Egbert Jacobsen Kockert

Alles wat met genealogie te maken heeft.
harm56

Re: Egbert Jacobsen Kockert

Bericht door harm56 » 01 apr 2021, 21:45

Vind de acte van 18 mei 1650 niet echt overtuigend?

In het eerste deel worden de verkopers genoemd met het patroniem Geerts, Claes Geertsen X Grietien Claesen, Derck Geertsen X Marregien Jansen, zalige Geertien Geerts x Helprich Jansen. Alleen de plaats van Henrick Jansen en zijn huisvrouw Jennegien Everts begrijp ik niet.

tesamen kinderen, kindskinderen [= kleinkinderen] en erfgenamen van zaliger Gerregien Seijnen.

Koper wordt aangeduid met patroniem Gerrits, wat afsteekt tegen het duidelijke Geerts in het eerste deel van de acte.

Pas na de discussie "Jonker" ben ik me bewust dat Willem Gerrits en Marrechien Jacobs voorouders van mij zijn.

Uit de acte van 15 jan. 1659 begrijp ik dat Cornelis Gerrits als oom van vaders zijde als momber wordt aangesteld en Evert Jacobs als oom van moederszijde.

Na het lezen van de acte van 18 mei 1650, ben ik gaan schrappen in mijn aldfaer bestand, en heb ik Cornelis Geerts [Top] x Geesjen Everts losgekoppeld van Geert Dercksen, omdat hij in bewuste acte niet wordt genoemd. Ook omdat de kinderen van Cornelis Geerts [Top] al huwen 1630, 1632 en 1638. De ruimte tussen huwelijk van 1595 en eventueel huwelijk kleinkind in 1630 is heel erg krap?

Harm

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 02 apr 2021, 12:04

harm56 schreef:
01 apr 2021, 15:04
26-10-1634
Willem Gerrits Gerrit ?ronen n.s. en
Marichen Jacobs Jacob Egbers doch. tot Haerst
Willem_Gerrits.jpg
Willem_Gerrits.jpg (145.53 KiB) 4508 keer bekeken
(bron)
Tja, wat maak je daarvan.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 02 apr 2021, 12:19

Kan het ook nog misschien Frenes zijn? Een andere notering voor Frens? Die naam komt in die hoek van Overijssel toch soms voor?

Als je kijkt naar die laatste letter van "Fre", dus die e, die lijkt op de eerste "e" in Marieken, want daar is ook niet zoveel werk van gemaakt. Ook maar 1 streepje.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 02 apr 2021, 17:26

ria van bessen schreef:
01 apr 2021, 21:12
Het is het woordje - enigszins - wat duidt op een ander familieband.
.
Bedankt voor deze toelichting. Zo had ik het nog niet gelezen. En nu ik alles naast elkaar leg, het zou best kunnen kloppen dat Wolterken een dochter van ene Gerrit of Geert is.
ria van bessen schreef:
01 apr 2021, 11:32
dl 604 f278 - 11 mei 1631 - Richter "Substituijt" Jan Martinss Steenkerck.
Keurnoten Jonker Thomas Knoppert, burgemeester, en Arent Hermss.
Verschenen is Woltertin Geertz, weduwe van zaliger \Jan Kijerss met/ Geert Janssen [als] haar "gekoren ende gerichtelijcke toegelaeten" momber, item Henrick Kijerss en Goessen Albers, zijnde gerichtelijke "verordente" mombers over de nagelaten kinderen van zaliger Jan Kijerss voorschreven, krachtens zekere geëxhibeerde akte van 7 mei 1631 gepasseerd voor Richter Rodolph van de Clooster ter Grooter Wede. Verder is verschenen Derck Geertss, voor hem zelf en mede als man en momber van Merregin Janss, absent zijnde, voor wie hij de rato caveert, item Alfert Janssen, voor hem zelf en als man en momber van zijn huisvrouw Trijene Willemss, absent zijnde, voor wie hij de rato caveert.
[-]
NB: Omdat de zin niet helemaal correct lijkt, heb ik er \Jan Kijerss met/ aan toegevoegd.

