Willem Assies - Haerst

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Odette

Re: Willem Assies - Haerst

Bericht door Odette » 22 dec 2019, 17:26

Dag Herman, wat een aardig aanbod. Als je tijd hebt, zou je dan kunnen uitkijken naar deze akte van bekendheid:

13 augustus 1813 : Huwelijk (Geertjen Herms/Rutgersmet Bartelt Bartelts) - Zwolle. Aktenummer: 81
Bruidegom Barteld Bartels Beroep Landbouwer Geboortedatum 15-06-1787 Geboorteplaats - Bruid Hermpje Rutgers Beroep boerin Geboortedatum 28-03-1773 Geboorteplaats -

Vader van de bruidegom Jacob Bartels Moeder van de bruidegom Willemina Derks Vader van de bruid Willem Rutgers Moeder van de bruid Geertjen Herms bruidegom en bruid wonende te Zwolle; Bruid weduwe van Frederik Jans Brinkert; vader bruid ook Willem Bosch, overleden, evenals de grootvader en grootmoeder van de bruid zoals blijkt uit het overlijdensbewijs afgegeven te Dalfsen en de acte van bekendheid afgegeven door de vredesrechter van deze gemeenschap. Getuigen: Gerrit van Aalderen bakker zwager van de bruid, Jan Derk Jansen oom van de bruidegom, boer, Hendrik Bartels, boer en Hermen Gerrits Bosch arbeider allen wonende in deze gemeenschap. Bruid, bruidegom en de getuige Jansen kunnen niet schrijven.

Het overlijdensbewijs en de akte van bekendheid zaten helaas niet in de huwelijkse bijlagen map zoals ze op Familysearch staan. Men zegt me dat die accuraat gefilmd zijn indertijd. Maar voor de zekerheid? Die stukken zouden een enorm raadsel kunnen oplossen.

Alvast heel hartelijk dank, en Vrolijk Kerstfeest gewenst.

ETA Graag tot wederdienst bereid: Nationaal Archief, Koninklijke Bibliotheek, Haags Gemeentearchief, alsook Delft, Leiden en Rotterdam liggen allemaal binnen mijn bereik.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 22 dec 2019, 19:20

Dat van Gerrit Bosch (overleden rond 1701) is namelijk heel erg afwachten of daar ooit een patroniem, bijv. Jansen, bij gevonden kan worden. Nu hoop ik, dat er in rekeningen van het Binnengasthuis staat, dat hij pacht betaalde over wat hij huurde van het Binnengasthuis. En stel, dat er een patroniem bij zou staan? Ook als dat dan geen Jansen zal zijn, weten we eens een keer meer dan tot nu toe. Overal waar je hem ziet, is het steeds Gerrit Bosch...Niet meer, niet minder.

En dat failliet gaan van Teunisje Berents..., ik kan het nog steeds niet rijmen met een dochter Wibbegien Assies in Ittersum. Daar was wel geld, bij die familie Post/Van den Bijvanck in Ittersum. Wibbe is toch wel haar dochter? Of toch niet? Als ze moeder/dochter zijn: waarom dan niet voorkomen dat je moeder haar potten en pannen en bedde moet voorkopen?
En toch staat er als Wibbegien trouwt met Hermen Post/van den Bijvang, ik meen in Windesheim 1690, dat er toestemming is voor Hermen om met de nicht van zijn vrouw te mogen trouwen, terwijl hij weduwnaar is van Swaantje Berents. Dat zal dan toch Teunisje Berents haar zus geweest zijn?

Soms vraag je je af: zie ik dubbel? Dat vraag ik me vaak af als ik met die mensen zonder achternamen en mét patroniem bezig ben. Is er dan zo langzamerhand van iedereen een dubbelganger wat betreft de naam? Wibbe kwam uit Haerst staat er ergens. Er waren minstens 2 Swaantjes Berents, maar toch geen 2 Teunisjes Berents? In Haerst? [Denk niet dat ik wanhopig ben, al is het wel zodanig geformuleerd. Het valt wel mee, hoor. Ik slaap er nog prima om.]

