Berent Jansen tot De Heino en Fennegien Claesen tot Genne

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_

Re: Berent Jansen tot De Heino en Fennegien Claesen tot Genne

Bericht door Egbert_ » 26 feb 2022, 16:53

Claes Claessen en Claessien Hendricks te Genne zijn bekend
alle uit dtb Zwolle
  • Zwolle, 1674, den 28 April
    14-06-1674 Claas Claasz, j.m., en
    Clasie Hendricksz, j.d. beijde te Genne
Claes is een zoon van:
  • 01-11-1635 Claes Jansen Jan Arents sone tot Genne en
    Marieken Claes Claes Evers d. op Millingen
Claessien is een dochter van:
  • Zwolle, trb
    18-04-1637 Henrick Coops tot Grom [=Genne] en
    Lijsebeth Arents, Arent Lubbersen d. in de Mastebrock
Er hoort nog bij:
f438 - 5 sep 1699 - Richter Wilhelm Vriesen.
Keurnoten Arnolt van Suchtelen, burgemeester en licentmeester tot Deventer, en Albert Greven, burgemeester tot Zwolle.
In het Gericht zijn verschenen Jacobus van Veliken en Claes Claessen, als mombers over de nagelaten kinderen van Claes Claessen te Genne, met name(n) Hendrick, Gerrit en Marrechien Claessen. [-]
Geen Peter of Fennigje.

Hendrick Clasen en Fennighjen Peters van Horst komen mij onbekend voor. In de GI is nog een doopinschrijving van een zoon Claas op 27 okt 1700 te vinden, maar verder niet. Behalve dan een Peter van der Horst, chirugijn uit Elburg. Maar die trouwt pas in 1684.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 26 feb 2022, 17:28

Om nog weer terug te komen op het goed Oeberdinck, er zijn vier onderdelen in stift Essen.
2.579. Schoutambt Zwolle / buurschap Genne
Afgespleten van nr. 578; naderhand afgespleten in de nrs. 580 en 581.
Ses morghen landes, geleghen tot Ghenne, genoempt die voerenste ende achterste Kromhorst, medt noch drie merghen landes, geleghen teghens die Mastebroecker kercke up die Weeteringhe (genoemen synde uutt een erve Oetterinck te Genne).
(v:29)
Claes Janszen, mede voor zijn vrouw Anna Geerdtszen, na opdracht door Johan Jellyszen, kameraar van Swolle
Datering: 1609 jan 28
(vii:14)
Claes Janssen alias Wildeman verkrijgt goedkeuring van zijn testamentaire beschikkingen ten behoeve van zijn zoon Peter Clasen, die van het goed vooruit zal hebben "twee margen van de voorste Cromhorst:, het zoontje van zijn overleden zoon Jan Clasen bij Annegien Hermsen en zijn andere kinderen
Daarna wordt het opgesplitst. De zonen van Jan Geertssen Glinthuys en Peter Claessen Wildeman verkopen hun deel aan leden van de familie van Haersolte.
2.581. Schoutambt Zwolle / buurschap Genne
(vii:85)
Peter Claessen Wildeman, mede voor zijn broer Jan Claessen Wildeman en de overige erfgenamen van zijn vader Claes Janssen Wildeman
Datering: 1655 mrt 10
(vii:85)
Rottger van Haersolte to Westervelt, dijkgraaf van Sallandt, na opdracht door Peter Claessen Wildeman
Datering:
1655 mrt 10
Deze Peter Claesen Wildeman alias Stuivenbelt zou een kleinzoon Peter Clasen kunnen hebben. Maar een zoon Claas heb ik niet gevonden. Hoewel die er best zou kunnen zijn, gezien zijn patroniem.
f425 - 27 apr 1639 - Richter Henrick Ter Cuijlen.
Keurnoten Derck Roeloffz, luitenant, en Otto Henricks Mollemaecker.
- Mombers over Pieter Claessen [zijn] kinderen: Frerick Jansen en Willem Gerritsen.
In het Gericht is verschenen Peter Claessen, wonende in de buurtschap Haerst. Hij heeft voor en ten overstaan van Frerick Jansen en Willem Gerritsen, door hem "gekoren" en gerichtelijke gestelde mombers over zijn 6 onmondige kinderen, met name(n) Anna, Geese en Geertien Peters, dochters, alsmede [mitsgaders] Geert, Gerrit en Jan Petersen [-]
(NB: dochter Anna is een voorouder van mij).

