Velthui(j)s in/op Kamper(eiland)
Re: Velthui(j)s in/op Kamper(eiland)
Gisterenavond laat toch weer gevonden in testamenten 1703 - 1713 het testament van Egbert Velthuijs en Willem Rutgers Velthuijs
Fol. 8, 25.02.1704 testament Egbert Velthuis
legateert zijn broer Peter Velthuijs zijn huis, brouwerij enz. op voorwaarde dat Peter de last van 2800 gl. die nog op onroerend goed liggen zal overnemen en meer
Legateert zijn oudste broer Willem Velthuijs 100 gulden en aan zijn nicht Geertruit Volckers 150 gl.
Benoemt voor het overige zijn zusters en broeders Willem, Stijntje, Maria, Cornelia, Peter en Jannes Velthuijs.
Fol. 180v, 17.06.1709, het besloten testament van Willem Rutgers Velthuijs wordt geopend en gelezen.
Aanwezig waren Gerrit Hulleman en zijn vrouw Stijntijn Velthuijs, Henrick Stercke en zijn vrouw Maria Velthuijs. Niklaas Volkers en zijn vrouw Nieltien Velthuijs, Jannes Velthuijs en zijn vrouw Geertruit Jans en Maria van Ommen vrouw van Peter Velthuijs
[beschrijving inhoud testament]
Beschreven, ondertekent en (door secr. van Tengberden) gezegeld op het Kampereiland op 13.05.1707 [enz]
Bij het lezen van deel 1 van Grafhorst gisterenavond wel een akte gevonden waar Peter Rutgers in verband wordt gebracht met Willem Rutgers op het Kampereiland. Vanmiddag maar weer eens terug zoeken.
Eerder gaf ik de mening dat Peter Rutgers Velthuijs waarschijnlijk geen kinderen had omdat deze in zijn testament niet worden genoemd. Is het mogelijk dat hij toch kinderen had uit het eerste huwelijk.????
Harm
Fol. 8, 25.02.1704 testament Egbert Velthuis
legateert zijn broer Peter Velthuijs zijn huis, brouwerij enz. op voorwaarde dat Peter de last van 2800 gl. die nog op onroerend goed liggen zal overnemen en meer
Legateert zijn oudste broer Willem Velthuijs 100 gulden en aan zijn nicht Geertruit Volckers 150 gl.
Benoemt voor het overige zijn zusters en broeders Willem, Stijntje, Maria, Cornelia, Peter en Jannes Velthuijs.
Fol. 180v, 17.06.1709, het besloten testament van Willem Rutgers Velthuijs wordt geopend en gelezen.
Aanwezig waren Gerrit Hulleman en zijn vrouw Stijntijn Velthuijs, Henrick Stercke en zijn vrouw Maria Velthuijs. Niklaas Volkers en zijn vrouw Nieltien Velthuijs, Jannes Velthuijs en zijn vrouw Geertruit Jans en Maria van Ommen vrouw van Peter Velthuijs
[beschrijving inhoud testament]
Beschreven, ondertekent en (door secr. van Tengberden) gezegeld op het Kampereiland op 13.05.1707 [enz]
Bij het lezen van deel 1 van Grafhorst gisterenavond wel een akte gevonden waar Peter Rutgers in verband wordt gebracht met Willem Rutgers op het Kampereiland. Vanmiddag maar weer eens terug zoeken.
Eerder gaf ik de mening dat Peter Rutgers Velthuijs waarschijnlijk geen kinderen had omdat deze in zijn testament niet worden genoemd. Is het mogelijk dat hij toch kinderen had uit het eerste huwelijk.????
Harm
-
Deze Rutger Willems is waarschijnlijk een zoon van Willem Peters x (ot) 21.2.1612 Kampen Geertjen JansEgbert_ schreef: ↑25 sep 2021, 22:07En er wel een andere lijn, die naar mijn indruk, het onderzoeken waard is:Hier hoort bij:Erf 1/eerste erf van de Mandjeswaard
P1644 - P1654
Rutger Willems Veldhuis, begr. 12.04.1693, tr. Kampen 15.04.1642 Geertje Egberts, begr. 02.01.1684
. . .
Erf 57/de Hoge Es
(P1674) - M1683 - april 1694
Rutger Willems Velthuis
[Grooten, J. - Pachters van de stadserven op het Kampereiland]
En volgens internet ( Rutger Willems Velthuis )
- 348 RAK 98 FOLIO: 177 DATUM: 24-08-1696 onderwerp Verkoop van rechten
onroerend goed Niet vermeld
comparanten
Stercke, Henrick Verkoper Echtpaar
Velthuijs, Maria Verkoopster
Velthuijs, Engbert Koper
samenvatting
Comparanten verklaren verkocht en over gedragen te hebben tegen een bepaald bedrag aan hun zwager/broer alle pretenties en uitstaande schulden die zij hebben op de boedel van Rutger Willemsen Velthuijs en Geertjen Engberts op den Hoogen Esch.
bijzonderheden Geen- 614 RAK 98 FOLIO: 359 DATUM: 23-02-1695 onderwerp Verklaring
onroerend goed Niet vermeld
comparanten
Rutgersen, Stijntien Comparante Echtpaar
Hulleman, Gerrit Clasen Echtgenoot
Velthuijs, Engbert Broer
samenvatting
Comparante verklaart van haar broer Engbert Velthuijs het geld te hebben ontvangen waarop zij recht had uit de boedel van haar ouders Rutger Willemsen en Geertien Engberts op de Hoge Esch, net zoals haar zuster Frerikien Rutgers Velthuijs. Zij heeft geen verdere aanspraken.
bijzonderheden Geen- 133 RAK 98 FOLIO: 74 DATUM: 27-04-1694 onderwerp Verklaring
onroerend goed n.v.t.
comparanten
Heijmens, Claasjen Comparante Wed. Jan L. Boonecamp
Lemker, secretaris Momber
Velthuijs, Egbert Schuldeiser
Velthuijs, Willem Schuldeiser
samenvatting
Comparante verklaart aan de gebroeders Velthuijs in vier termijnen van een half jaar elk, vanaf St. Maarten 1694, ¼ deel te betalen van ƒ193 g.g. met rente dat zij hen schuldig is en waarvoor zij met persoon en goederen borg staat.
bijzonderheden
Geen
Hij heeft volgens die bron een zoon:(als bron wordt gegeven: http://www.stamboomdeleeuw.nl/velthusp- ... ample.html. Maar die site is opgeheven.)
- Peter Rutgers Velthuis Geboren circa 1651 - Kampen (OV) Overleden, leeftijd ongeveer 75 jaar oud Begraven 12 september 1726 - Kampen
- Gehuwd met Maria Elisabeth van Ommen ca 1680-1717
- Gehuwd 28 december 1724, Kampen (OV), met Cathrina van Romonde
Peter Rutgers Velthuis x Maria Elisabeth van Ommen kunnen de ouders van burgemeester Rutger Peters Velthuijs en Annegien Peters Velthuijs zijn.
Maar ik kan niet vinden over Peter Rutgers Velthuis x Maria Elisabeth van Ommen.
Deze Willem Peters is een halfbroer van Rutger Peters uit het 1e huwelijk van Peter Claes, Louwe Peters uit het 2e en Rutger cs uit het 3e.
Daar zijn ongetwijfeld RA akten van maar die heb ik niet.
Deze gegevens komen van https://gw.geneanet.org/hazelburn?lang= ... n=velthuis
Deze gegevens zijn bekend bij mij. Peter Claes en zijn zoon Louwe Peters komen voor in mijn kwartierstaat. En in die van vele, hij heeft uiteindelijk heel veel nakomelingen gekregen.Godwin Zwanenburg schreef: ↑26 sep 2021, 12:06Deze Rutger Willems is waarschijnlijk een zoon van Willem Peters x (ot) 21.2.1612 Kampen Geertjen Jans
Deze Willem Peters is een halfbroer van Rutger Peters uit het 1e huwelijk van Peter Claes, Louwe Peters uit het 2e en Rutger cs uit het 3e.
Daar zijn ongetwijfeld RA akten van maar die heb ik niet.
Deze gegevens komen van https://gw.geneanet.org/hazelburn?lang= ... n=velthuis
En bij Willem Peters Velthuijs heb ik een ?, of hij de zoon is van Peter Claesz Velthuis en Maeycke Willems. Betreft vernoeming is het heel goed mogelijk, naar haar vader.
Maar, wel bedankt voor de reactie! Op internet zijn veel gegevens over Velthuijs te vinden, maar lang niet altijd correct. Blijft dus altijd zaak om te controleren!
Die geneanet-internet site is er van overtuigd dat Peter Claesz Velthuijs en Rutger Claesz Velthuijs broers zijn. Maar als ik de recactie van Harm lijkt hij me nog niet helemaal overtuigd?
Grafhorst deel 1, blz. 239, 02.021708
Heeft de weduwe Hendrik Gosens arrest gedaan op zodanige penningen al Peter Rutgers aan Rutger Hendriks op op Campereiland is verschuldigd, om daar aan kost en schadeloos te verhalen 4 cargl: zo de zelve voor morgen geld in het jaar 1704 [?] heeft betaald voor Geesien Jans vrouw van voorn: Rutger Hendriks
Den 16 dito heeft de weduwe voorn voor de tweede maal arrest gedaan op de boven genoemde penningen.
Van morgen was mijn geheugen niet zo goed, want ik noemde Peter Rutgers in relatie tot Willem Rutgers Velthuijs.
01-01-1707
Rutger Hendrix van ’t Kampereijland j. g.
Geesjen Jans van Oosterwolde j. d.
alhier bevestigd 23 jan.
Harm
Heeft de weduwe Hendrik Gosens arrest gedaan op zodanige penningen al Peter Rutgers aan Rutger Hendriks op op Campereiland is verschuldigd, om daar aan kost en schadeloos te verhalen 4 cargl: zo de zelve voor morgen geld in het jaar 1704 [?] heeft betaald voor Geesien Jans vrouw van voorn: Rutger Hendriks
Den 16 dito heeft de weduwe voorn voor de tweede maal arrest gedaan op de boven genoemde penningen.
Van morgen was mijn geheugen niet zo goed, want ik noemde Peter Rutgers in relatie tot Willem Rutgers Velthuijs.
01-01-1707
Rutger Hendrix van ’t Kampereijland j. g.
Geesjen Jans van Oosterwolde j. d.
alhier bevestigd 23 jan.
Harm
- ria van bessen
Stijne Jacobs komt oorspronkelijk van Elburg.
Kampen ondertrouw7 sep 1627 - Gerrit Cornelissen, j.g. van Heerde,
Stijne Jacobs, wed. van der Elburch.
getrouwd 19 okt [1627].
Kampen ondertrouw7 sep 1627 - Gerrit Cornelissen, j.g. van Heerde,
Stijne Jacobs, wed. van der Elburch.
getrouwd 19 okt [1627].
- ria van bessen
bericht 2
Kampen
432 RAK 85 FOLIO: 178 DATUM: 03-05-1625-
Louwe Petersz, Wdn. van Trijnken Henricks als Vader,
Reutgersen, Henrick Voogd en Wernersen, Hermen Voogd.
Comparant verklaart voor zijn minderjarige dochter Anneken Louwe als moeders erfdeel te hebben gereserveerd een bedrag van ƒ540 c.g. en de opbrengst van moeders kleren, door de voogden belegd en een bed met toebehoren en belooft haar lezen en schrijven te laten leren en te doen wat een goede vader verschuldigd is, waarmee de voogden tevreden zijn.
11 sep 1618 - Laurens Peters, j.g. van 't Eilant,
Trijntgen Henricks, j.d. van 't Eilant.
6 mei 1625 - Lauwe Peters, wedn. van 't Camper-Eijlant,
Aeltjhen Jans, j.d. van 't Eijlant.
getrouwd 27 mei [1625].
Voogden zijn Hendrik Rutgers en Hermen Werners.
In Kampen zitten deze ondertrouwen
21 nov 1628 - Hendrick Rutgers, wedn. van Oldenseel,
Swaentghen Albertsen, j.d. van Staphorst.
getrouwd 12 dec [1628].
27 juni 1628 - Herman Wernerssen, j.g. van Campen,
Aeltjhen Arentsen, j.d. van Campen.
getrouwd 3 aug [1628].
29 juli 1631 - Herman Wernerssen, wedn. van Schuttorff,
Femme Gerretsen, wed. van Campen.
getrouwd 17 aug [1631].
5 aug 1642 - Herman Wernertsz, wedn. van Campen,
Jannegen Hermens, wed. van Borckelo.
getrouwd 24 aug 1642.
Kampen
432 RAK 85 FOLIO: 178 DATUM: 03-05-1625-
Louwe Petersz, Wdn. van Trijnken Henricks als Vader,
Reutgersen, Henrick Voogd en Wernersen, Hermen Voogd.
Comparant verklaart voor zijn minderjarige dochter Anneken Louwe als moeders erfdeel te hebben gereserveerd een bedrag van ƒ540 c.g. en de opbrengst van moeders kleren, door de voogden belegd en een bed met toebehoren en belooft haar lezen en schrijven te laten leren en te doen wat een goede vader verschuldigd is, waarmee de voogden tevreden zijn.
11 sep 1618 - Laurens Peters, j.g. van 't Eilant,
6 mei 1625 - Lauwe Peters, wedn. van 't Camper-Eijlant,
Aeltjhen Jans, j.d. van 't Eijlant.
getrouwd 27 mei [1625].
Voogden zijn Hendrik Rutgers en Hermen Werners.
In Kampen zitten deze ondertrouwen
21 nov 1628 - Hendrick Rutgers, wedn. van Oldenseel,
Swaentghen Albertsen, j.d. van Staphorst.
getrouwd 12 dec [1628].
27 juni 1628 - Herman Wernerssen, j.g. van Campen,
Aeltjhen Arentsen, j.d. van Campen.
getrouwd 3 aug [1628].
29 juli 1631 - Herman Wernerssen, wedn. van Schuttorff,
Femme Gerretsen, wed. van Campen.
getrouwd 17 aug [1631].
5 aug 1642 - Herman Wernertsz, wedn. van Campen,
Jannegen Hermens, wed. van Borckelo.
getrouwd 24 aug 1642.
- ria van bessen
bericht 3
De voogden over de kinderen van Stijne Jacobs
Steine Jacobsz wed. Peter C. Velthuijs - zoon Claas is overleden. Zij bedankt de voogden Louwe Peters en Aert Rutgersz Post voor het uitbetaalde erfdeel, waarvan erfgenaam zijn Jacob en Reutger Peters - bron Kampen dl 93 f350 dd 25-09-1654
VOOGD
Kampen ondertrouw 3 okt 1617 - Aerdt Rötgerszen, j.g. van 't Eijlant,
Geerdtgen Stevens, j.d. van 't Eilant.
VOOGD
Kampen ondertrouw 11 sep 1618 - Laurens Peters, j.g. van 't Eilant,
zie bericht 2
De voogden over de kinderen van Stijne Jacobs
Steine Jacobsz wed. Peter C. Velthuijs - zoon Claas is overleden. Zij bedankt de voogden Louwe Peters en Aert Rutgersz Post voor het uitbetaalde erfdeel, waarvan erfgenaam zijn Jacob en Reutger Peters - bron Kampen dl 93 f350 dd 25-09-1654
VOOGD
Kampen ondertrouw 3 okt 1617 - Aerdt Rötgerszen, j.g. van 't Eijlant,
Geerdtgen Stevens, j.d. van 't Eilant.
VOOGD
Kampen ondertrouw 11 sep 1618 - Laurens Peters, j.g. van 't Eilant,
zie bericht 2
Ik heb denk ik Velthuijs Kampen/Kampereiland redelijk op orde staan, alleen Gerrit Hendricks Velthuijs kan ik tot nu toe niet plaatsen.Opmerking Egbert, 26 sep. 16.51
Die geneanet-internet site is er van overtuigd dat Peter Claesz Velthuijs en Rutger Claesz Velthuijs broers zijn. Maar als ik de recactie van Harm lijkt hij me nog niet helemaal overtuigd?
Testamenten Kampen 1598 1606
Fol. 261, 10.10.1604, Testament van Anna Rutgers, weduwe van Claes Velthuijs. Zij legateert aan de Belt 10 goudguldens. Zij prelegateert aan haar zoon Peter Claesz boven dat wat hij in de huwelijksvoorwaarden heeft gekregen nog het één en ander. Aan de dochter van haar overleden zoon Rutger Claesz, met naam Wendele legateert zij 25 goudguldens. Tot haar erfgenamen benoemt zij haar zoon Peter Claesz en de zes kinderen van haar overleden zoon Rutger Claesz, met namen Anna Rutgers, Herman Rutgers, Aertken Rutgers, Wendele Rutgers, Peter Rutgers en Geertken Rutgers.
Tot executeurs van haar testament benoemd zij de E. Roelof Lambertsz en Berent van Halteren.
[transcriptie Kees Schilder]
nr. 872 fol. 86
V; Rutgher Claesz (overl.)
M; Nijse Aerts
K; Anna, Aert, Herman, Wendele, Peter, Gheertken
V; Jorgen Peterz en Rotgher Alertsz
D; 19.03.1604
opm 10.0.1619 [of 1614?] Peter Henricks is voogd geworden in plaats zal. Jurriën Petersz
IJsselmuiden nr. 7 1620 - 1628
Fol. 180v 14.03.1627
In Gericht verschenen de volgende personen
- Aert Rotgerssoen, voor zich zelf en voor zijn vrouw Geertgen Stevens
- Hilbrandt Hilbrantsz, als momber van de ziek te bed liggende Wendele Rotgers
- Pieter Rotgers voor zich zelf en optredende voor Aeltgen Bitters
- Johan Jansz, voor zich zelf en voor zijn vrouw Rijcx Wats
- Geert Stevens en zijn vrouw Gijssele Engberts
- Bartolt Jansz Twent en Erenst Gerrijts, als momberen van de 4 min. jarige kind. Egbert Dircx
Veesman
Zij verkochten in hun kwaliteit aan Otto Jansz Brouwer, burger van kampen en zijn vrouw Geertgen Arents een stuk land "De Grote Meermate, groot ongeveer 2 1/2 morgen gelegen in Oosterholt.
De beide Meermaten zijn bezwaard met het onderhoud van 5 roeden en 5 voetem van de dijk tussen de Zennekerweg ende Oosterholtse steeg, waarvan elke maat naar advenant van de grootte van zijn deel moet onderhouden. Daar behoort ook het onderhoud van de stegen en weteringen bij. Over de Grote Meermate mag Geert lamberts naar en van zijn land rijden. Dit staat beschreven in een akte. Verder is de Grote Meermaat vrij van lasten. [transcriptie Kees Schilder]
De volgende notitie heb ik bij Claes Peters Velthuijs [Roothair] in mijn Aldfaer bestand staan, misschien afkomstig van Albert de leeuw?
Claes Peters Roothair en Anna Rotgers kopen op 10 januari 1601 4 1/2 morgen in het Zwijnsleger in Mastenbroek. Dit land blijkt in 1617 verdeeld tussen hun kinderen, want dan verkopen Peter Claesz. Velthuijs en Steyne Jacobs, echtelieden, 12 1/2 goudgulden jaarlijkse rente uit de helft van 4 1/2 morgen te Oosterholt, genaamd de Meermate, gelegen naast de Karnperwetering. zuid belend Rutger Claesz. kinderen, te lossen met 200 goudgulden. De kinderen van Rutger Claesz. verkopen hun helft in 1627. Anna Rutgers, wed. Claes Velthuijs, testeert op 10 october 1604 en noemt als erfgenamen haar zoon Peter en de kinderen van haar overleden zoon Rutger, met name Anna, Wendele, Herman, Aertken, Peter en Geertken. Een maand later toont zij dit testament aan het gerecht van IJsselmuiden ter goedkeuring.
Harm
@ Harm: bedankt voor de aktes. Staat de voorgeschiedenis toch was steviger in de schoenen!
Dit vond ik op internet:harm56 schreef: ↑25 sep 2021, 22:29Peter Velthuis heeft waarschijnlijk geen kinderen.
Fol. 153v 13.09.1726
Ten overstaan van schepenen werd geopend en gelezen het besloten testament van wijlen Peter Velthuis en diens vrouw Catharina Romonde. Aanwezig waren Catharina Romonde, Joannes Velthuis, de weduwe van Nicolaas Volkers, de weduwe Bulters, Anna Christina Volkers, vrouw van Frerick Crouse, Johanna Hullemans, Willem Romonde en dr. Nessink.
(bron: Kinderen van Rurae)Kinderen van Jan Willemsen van Romunde (van Roermunde) en zijn tweede vrouw, Anna Jans van
Deventer (van Deinster):
- 5 Catharina Joanna van Romunde werd in 02-1696/97 geboren. Zij trouwde met op 28-12-1724 in
Pastoorskerk Petrus Velthuis, Wedr. van Kampen. Catharina werd gedoopt op 04-02-1696/97 in Rooms
Katholieke Pastoorskerk, Nederland.
- 7 Willem Johannes van Romunde werd in 06-1700 geboren. Hij trouwde met op 23-05-1723 in Pastoorskerk,
Kampen, Johanna Veltman. Willem werd begraven op 16-01-1761 in Kampen. Hij werd gedoopt op 07-06-
1700 in RK Pastoorskerk. Hij had een testament op 05-10-1724.