En dan was er nog eens een mail van Jan Rientjes, jaren geleden, met daarin de bewerking van een akte, dat één van de dames de munt of munten die een a.s. bruidegom had gegeven als een soort teken van ondertrouw (aan Wibbe), toen ze weduwe was, voor de voeten van de magistraat had gesmeten, woedend, ze wilde met die kerel niet trouwen. Ik weet niet meer uit welke bron dit kwam! Ik meen, dat het Wibbe was, want Teunisje was toen samen met dochter met een vader en zoon uit Lenthe al daarvoor getrouwd. Op dezelfde dag.

Raadselachtige dames, die moeder en dochter. Als ze dat tenminste van elkaar waren. Daar ga ik nu eerst nog maar wel van uit, maar wie weet...

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 22 dec 2019, 21:56

Gezien die akte van dat faillissement van Teunisjen Berents leefden er in mei 1684 nog minstens 3 zonen en 3 dochters van haar. Welke? Willem, Marrighje en vermoedelijk Wibbegien en dan nog dochter ... ? en zoon ...? en zoon ...?.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 23 dec 2019, 12:02

De enige kinderen die bewezen van Teunissie Berents zijn - zijn de volgende

Tonissien Berents x Assien Geerts – Webbe 9-9-1660
Teunisjen Berents x Asjen Geerts – Jantjen 10-7-1664
Tonisken Berents x Asien Geers – Dirckien 23-10-1666

Tonissien Berents vrouw van Assien Geerts doet belijdenis sept 1668

Assien Geerts wonende te Haarst doet belijdenis sept 1661

Waar is het huwelijk?

Onderstaande zou ik zeker opzoeken a.s. dinsdag.
Het HCO is toch wel open?

Regesten 13-5-1662 Zwolle Assyn Geersen

En misschien dit ook, er zou namelijk in de allereerste pandingsakte meer gegevens over Willem kunnen zitten.
Bron is de contentiese zaken. Dus de niet vrijwillige aktes.
De inventarisnummers zijn inmiddels gewijzigd als ik het goed begrepen heb.
Maar daar zou je via internet achter kunnen komen.

Zwollerkerspel RA invnr 689 [contentieuse zaken]
f553 - [5 feb 1698] - Hendrik Driesman als cessionaris van Willem Assijs, hebbende doen panden Willem Jansen te Herculo voor een somma van 30 Caroli gulden wegens verdiend loon, is de gepandete gecompareerd, en [hij] heeft hiervoor vrijwillig verwin gepasseerd.

Zwollerkerspel RA invnr 690
f396 - 1 apr 1699 - Hendrick Driesman hebbende doen panden Willem Jansen te Herculo voor een somma van 30 Caroli gulden, en de kosten van het vorig verwin, onder afslag van alle bewijslijke betaling, heeft na gedane aaneising, en daarop gevolgde non comparitie van de gepandete, of iemand van zijnentwegen tegen deze voortgang van panding in contumaciam erhouden

En als je dit gaat doen, zoeken in de contentieuse zaken, dan raad ik je tegelijkertijd Teunissien Berents 'mee te nemen' omdat zij ook al eerder is aangepand. voordat de verkoop plaats vond.
Wellicht geeft dat ook nieuwe gegevens.

Herman van der Bent

Bericht door Herman van der Bent » 23 dec 2019, 15:09

Bedankt voor het meedenken allemaal!
De enige kinderen die bewezen van Teunissie Berents zijn - zijn de volgende

Tonissien Berents x Assien Geerts – Webbe 9-9-1660
Teunisjen Berents x Asjen Geerts – Jantjen 10-7-1664
Tonisken Berents x Asien Geers – Dirckien 23-10-1666

Tonissien Berents vrouw van Assien Geerts doet belijdenis sept 1668

Assien Geerts wonende te Haarst doet belijdenis sept 1661
Deze had ik ook gevonden. Via de akte van 2 mei 1684 bij het hertrouwen van Teunisje, weten we dat ook Willem en Merghjen bewezen kinderen zijn van Assien Geerts en Teunisje Berents. 06 mei 1656 doop Willem van Assien Geerts lijkt me hier dus bij te horen en eventueel hebben we ook nog 21-09-1652, Henderick Assiens, gedoopt door Assien Geerts.

Inderdaad nog geen huwelijk.

