albert hendriks jonker

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Re: albert hendriks jonker

Bericht door ria van bessen » 21 okt 2020, 22:13

Kan deze Jutte de vrouw zijn van Jan Wolters ?
Met broer Jan - als voogd over haar kind Anne

Zwollerkerspel f454 - 18 mrt 1656 - Richter "Substituijt" Jacob van Muijden.
Keurnoten Claes Andriessen en Claes Petersen.
In het Gericht is verschenen Claes Jansen, woonachtig aan de Zeedijck, ziek van lichaam, maar zijn verstand genoegzaam machtig. Hij maakt zijn testament en uiterste wil op de navolgende manier.
Hij heeft tot zijn enigste en universele erfgenamen geïnstitueerd en gesteld zijn zes kinderen, bij zijn zaliger huisvrouw Jacobien Arents in echte geprocreerd, met name(n) Annegien, Diewertien, Arent, Juttien, Jan en Merregien Claessen, om zijn goederen en [zijn] nalatenschap in zes gelijke delen te participeren en te genieten, alleen dat zijn vier kinderen met name(n) Annegien, Diewertien, Arent en Jan Claessen, die [so] bij hem wonen en vele diensten gedaan hebben; jure prelegationis en vooruit [uit] zijn goederen en nalatenschap zullen genieten ieder een somma van 100 Caroli gulden, en de Armen van Mastenbroeck één pond groot tot 6 Caroli gulden. Hetwelk alles hij mitsdezen [ver]ordonneert en wil dat zulks na zijn dood alzo geobserveerd en nagekomen mag worden. Zonder argelist.
- Jacob van Muijden zal op verzoek van de testateur mede zegelen en tekenen.

f78 - 22 feb 1660 - Richter Bernardt Holt.
Keurnoten Albert van Sonsbeecke, burgemeester, en Borchardt van Lingen, Dr.
Door het Gericht zijn tot mombers geauthoriseerd en gesteld over het onmondige kind van Jan Woltersen in Mastenbroeck, bij Jutte Claessen in echte geprocreerd, Jan Claessen, oom van het kind van moeders zijde, en Egbert Henricx in Mastenbroeck, als nabuur. Zij hebben de momberschap aangenomen en beloofd het beste en voordeel van het kind in alles te zoeken en waar te nemen, zoals goede en getrouwe mombers toestaat en behoren te doen.
Waarna Jan Woltersen aan zijn voorschreven kind of dochtertje genaamd [met namen] Annegien Jansen ten overstaan van diens mombers erfuiting heeft gedaan, en voor hun zaliger moeders goed heeft bewezen ten eerste het goed en de landerijen op Rouveene gelegen, zoals de zaliger moeder ten huwelijk heeft aangebracht, item het weideland in Gelderlandt gelegen, groot omtrent 1 1/2 morgen, en nog een kapitaal van 1300 Caroli gulden, en bovendien een bed met zijn toebehoren of 35 Caroli gulden in [de] plaats. Alles te ontrichten en uit te keren, wanneer dit dochtertje 18 jaren oud geworden zal zijn. Hij belooft deze ondertussen en zo lang in kost en kleren na staatsgelegenheid te onderhouden en te verplegen, [deze] ook schrijven en lezen te laten leren, en bij het trouwen eerlijk "nae haer conditie uijt te setten". Waarmee hij verklaart zijn voorschreven dochtertje [een] oprechte erfuiting en bewijs wegens haar zaliger moeders goed te hebben gedaan, en [hij] verbindt voor dit alles zijn persoon en goederen. Zonder argelist.
- Juramentum per tutores remissum.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 21 okt 2020, 22:53

ria van bessen schreef:
21 okt 2020, 22:13
Kan deze Jutte de vrouw zijn van Jan Wolters ?
Met broer Jan - als voogd over haar kind Anne

Zwollerkerspel f454 - 18 mrt 1656 [-] de landerijen op Rouveene gelegen, zoals de zaliger moeder ten huwelijk heeft aangebracht,
Hoe komt iemand van de Kamperzeedijk aan land in Rouveen? Dan denk ik toch dat Jutte Claessen van Rouveen is, of Nieuwleusen. Heel misschien Hasselerkerspel.

En daarbij weideland in Gelderlandt (Hattemerbroek ?, Doornspijk ?). Of is dit de inbreng van de vader?

harm56

Bericht door harm56 » 22 okt 2020, 00:45

door ria van bessen » 02 okt 2020, 16:12

Kun je dan niet beter eerst uitzoeken wie die neef en nicht zijn van Aaltje Lubberts de wed van Egbert Jonker?