En uit zijn tweede huwelijk heb ik alleen maar een Henrik en een Jantjen. Maar dat wil niet zeggen dat er niet nog ook een Claes en een Fennigje zijn geweest.

En verder spreekt Claes Janssen alias Wildeman ov zijn zonen Peter en Jan en zijn andere kinderen. Maar die andere kinderen zijn mij niet bekend.

Naar Claes Wildeman is al eens gezocht, dus of het nu nog nieuws gaat opleveren weet ik niet. Maar het is toch de moeite waard lijkt me.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 26 feb 2022, 20:04

Je schreef eerder

[-] • Zwolle, 1674, den 28 April
14-06-1674 Claas Claasz, j.m., en
Clasie Hendricksz, j.d. beijde te Genne

Wel frappant, dat op hetzelfde erf in vuursteden 1682, in 1755 ene Berend Jansen woont.
Die in de volkstelling 1748 voorkomt met dezelfde buren:
nr. 25 | Berent Jans | Fennigjen Claas | Jan (kind boven de 10) | - | 1 knegt |Evert van der Weyde van den armen [-]

Claas zijn oudste zoon genaamd Hendrik komt op het erf- zie hieronder

f438 - 5 sep 1699 - Richter Wilhelm Vriesen.
Keurnoten Arnolt van Suchtelen, burgemeester en licentmeester tot Deventer, en Albert Greven, burgemeester tot Zwolle.
In het Gericht zijn verschenen Jacobus van Veliken en Claes Claessen, als mombers over de nagelaten kinderen van Claes Claessen te Genne, met name(n) Hendrick, Gerrit en Marrechien Claessen. Zij verklaren, dat zij in de voorschreven kwaliteit met Hendrick Claessen voornoemd, hun oudste pupil, hebben geaccordeerde en zijn overeengekomen over de nagelaten goederen van de ouders van hun pupillen, bestaande uit paarden, beesten, linnen, wol, huisraad en huismans gereedschap. En zulks zo en in dier voegen, dat hij Hendrick Claessen dit alles in volledig eigendom zal blijven bezitten en daarvoor uitkeert en voor hun [haer] gemeenschappelijke schulden betaalt een somma van 700 Caroli gulden. Zij mombers verzoeken, dat zulks door het Gericht mag worden geapprobeerd. Hetwelk na verhoor en rijpe examinatie van de voornoemde mombers door de Heer Scholtus van Zwolle en over Zwoller Carspel wordt geapprobeerd mitsdezen. Zonder argelist.
[Geen ondertekening vermeld].

[ZWK RA001-00615- Vrijwillige zaken 1700-1706
f239 - 25 apr 1703 - Richter Wilhelm Vriesen.
Keurnoten Casper Schutte en Bastiaen Strabbe.
In het Gericht zijn verschenen Henrick Claessen en Fennechien Peters, tutore marito, eheluiden, Jacob Velinck en Claes Jansen, als mombers van Marrechien en Gerrit Claessen, tesamen kinderen van Claes Claessen, verder Henrikien Claessen en Claes Jansen mede de rato caverende voor zijn absente huisvrouw Jannechien Claessen. Zij verklaarden tesamen voor een somma van penningen hun te danke voldaan en betaald te hebben verkocht, gecedeerd en getransporteerd aan Joan Potcamp en zijn erfgenamen hun halve kooi in Genner Broecklant gelegen, gemeenschappelijk met Jan Dooren, zijnde vrij eigenlijk goed, onbezwaard met enige uitgaande renten of tienden, alleen belast met 1 1/2 roede dijks in [het] Holterbelt

ria jongman

Bericht door ria jongman » 26 feb 2022, 20:25

Egbert_ schreef:
26 feb 2022, 17:28
Om nog weer terug te komen op het goed Oeberdinck, er zijn vier onderdelen in stift Essen.
2.579. Schoutambt Zwolle / buurschap Genne
Afgespleten van nr. 578; naderhand afgespleten in de nrs. 580 en 581.
Ses morghen landes, geleghen tot Ghenne, genoempt die voerenste ende achterste Kromhorst, medt noch drie merghen landes, geleghen teghens die Mastebroecker kercke up die Weeteringhe (genoemen synde uutt een erve Oetterinck te Genne).
(v:29)

