Ik heb andere gegevens gevonden. In google books vind ik het boek 'Verpachting van de erven op het Kamper eiland: Kampen, 1 junij 1840" en nog 1 uit 1860. Zie afbeelding voor wat hier staat als pachters van het zesde erf van de Mandjeswaard. Vreemd toch?Egbert_ schreef: ↑19 mar 2020, 12:25Nog wat aanvullingen uit "Pachters van de stadserven op het Kampereiland", samengesteld door J. Groten:
- ERF 6/ zesde erf van de Mandjeswaard
- P1804 [P=Petri, 22 februari] - mei 1807 Hendrik Aarts Douwe
mei 1807 - (okt.) 1808 Hendrik Dries (zn. van Dries Hendriks en Dirkje Jans Scholte, ged. 04.03.1778, begr. 06.10.1808, tr. Kampen 20.04.1806 Jannigje Hendriks Douwe, ged. 04.03.1789, ovl. 18.09.1855, dr. van Hendrik Aarts Douwe en Jannigje Teunis
(okt) 1808 - (juni/juli) 1809 Jannigje Hendriks Douwe, wed van Hendrik DriesErf 53/eerste erf van de Welle
- (juni/juli) 1809 - P1810 - (april) 1810 Klaas Bating, geb. Genemuiden 1784 of 1785, ovl. 13.01.1864, tr. Kampen (otr. 16.06.1809) Jannigje Hendriks Douwe
- 28.12.1760 - P1764 - P1774 - P1784 - P1794 Hendrik Aarts Douwe (zn. van Aart Roelofs en Jannigje Willems), ged. Kamperveen 14.04.1726, begr. 21.05.1807, tr. 1) Grietje Hendriks Backer, tr 2.) 04.05.1788 Jannigje Teunis, ged. Kamperveen 26.04.1750, begr. 02.11.1805, dr. van Teunis Jans en Berendje Jans
Klaas Batink en Jannigje Hendriks Douw
Re: Klaas Batink en Jannigje Hendriks Douw
- ria van bessen
Ik heb de vertaling van de huwelijksakte ontvangen.
Odette, heel erg bedankt !
Vandaag, de twintigste dag van de maand mei van het jaar achttien honderd dertien, om zes uur ‘s avonds, verschenen voor ons Charles Scheidius ambtenaar van de burgerlijke stand en burgemeester van de gemeente Genemuiden, canton Kampen, in het stadhuis Harm Jans Keppel oud 36 jaar, van beroep mattenvlechter, geboren en wonende in deze gemeente Genemuiden, meerderjarige zoon van Jean Keppel, overleden en van Roelofje Harms Visscher, hetzelfde beroep en woonplaats, ter ene en Jantje Gerrits Visscher oud 27 jaar, van beroep mattenvlechtster en wonende als boven, meerderjarige dochter van Gerrit Harm Visscher, overleden en van Hendrikje Jans Overschot eveneens mattenvlechtster en wonende in deze gemeente ter andere zijde,
Welken in de aanwezigheid van Marten van Dalen, oud 71 jaar, landbouwer, Jean Kikke oud 50 jaar, kleermaker, Dirk Bruinier oud 54 jaar, mattenvlechter, Harm Gerrits Visscher oud 28 jaar, dagloner, allen wonende in deze gemeente van Genemuiden, de vierde getuige zijnde de broer van de bruid en in zijn aanwezigheid en met toestemming van hun moeder, aanwezig, hebben ons verzocht over te gaan tot sluiting van hun huwelijk en hebben overlegd aan mij, ambtenaar van de burgerlijke stand bovengenoemd, 1e bewijs van publicaties van ondertrouw gedaan in deze gemeente 2e geboorte acten van de aanstaanden 3e ... rechten en plichten van bruid en bruidegom, waarna wij in aanwezigheid van de twee moeders en getuigen, gevraagd aan voornoemde Harm Jans Keppel, aanstaande bruidegom, of hij haar voor vrouw wil nemen, antwoordde hij luid en duidelijk dat hij vraagt zich te verenigen met Jantje Gerrits Visscher – hebben wij vervolgens aan genoemde Jantje Gerrits Visscher gevraagd wie zij voor bruidegom wil aannemen waarop zij luid en duidelijk ten antwoord gaf dat zij als echtgenoot wenst Harm Jans Keppel, waarop wij in naam der wet hebben verklaard dat Harm Jans Keppel en Jantje Gerrits Visscher door het huwelijk zijn verbonden.
Waarna wij deze akte hebben opgesteld die in de twee registers is ingeschreven en die na voorlezing door ons is ondertekend, evenals door Harm Jans Keppel, M. Van Dalen, en Hermen Gerrits Visscher, de bruid, de twee moeders en de overige getuigen niet kunnende schrijven.