Derck Geertss en Merregin Janss zijn denk ik de volgende:
Trb Zwolle: 15-12-1630
Derck Geertsen ten Holte, ende
Marijcken Jans te Stroekelen
tot Hasselt getrout

Dit echtpaar komt ook voor in de akte:
harm56 schreef:
01 apr 2021, 15:04
f109 - 18 mei 1650 - Richter "Substituijt" Lucas Vriesen, burgemeester.
Keurnoten Theodorus Queijsen en Gijsbert van Diedem.
In het Gericht zijn verschenen Claes Geertsen en Grietien Claessen, eheluiden, woonachtig in het Landt van Vollenhove, verder Derck Geertsen en Marregien Jansen, eheluiden, woonachtig ten Holte [= te Holten], zijnde deze vrouwen geassisteerd met hun mannen en mombers; item Henrick Jansen voor hem zelf en als gevolmachtigde van zijn huisvrouw Jennegien Everts, volgens procuratie voor Frans Vottenbogaert [= Uittenbogaert], publiek notaris binnen Amstelredam [= Amsterdam] op 24 mei van dit jaar stijlo novo gepasseerd, die alhier in het Gericht vertoond en gelezen is, en waar naast [waernevents] hij comparant nog de rato caveert; dan nog Claes Geertsen voorschreven als momber over de twee nagelaten kinderen [niet genoemd] van zaliger Geertien Geerts, bij Helprich Jansen in echte geprocreerd, alsmede [neffens] genoemde Helprich Jansen als vader en voogd van deze kinderen, voor wie zij beiden de rato caveren; tesamen kinderen, kindskinderen [= kleinkinderen] en erfgenamen van zaliger Gerregien Seijnen, in haar leven woonachtig ten Holte.[-]
.
Derck Geertsen is dus een Tops, en Marijcken Jans hoort bij Jan Kijerss. Ze is zijn dochter, lijkt me. En blijkbaar heeft het echtpaar na het trouwen een tijdje in Streukel gewoont, en volgens één doopinschrijving op ter Wee.

Volgens Paardengeld 1602 woonden in 1602 in Streukel:
Stroeckele (= Streukel) p-s-v-ij
Albert Claessen 3-0-0-0
Henrick Janssen 4-0-1-21
Henrick van Genne 0-0-3-0
Harmen Janssen 0-0-0-0
Johan Velicken 2-0-2-0
Gerrijt Coops 0-0-1-0
Derrick Gerrijts 2-0-3-0
Dries Stevens 2-0-2-0
Johan Garrijts 2-0-3-0
Claes Janssen 3-0-0-0
Wijllem Harms 4-0-2-0
Albert Gaijkens, die Ed. Wolter van Cloosters Meijer 4-0-2-9
.
Wolter van den Clooster was beleent met Grote Weede en Albert Goichiens was zijn pachter.
Zo staat het ook in het doopboek van Hasselt:
Hasselt, Decemb 11
de meier op meijer op groot ter Wede
Albart Goichiens
Dieúer Velincke
Egbert

De moeder is: 1.2 Diever Velicken, dochter van Jacob Velicke en Griete Egberts ter Weehe (parenteel Griete Egberts ter Weehe)
Na Albert en Diever lieten hun dochter Derckien Albaers x Herman Beerens, wonende op Grote Wede kinderen dopen.