De contentieuze zaken Zwollerkerspel 689 en 690 staan toevallig op Familysearch (https://www.familysearch.org/search/cat ... %20Library), maar leveren geen nieuwe informatie op. Dit speelt zich af in Herculo.
Regesten 13-5-1662 Zwolle Assyn Geersen
Deze ga ik zeker even opzoeken.

Ik ga er vanuit dat het HCO wel open is. 24 december staat niet bij de sluitingsdagen. We vieren sowieso kerst in Zwolle dus ik ben al in de buurt. Ik zal ook even kijken naar de huwelijkse voorwaarden van 13 augustus 1813 van Odette. Kleine moeite.

Voor de momberstelling van Willem Assies over zuster Merghjen, wil ik in RA Zwollerkerspel oude nummering 612 kijken en RA Zwolle oude nummering 151 kijken. Dat zie ik goed toch? Nog andere tips in deze? Nogmaals bedankt voor het meedenken allemaal!

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 23 dec 2019, 16:14

Ik vroeg me nl af of Teunissien Berents soms eerder is gehuwd. Of wellicht Assien Geerts.
Hij doet vrij laat belijdenis [1661] en zij nog later, in 1668 .

Als ze in het hiaat Zwolle zijn getrouwd dan zal er niets te vinden zijn.
Maar de dopen met vermelding moeder zijn 1660, 1664 en 1666

Die 2 dopen Willem 1656 en Hendrik 1652 heb ik ook gezien maar in die tijd speelt die andere Assien Geerts nog een rol.

Voor Odette kun je in die periode ook onder de Vrederechter zoeken, dat weet je? Anders weet je het nu.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 23 dec 2019, 16:27

O ja, de akte waarin Teunissien Berents al haar spullen verkoopt wegens achterstedige pacht en waarin Willem wordt genoemd als momber van zijn zus.
Hij zal niet haar voogd zijn maar haar assistent omdat vrouwen vergezeld moesten zijn met een man, ze waren in die tijd niet bekwaam geacht tot rechtshandelingen.
M.a.w - de akte levert je niets op.

De transcriptie is deze.

f383 - 2 mei 1684 - Richter Herman Meuwsen.
Keurnoten Derk Bergh en Jan Wolf van Rijssen.
Verschenen is Teunisjen Berens, weduwe van Assijn Geers te Haarst, in dezen met haar zoon Willem Assijs geassisteerd. Zij verklaarde aan haar landvrouw de weduwe Haarsolte tot Staveren, etc., schuldig te zijn wegens berekende landpacht op Martini 1683 verschenen schuldig te zijn een somma van 134 Caroli gulden. Waarvoor zij mitsdezen verkocht, cedeerde en transporteerde al haar comparantes goederen, zoals zij die thans bezit, als te weten haar 2 koeien, een bedje [beddighjen], haar huisraad van potten en pannen, etc.
En zijn verder mede gecompareerd gemelde Willem Assijs, met zijn zuster Merghjen Assijs, die hij in dezen als momber assisteerde. Zij hebben voor hun en de rato caverende voor hun absente zusters en broers deze verkoop mede toegestaan en [deze] zich laten gevallen. Zonder argelist.
[Geen ondertekening vermeld].

Mergjen was dus toen ook niet getrouwd!

Teunisjen is beslist eerder aangemaand om te betalen en daar zijn wel aktes van gemaakt. Dan lees je ook voor hoeveel geld.. en hopelijk nog meer. En die aktes zitten dus in de contentieuse zaken Zwollerkerspel. Zijn zeer saai om te lezen, veel latijn ook.

Herman van der Bent

Bericht door Herman van der Bent » 24 dec 2019, 16:20

Vandaag in het HCO geweest. Het regest 13-5-1662 is helaas een andere Assijn Geerts, namelijk een hofvrije van de hof van Ommen die getuige is bij een belening van het erve Coldenhoff in Badeler, Hardenbergh.

Ook vooralsnog geen momberstelling bij het overlijden van Assijn Geerts. Zou het ook kunnen dat er helemaal geen momberstelling bestaat? En dat er bij het faillisement van 2 mei 1684 staat dat Willem zijn zus als momber assisteert, maar dat dat helemaal niet officieel is vastgelegd? De momberkamer van Zwolle heb ik overigens nog niet bekeken, alleen de voluntaire zaken Zwollerkerspel.