Claes Janssen alias Wildeman verkrijgt goedkeuring van zijn testamentaire beschikkingen ten behoeve van zijn zoon Peter Clasen, die van het goed vooruit zal hebben "twee margen van de voorste Cromhorst:, het zoontje van zijn overleden zoon Jan Clasen bij Annegien Hermsen en zijn andere kinderen

03-07-1603 Clas Jansen s. Johan Hermsen s. van Harst des Dickgreven dienstknecht ende
Anna Gerdts s. Peter Goerts n.w. tot Genne

D'r klopt niks van die tekst in Stift Essen [en dat gebeurt echt wel vaker heb ik helaas gemerkt]

Claas heeft uit het 1e huwelijk een zoon Peter - en uit het 2e huwelijk een zoon Jan.
Annegien Hermsen moet Albertien zijn !
en de tekst zou moeten zijn - Jan Clasen het zoontje van zijn overleden vrouw Albertien Herms

en andere kinderen slaat nergens op, daar is helemaal geen bewijs van!
hoogstens zijn er stiefkinderen

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 26 feb 2022, 20:52

ria jongman schreef:
26 feb 2022, 20:04
Wel frappant, dat op hetzelfde erf in vuursteden 1682, in 1755 ene Berend Jansen woont.
nr. 25 | Berent Jans | Fennigjen Claas | Jan (kind boven de 10) | - | 1 knegt |Evert van der Weyde van den armen [-]
Dat had ik al eerder gezien, dat Berend Jansen in 1755 op het erf woont waar in 1682 ene Claes Claesen woonde. De enige Claes in Genne!

Dus dit had ik al uitgezocht.
Er zijn wel 2x Claes Claesen eigenaar, dwz. bij de ene zijn erfgenamen. Gebruiker is Mense Egberts
trouwboek Zwolle:
  • 30-04-1678 Menso Egberts j.m. tot Holten, en
    Grietien Claesen j.d. tot Genne
Grietien is dochter van Claes Claessen x 2) Egbertien Derx
Dit zijn zijn ouders:
20 okt 1614: Claes Arentsen, zijn huisvrouw Griete en hun erfgenamen kopen het halve erf en goed geheten Bobbinck

Maar of Menso Egberts op Bobbinck heb ik niet uitgezocht.

Het eerste trouwen van Claes Claesen:
  • 24-05-1646 Claes Claesen Claes Arentsen sone tot Genne, ende
    Anneken Jans Jan Jansen van de Doorne tot Haerst dochter
Zijn hertrouwen is rond 8 december 1651, de datum dat hij voogden aanstelt, maar er een hiaat is in trouwboek Zwolle.

Uit geen van beide huwelijken een Claes.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 26 feb 2022, 21:01

ria jongman schreef:
26 feb 2022, 20:25
en de tekst zou moeten zijn - Jan Clasen het zoontje van zijn overleden vrouw Albertien Herms
Deze Jan Clasen heeft wel een zoon Claas:
rechterlijk archief Zwollerkerspel RA001-00613:
f159 - 11 mei 1687 - Gesurrogeerde Richter Gerrijt Holt.
Keurnoten Bernard Keiser, procurator, en Wolter van Santen.
In het Gericht zijn verschenen Hermannus van Goedenovent en hermen Jansen, beide de rato caverende voor hun respectievelijke huisvrouwen Merghjen Jans en Geesjen Jans, alsmede voor hun zwagers en schoonzus [swager en swagerse] Albertjen Jans, Claas Jansen, Hendrik Jansen en Jan Jansen, tesamen erfgenamen van zaliger Jan Klasen te Genne. [-]
Maar van hem heb ik naast deze akte alleen de doopinschrijving:
  • Hasselt, meij 1661
    Jan Claasz te Genne, Grietien Jans | Claes

ria jongman

Bericht door ria jongman » 26 feb 2022, 22:13

Egbert_ schreef:
26 feb 2022, 21:01
ria jongman schreef:
26 feb 2022, 20:25
Deze Jan Clasen heeft wel een zoon Claas:
rechterlijk archief Zwollerkerspel RA001-00613:
f159 - 11 mei 1687 - Gesurrogeerde Richter Gerrijt Holt.
Keurnoten Bernard Keiser, procurator, en Wolter van Santen.
In het Gericht zijn verschenen Hermannus van Goedenovent en hermen Jansen, beide de rato caverende voor hun respectievelijke huisvrouwen Merghjen Jans en Geesjen Jans, alsmede voor hun zwagers en schoonzus [swager en swagerse] Albertjen Jans, Claas Jansen, Hendrik Jansen en Jan Jansen, tesamen erfgenamen van zaliger Jan Klasen te Genne. [-]
Maar van hem heb ik naast deze akte alleen de doopinschrijving:
  • Hasselt, meij 1661
Wat in stift Essen staat heeft als datum 1637 jun 17 (vii:14)