Hasselt, 1634, October
26 dito | Derck Gerrits ter Wede, Marijke Jans | Jan

Het lijkt erop dat Derck Gerrits niet op Grote Wede woonde. Dan blijft Kleine Wede over. Volgens paardengeld 1602 woonde daar toen Wijllem Harms. En dat komt ook overeen met stift Essen:
2.118. Schoutambt Hasselt / buurschap Streukel
Die gerechte helfte van een erve ende guedt genoempt die Kleine Weede medt alle syn olden ende nyen, hoeghen ende leghen toebehoeren, geleghen in den kerspel ende gerichte van Hasselt in die buirschap Strockel.
Afgespleten van nr. 117; naderhand hieruit afgespleten nr. 119 en het restant vereend met nr. 120 tot nr. 121.
  • (iv:104) Wyllem Hermssen na opdracht door Jacob Bliecker, burger van de stad Swolle. Datering: 1602 nov 4
  • (vi:13) Johan Hendricksen, mede voor zijn vrouw Geertken Willems, dochter van wijlen Willem Hermsen, en Albert Wolterssen en Goessen Egbertsen, als voogden van de minderjarige kinderen van wijlen Willem Hermsen, geven Andries Stevenssen toestemming om het gedeelte van de kinderen te transporteren aan Lysbet Jacobsen Datering: 1621 nov 29
2.121. Schoutambt Hasselt / buurschap Streukel
Vereend uit het restant van nr. 118 met 120
  • (vi:9) Johan Luyckensen, burgemeester van Hasselt, na opdracht door Andries Stevenssen in aanwezighgeid van Jan Kiers en Albert Wolters, als voogden van zijn kinderen bij wijlen Janneken Wolters, zoals hij op 14 maart 1605 beleend werd met "het gerechte vyerde part ende een twee ende dartichste part in 't gehele erve". Datering: 1620 mei 27
Voogden over de kinderen van Jan Kiers: Henrick Kijerss en Goessen Albers
Henrick Kijerss lijkt me een broer van Jan Kiers.
Goessen Albers zal dan van moederszijde zijn.

De erfgenamen van Diever Velicken:
- 13 mei 1648: Verder zijn gecompareerd Herman Baniers en Annegien Alberts, eheluiden, tutore viro, item Goijchien Alberts [doorgestreept: Swaentien] voor hem zelf en als man en momber van zijn huisvrouw Swaentien Dercx, absent zijnde, voor wie hij de rato caveert, dan nog Jochem Claessen en zijn huisvrouw Velickien Alberts, met haar man en momber [-] geassisteerd zijnde, en tenslotte Berent Hermsen en zijn huisvrouw Aeltien Everts, zijnde Aeltien Everts geassisteerd met haar man en momber Berent Hermsen, als gezamenlijke erfgenamen van zaliger Diever Velicken. (ORA Zwollerkerspel f571 - Eodem [13 mei 1648])

Je zou Goijchien Alberts ook kunnen lezen als: Goessen Albers ??

Ook in Streukel paardengeld 1602: Gerrijt Coops.
De vader van Wolterken? Die zal dan voor 11 mei 1631 overleden zijn, anders was zijn dochter in 1632 nog geen erfgenaam van Griete Velicken.

Het past gewoon te mooi om niet waar te zijn.
Overigens denk ik nu dat Griete wel drie keer getrouwd is geweest.
Met Jacob Kockert, nn Velicken, en als laatste met Claes Janssen ter Weede.
Ik nijg er naar, dat met nn Velicken het eerste trouwen is geweest. Die nakomelingen zijn vooral in Mastenbroek te vinden. De gebroeders Coops wonen wat dichter bij ter Wee: Streukel, Holten, Genne.

harm56

Bericht door harm56 » 05 apr 2021, 15:10

Uitgebreide studie gemaakt van deze discussie, wel vier keer doorgelezen. Ik heb een aantal vragen waar nog geen antwoord is op gegeven en ik heb wel geprobeerd, maar tot nu toe niet kunnen vinden.

Gezocht op Cortleven op het Forum dan wordt Sijse Geerts Cortleven genoemd.

ondertrouw 19 dec. 1663 te Zwolle
Sise Gerrits Cortleven, j.g. van Genne ende
Fennechien Jans j.d. tot Roveen
proc: gaan mede tot Roveen
attest: gegeven op Roveen den 9 Janu: 1664

21-08-1681
Peter Cornelis Beukelaer wed en
Fennechien Jans wed van Cijse Kortleven beide te Genne

Blz. 172, 23 juli 1681
weduwe erfuiting aan zes onmondige kinderen, tot momberen verzocht Jacob Willems aan het Varkensgat, neef van vaderzijde en Jan Engbers nabuur.

In deze discussie wordt Gerrit Geurts Cortleven genoemd.