Handtekeningen.
Odette, heel erg bedankt !
Vandaag, de twintigste dag van de maand mei van het jaar achttien honderd dertien, om zes uur ‘s avonds, verschenen voor ons Charles Scheidius ambtenaar van de burgerlijke stand en burgemeester van de gemeente Genemuiden, canton Kampen, in het stadhuis Harm Jans Keppel oud 36 jaar, van beroep mattenvlechter, geboren en wonende in deze gemeente Genemuiden, meerderjarige zoon van Jean Keppel, overleden en van Roelofje Harms Visscher, hetzelfde beroep en woonplaats, ter ene en Jantje Gerrits Visscher oud 27 jaar, van beroep mattenvlechtster en wonende als boven, meerderjarige dochter van Gerrit Harm Visscher, overleden en van Hendrikje Jans Overschot eveneens mattenvlechtster en wonende in deze gemeente ter andere zijde,
Welken in de aanwezigheid van Marten van Dalen, oud 71 jaar, landbouwer, Jean Kikke oud 50 jaar, kleermaker, Dirk Bruinier oud 54 jaar, mattenvlechter, Harm Gerrits Visscher oud 28 jaar, dagloner, allen wonende in deze gemeente van Genemuiden, de vierde getuige zijnde de broer van de bruid en in zijn aanwezigheid en met toestemming van hun moeder, aanwezig, hebben ons verzocht over te gaan tot sluiting van hun huwelijk en hebben overlegd aan mij, ambtenaar van de burgerlijke stand bovengenoemd, 1e bewijs van publicaties van ondertrouw gedaan in deze gemeente 2e geboorte acten van de aanstaanden 3e ... rechten en plichten van bruid en bruidegom, waarna wij in aanwezigheid van de twee moeders en getuigen, gevraagd aan voornoemde Harm Jans Keppel, aanstaande bruidegom, of hij haar voor vrouw wil nemen, antwoordde hij luid en duidelijk dat hij vraagt zich te verenigen met Jantje Gerrits Visscher – hebben wij vervolgens aan genoemde Jantje Gerrits Visscher gevraagd wie zij voor bruidegom wil aannemen waarop zij luid en duidelijk ten antwoord gaf dat zij als echtgenoot wenst Harm Jans Keppel, waarop wij in naam der wet hebben verklaard dat Harm Jans Keppel en Jantje Gerrits Visscher door het huwelijk zijn verbonden.
Waarna wij deze akte hebben opgesteld die in de twee registers is ingeschreven en die na voorlezing door ons is ondertekend, evenals door Harm Jans Keppel, M. Van Dalen, en Hermen Gerrits Visscher, de bruid, de twee moeders en de overige getuigen niet kunnende schrijven.
Handtekeningen.
Zo wordt het heel wat begrijpelijker! Bedankt Odette en Ria.
Volgens mij is het bruidspaar neef en nicht.
Jammer dat van Hendrikje geen leeftijd wordt genoemd.
Volgens mij is het bruidspaar neef en nicht.
Jammer dat van Hendrikje geen leeftijd wordt genoemd.
Verschillende bronnen, meer dan een eeuw tussen de publicaties. De inleiding van J. Grooten (Kampen, juli 1998):roelofje schreef: ↑31 mar 2020, 15:32Ik heb andere gegevens gevonden. stadserven.png
In google books vind ik het boek 'Verpachting van de erven op het Kamper eiland: Kampen, 1 junij 1840" en nog 1 uit 1860. Zie afbeelding voor wat hier staat als pachters van het zesde erf van de Mandjeswaard. Vreemd toch?
Het lijkt erop dat Rutger Somer in 1803 het erf bij publieke verpachting heeft verkregen, maar het overgedaan heeft aan Hendrik Aarts Douwe. Volgens J. Grooten heeft Rutger Roelofs Zomer vaker pacht overgedaan.Ter gelegenheid van het in 1869 te Kampen gehouden XXIIIe Nederlands Landhuishoudkundig Congres liet mr. S.H. de la Sablonière, toendertijd burgemeester van Kampen, onder de titel "Verpachting van de erven van het Kampereiland" een door hem samengestelde naamlijst van pachters van Kamper stadserven het licht zien. Vershillende in het oud-archief van Kampen berustende stukken bieden weliswaar mogelijkheden om pachters van stadserven te vervolgen tot in de 15e eeuw, doch wellicht onder druk van de tijd heeft de Kamper burgemeester zijn lijst eerst in 1682 een aanvang laten nemen. Verder beperkte hij zich tot het vermelden van de namen der personen die bij de publieke verpachtingen, waarbij de erven veelal voor een tienjarige termijn werden verhuurd, een erf hadden gemijnd. Merkwaardigerwijs heeft De la Sablonière in het geheel geen aandacht geschonken aan tussentijdse pachtveranderingen etc., iets waarmede deze bestuurder in die tijd toch frequent is geconfronteerd.
