albert hendriks jonker

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Re: albert hendriks jonker

Bericht door ria van bessen » 01 okt 2020, 11:02

Ik wil eerst even reageren op de reeks Lubbigjen Roelofs.

Volgens het ORA

4]
uit het 1e huwelijkvan Hermen Stoffers met Lubbigjen Peters [overleden 1668]
Kinderen uit dit huwelijk:
Tomas, Roleof, Anna,Trijne en Nese

Zwollerkerspel invnr 609 f207 - 12 dec 1668 - In het Gericht is verschenen Herman Stoffers, woonachtig aan de Zeedijk in Mastebroek. Hij heeft tot mombers over zijn 5 onmondige kinderen (Tomas, Roelof, Anna, Trijne en Nese Herms), bij zijn overleden huisvrouw Lubbechijn Peters in echte geprocreerd, verzocht Arent Peters, woonachtig in het Gericht van Genemuiden, oom van de moeders zijde, en Derk Jansen op de Olde Weteringe.

Hermen ging in ondertrouw (2), ongeveer 53 jaar oud, omstreeks 12 december 1668 met Geesjen Herms (ovl. vóór 1674)

- uit dit 2e huwelijk dochter Lubbigien -
Peter Herms, oom over de kinderen van de vaders zijde, en Ja¬cob Derx, de door het Gericht geaccordeerde momber van de moeders zijde volgens invnr. 610 f42 - 7 apr 1674

Ze is deze ?

Kampen
16 mrt 1703 - Dirk Hermens, wedn. van Roveen,
Lubbechien Hermens, j.d. van Mastebroek.
getrouwd in de G.K. Kampereiland 9 apr. 1703.

22512 Dirks, Ghesien Harmensen, Dirk Harms, Lubbegien zondag 1 maart 1705 Dochter

Dirk Harmensen en Lubbegien Harms
1 maart 1705 Ghesien te Kampen

voogdij Kampen
Den 19den November 1707
Jan Bartels, Herwick =Harwig? van den Bergh en de Roelof Hermsen worden mits deze tot momberen geautoriseerd over Geesjen Dirks bij Dirck Hermen en de Lubbichjen Herms Sall: in echte verwekt, welke in den gerichte voor .... momberschap met handtasting aangenomen hebben zonder arglist
[Kantlijn: Den 30 Juli 1725, Verschenen in den gerichte Geesjen Dercks en verklaarde haar momberen in deze nevenstaande akte vermeld wegens administratie en ontvangen van haare moederlijke goederen te bedanken, belovende deze voor alle namaningen te zullen vrijen en whaaren zonder arglist.]

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 01 okt 2020, 11:06

bericht 2
Hier hoort nog bij

Zwollerkspel invnr. 615
f123 - 2 juli 1701 - Richter Wilhelm Vriesen.
Keurnoten Harmannus van Dijckhuisen en Jannes van der Scheer.
In het Gericht is verschenen Lubbechien Herms, dochter van zaliger Harmen Stoffers en Geesjen Herms aan de Zeedijck, met Peter Egbers als haar in deze zaken gekoren en toegelaten momber geassisteerd. Zij verklaart, dat Peter Herms aan de Zeedijck op 7 april 1674 aan haar bij erfuiting als momber over haar gesteld, aan haar wegens die genoemde momberschap goede rekening en verantwoording had gedaan, en dat zij daarom [dieswegens] verklaarde van deze volledig voldaan en betaald te zijn. Zij bedankt hem bij dezen voor de goede administratie van de momberschap