Sijse Hendricks, geboren omstreeks 1637 in Hasselerdijck. Sijse is overleden vóór 18-07-1668, ten hoogste 31 jaar oud.Sijse:
(1) trouwde, ongeveer 13 jaar oud, omstreeks 1650 met Grietijn Gerrits. Grietijn is geboren in Genne, dochter van Gerrijt Geursen Cortleven. Grietijn is weduwe van Claes Hermsen (±1608-vóór 1647), met wie zij trouwde op 30-08-1630 in Zwolle.

Andries Hendrickssen. Andries is overleden vóór 11-03-1676.Andries trouwde op 14-11-1658 met Tryntien Gerryts. Tryntien is een dochter van [waarschijnlijk] Geert Cortleven.
door Egbert_ » 01 apr 2021, 15:37
Willem Gerrits is geen zoon van Gerrit Geurts Cortleven, maar van Geert Dercks Top.

Ik heb al eerder gezegd dat ik dit niet overtuigend vind, Dat ik Cornelis Geerts Top x Geesjen Everts heb losgekoppeld van Geert Derks en Geertien Seijnen. Cornelis Geerts Top kan ook niet de momber zijn Cornelis Gerrits die in 1659 over de minderjarige kinderen van Willem Gerrits en Marrichjen Jacobs wordt aangesteld.
Volgens de site van Oddette is Cornelis Geerts Top in 1649 overleden, maar dit is geen garantie? Odette worstelt wat met patroniemen, Geertjen Dercks en Jacobjen Dercks zullen eerder schoonzusters zijn van Geertjen Seijnen, dan dochters. Cornelis Geerts Top is een generatie ouder dan Willem Gerrits. Deze laatste huwt in de zelfde periode als de kinderen van Cornelis Geerts Top.

30-08-1630
Claes Hermens Hermen Alberts sone aen de Mastebrokerdijck, ende
Grietijn Gerrijts Gerrijt Gerrijts dochter tot Genne

In het verleden gezocht naar Gerrit Gerrits in Genne en dan kwam ik alleen bij een Hendrik Gerrits uit;

05-05-1633
Henrick Gerrits Gerrit Gerritsen sone toe Genne en
Berentien Arents, Arent Jansen n.d. tot Haerst

Deze doet als wedn. op 27 mei 1643 blz. 240 erfuiting, twee dochters, Arentje en Geertje, momber Geerlich Gerrits en Geert Arents.

Geerlich Gerrits was eerst gehuwd met Grietje Jans, feb. 1638 met Lijsabeth Arents [Haerst]. Het eerste huwelijk heb ik tot nu toe niet gevonden.

Egbert maakt van Gerrit Gerrits, Gerrit Geurts

10-04-1644
Cornelijs Gerrijtsen Gerrijt Geursen N.S. tot Genne, ende
Marijken Frerijcks Frerijck Jansen dochter tot Barkem

Is dit dan de voogd Cornelis Gerrits uit de erfuiting van 1659.

Door Gerrit Geurts Cortleven te noemen wil ik graag iets meer hierover weten.

Harm

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 05 apr 2021, 21:06

Cornelis Geerts Top [overl voor 23-11-1650 - zie Zw'kerspel dl 607 f 137 ] x Geese Everts Millingen [zij overleden voor 20-03-1639]
uit dit huwelijk:
-1] Jennigjen x Rutger Jansen - Jennigjen overleden voor 25-04-1638 [zie Zw'kerspel dl 605 f346] 2 kinderen Jan en Evert - voogden Albert Jansen en Stoffer Cornelis
-2] Grietjen Cornelis x Jan Erents van Raalte- kinderen Rolof, Geesghen, Geertruit, Tonnis, Berent en Evert, - hertr 5 jan 1658 NG Zwolle met Simon Alefs, Alef Hendrix s w. aan de Melckmartk
- 3] Geurt ? - dochter Marrigjen x Jan IJsbrands

