 ( http://www.fmavanschaik.nl/genemuiden2.html ) vind ik geen Jan Mager. Wel een Elizabeth Hendriks, mattemaker, die alleen woont. Het lijkt erop dat Jan Mager dan al overleden is. Mogelijk is Jan Mager de vader van Margarietje Mager die in 1828 overlijdt, dochter van Jan Dirks Mager en Elisabeth Willems Koppel.
In de VOT1745 ( http://www.fmavanschaik.nl/genemuiden1.html ) Jan Derks Mager en Elisabeth Willems Koppel met vier kinderen.
ria van bessen schreef:
22 mar 2020, 22:18
• Nb hiervoor staat met attest vertrokken naar Genemuiden 1 maart 1779 maar wie is me niet duidelijk
Mogelijk dat dit Peter Jacobs was, om in Genemuiden met Elisabeth Hendriks te trouwen. (Geen overlijden/begraven van zijn eerste vrouw Geesje Hendriks gevonden.)

trouwboek IJsselmuiden:
  • 04-05-1783: Roelof Gerrits jm van Grafhorst en Aaltjen Jacobs jd van de Zeedijk
Deze Aaltje Jacobs zou de zus van Annigje Jacobs kunnen zijn.

begraafboek van Kamperveen:
  • 17-06-1784 Rutger Jakobs
Deze Rutger Jacobs liet met zijn vrouw Hendrikje Gerrits van 1760 tot 1768 vier kinderen dopen te Kamperveen. De jongste(n) was/waren dus nog onmondig in 1784. Verder niets gevonden over dit gezin, ook geen hertrouwen van Hendrikje Gerrits. (Mannelijke nakomelingen gaan zicht Veldkamp noemen.)
De enige Rutger Jacobs overleden voor 1792 en met kinderen die ik gevonden heb. Tot nu toe.

Ondertussen ook de VOT1748 IJsselmuiden gevonden
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... SXS-8SFN-V
Maar geen Jacob met kinderen. (Wel een Jacob Jochums zonder kinderen)

Wel Rutger Hendriks, twee keer zelfs, de tweede met een meid en twee kinderen (geen namen vermeld). Dat zal de vader van Elisabeth Rutgers zijn. Zijn eerste vrouw in 1742 overleden, en de twee zoons uit zijn eerste huwelijk, die in 1744 resp. 1747 belijdenis hadden gedaan, en na 1748 trouwden.

Plaats reactie