Ondanks deze "onvolkomenheden" wordt het pachtboekje , al dan niet voorzien van latere aanvullingen, thans nog veelvuldig geraadpleegd. Deze immer nog aanwezige belangstelling is voor de samensteller van deze publicatie aanleiding geweest een aanvulling op en een uitbreiding van de pachtlijst van De la Sablonière te verzorgen.
Over deze zelfde Rutger Roelofs Zomer in de apostillen gevonden:
Volgens Verpachting van de erven op het Kamper eiland: Kampen, 1 junij 1840 is Jurrien Rook pachter van beide erven. (blz. 9 en blz. 40)11. Den 6 Januarij 1804, fol.4vo.
Op de Requeste van Jurrien Rook en Rutger Roelofsen Zomer, verzoekende apbrobatie eener ruiling van de bij hun gepagte erven.
Was geapost: De voorgestelde ruiling van de gelibelleerde erven word meede deezen geapprobeerd, en zal dien tengevolge op dezelve conditien van de op den 29 Maart 1803 gedaane verpagting der Stads erven Sub No. 9 op den meijer Rutger Roelofsen Zomer, en het erve No. 66 op de meijer Jurrien Rook worden overgeschreven.
J. Grooten gebruikt de nummering van 1880. Voor die tijd was de nummering soms anders.
- erfnummer 6: het erf werd in 1774 voor het eerst uitgegeven onder nummer 33 en werd tot 1823 "Zesde erf van 't Mandemakersland" genoemd, tot 1850 erfnummer 41
- erfnummer 48: tweede erf van de Welle, voor 1850 nummer 9
- erfnummer 81: voor 1850 had dit erf nr. 66 en voor 1823 nr. 74, ook wel Nonnenslag
In Verpachting van de erven op het Kamper eiland: Kampen, 1 junij 1840. (blz. 9) staat bij het tweede erf van de Welle:
1803 Jurriën Rook / 1813 Rutger Somer
Deze ruiling is wel opgenomen door J. Grooten: Jurrien Alberts Rook pacht overgedaan 06.01.18041804. 1804: Rutger Roelofs Zomer.
Vervolgens raakt hij in 1814 de pacht kwijt, maar de nieuwe pachter Gerrit Berends van 't Oever, doet de pacht over op 23.09.1813 en Rutger Roelofs Zomer kan er pachter blijven.
Hierboven is een illustratie waarom J. Grooten waarschijnlijk de meest accurate bron is.
N.B.
Uit de apostillen:
Dat hier Stadserve No.33 hetzelfde is als het zesde erf van de Mandjeswaard klopt dus.294. Den 3 Julij 1806, fol.92.
Op de Requeste van Hendrik Aarts Douwe, meijer van deezer Stadserve No.33, door zijne hoge ouderdom van tagtig jaaren, zig buiten staat bevindende het voortz(chreven) erve te kunnen bemeijeren; verzoekende overzulks hetzelve in pagt te mogen overdoen aan zijn schoonzoon Hendrik Dries, getrouwd met zijn dogter Jannegje Hendriks Douwe, welke bij den Requestrant zijn inwonende.
Was geapost: De overdoening van het gelibelleerde erve op dezelve conditien, als het verpagt is, wordt mids deezen geaccordeerd,
Klaas Batink draagt in (april) 1810 de pacht over aan Stevens Jans van de Weerd. De verwachting is dat er een verzoekschrift om de pacht over te doen in de archieven van de stad Kampen te vinden moet zijn. Gewoonlijk was een verzoek met redenen omkleed, zoals de hoge ouderdom van Hendrik Aarts Douwe.
Dat is duidelijk dan. Online vond ik dus alleen de oude boeken. Rutger Somer of soms Zomer komt er vaker in voor. In de oude boeken is nr 33 van een heel ander erf, niet in de mandjeswaard. Mooi dat jij het boek van Grooten hebt.
Heb je enig idee onder welk inventarisnummer bij het archief Kampen de pacht overdracht te vinden zou moeten zijn? Misschien kan ik dan om de scan vragen.
Heb je enig idee onder welk inventarisnummer bij het archief Kampen de pacht overdracht te vinden zou moeten zijn? Misschien kan ik dan om de scan vragen.