Genemuiden dl 6 fol 1 dd 30-6-1707 Gerigtsakte van 100 gls t.p.v. Gerrit Alberts over ’t huijs en were van de wed. wijlen Egbert Hendr. Joncker = Aaltijn Lubberts. Haar neef en nicht zijn Gerrit Alberts en zijn vrouw Marrichjen Cornelissen. Afgelost 21-4-1711
Ik zocht iets anders maar kwam het toevallig tegen.

R. A. Schoutambt Genemuiden 25-04-1706, blz. 669 Kinderbewijs van Marrigjen Knelis
Rigter Wess: Groenenbergh
Ceurn: Jan Poort en Anthonij Vos
Compareert in desen Ed. gerichte Merrigjen Knelisz wed. Peeter Jans in desen geassisteert met Egbert Gerrits, te kennen gevende hoe sij comparante onder godes zeegen, haar wederom gedenkt te begeven in den huweliken staat met Gerrit Albertz, derhalver ter rade geworden zijnde omhaar onmondige soontje en dogtertien naemens Jan en Femme Peeters in egte geprocreert haar zal: man Peeter Jans te bewijsen haar patroniele goederen en sulx ten overstaan van Aarent Janszen Poort en Andrijs Knelisszen, hijt toe aangestelde voogden en momberen,
bewezen.........

10 juli 1708
Compareert Arent Jans Poort en Andries Cornelissen in qualiteit als voogden over de onmondige voorkinderen wijlen Margien Cornelissen en bekende van bovenstaende gedaen bewijs voldaan invoegen dat dien aangaande op de stiefvader van de onmondigen ..............

Opmerking in de samenvatting van de oudheidkamer kom ik de zinsnede haar neef en nicht niet tegen.

Harm

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 22 okt 2020, 11:38

Arent Jans Poort is bekend. Hij was getrouwd met Janna Arents [van Grael]. Zijn weduwe hertrouwde in 1713:

Hasselt, 1713
Klaas Hendricks j.m. van Nieuleuszen en Janna Arents wed. in het Scholtampt van Genemuijden - met attestatie van Genemuijden den 9 Juni

In de index van in 3318, Gericht Genemuiden:
Transportakte: Door: Jan Aren(t)s, z.v. wijl. Arent Poort, geass.met Gerrijt Albers en Hend. Prins als momberen
Fol.no.:36-36v.o. Aan: Janna Arens, wed. van Arent Poort
Datum: 27-04-1713 Van: Zijn aandeel in het ouderlijk huis en goederen met levende have, alsmede een stuk buitenland, achter de z.g. Dijckemelck-Colk
Royement: Op: 26-09-1723.
P.S.: Wed. Janna Arens geass. met haar broer Hendrik Arens, heeft op 14-05-1714 het restant van het te betalen bedrag omgezet in een hypotheek
Of voogd Gerrijt Albers dezelfde is als de Gerrit Alberts met wie Marrichjen Cornelissen hertrouwde, is mij niet bekend.
Broer Hendrik Arens woonde op de Nieuwe Wetering en was 1704 getrouwd met Hendrina Jans

Andries Cornelissen is mogelijk degene die trouwde met 1) Lisabeth Klaessen en 2) Grietijn Dirckx Hoekman.
De voogd Andries leefde nog in 1717, index van in 3318, Gericht Genemuiden:
Verklaring: Door: Andries Cornelisen momber over de minderjarige kinderen van Peter Jans
Fol.no.: 63 T.b.v.: Hendrick Harmens oom van de minderjarige kinderen
Datum: 14-12-1717 N.a.v. Het beheren van de inkomsten, uitgave en kostgeld van de minderjarige kinderen
Wie oom Hendrick Harmens is, is mij nog niet bekend.

Er was ook nog een Andries Cornelis, die getrouwd was met een zuster van Cornelis Gerrits [Prins] op de Nieuwe Wetering. (Op het erf dat ook wel de Prins genoemd wordt.)

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 22 okt 2020, 12:17

harm56 schreef:
22 okt 2020, 00:45

Opmerking in de samenvatting van de oudheidkamer kom ik de zinsnede haar neef en nicht niet tegen.

Harm
Nee, maar het staat er wel.
Te vinden
schoutampt Genemuiden NL-ZlHCO_0051.1_4_0244.jpg

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 22 okt 2020, 13:24

bericht 2

Zwolle 09-06-1711 Gerrit Alberts wedunaer van Gellemuiden en Elsien Lamberts j.d. te Haerst
Sijn get: Hendrick Stockebrant Haer get: de moeder

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 22 okt 2020, 16:56

Egbert_ schreef:
22 okt 2020, 11:38
Arent Jans Poort is bekend. Hij was getrouwd met Janna Arents [van Grael]. Zijn weduwe hertrouwde in 1713:

Hasselt, 1713
Klaas Hendricks j.m. van Nieuleuszen en Janna Arents wed. in het Scholtampt van Genemuijden - met attestatie van Genemuijden den 9 Juni