f137 - 23 nov 1650 - Richter Bernardt Holt.
Keurnoten Joes. Buijs, secretaris, en Roeloff van Keppel Fox, vaandrig.
In het Gericht zijn verschenen Stoffer Cornelissen en zijn huisvrouw Niessien Jansen, zijnde Niessien Jansen geassisteerd met haar man en momber Stoffer Cornelissen, voor hun [haer] zelf en uit de naam van hun [haer] neef en nicht Jan Isbrantsen en Marregien Geurtsen, eheluiden, en consorten, voor wie zij de rato caveren en vast maken; verder Jan Erentsen van Raelte en Griettien Cornelissen, eheluiden, zijnde "deselve" Griettien Cornelis geassisteerd met haar man en momber Jan van Raelte.
Zij verklaarden voor hun en hun erfgenamen eeuwig en erfelijk te hebben verkocht, gecedeerd en getransporteerd, gelijk zij verkopen, cederen en transporteren mitsdezen, voor een somma van penningen hun comparanten ten genoegen voldaan en betaald, aan de WelEd. Rotger van Haersolte toe Haerst en Oosterveen, Drost van Lingen en Landrentmeester van Sallandt, zijn WelEd. huisvrouw Vrouw Elisabeth Margareta van Pallandt en hun erfgenamen de gerechte helft van een erve en goed gelegen te Genne in dit kerspel van Swolle genoemd Tops Goedt, en dat met zijn recht en gerechtigheid, raad en onraad, vanouds daar toe behorende, zoals deze [het] thans door "die" Stoffer Cornelis gebruikt wordt. Zijnde tesamen vrij eigenlijk goed, uitgezonderd vijf akkers bouwland, zoals [die] voor dezen uit het erve zijn aangekocht (: van welk erve en goed Stoffer Cornelissen voorschreven en de kinderen van Rotger Jansen de andere helft nog toebehoort en [deze] behouden. Zijnde ook vrij en onbezwaard van alle uitgaande renten en thinsen, uitgezonderd een mudde gerst [garste] van het erve "soo sij beholden leggen" en erfelijk tot hun laste nemen en dit verkochte halve erve nu en altijd ontlast en bevrijd [hebben] onder verband van hun personen en goederen. Belovende "deselve" te wachten en te waren voor alle evictie en opspraak als volgens het recht. Zonder argelist.
- Jacob van Muijden, gerichtschrijver, zal op verzoek van de comparanten mede zegelen en tekenen.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 05 apr 2021, 21:16

bericht 2

dl 604 f378 - 16 feb 1633 - Richter Cornelis van Dongen.
Keurnoten Henrick Campherbeke, camener, en Hermen Wolbers.
Verschenen is de WelEd. Jonkheer Rotgher van Haersolte, Erfgezetene toe Westerfeldt [doorgestreept: Ontvanger van Lingen], voor hem zelf. Hij verklaarde voor hem en zijn Ed. L. erfgenamen in een steden vaste erfkoop erfelijk en "ommermeer", om een somma van penningen ten genoegen voldaan en betaald te hebben, aan Geert Dercks Top en zijn huisvrouw Gerregin Seijne en hun erfgenamen de helft van vier akkers bouwland, met de onraad van 2 roeden en 4 voeten dijk. Van welke voorschreven vier akkers Jonkheer Ulger toe Nijenssteijn ten zuiden en ten noorden Goert Cornelis [zijn] erfgenamen gelegen, de gerechte andere helft [weder helffte] toekomt, nog een stuk bouwland genaamd het Wallegin, gelegen tussen voorschreven Jonkheer Ulger en Hermen ter Weede, waarbij tot onraad is de helft van 3 voeten dijk, conform de koopcedule. Al welke voorschreven percelen gelegen zijn in het Scholtambt van Swol in Genne en Holt [= Holten]. Zijnde vrij eigenlijk goed, ook vrij van alle uitgaande jaarlijkse renten. En de voorschreven comparant voor hem en zijn erfgenamen ging de voorschreven percelen, met de raad en onraad, recht en gerechtigheid, aan de koper, zijn voorschreven huisvrouw en hun erfgenamen "alsoe uijt" volgens Landrecht. Belovende deze landerijen te willen wachten en waren voor alle evictie en opspraak, als hier over zal mogen. Zonder arg of list.
Actum ut supra.
- De comparant zal mede zegelen en tekenen.
- [Kantlijn:] 175 gg.

