bericht 5
ria jongman schreef: ↑24 dec 2021, 16:18
Wat Hermen Gerrits betreft - zijn 2e vrouw Egbertjen Willems is de dochter van Willem Engberts, mijn voorvader.
Hermen Gerrits trouwde in 1739 met zijn tweede vrouw Willempien Engberts.
En met Willem Engberts bedoel je de schoonzoon van Egbert Cornelis en Gerregien Gerrits Seegveld ? Onze gemeenschappelijke voorouders ?
Willem Engberts, de vader van Hendrik Willems Kooijker, die 2e x trouwde met Geertje Derks. Dochter van voorouders van mij, en weduwe van Harmen Jans, zoon van een voorvader van mij.
Deze Willem Engberts trouwde in 1742. Hij zou dan de momber van moederszijde zijn, over de onmondigen van Hermen Gerrits en Willempjen Engbers.
Dan is Willempjen Engbers zijn zus, gedoopt:
- Hasselt 1720, nov:
13 | Egbert Willems, Egbertjen Hendricx | Willempjen
Van haar had ik alleen nog maar een doopinschrijving. Nu dus ook een trouwen en nakomelingen.
- - - - - - - - - - - -
Egbertjen Willems is de dochter van Willem Engberts. Zij is deze ? :
- Hasselt
19-07-1753 Egbertien (dochter van) Willem Egberts (en) Jannetje Egberts
- Hasselt
Claas Harms J:M: gebore onder IJhorst
thans wonende te Hasselt
Egbertje Willems J:D: gebore te Genne
thans wonende in Haarst
alhier getrouwt den 8 Maij 1777
Hun zoon Harm Smit x Hendrika Bruinink uit Dalfsen (dochter van
weduwe L. Bruining en hare kinderen die op Ter Wee is komen wonen (dec. 1792, lidmatenboek Hasselt) )
Deze Harm Smit zou een voorman worden van de afscheiding in Hasselt.
Men vergaderde, zo lezen we in dat verslag van het klassikaal bestuur aan de minister van de eredienst: "in Streukel en wel ten huize van G. J. Bruining". (L.J. Joosse, Ende Godts daden niet vergeten, Enschede 1977)
G.J. Bruining is de broer van Hendrika Bruinink, kinderen van Lambert Bruining en Elisabeth Pothof. Eigenaar van Groot Ter Wee in Streukel.
En naar ik nu dus ontdek, is Harm Smit een neef, oomzegger, van Hendrik Willems Kooijker.
NB: teruglezend in de publicatie van AdL
Nakomelingen van Cornelis Willems zie ik dat van Egbertien Willems alleen de doopinschrijving vermeld wordt:
- 6 Egbertien Willems, gedoopt te Zwolle 19.07.1753
Maar ik denk wel dat zij deze is. Haar oudere zus met dezelfde naam moet voor 1775 overleden zijn. Dan moet dit de jongere dochter zijn, van Willem Engbers:
- Overledene: Egbertdina Willems
Geslacht: Vrouw
Geboorteplaats: Zwollerkerspel
Leeftijd: 83
Relatie: Klaas Smit
Relatiesoort: Partner
Gebeurtenis: Overlijden
Datum: dinsdag 3 oktober 1837
Gebeurtenisplaats: Hasselt