In de voluntaire zaken Zwollerkerspel kwam ik nog wel een akte tegen van een Willem Asjes, dato 26 juli 1673. Ik heb daar nu een scan van, maar ik kon deze moeilijk lezen. Bestaat daar toevallig een transcriptie van?

Tenslotte waren de contentieuze zaken Zwollerkerspel ook moeilijk te lezen en heb ik die slechts ten dele door kunnen lezen. Misschien heeft een forumlid toevallig scans/foto's van deze boeken? Ik ben wel handig met computers en heb al een aantal andere boeken (zoals de markeboeken van Haerst) door beeldherkenningssoftware (Transkribus) gehaald. En daarmee lukt het me vrij goed om namen uit pagina's te halen. Daarmee zou ik (in theorie voor elk denkbare naam) makkelijk een groot aantal fotoboeken kunnen scannen en kunnen bekijken welke namen op welke pagina's voorkomen. Uiteraard, ook bereid om anderen hiermee verder te helpen.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 24 dec 2019, 19:52

Herman, hier gaat het over de Asjen Willems die naar Spoolde is verhuisd. Ria heeft hem al eens beschreven in deze zoektocht.

Bewerking Jan Rientjes, Vrijwillige of voluntaire rechtspraak ORA Zwk.

In de kantlijn staat voor de volgende akte:] s
f27 - Eod. [26 juli 1673] - Richter Emanuel van Twenhuijsen.
Keurnoten Jochem Rotgers en Lambert Jans.
In het Gericht is verschenen Asjen Willems te Spoolde. Hij heeft tot mombers over zijn vijf kinderen (Grietjen, Elisabet, Willem­tjen, Gerrichjen en Werner Asjes), bij zijn zaliger huisvrouw Hen­rickjen Warners geprocreerd en nagehouden, verzocht en gesteld Hen­drick Asjes, oom van de kinderen van de vaders zijde en Isaac Abra­hams [-] wegens de moeders zijde. Die daarop door het Gericht ver­hoord zijnde, deze momberschap hebben aangenomen en beloofd na be­horen waar te nemen.
En heeft de voorschreven erfuiter ter presentie van mombers aan zijn voorschreven vijf kinderen erfuiting gedaan, en aan dezen voor het moeders goed bewezen aan elke dochter een bed met zijn toebe­hoor, en aan de zoon een tweejarig paars of 40 daalder in de plaats. Bo­vendien bewijst de erfuiter nog aan zijn voorschreven vijf kinderen hetgeen van de bestemoeder [= grootmoeder] Geesjen Geert van Dalfsen is heergekomen, als namelijk haar [haer] gedeelte in een kamp land met de kooi [de koije] genaamd Meuwes Belt [Meuw­sebelt], met zijn behuizing daarop staande, in het Lijrbroeck gele­gen. Item aan de dochters de kleren van de moeder, alsmede [die] van de bes­temoeder, zoals [die] tesamen bij de erfuiter berusten; zullende de kleren van de dochters komen te erven van de ene op de andere tot aan de dood van de laatste. Bovendien belooft de erfui­ter zijn kin­deren in kost, kleren en alle lijfsnooddruft te verzor­gen. En als zij 18 jaren oud zijn, dan hetgeen voorschreven uit te keren. Waar­mee de erfuiter verklaarde een goede en sincere erfui­ting aan zijn kinderen te hebben gedaan, onder verband als volgens het recht. Zonder argelist.
- Juramentum p. tutores remissum est.

Enorm bedankt voor het opzoeken van betalingsgegevens van Gerrit Bos aan het Binnengasthuis! Ik zal hierop reageren onder het onderwerp "Bericht voor Odette"!

Voor dit onderwerp hier heb ik nog gevonden:
Doop Zwolle Henrik gedoopt 3 aug. 1662 s.v. Asjen Gerrits en Teunisjen Hermens.

Teunisje zou als patroniem Berents moeten hebben. Het verschil tussen Geerts en Gerrits vind ik nog niet zo'n groot probleem.

Wat betreft Teunisje: er zijn in die tijd rond 1662 niet of nauwelijks doopmoeders met de naam Teunisje. Nog wel een Teunisje Jansen gezien, die trouwt. Doordat de voornaam Teunisje niet zo vaak voorkomt en omdat deze doop mooi tussen die van 1660 en 1664 past, geef ik deze Henrik een kans een zoon van Teunisje Berents te zijn geweest.

