Bericht
door Janny Lalkens » 30 mar 2021, 19:01
Inderdaad, Egbert, Griete Ter Weehe en Griete Egbers zijn 1 persoon! Dezelfde voornaam, in beide gevallen reeds overleden, dezelfde huurder, in beide gevallen in Holten. Dat moet daar dezelfde bezitster zijn geweest.
En als grootmoeder van vele kleinkinderen was ze geen kinderloze tante, nicht of oudtante:
" In het Gericht zijn verschenen Goechien Alberts en zijn huisvrouw Swaentien Dercksen, eheluiden, verder Hermen Baniers en Annegien Alberts, eheluiden, item Jochem Claessen en Velickien Alberts, eheluiden, alsmede [mitsgaders] Hendrick Andriessen en Velickien Peters, eheluiden, en nog Jan Hendricksen en Grietien Petersen, eheluiden, alsmede Jacob Willemsen en Jantien Hannen, eheluiden, zijnde de genoemde vrouwen geassisteerd met hun mannen als hun mombers, dan nog Jan Hendricksen voorschreven en Jan Jansen voor den Doren, als ooms en aangeboren mombers van Aechte Dercksen, dochter van Derck Andriessen, bij zaliger Egbertien Peters geprocreerd, voor wie zij de rato caveren en nog Hendrick Andriessen en Jan Hendricksen voorschreven als ooms en aangeboren mombers over Geert Petersen, nagelaten kinderen van Jantien Hannen voorschreven geprocreerd,
met name(n) Hanne en Petertien Geertsen, voor wie zij de rato caveren, alsmede [neffens] Jacob Willemsen en Jantien Hannen voorschreven als resp. stiefvader en moeder van dezen, tesamen erfgenamen van zaliger Griete ter Weehe, hun luider gewezen bestemoeder [= grootmoeder]." einde citaat.
Je hebt me dus helemaal overtuigd! Het ging in dit geval zelfs over een groot aantal erfgenamen! Inclusief wat vreemde namen van niet-familieleden van Griete omdat die voogd waren over een kleinkind van haar.
Nog even over de 4 huurders van Berent van Ittersum in 1601 : het bleken er daar in Genne 4 te zijn, geen 2 wat ik eerst meende te lezen. Die 2 die erbij kwamen huurden slechts 2 morgen land van Berent van Ittersum. Dat waren Hans op het Genner veer en Gerrit de Graeff.
Lijkt me toe dat je een erve te Dalfsen dat GROOT Wiggerink heet niet gaat ruilen tegen een erve met slechts 2 morgen aan land in Genne? Er zat trouwens wel zo'n 30 jaar tussen die VP 1601 te Genne en die ruiling van boerderijen. Mogelijk was er in die tussentijd nog wat land bij die erven in Genne erbij gekomen door aankoop daar.