Goert Cornelis is dus niet Geert Cornelis Top, want de laatste leeft nog in 1633 - zie hierboven.

Over de naam Cortleven is rond die tijd in het ORA niet veel te vinden dan alleen een Derk Cortleven.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 05 apr 2021, 21:20

Het is duidelijk dat ik wat verwarring heb teweeggebracht.

Bij de erfgenamen van Griete Egberts wordt in het Dijckboek Genne op een gegeven moment vermeld:
Griet Egbers erfgenamen.
Nu de Erfgen: van Willem Geerts en Peter Harms

Tot nu toe denken we dat Willem Geerts deze is:
26-10-1634 Willem Gerrits Gerrit ?ronen n.s. en
Marichen Jacobs Jacob Egbers doch. tot Haerst

Waarbij het patroniem of de bijnaam/achternaam van zijn vader nog onduidelijk is.

En dan begint de verwarring. Hoe komt Willem Gerrits aan een deel van de nalatenschap van Griete Egberts
Niet via zijn vrouw. Want haar opa Egbert Jacobsen Kockert verkocht zijn aandeel in de nalatenschap van Griete Egberts aan zijn broer.

Is Willem Gerrits dan op één of andere manier erfgenaam?

Willem Gerrits is al een eerder in beeld geweest:
ria van bessen schreef:
11 mar 2019, 11:37
Klopt dat wel de gegevens Peter Claasen? Op 14-09-1628 Zwolle - Pieter Clasen, Claes Jansen soone tot Genne en Geert Gerritsen, Gerrit Geersen dochter tot Genne. Die met Egbertien Gerrits trouwde, woont in Haarst. Hij heeft 6 kinderen op 26 april 1639 - voogden VZ Frerik Jans - ik neem tenminste aan dat de andere voogd Willem Gerrits gezien het patroniem voogd van Moederszijde is. Wie is Frerik Jans?
En daar ben ik dus nog niet uit.

Er is een verkoop-akte:
rechterlijk archief Zwollerkerspel RA001-00609:
f200 - 17 okt 1668 - Richter Bernard Holt.
Keurnoten Henrik Queisen en Klaes Roelofs.
In het Gericht zijn verschenen Arent Arents en Marrichijn Frerix, eheluiden, woonachtig te Berkum, zijnde zij Marrichijn Frerix in dezen met haar voorschreven eheman als momber geassisteerd, verder Jan Goossens en Peter Goossens als mombers van de nagelaten kinderen van wijlen Cornelis Gerrits bij voorschreven Marrichijn Frerix in echte geprocreerd. Zij verklaarden in hun respectievelijke kwaliteiten voor een somma van penningen, hun te danke voldaan, erfelijk te hebben verkocht, gecedeerd en getransporteerd, gelijk zij verkopen, cederen en transporteren krachtens dezes, aan Jacob Sijsen en Marrichijn Jacobs, eheluiden, woonachtig ten Holten, en hun erfgenamen een gerecht vierde part van 3 morgen weideland, welke bestaan uit twee kampjes, genoemd den Holst, alsook een gerecht vierde part in drie akkers in den Elst, en nog een gerecht vierde part in twee akkertjes en een gerecht vierde part van "een sestijn" bij Peter Herms [zijn] huis gelegen, samen in dit kerspel van Zwolle in de buurtschap Holten, zoals van wijlen Gerrit Gerrits aangekocht is, waarvan de kopers reeds twee vierde parten en Peter Klaessen het andere vierde part toekomt; zijnde vrij eigenlijk goed, en nog bezwaard met ene vierde part van 7 goudguldens jaarlijks; verder met zijn raad en onraad, recht en gerechtigheid daartoe behorende. En zulks ten opzichte van de onmondige kinderen met uitdrukkelijk consent van het Gericht. Zij comparanten in hun respectievelijke kwaliteiten beloven "deselve" te wachten en te waren voor alle evictie en opspraak als volgens het recht. Zonder argelist.
10-04-1644 Cornelijs Gerrijtsen Gerrijt Geursen N.S. tot Genne, ende