Ik mis nog steeds een zoon Berent en een zoon Assien. Vernoemd naar de grootvaders. Zo die ooit geboren zijn. Deze Henrik uit 1662 is mogelijk geboren na het overlijden van een vroeger broertje Hendrick uit 1652.

Herman, nogmaals bedankt voor de hulp bij het vinden van meer info over Gerrit Bos! Zie onderwerp "Bericht voor Odette". Ik ben heel blij met die 6 foto's!

Herman van der Bent

Bericht door Herman van der Bent » 16 apr 2020, 09:33

Egbert zette me op een nieuw spoor, waarvan ik denk dat het zeker kansrijk is. Ik heb gisteren de familie van Geert Brants gereconstrueerd en uiteindelijk vond ik bij toeval waar het Brantsslagh ligt: in Berkum! Dat staat namelijk in het boek van de Landman van het Stift Essen

Stift Essen: 2.564 Schoutambt Zwolle / buurschap Berkum https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miv ... iview=inv2
Een Maetgravenslach, gelandet tusschen colonel Mulert ter eenre ende Willem Hermsen ter andere syden, uyt het erve ende goet Roetermansgoet, gelegen in den carspel van Swolle, buyrschap Berckman. In 1698: "... Maatgravenslagh, genaamt Brantsslagh, tusschen d' welgeboren heeren Roebert van Heeckeren tot Enghuysen, etc., boven ter eenre ende Joan Wilhelm van Rechteren tot Verborgh beneden ter andere zyden ...". Afgespleten van de nrs. 558 en 562.
* (vii:58v) 1648-05-13 Geerts Albertssen te Haerst na opdracht door procureur Jacobus van Gelre, als volmacht van vrouw Joanna Canters, weduwe van Joachem van Keppel, richter te Hattem, en van Arent Jorrien van Haersolte, sergeant-majoor van het Overijsselse regiment
* (viii:84) 1666-11-25 Albert Gerrytssen Brants na de dood van zijn vader Geert Albertssen
* (viii:147) 1674-11-07 Gerryt Henrix te Genne als voogd van de kinderen van wijlen Albert Geertssen Brants
* (viii:150v) 1675-04-06 Gerryt Velthuis mede voor zijn vrouw Aeltien Jacobsen van Marckel, na opdracht door Albert Willemss en zijn zuster Jannechien Willemssen, kinderen van wijlen Willem Geertssen Brants, door Henrick Assienssen en zijn zuster Aeltien Assienssen, alsmede door Gerryt Hermsen en Henrick Assienssen als voogden van het kind van wijlen Jannechien Assienssen, kinderen en kleinkind van wijlen Grietien Geertssen Brants, door Geertien Geertssen Brants en haar man Assien Egbertssen, en door Gerryt Hendrix en Assien Egbertssen als voogden van de kinderen van wijlen Albert Geertssen Brants, tezamen kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen van wijlen Geert Brants