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 01 okt 2020, 11:48

bericht 3

Bij de kinderen Herms hoort nog een nr 7 volgens onderstaande akte

NN Herms x Willem Jansen

f221 - 18 nov 1636 - Richter Henrick Ter Cuijlen.
Keurnoten Herman Wolberts, burgemeester, en Rijckman Wolffs, licentiaat.
Gecompareerd zijn Gerrit Hermansen, Stoffer Hermensen en Hendrick Hermensen, verder Hille Hermens, de huisvrouw van Cornelis Berentsen, Jan Henricx, Willem Jansen en Roeloff Henricx, tesamen broers, zuster en zwagers, caverende en zich sterk makende voor hun respectievelijke huisvrouwen [niet genoemd], en mede voor voorschreven Hille Hermanss haar man Cornelis Berentsen, als momber "van deselve".
Zij verklaarden in een steden vaste erfkoop eeuwig en erfelijk te hebben verkocht, gecedeerd en getransporteerd, en verkochten, cedeerden en transporteerden [zij] mitsdezen, om een somma van penningen die hun comparanten de laatste met de eerste voldaan en betaald is, aan de E. Henrick Jansen Keijser, zijn huisvrouw Margarita van Wilsum en hun erfgenamen zekere 4 morgen land genaamd Camphuijs Landt in Mastebroeck op de Nije Weteringe tussen de Rijdtbrugge en de Hasseler brugge gelegen, met de raad en onraad, te weten met ongeveer 4 roeden "Swarte Waters Dijck" bezwaard. Aan welke 4 morgen land noordwaarts de Drost van Isselmuijden, zuidwaarts de zaliger Licentiaat Lantinck [zijn] erfgenamen, oostwaarts de Zeegraeven, en westwaarts burgemeester Reijner van Raesfelt naast geland en gelegen zijn. De voorschreven comparanten beloven voor hun, hun respectievelijke huisvrouwen en erfgenamen "eene voor all, ende elck als principael verkoper tot keur vande coper" deze 4 morgen land te "goeden" wachten en waren voor een vrij edel eigen goed, vrij van alle uitgaande thinsen en renten, ook voor alle uitgaande thinsen en renten, ook voor "alle ander Geestlicke off wereltlijckie menschen opspraecke, acten van evictien", c. [= etc.]. Zonder argelist, &. [= etc.].
- Burgemeester Wolberts zal mede zegelen en tekenen voor de comparanten.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 01 okt 2020, 13:41

Veel stof om over na te denken !
ria van bessen schreef:
01 okt 2020, 11:48
NN Herms x Willem Jansen
Het enige echtpaar rond 1638 dat ik hierbij kan vinden is:
Aeltien Herms (geb. omstr. 1600) x Willem Jansen Vos
Zij was weduwe van Willem Peters te Walle, geb. omstr. 1600, Burgemeester der stad Genemuiden in 1620
en trouwde later (rond 8 mei 1667 ??) met Willem Claessen Vos

Dit allemaal volgens de kwartierstaat van Albert de Leeuw. Maar dat is natuurlijk geen bewijs, slechts een mogelijkheid.

(Uit het eerste huwelijk drie zoons: Steven, Jacob en Henric)

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 01 okt 2020, 14:03

Het was voor de volledigheid, hoor.

Kan deze Gerrit de broer zijn van Hendrik Egberts Jonker?
Hij noemt zich ook Jonker

01-02-1698 Ng Zwolle
Gerrijt Egberts wed. op de Nieustadt en
Aeltijn Evers w. van Hendrick Lubbers

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 01 okt 2020, 14:07

ria van bessen schreef:
01 okt 2020, 11:02
Ik wil eerst even reageren op de reeks Lubbigjen Roelofs.

Volgens het ORA

4]
uit het 1e huwelijkvan Hermen Stoffers met Lubbigjen Peters [overleden 1668]
Kinderen uit dit huwelijk:
Tomas, Roleof, Anna,Trijne en Nese
f11 - 9 mei 1685: Peter Herms en Merghjen Herms, eheluiden, Stoffer Herms, Tomas Herms en Gerghjen Henriks, eheluiden, Roelof Herms en Geertjen Derks, mede echteluiden, Trine Herms, en dan nog Peter Herms voornoemd in de kwaliteit als momber over zijn zuster Lubbe Herms, de vrouwen met hun ehemannen en Trine Herms met voornoemde Peter Herms als hun momber geassisteerd, tesamen erfgenamen van Hermen Stoffers, en de rato caverende voor hun absente zuster Niele Herms tot Amsterdam.

Anna is in 1685 blijkbaar overleden, Peter Herms en Stoffer Herms waren in 1668 mondig, neem ik aan. Lubbe Herms is uit het tweede huwelijk

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 01 okt 2020, 14:22

De 2 oudste kinderen Herms - uit welk huwelijk zijn die geboren? Ook uit die met Lubbegien?
Dat is me niet duidelijk. De rest van de kinderen kan ik plaatsen, vanwege de erfuiting.
En is Peter zijn zoon of is Merregien de dochter?

Ik moet geloof ik nog even wat huiswerk doen.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 01 okt 2020, 14:32

ria van bessen schreef:
01 okt 2020, 14:03
Het was voor de volledigheid, hoor.

Kan deze Gerrit de broer zijn van Hendrik Egberts Jonker?
Hij noemt zich ook Jonker

01-02-1698 Ng Zwolle
Gerrijt Egberts wed. op de Nieustadt en
Aeltijn Evers w. van Hendrick Lubbers
Goeie vraag. Nieuwstad is echter eerder Dieze (Zwolle) dan Kamperzeedijk (Mastenbroek).
De achternaam Jonker komt ook op de Noord-Veluwe en in Zalk voor, rond die tijd.