In de index van in 3318, Gericht Genemuiden:
Transportakte: Door: Jan Aren(t)s, z.v. wijl. Arent Poort, geass.met Gerrijt Albers en Hend. Prins als momberen
Fol.no.:36-36v.o. Aan: Janna Arens, wed. van Arent Poort
Datum: 27-04-1713 Van: Zijn aandeel in het ouderlijk huis en goederen met levende have, alsmede een stuk buitenland, achter de z.g. Dijckemelck-Colk
Royement: Op: 26-09-1723.
P.S.: Wed. Janna Arens geass. met haar broer Hendrik Arens, heeft op 14-05-1714 het restant van het te betalen bedrag omgezet in een hypotheek
Het bovenstaande is ietwat anders

- Volgens de akte dd 27-04-1713 heeft Jan Arents z.v. Poort Arents zijn vaders erfdeel in het huis en de mobile goederen opge-eist uitgezonderd zijn gerechtigheid in een stuk land genaamd de Dijckemelck Colck in de vrijheid van Genemuiden liggende, alsmede de kiste.
En zich voor dat erfdeel laten uitbetalen de somma van 95 gls.
Volgens de kantlijn hierbij heeft Jan Arents ontvangen op 26-09-1723 de somma van 50 gls en en de resterende 45 gls op 26-09-1728.
zie Genemuiden schoutambt NL-ZlHCO_0051.1_4_0280.jpg

Op 25 juni 1713 doet Janna Arents erfuiting aan haar zoon Arent nagehouden uit het huwelijk met Arent Jans Poort, zij gaat hertrouwen met Claas Henrix en als voogden worden gesteld Hendrik Arents, de broer van de bruid en Jannes Hendrix. Op 14 mei 1733 is de erfuiting voldaan aan de zoon Arent door de stiefvader Klaas Hendrix en moeder Johanna Arens - de voogden zijn inmiddels overleden.
Dit is te vinden op foto 301

Mieke Fokkert

Bericht door Mieke Fokkert » 22 okt 2020, 17:33

Helaas kon ik niet direct dit bericht plaatsen op het HCO-forum, omdat ik me opnieuw moest registreren.
Met plezier en interesse heb ik jullie discussie bij dit onderwerp gevolgd en tot nu geen vragen gesteld of commentaar gegeven omdat ik niet wilde storen in deze toch al moeilijke materie. Vooral de relaties van Marrichien Wolters, haar eerste echtgenoot Dirck Andriessen Lubberts (ook Luijters), hun gezinnen en hun voorouders - die ook mijn voorouders zijn - hebben mijn speciale belangstelling. In de door jullie geplaatste opmerkingen en akten denk ik te moeten opmaken dat Dirck Andriessen Lubberts inderdaad drie keer getrouwd was, zoals Harm het stelde, en wel met
1 Egbertjen Peters
2 Aechjen Hannes en
3 met mijn voormoeder Marrechien Wolters
Binnenkort ga ik de gegevens die jullie bij dit item geplaatst hebben verder uitwerken.
Hierbij wil ik jullie vragen:
Zijn er nog meer akten en/of bronnen te vinden (zo mogelijk met bronvermelding) van Dirck Andriessen en Marrechien Wolters? En zijn er ook akten en bronnen bekend waaruit ook de relatie blijkt van Dirck Andriessen met Egbertjen Peters en die met Aechjen Hannes?
Zo ja is het dan misschien mogelijk om die op dit forum te plaatsen, omdat ik vanuit het midden van het land, vanwege het Corona-virus voorlopig niet naar het HCO in Zwolle ga.
Of is het beter dat ik hiervoor een nieuw item begin?
Hierbij dank ik jullie, met name Ria, Egbert en Harm voor de boeiende discussie en het verstrekken van de gegevens via dit forum tot dusver!
Groet, Mieke

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 22 okt 2020, 17:49

Ik lees nu ook, dat Janna Arents niet de moeder is, maar de schoonmoeder, wijlen comp.ant vader. Bedoeld zal zijn: de stiefmoeder
NL-ZlHCO_0051.1_4_0280.jpg

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 23 okt 2020, 16:39

Klopt Egbert, op de volgende bladzij van die akte wordt ze stiefmoeder genoemd.
De aktes van Genemuiden zijn de moeite van het controleren waard, ik heb al meer 'fouten' gezien en in dit geval zou er dus nog een eerder huwelijk van Arent Poort zijn, wat je in 1e instantie dus niet kunt weten.

Mieke, dankjewel.
Harm heeft de bronnen betreffende de eerdere huwelijken van Dirk.
Zou in ieder geval de eerste 2 huwelijken van hem omgedraaid moeten worden zoals Egbert terecht opmerkte.

Plaats reactie