Andere bronvermeldingen genoemd op het forum
In de eerdere zoektocht naar de naam van der Bent waren er al wel meer bronnen van deze familie langsgekomen en ook in onze recente zoektocht. Ik heb ze even op een rijtje gezet:
* Trouwboek Zwolle: 23-03-1617: Geert Albertsen, Albert Geertsen s. tot Haerst Stijne Willems, sa. Willem Robertsen n.d. wonende met Jan Dercksen tot Haerst
* Zoon Willem huwt met Aaltje Willems, zij is de dochter van Willem Hermensen wonende te Barkum en ze huwt 30-03-1645 met Willem die de zoon is van Gerrijt Albertsen wonende te Haarst. Ze laten dopen als Brant Geertseen dochter Grete 23-12-1647 en als Willem Geerts een zoon Albert 20-7-1651.
* Trouwboek Zwolle: 19-11-1643 Assijn Willemsen Willem Hermensen sone, ende Grietijn Gerrijts Gerrijt Alberts dochter, beijde tot Haerst[/list]
* 28 nov 1658: Asjen Willems en zijn vrouw Grietjen Gerrits laten hun zoon Willem dopen
* Assien Willems en Grietien Geertsen [zij is d.v. Gerrit Alberts te Haarst] hun gedoopte zoon Willem 28-12-1658 wordt niet meer genoemd in de voogdijakte opgemaakt ZK 608 f175 dd 30-10-1661 als Assien de vader gaat hertrouwen. Er worden dan 4 kinderen genoemd; Henderick [22-8-1644 ouders wonen te Haarst], Albert [05-10-1647], en Jantien en Aeltien Assies. [Voogden staan er wel in maar kan ik niet goed lezen]
* Eghbertien Assies jd w. te Haerst 13-4-1678 te Zwolle met Lambert Jans jm w. te Haerst +kinderen.
* diverse bronvermeldingen in CZ ZK waarin Willem Asjes pachter is van grond gelegen in/op 't Brantsslag
* Willem Assies j.m. Haerst tr 1684-05-11 Annetje Warners j.d. aan de Barckenbrugge + kinderen Geertie, Asjen, Stijntje, Gerrit, Cornelis.
* Albert Assijns wonende op het Blick die begraven wordt Bergklooster maart 1694 die huwde met Geertjen Jans. Voogdij f107 dd 17-11-1694, 2 kinderen Jan en Stijntje. Jan is van 24-11-1691 en Stijntie van 7-3-1693. Voogden VZ de oudoom Willem Jansen en voogd MZ Lubbert Jansen als aangehuwde oom.
* Albert Geertsen/Gerrits Brants huwde Arentjen Hendriks - zie stift Essen. Zij hertr Jan Lamberts 4-6-1673en wonen ook in Haarst en doet belijdenis als vrouw van Albert Gerrits te Zwolle in dec 1664. Uit het huwelijk met Albert; de kinderen Willem, Berentjen, Grietjen, Geertjen, Jannichjen en Gerrit volgens f29 dd 22-8-1673 Zwollerkerspel
* Assien Egberts, zoon van Egbert Assiens en Tonissien Dries
* Trouwboek Zwolle: 18-11-1627 Egbert Assiens sal. Assien Henricx s. tot Wije en Tonissien Dries n.w. van sal. Egbert Geeritsen tot Spoelde
* Assien van Haerst zijn zoon wordt 31-3-1706 begraven op Bergklooster

Familieoverzicht
Met bron viii:150v van het stift Essen als ruggengraat, gecombineerd met de andere bronnen kom ik tot het volgende familieoverzicht:

1. Geert (Alberts) Brands te Haerst en op het Brandsslagh (Tr: 23-03-1617 Stijne Willems)
1.1. Willem Geertssen Brants huwt 30-03-1645 met Aaltje Willems dv Willem Hermensen w.t. Barkum
1.1.1. 1647-12-23 Grete ꝉ jong, niet in Stift Essen. Viii:150v.
1.1.2. 1651-07-20 Albert Willemss
1.1.3. Jannechien Willemssen
1.2. Grietien Geertssen Brants (tr 1643-11-19 Assien Willems, zv Willem Hermensen)
Voogden kinderen: [Staan in akte ZK 608 f175 dd 30-10-1661, maar ik niet goed lezen]
1.2.1. 1644-08-22 Henrick Assienssen
1.2.2. 1647-10-04 Albert Assiens ꝉ<1675-04-06
1.2.3. 1658-12-28 Willem Assiens ꝉ<1661-10-30
1.2.4. Aeltien Assienssen
1.2.5. Jannechien Assienssen
Voogden kind: Gerryt Hermsen en Henrick Assienssen
1.2.5.1. Kind 1
1.3. 1623-08-12 doop Geertien Geertssen Brants huwt Assien Egbertssen
1.3.1. Willem Assies van Haerst (later pachter van t Brantslach) tr 1684-05-11 Annetje Warners j.d. aan de Barckenbrugge
1.3.1.1. 1686-01-17 Geertje
1.3.1.2. 1687-10-30 Asje
1.3.1.3. 1690-02-04 Stijntje
1.3.1.4. 1694-06-28 Gerrit
1.3.1.5. 1696-05-07 Cornelis
1.3.2. Eghbertien Assies jd w. te Haerst 13-4-1678 te Zwolle met Lambert Jans jm w. te Haerst
1.3.2.1. 1679-05-29 Jan
1.3.2.2. 1682-10-01 Willemtjen
1.3.2.3. 1684-02-19 Merrighie
1.3.2.4. 1686-12-07 Gerrit
1.3.2.5. 1687-12-27 Stijntie
hiaat
1.3.2.6. 1696-03-01 Assijn
1.3.2.7. 1697-06-25 Assje
1.3.3. Albert Assiens (op ’t Blick) ꝉ maart 1694 tr 1690-10-14 Geertien Jans
Voogden kinderen ZK 1684-11-17: oud oom Willem Jans en Lubbert Jans
1.3.3.1. 1691-11-24 Jan
1.3.3.2. 1693-03-07 Stijntie