ORA ZWK f255 - 13 mei 1637 - Richter Henrick Ter Cuijlen.
Keurnoten Rutger van Haersolte, camr., en Gerrit Willemsen.
- Mombers over Claes Jansen Wildemans kind: Hermen Albertsen, Remmelt Wijnoltsen en Claes Hermensen.
Verschenen is Claes Jansen Wildeman, wonende tot Genne. Hij heeft ten overstaan van de voorschreven mombers Hermen Alberts, Remmelt Wijnolts en Claes Hermensen aan] zijn zoontje Jan Claessen, geprocreerd bij zijn zaliger huisvrouw Albertien Hermensen, erfuiting gedaan, en voor zijn vaders goed bewezen de helft van het Klooster Landt, groot 2 morgen, nog de gerechte helft van een katerstede [cotterstede] genaamd den Stuvenbelt, nog de gerechte helft van 2 morgen weideland de Raenge genoemd, nog de helft van twee akkers bouwland, nog de gerechte helft van het huis, de hof, de berg en de schuur, zoals hij comparant thans bewoont etc.

Bedoel je dat Claas Jans de kleinzoon van Claas Jans Wildeman de voogd kan zijn over de kinderen van Claas Claas ?
En dat deze dan getrouwd is met Jannigjen Clasen?

Hasselt, meij 1661
Laatst gewijzigd door ria jongman op 26 feb 2022, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 26 feb 2022, 22:19

Egbert_ schreef:
26 feb 2022, 20:52
ria jongman schreef:
26 feb 2022, 20:04
Dat had ik al eerder gezien, dat Berend Jansen in 1755 op het erf woont waar in 1682 ene Claes Claesen woonde. De enige Claes in Genne!

Dus dit had ik al uitgezocht.
Ik haalde de tekst 'wel frappant etc ' van jou ook aan, hoor.

En blijkt dus dat op het erve van Claas Claas de oudste zoon Hendrik Clasen zit in 1699

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 26 feb 2022, 22:55

ria jongman schreef:
26 feb 2022, 22:13
Bedoel je dat Claas Jans de kleinzoon van Claas Jans Wildeman de voogd kan zijn over de kinderen van Claas Claas ?
Ik bedoel dat hij de vader kan zijn van Fennigje Clasen en haar broer Peter Clasen, en nog een dochter. Een patroniem van hun vader heb ik niet.

Bij haar trouwen was Fennigje: j.d. tot Genne
en getuige har suster

Ze woonde dus in Genne, maar dat hoeft natuurlijk niet te beteken dat ze er geboren was. Hoewel het natuurlijk een voor de hand liggende start is om eerst in Genne te zoeken.
Maar als er in 1682, dat is rond haar geboorte, maar één Claas is in Genne, die aantoonbaar haar vader niet is, dan wordt het lastiger.

Ik heb ook geen belijdenis van Fennigje Clasen kunnen vinden.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 26 feb 2022, 23:12

Egbert_ schreef:
26 feb 2022, 22:55
ria jongman schreef:
26 feb 2022, 22:13
Ik bedoel dat hij de vader kan zijn van Fennigje Clasen en haar broer Peter Clasen, en nog een dochter. Een patroniem van hun vader heb ik niet.

Bij haar trouwen was Fennigje: j.d. tot Genne
en getuige har suster

Ze woonde dus in Genne, maar dat hoeft natuurlijk niet te beteken dat ze er geboren was. Hoewel het natuurlijk een voor de hand liggende start is om eerst in Genne te zoeken.
Maar als er in 1682, dat is rond haar geboorte, maar één Claas is in Genne, die aantoonbaar haar vader niet is, dan wordt het lastiger.

Ik heb ook geen belijdenis van Fennigje Clasen kunnen vinden.
Lijkt me eerder dat Fennigjen dan een zus is van Hendrik Clasen. Zou logischer zijn.

Plaats reactie