Waarschijnlijk is hij deze:ria van bessen schreef: ↑25 sep 2021, 13:23Volgens Kampen OUD Archief nr 334
Den 9 November 1674
Hendrick Rutgersen Velthuijs van 't Kampereiland geboortig zal die stadsmeente niet mogen beslaan.
Deze Henrick Velthuijs woonde dus in Bruneppe. En de stadsmeente was daar dichtbij, als ik het goed heb. Ik heb in ieder geval nooit iets over een stadsmeente op Kampereiland gelezen.509 RAK 99 FOLIO: 204v DATUM: 08-07-1705 onderwerp Kinderbewijs
onroerend goed Huis, erf en where met hof
Brunnepe, t.o. de Meppelerije
comparanten
Velthuijs, Henrick Wdn. van Jannichjen Gerrits Vader
Backer, Claas Arentsen Voogd
Smits, Jacob Voogd
samenvatting
Comparant verklaart voor zijn minderjarige kinderen Jacob, Aeltjen, Gerrit en Stijntjen Velthuijs als moeders erfdeel te hebben gereserveerd een bedrag van ƒ100 c.g. samen, waarvoor hij zijn woonhuis als onderpand stelt en dan nog de lijfstoebehoren; hij belooft hen lezen, schrijven en een handwerk te laten leren en te doen wat een goed vader verschuldigd is, waarmee de voogden tevreden zijn.
NB. In de kantlijn: op 04-03-1711 heeft Jacob Henricksen zijn voogden bedankt en op 23-02-1714 doet Aeltien Velthuijs hetzelfde.
bijzonderheden
Geen
Op de kwartierstaat Bos/Felix komt hij voor als Henrick Rutgersz VELTHUIJS:
Ik heb twijfels op dit wel de ouders zijn van Gerrit Hendricksen. Het kinderbewijs is van 1705, terwijl hij al in 1680 trouwde. Deze Gerrit Hendricksen Velthuis komt voor in mijn kwartierstaat, dus daarom ben ik wel nieuwsgierig. Hij wordt pachter van Erf 18/eerste erf van het Raas. Maar J. Grooten vermeldt geen ouders.1736 Henrick Rutgersz VELTHUIJS, geboren te Kampereiland, ingeschreven lidmatenregister d.d. 09-11-1674: Hendrick Rutgersz Velthuijs, van 't Campereiland. Burgerboek: 1672/1868: niet weidene.
Relatie met
1737 Jannichjen GERRITS, overleden voor 1705.
Uit deze relatie:
1. Gerrit Hendricksen VELTHUIS (zie 868).