Voor verzoeken tot 1809, die kun je vinden in inventarisnummer 191 - 211, onder Stadsbestuur Kampen, 1251-1813
En transcripties hiervan: https://www.stadsarchiefkampen.nl/meer- ... apostillen
Maar verzoeken na die tijd, dat weet ik niet. ??? Inventarisnummer 235 Register van uitgaande brieven 05/12/1809 - 09/05/1811 ???
Ik weet het dus niet, maar misschien dat één van de meelezers, die wel eens in Kampen komt er meer zicht op heeft ?
Ik heb wel in de volkstelling van Kampen 1795 Hendrik aards Douwe gevonden:
00001-343 Volkstelling 1795 Pagina in bevolkingsregister 394
Binnen Eijland V - in de Vrijheid der Stad Campen
Bladzijde: 3 Wijk: V - in de Vrijheid der Stad Campen Straat: Binnen Eijland
Gezinsgrootte: 9
Gezinshoofd: Henderik Aarsen Douwe
Voornaam: Henderik Aarsen
Achternaam: Douwe
Beroep: Boer
Beroep normaal: Boer
Naam opgever: dezelve
Toegangsnummer: 00001 Stadsbestuur Kampen, 1251-1813 Inventarisnummer:343
Ik vraag me af wie daar allemaal bij hem woonden
00001-343 Volkstelling 1795 Pagina in bevolkingsregister 394
Binnen Eijland V - in de Vrijheid der Stad Campen
Bladzijde: 3 Wijk: V - in de Vrijheid der Stad Campen Straat: Binnen Eijland
Gezinsgrootte: 9
Gezinshoofd: Henderik Aarsen Douwe
Voornaam: Henderik Aarsen
Achternaam: Douwe
Beroep: Boer
Beroep normaal: Boer
Naam opgever: dezelve
Toegangsnummer: 00001 Stadsbestuur Kampen, 1251-1813 Inventarisnummer:343
Ik vraag me af wie daar allemaal bij hem woonden
Met Klaas Batink kom ik niet verder en ook niet Hendrika of Hendrikje Overschot.
Ik heb wel gevonden dat Jannigje Hendriks Douwe en Hendrik Dries van Dijk 2 kinderen krijgen. In 1807 Hendrik. Hier vind ik niets van terug daarna. In 1809 Dries Hendriks. Van hem vind ik veel terug. Huwelijk, kinderen.
Opmerkelijk is dat Klaas Batink in Willemsoord aankomt in juni 1820 met 1 voorkind en 2 eigen kinderen. Nergens in de kolonien vind ik Dries hendriks van Dijk terug. Alleen maar de eigen kinderen van Klaas.
Dries Hendriks trouwt in Kampen in 1838 voor de eerste keer. Niets wijst erop dat hij in de kolonien gewoont heeft. Ik vermoed dat hij op een gegeven moment bij familie van zijn vader of moeder is gaan wonen. Ik kan hier niets van vinden.
Hij is eerst arbeider, dan veehouder en winkelier. Allemaal in Kampen. Waar hij ook een 2 e en 3e keer trouwt.
Ik heb wel gevonden dat Jannigje Hendriks Douwe en Hendrik Dries van Dijk 2 kinderen krijgen. In 1807 Hendrik. Hier vind ik niets van terug daarna. In 1809 Dries Hendriks. Van hem vind ik veel terug. Huwelijk, kinderen.
Opmerkelijk is dat Klaas Batink in Willemsoord aankomt in juni 1820 met 1 voorkind en 2 eigen kinderen. Nergens in de kolonien vind ik Dries hendriks van Dijk terug. Alleen maar de eigen kinderen van Klaas.
Dries Hendriks trouwt in Kampen in 1838 voor de eerste keer. Niets wijst erop dat hij in de kolonien gewoont heeft. Ik vermoed dat hij op een gegeven moment bij familie van zijn vader of moeder is gaan wonen. Ik kan hier niets van vinden.
Hij is eerst arbeider, dan veehouder en winkelier. Allemaal in Kampen. Waar hij ook een 2 e en 3e keer trouwt.
- ria van bessen
Je hebt een aantal keren aangegeven dat hij in 1820 met die aantekening is vermeld.
Heb je de link voor me zodat ik zelf kan kijken ?Ik kan het niet vinden.
Heb je de link voor me zodat ik zelf kan kijken ?Ik kan het niet vinden.
Bevolkingsregisters ("stamboeken") van vrije of gewone kolonisten in kolonie III (Willemsoord); 1820-1859
https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miva ... =nl&mialg=
Enkele scans met Klaas Batink:
https://www.archieven.nl/maisi_ajax_pro ... ew=viewer2
https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miva ... =nl&mialg=
Enkele scans met Klaas Batink: