Request 10 maart 1812 Jochem Johannes Lauch en Lucretia Bouwmeester

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Jenny

Re: Request 10 maart 1812 Jochem Johannes Lauch en Lucretia Bouwmeester

Bericht door Jenny » 21 dec 2021, 20:01

Egbert_ schreef:
21 dec 2021, 18:56
Heb je nog geprobeerd contact te leggen met de auteur op genealogieonline. Mogelijk weet hij waar de akte te vinden is, en/of wat er precies in staat.
Egbert_ schreef:
21 dec 2021, 18:56
Heb je nog geprobeerd contact te leggen met de auteur op genealogieonline. Mogelijk weet hij waar de akte te vinden is, en/of wat er precies in staat.

Datzelfde heb ik vandaag ook gedaan. En ik heb inmiddels al bericht terug:
'Het request is een bijlage bij het huwelijk in 1815. Zie huwelijksvoorwaarden Genemuiden 1815 no. 8.

De inhoud van het request doe ik je hierbij toekomen. Mijn Frans is niet van dien aard dat ik een exacte vertaling kan geven maar de uitkomst is dat Jochem Johannessen Lauch kan trouwen met Aaltje Hendriks Visscher. Mocht jij een precieze vertaling kunnen maken dan hoor ik dat graag van je. Ook als je aanvullende informatie hebt hoor ik dat graag.'

Helaas is ook mijn Frans beperkt gebleven tot een paar woordjes. En het lukt me niet de bijlage, het request, toe te voegen. Mogelijk krijgt Egbert een soortgelijke reactie en kan hij er wat mee. Ik zag de naam van Lucretia Bouwmeester er wel in voorbij komen.

Jenny

Bericht door Jenny » 21 dec 2021, 20:18

ria jongman schreef:
21 dec 2021, 14:01
Jenny, ik weet niet of je echt belang hebt bij Lucretia Bouwmeester, of dat het gewoon nieuwsgierigheid is, maar de ouders van Lucretia heten Gerrit Jaspers en Jennigjen Hendriks.
De namen van de ouders genoemd in de trouwakte zijn dus niet helemaal correct.

**
Grote Kerk, Zwolle
NG Zwolle 24-10-1751 Gerrit
ouders Jasper Willems en Luicretia Gerrits

Gerrit Bouwmeester in Mastenbroek is volgens het reg. civique 1811 geboren 3 aug 1751.

Hij is dezelfde als Gerrit Jaspers x Jennigjen Hendriks

Ovl. 5 januari 1812 Zwollerkerspel, 61 jr, weduwnaar Hasselerdijk No 6[8?]
Begraven 18 januari 1812 te Mastenbroek, Zwollerkerspel [zie huw. bijl. dochter Lucretia]

Hij x 27-04/12-05-1776 Zwolle als Gerrit Bouwmeester jm in Langenhoute doende boerenwerk en Jannigje Hendriks jd ook aldaar, melkmeid;
Getuigen: Jasper Bouwmeester, vader van de bruidegom, en Ida Jans, vrouw van Dries Gerrits, beide in Langenholte.

Jennigje Hendriks
Begr. 4 mei 1809 te Mastenbroek, Zwollerkerspel (HuwBijl dochter Lucretia)

1795 Zwollerkerspel Hasselerdijk, Gerrit Jaspers, veehouder, 4 personen, aangever Jasper Willems []

Kinderen uit dit huwelijk:
1. Hendrik
Dp. 09/12-01-1777 Zwolle, Broerenkerk vader: Boumeester, moeder: Hendriks; woont in Langenholt; Getuige: Gertjen Janschen, in Langenholt.
2. Elisabet
Dp. 10/13-09-1778 Zwolle, Broerenkerk vader: Boumeester, moeder: Hendriks; woond in Langenholte; Getuige:Geertjen Harms, woond in Genne
3. Lucretia
Dp. 1780 Genemuiden (volgens HuwBijl Lucretia)
x 1815 Gerrit Klaassen z.v. Claes Sijbrants en Willempjen Gerrits (zich later noemende Bouwmeester)

de vader van Gerrit is ook heel goed te volgen. Claas Sijbrants was eerder getrouwd met Willempje Rutgers

1830 VOT – Hasselerdijk
75/1/6 Lucretia Bouwmeester, wed. Gerrit Bouwmeester (43 Zwk.)

1795 VOT Mastenbroek – Hasselerdijk
Gerrit Jaspers veehouder Jasper Willems 4

B - Huis No. : 75
nu 68
- Eigenaren der Huizen : Gerrit Jaspers
- Huerluiden en bewoners: [a] Gerrit Jaspers
de kinderen van Gerrit Bouwmeester
- waar van :
- hoe lange gewoont :
- hoe veel kinderen : [a] 1
- koswinninge : [a] daghuurder
- Religie :

Lucretia Bouwmeester is één van mijn voorouders. Het was niet mijn aanvankelijke bedoeling mijn stamboom zo breed op te zetten, maar ik raak er steeds meer in verstrikt. En dan loop je tegen zoiets aan, waar je bij nader inzien toch wel iets meer over wilt weten. Ik vind het een mooie naam en vroeg me ook af waarom dochter Lubbigje en schoonzoon Gerrit Aalvanger haar dochter niet naar haar moeder, maar naar haar schoonmoeder heeft vernoemd. Maar dat zal gissen blijven. Maar bedankt weer voor deze aanvullende informatie!

Jenny

Bericht door Jenny » 21 dec 2021, 20:23

Egbert_ schreef:
21 dec 2021, 15:15
ria jongman schreef:
21 dec 2021, 14:01
Jenny, ik weet niet of je echt belang hebt bij Lucretia Bouwmeester, of dat het gewoon nieuwsgierigheid is, maar de ouders van Lucretia heten Gerrit Jaspers en Jennigjen Hendriks.
Aan Jenny natuurlijk om te antwoorden, maar Lucretia Bouwmeester kreeg op 03-05-1821 een dochter Lubbigjen, die op 2 mei 1844 trouwde met Gerrit Aalvanger uit de Robolligehoek.

Omdat er nogal wat voorouders van Lubbigjen Bouwmeester in mijn kwartierstaat voorkomen, heb ik een kwartierstaat van Lubbigje Bouwmeester met 71 voorouders.

Veel ervan zijn al besproken geweest in eerdere onderwerpen, b.v.:
- de ouders van Jasper bouwmeester te langenholte, hieruit :
ria van bessen schreef:
01 okt 2013, 10:53
f234 - 15 feb 1794 - Richter E. Scriverius.
Keurnoten Hermen Berends en Jan Assies.
Verschenen zijn Jan Arends als stiefvader, verder Jan Jans, Gerrit Jans en Hendrik Peters [als] tesamen voogden over de kinderen van Jan Cornelis en Albertjen Jans. Zij verklaarden tesamen voor een welbetaalde somma van penningen te cederen en in volledig eigendom over te dragen an Gerrit Jaspers Bouwmeester een huis, schuur en berg, staande en gelegen aan de Hasselerdijk tussen Hasselt en Selmuiden, en zulks met zijn recht en gerechtigheid, raad en onraad hier toe en aan behorende, onder cautie als na rechten. Zonder argelist.
- Sijbrand Claassen en Marrigje Evers
- Hendrick Gerrits Bijvanck
- Griete Egberts Weehe, moeder van Egbert Jacobsen Kockert

Als er belangstelling is voor deze kwartierstaat, dan verneem ik dat wel via een Privébericht. Hier plaatsen kan natuurlijk ook, maar is misschien niet de bedoeling van dit onderwerp.
[/

Daar heb ik zeker belangstelling voor. Ik zal even kijken of het me lukt je een privébericht te sturen.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 21 dec 2021, 20:30

Jenny schreef:
21 dec 2021, 20:01

Datzelfde heb ik vandaag ook gedaan. En ik heb inmiddels al bericht terug:
'Het request is een bijlage bij het huwelijk in 1815. Zie huwelijksvoorwaarden Genemuiden 1815 no. 8.
Gevonden: https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=2026211

ria jongman

Bericht door ria jongman » 21 dec 2021, 21:57

Dit is een andere Lucretia - deze is Lucreese de dochter van Gerard Boumeester en Joanna Gerrits

en behoort bij Huwelijkse bijlagen van

Bruidegom
Jochem Lauch
Geboorteplaats
Hasselt
Leeftijd
38
Bruid
Aaltjen Hendriks Visscher
Geboorteplaats
Genemuiden
Leeftijd
21

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 21 dec 2021, 23:04

Dat valt nog te bezien, of het een andere Lucretia is. Het patroniem van de moeder klopt weliswaar niet. Maar (nakomelingen van) een Gerrit Bouwmeester met vrouw Joanna Gerrits is niet te vinden rond Hasselt 1812.

Citaten uit die huwelijkse bijlage bij het huwelijk van Jochem Lauch x Aaltjen Hendriks Visscher, 17 mei 1815 te Genemuiden:

que Joachim Louck domicilie . . . de Hasselerdijk fils de pers Jean Louck et Cornelia Blikkel intentioné de contractes marriage avec
Lucrese Bouwmeester fille de pers Gerard Bouwmeester et Joanne Gerrits

Hasselt
dix fevrier de huit cent et douze
Enregistre a Zwolle le quatorze de meme mois

trouvé le actes de décés de ses dits
parents, et parthant
a besons de acte de
notriele que le

En wat er vervolgens beschreven wordt op scan: https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=2026211
kan ik even niet volgen.

Jochem Bouwmeester is wees. Dat lijkt het probleem ?

Overigens zou Lucretia Bouwmeester ook wees zijn op 10 februari 1812, haar moeder, Jannigjen Hendriks, was in 1809 overleden, en haar vader, Gerrit Bouwmeester, op 5 jan 1812. (https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/31512123)

ria jongman

Bericht door ria jongman » 21 dec 2021, 23:34

Van de ouders van Lucreese is geen woonplaats vermeld, er is [volgens mij] tevens een akte opgemaakt in Zwolle. Tenminste daar wordt naar verwezen, lijkt het.
Of zijn ouders overleden zijn kan ik trouwens uit de akte niet opmaken.
Jochem is geboren in 1777 dus al lang volwassen, zou geen toestemming nodig hebben. Ook niet als wees.

Of het is een akte van indemniteit.

Maar mijn kennis van de franse taal is van lang geleden.
Ik weet wel iemand die uitstekend Frans kan, als er belangstelling is dan wil ik die wel mailen en vragen of er een vertaling kan komen.

Je bedoelt Jochem Lauch.

Jenny

Bericht door Jenny » 22 dec 2021, 08:10

Ik kan voor Lucretia ook geen 'vervanging' vinden. Als het toch 'onze' Lucretia Bouwmeester blijkt te zijn, blijft voor mij de vraag wat haar rol is in dit request als we nog niet eens een voorgenomen huwelijk van haar met Jochem Lauch kunnen vinden.
Als het in dat geval vertaald kan worden - en het kost niet teveel moeite - heeft dat wel mijn belangstelling,

ria jongman

Bericht door ria jongman » 22 dec 2021, 09:20

Het is ook vreemd dat er wel bij hem zo'n akte zit bij de huwelijkse bijlagen terwijl zij allang getrouwd is. Dan heeft zij toch ook toestemming moeten hebben als zij dezelfde zou zijn?

ria jongman

Bericht door ria jongman » 22 dec 2021, 10:00

bericht 2
Inmiddels een mail verzonden om verzoek tot vertaling.

Plaats reactie