1.4. Albert Geertssen Brants huwt Arentjen Hendriks -->1673-06-04 hert. Jan Lamberts
Voogden kinderen ZK f29 dd 22-8-1673 Gerryt Hendrix en Assien Egbertssen
1.4.1. Willem
1.4.2. Berentjen
1.4.3. Grietjen
1.4.4. Geertjen
1.4.5. Jannichjen
1.4.6. Gerrit

Toelichting en vragen
* Door de vermelding van het Brantsslag bij zowel Geert Brands en later Willem Asjes als pachter, lijkt er toch wel een verbinding te zijn tussen deze namen. Egbert had dat op het forum denk ik goed ingeschat! Ik heb Willem Asjes + kinderen, Egbertjen Assies + kinderen en Albert Assies + kinderen in het blauw ingevoegd in het familieoverzicht. Dit is dus niet bewezen, maar lijkt gezien de vermelding van het Brantsslag in eens een stuk plausibeler en de kindernamen kloppen ook goed (Stijntje is dan oma). Ik ben benieuwd of we hier toch nog andere bevestigende bronnen voor kunnen vinden.
* Eerdere argumenten om Willem Asjes hier niet te plaatsen waren, ten eerste dat er geen dopen en geen huwelijk gevonden is van Geertien Geertssen Brants X Assien Egbertssen. Maar niet gevonden, betekent ook niet dat het niet zo kan zijn. Graag zou ik dit toch nog eens nader onderzoeken. Misschien ook meer in Berkum. Het tweede argument was dat Albert Assies (op 't Blick) niet Willem Asjes, maar oud-oom Willem Jans aanstelt als voogd. Dit is is inderdaad nog niet verklaard, maar hoeft ook geen reden te zijn waarom Willem Asjes, geen zoon kan zijn van Geertien Geertssen Brants en Assien Egbertssen. Misschien hoort Albert Assies hier ook wel niet bij. Dat is ook niet bewezen.
* Wat ik ook niet zeker weet is of er nu 1 of 2 Assien Egberts waren in Haerst. Misschien is de Albert Assies wel van de eventuele andere Assien Egberts (Leerbaars). Nog te onderzoeken.
* Als ouders van Assien Egbert werd als mogelijkheid genoemd, Egbert Assiens sal. Assien Henricx s. tot Wije en Tonissien Dries, maar gezien de vernoemingen weet ik niet of dat de ouders zijn. Als bovenstaande redenering klopt, dan is de Assien Egberts een voorouder van [van der Bent]. En ook de naam Cornelis zou daar dan mogelijk vandaan komen. Dat verdient nader onderzoek.
* De overleden zoon 1706 begraven op het bergklooster zou ook nog van Geertien Geertssen Brants en Assien Egbertssen kunnen zijn.
* De omliggende vermeldingen in het stift Essen zijn ook interessant, onder andere zit daar ook van Haersolte. Ook nog eens te bekijken.

Ik hoop dat bovenstaand overzicht de medeforumleden overtuigd dat dit toch best een plausibel verhaal is. Voor mij is dit tot nu toe de beste hypothese voor de ouders van Willem Asjes en ik hoop dat we dit nog wat verder kunnen onderzoeken. Ik heb nu alleen gekeken in de vorige forumvermeldingen, maar met deze blik zijn er misschien wel weer nieuwe vermeldingen in de GI of ORA boeken te vinden die dit kunnen helpen bevestigen. Rest me jullie als medeforumleden in ieder geval al hartelijk te bedanken voor het meedenken en het delen van bronvermeldingen tot nu toe. Anders was ik niet tot dit overzicht gekomen. Nu hopen dat we het ook kunnen bewijzen :)

Plaats reactie