10-02-1663 Arent Arents jg t'Ittersum
Marrighjen Freriks, Kornelis Gerrits N.W. te Berkmen

14-09-1628 Pieter Claesen Claes Jansen soone tot Genne en
Egbert Gerritsen Gerrit Geersen dochter beijde tot Genne

En bij die laatste hoort:
f425 - 27 apr 1639 - Richter Henrick Ter Cuijlen.
Keurnoten Derck Roeloffz, luitenant, en Otto Henricks Mollemaecker.
- Mombers over Pieter Claessen [zijn] kinderen: Frerick Jansen en Willem Gerritsen.
In het Gericht is verschenen Peter Claessen, wonende in de buurtschap Haerst. Hij heeft voor en ten overstaan van Frerick Jansen en Willem Gerritsen, door hem "gekoren" en gerichtelijke gestelde mombers over zijn 6 onmondige kinderen, met name(n) Anna, Geese en Geertien Peters, dochters, alsmede [mitsgaders] Geert, Gerrit en Jan Petersen, geprocreerd bij zijn zaliger huisvrouw Egbertien Gerrits, erfuiting gedaan, en [aan] deze kinderen voor hun moeders goed tesamen bewezen de gerechte helft van 3 morgen land, gelegen tot Genne achter den Ess, nog de helft in de helft, zijnde een vierde part van zekere "vierde halve" morgen land mede tot Genne in de Broekslagen gelegen, nog de helft in de helft, zijnde een vierde part van een hof mede tot Genne gelegen, nog de somma van 300 goudguldens, de gulden tot 28 stuivers eens, daartoe bewijst hij comparant [aan] zijn voorschreven drie dochters elk een bed met zijn toebehoren, en tesamen hun zaliger moeders kleren, met het zilverwerk, en aan de zoontjes elk 50 Caroli gulden eens. En belooft hij comparant zijn voorschreven zes kinderen in kost en kleding, en alle lijfsnooddruft te onderhouden, [en hen] ook lezen en schrijven te laten leren tot aan hun 18 jaren, en dan elk het zijne uit te keren en te ontrichten of te verrenten, en de pachten jaarlijks daar van te laten genieten. En heeft de comparant verklaard daarmee zijn voorschreven zes kinderen [een] goede en oprechte erfuiting van hun moeders goed te hebben gedaan, hier voor [onder] verbindende zijn persoon en al zijn goederen, hebbende en verkrijgende. Ook hebben de voorschreven mombers deze momberschap aangenomen en beloofd der kinderen beste in alles te doen, zoals goede en getrouwe mombers volgens het recht toestaat en behoren te doen.
- Juramentum per tutores remissum.
.
Nog wel even een opmerking: ik ben geen Gerrijt Geursen tegengekomen die Cortleven heet. Per ongeluk heb ik de naam Cortleven bij Gerrijt Geursen gezet omdat hij mogelijk de vader of grootvader is van Sijse Geertsen Cortleven.
Maar dat had ik dus nog niet voldoende uitgewerkt.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 05 apr 2021, 21:33

ria van bessen schreef:
05 apr 2021, 21:06
Cornelis Geerts Top [overl voor 23-11-1650 - zie Zw'kerspel dl 607 f 137 ] x Geese Everts Millingen [zij overleden voor 20-03-1639]
uit dit huwelijk:
-1] Jennigjen x Rutger Jansen - Jennigjen overleden voor 25-04-1638 [zie Zw'kerspel dl 605 f346] 2 kinderen Jan en Evert - voogden Albert Jansen en Stoffer Cornelis
-2] Grietjen Cornelis x Jan Erents van Raalte- kinderen Rolof, Geesghen, Geertruit, Tonnis, Berent en Evert, - hertr 5 jan 1658 NG Zwolle met Simon Alefs, Alef Hendrix s w. aan de Melckmartk
- 3] Geurt ? - dochter Marrigjen x Jan IJsbrands
Geurt is geen zoon van Cornelis Geerts Top x Geese Everts

Otr. jan.1622/tr.18-3-1622 Goert Roelefs Roelef Henricks s. tot Salck ende Gertken Cornelis Cornelis Gertsen d. tot Genne (trb Zwolle)