Ik neem aan dat hij dezelfde is als (uit de GI):
56749 Jonker
Datering: 1694-03-14
Bron: Overig
Voornaam: Gerrit Egberts
Achternaam: Jonker
Aangenomen: Nee
Datum: 1694-03-14
Tekst: man van Ida Herms

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 01 okt 2020, 14:47

ria van bessen schreef:
01 okt 2020, 14:22
De 2 oudste kinderen Herms - uit welk huwelijk zijn die geboren? Ook uit die met Lubbegien?
Dat is me niet duidelijk. De rest van de kinderen kan ik plaatsen, vanwege de erfuiting.
En is Peter zijn zoon of is Merregien de dochter?

Ik moet geloof ik nog even wat huiswerk doen.
De ouders heten Hermen Stoffers en Lubbechijn Peters. Zeer aannemelijk dat de twee oudste zoons naar de opa's zijn vernoemd.
De geboortejaren heb ik zo geschat, Stoffer Herms rond 1640, Peter rond 1642, dat ze in 1668 28 jaar en 26 jaar zouden zijn. Niet meer onmondig, lijkt me dan.

Maar meer dan die akte uit 1685 heb ik niet. Peter Herms en Stoffer Herms worden wel als eersten genoemd, daarom vermoed ik dat ze de oudste twee zijn. Misschien dat je vanwege de volgorde Peter als oudste moet nemen.

Deze is er nog:
Tomas Herms woont in Mastenbroek aan de zeedijk. Hij is wedr. in 1695 en heeft 2 onmondige kinderen Lubbe en Griete, waarover Peter Herms oom van VZ en Hendrik Hendriks de buurman voogden worden. f157 dd 27-07-1695 en dan volgens f 219 dd 25-09-1696 opnieuw een voogdij waarbij zijn vrouw bij name wordt genoemd nl Gergjen Hendriks, voogden worden Peter Herms oom VZ en Albert Willems aangehuwde oom van MZ.
Laatst gewijzigd door Egbert_ op 01 okt 2020, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 01 okt 2020, 15:05

Ik heb iig gezien dat Peter de halfbroer is van Lubbe.

Zwollerkerspel f11 - 9 mei 1685 - Richter Herman Meuwsen.
Keurnoten Herman Meuwsen, Doctor, en Albert Assink, Doctor.
In het Gericht zijn verschenen Peter Herms en Merghjen Herms, eheluiden, Stoffer Herms, Tomas Herms en Gerghjen Henriks, eheluiden, Roelof Herms en Geertjen Derks, mede echteluiden, Trine Herms, en dan nog Peter Herms voornoemd in de kwaliteit als momber over zijn zuster Lubbe Herms, de vrouwen met hun ehemannen en Trine Herms met voornoemde Peter Herms als hun momber geassisteerd, tesamen erfgenamen van Hermen Stoffers, en de rato caverende voor hun absente zuster Niele Herms tot Amsterdam. Zij verklaarden voor hun en hun erfgenamen voor een somma van penningen, hun comparanten voldaan en betaald, eeuwig en erfelijk te hebben verkocht, gecedeerd en getransporteerd aan Willem Kijrs en Henrikjen Hillebrants, eheluiden, en hun erfgenamen hun comparantens 2 morgen land genaamd het Mesteland, gelegen in [het] Marselis Slagh, oostwaarts de Geestelijkheid van Zwolle, zuidwaarts de Rijxstege, oostwaarts Driesman en noordwaarts Jacob Stoffers; zijnde vrij eigenlijk land, en onbezwaard met enige uitgaande renten, "edogh" met zijn recht en gerechtigheid, raad en onraad vanouds daartoe behorende. Zonder argelist.
- Gerrijt Holt, gerichtschrijver, zal voor de comparanten tekenen en zegelen.

Maar Peter Herms de voogd wordt de oom genoemd van Lubbe - wanneer Hermen Stoffer hertrouwt, wat dan weer wijst op het feit dat deze Peter de broer zou zijn van Hermen, maar dan klopt het patroniem weer niet.

voogden Peter Herms, oom over de kinderen van de vaders zijde, en Jacob Derx, de door het Gericht geaccordeerde momber van de moeders zijde volgens invnr. 610 f42 - 7 apr 1674

Dat moet dan oud-oom zijn. Toch?

Plaats reactie