Om nog weer terug te komen op het goed Oeberdinck, er zijn vier onderdelen in stift Essen.
2.579. Schoutambt Zwolle / buurschap Genne
Afgespleten van nr. 578; naderhand afgespleten in de nrs. 580 en 581.
Ses morghen landes, geleghen tot Ghenne, genoempt die voerenste ende achterste Kromhorst, medt noch drie merghen landes, geleghen teghens die Mastebroecker kercke up die Weeteringhe (genoemen synde uutt een erve Oetterinck te Genne).
(v:29)
Claes Janszen, mede voor zijn vrouw Anna Geerdtszen, na opdracht door Johan Jellyszen, kameraar van Swolle
Datering: 1609 jan 28
(vii:14)
Claes Janssen alias Wildeman verkrijgt goedkeuring van zijn testamentaire beschikkingen ten behoeve van zijn zoon Peter Clasen, die van het goed vooruit zal hebben "twee margen van de voorste Cromhorst:, het zoontje van zijn overleden zoon Jan Clasen bij Annegien Hermsen en zijn andere kinderen
Daarna wordt het opgesplitst. De zonen van Jan Geertssen Glinthuys en Peter Claessen Wildeman verkopen hun deel aan leden van de familie van Haersolte.
2.581. Schoutambt Zwolle / buurschap Genne
(vii:85)
Peter Claessen Wildeman, mede voor zijn broer Jan Claessen Wildeman en de overige erfgenamen van zijn vader Claes Janssen Wildeman
Datering: 1655 mrt 10
(vii:85)
Rottger van Haersolte to Westervelt, dijkgraaf van Sallandt, na opdracht door Peter Claessen Wildeman
Datering:
1655 mrt 10
Deze Peter Claesen Wildeman alias Stuivenbelt zou een kleinzoon Peter Clasen kunnen hebben. Maar een zoon Claas heb ik niet gevonden. Hoewel die er best zou kunnen zijn, gezien zijn patroniem.
f425 - 27 apr 1639 - Richter Henrick Ter Cuijlen.
Keurnoten Derck Roeloffz, luitenant, en Otto Henricks Mollemaecker.
- Mombers over Pieter Claessen [zijn] kinderen: Frerick Jansen en Willem Gerritsen.
In het Gericht is verschenen Peter Claessen, wonende in de buurtschap Haerst. Hij heeft voor en ten overstaan van Frerick Jansen en Willem Gerritsen, door hem "gekoren" en gerichtelijke gestelde mombers over zijn 6 onmondige kinderen, met name(n) Anna, Geese en Geertien Peters, dochters, alsmede [mitsgaders] Geert, Gerrit en Jan Petersen [-]
(NB: dochter Anna is een voorouder van mij).
En uit zijn tweede huwelijk heb ik alleen maar een Henrik en een Jantjen. Maar dat wil niet zeggen dat er niet nog ook een Claes en een Fennigje zijn geweest.
En verder spreekt Claes Janssen alias Wildeman ov zijn zonen Peter en Jan en zijn andere kinderen. Maar die andere kinderen zijn mij niet bekend.
Naar Claes Wildeman is al eens gezocht, dus of het nu nog nieuws gaat opleveren weet ik niet. Maar het is toch de moeite waard lijkt me.