1622 Guert Roelefsen Roelef Heimericks
soon
Sallick
Gertien Cornelis Cornelis Claasens
dochter
Genne
(trb Zalk)

Roelef Heimericks op Westenrode kwamen we tegen in de zoektocht Thijs Gerrits Snel, veerman op Katerveer.
* Den thiendenn part van de helfte van 't goet toe Westenrade, so --- .
1656 okt 9 (OE fol 425)
Marrichien Geurts, kleindochter van wijlen Roeloff Heijmerinck. Hulder haar man Jan Isebrants.
(Repertorium op de Overstichtse en Overijsselse leenprotocollen, 1379-1805)

Gertken Cornelis is de dochter van Cornelis Geertsen x Geesien Everts

harm56

Bericht door harm56 » 06 apr 2021, 00:42

Gertken Cornelis is de dochter van Cornelis Geertsen x Geesien Everts
De huwelijksinschrijving van Zalk wijkt af van die in Zwolle, die in Zwolle meldt Genne.

Geertien Cornelis is begraven 31 juli 1636 te Zalk en Geurt Roelofs 20 feb. 1642.

Als medelezer van deze discussie kwam pas de behoefte om te reageren toen er een Parenteel van Griete Egberts ter Weehe verscheen.

Het speelt zich af in Genne, Gerrit Gerrits, Gerrit Geurts, Geert Geurts, Gerrit Goerts?

In een Getuigenis op 5 juni 1613 verklaart Gerrit Geurts 50 jaar oud te zijn. Deze had ik gekoppeld aan Cornelis Gerrits

Dit mogelijke huwelijk had ik gevonden, er van uitgaande dat ik een Gerrit Gerrits moest vinden.

02-01-1597
Gerit Geritsen van Genne, ende
Mariken Gerlits van Wije

Ben aan het winkelen geweest in het trouwboek van Zwolle.

14-09-1600
Henrick Goessens, ende
Geertien Goerts, Goert tot Gennen d

10-05-1601
Claes Claessen, wonende tot Haerst, ende
Griete Goerts tot Genne

09-08-1601
Gerit Goertsen tot Genne, ende
Hermtien Willems, Willem Rutgers op den Brings d.

ondertrouw feb. 1603
Peter Goertsen Goert Cornelisen s. woenende tot Genne ende
Anna Gertsen s. Cornelis Petersen n.w. oock tot Genn

03-07-1603 Clas Jansen s. Johan Hermsen s. van Harst des Dickgreven dienstknecht ende
Anna Gerdts s. Peter Goerts n.w. tot Genne

ondertrouw juni 1606
Derck Jurgsen van Olst ende
Jenniken Goerts Goert Cornelis d. tot Genne

ondertrouw maart 1617
Lubbert Goertsen, Goert Cornelissen s. tot Genne op't Veer, ende
Anneken Dercks, Derck ten Busch d. te Olst

.14-09-1628
Pieter Claesen Claes Jansen soone tot Genne en
Geert Gerritsen Gerrit Geersen dochter beijde tot Genne

04-05-1634
Jan Geertsen Geert op Goerde? n.s. en
Geertie Jansen Jan Tijssen n.d. beijde wonende tot Genne

10-04-1644
Cornelijs Gerrijtsen Gerrijt Geursen N.S. tot Genne, ende

Willem Gerrits x Marrechien Jacobs, Willem Gerrits lijkt de momber van de kinderen Pieter Claesen en Egbertje Gerrits, terwijl Cornelis Gerrits voogd is wanneer Willem Gerrits is overleden.

De voogden over de kinderen van Cornelis Gerrits, deze zouden mogelijk kunnen zijn.

19-04-1657
Peter Gosens wed. ende
Merrechien Henricks, Berent Jans N.W. beijde in Diese
de bruidegom moet erfuijtinge doen.
factum

19-04-1664
Jan Goosens j.g. te Westenholte, en
Elsjen Jans Hermen Jans N.W. buijten de Kamperpoort

Harm

Plaats reactie