van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman

Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

Bericht door ria jongman » 17 jul 2022, 12:46

Gerrit van Keulen, graag gedaan!

Janny, je hebt toch ervaring genoeg om vast te stellen dat er bij een hertrouw altijd voogden worden gesteld?
En aangezien er in die akte ook geen sprake is verdeling van bezit, duidt dat mede op een hertrouw en niet op een verdeling van goederen naar aanleiding van ..

Vermoedelijk zit de hertrouw in Mastenbroek waarvan geen aktes bewaard zijn gebleven.
Haar zoon trouwt tenminste ook in Mastenbroek

1. Jan Rietberg, j.m. op 's Heerenbroek, woont in de Kroone ald., bel.
Mastenbroek 27 maart 1744, keurnoot te Zalk 1748, begr. ald. 23 okt.
1750, tr. Mastenbroek 19 nov. 1747 Willempje Jans Westera, ged. Zalk
22 jan. 1707, wed. op 's Heerenbroek

Mastenbroek lidmaatboek
f138:
Bisschops Weteringe en 's Heerenbroek.

1744
x Harmen Heijmerichs
servus Hend. Klooster.
obijt den 13 April 1747 et sepultus den 19.

x Gerrit Hendriks
servus de Wedwe. van Jan Rolofs.
1756 den 1 Meij met attest. na Zwol vertrokken.

x Jan Jansen Rietberg
Filius uijt de Kroone.
nu getrouwt aan de Wedwe. Hend. Klooster.
obijt 1750 den 18 Octb. et sepultus den 23 Octb.

Jan Egberts Rietberg boert volgens mij ook op de Nieuwe Krone?

Willempje Westra laat in Zalk de voogdijakte opmaken. Niet in Zwollerkerspel.

Zalk f112 dd.27-06-1747
Rigter B. Jacob ter Welberg.
Keurnoten Ber. Brink en Jan Jacobs.
Erschenen Willempien Jans weduwe van wijlen Hend. Willems Cloosterman, geassisteerd met Thijs Gerrits als haar momber, en Reiner Wolters als momber over de 4 onmondige voorkinderen van Willem Gerrits van Haerst en Geertien Jansen Westera, te kennen gevende hoe dat Hendrik Willems Cloosterman en Teunis Gerrits gewezene momberen van de 4 voors. kinderen, overleden zijnde, het nodig is dat in derzelver plaats wederom een tweede momber onder deze Gerichte wonende, wordt aangesteld, daartoe voorslaande de Custos Herm: Ruijl, dewelke de momberschap heeft aangenomen.

Ik wou me er niet meer mee bemoeien maar na het lezen van de post die Gerrit van Keulen schreef, dat het moeilijk is om een bezoek te brengen aan het HCO, zoek ik toch nog verder.

Je kunt trouwens niet meer naar het HCO, je moet nu naar ANNO. En voordien aanvragen bij het HCO wat je wilt hebben aan boeken, aktes etc. plus de dag opgeven wanneer je komt en dan zorgen zij dat het spul bij ANNO ligt. En heb je tijd over dan kun je die dag niets meer aanvragen, zoals eerder.
Je kunt ook niks meer vragen want bij ANNO weten ze nergens van.
Beslist niet meer gebruiksvriendelijk!
Laatst gewijzigd door ria jongman op 17 jul 2022, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerrit van Keulen

Bericht door Gerrit van Keulen » 17 jul 2022, 13:10

Egbert_ schreef:
17 jul 2022, 11:48
Gerrit van Keulen schreef:
11 jul 2022, 23:21

Jacob Gerrits van Keulen
Begraven 17 mrt 1733 op het Bethlehemse kerkhoff

Pas bij zijn begrafenis draagt Jacob Gerrits de naam van Keulen.
Hieronder de link naar de scan van het begraafboek:
https://collectieoverijssel.nl/collect ... miview=ldt

Jacob Gerrits te Schelle te half twee
op Betleh: kerkhoff

Dus niet de achternaam van Keulen
Dankjewel, Egbert, ik heb er destijds een kopie van gemaakt. Maar zoals ik elders meldde kwam een medewerker van het GAZ ermee aanzetten dat Jacob Gerrits Van Keulen heette. Uit mijn aantekeningen (van meer dan 20 jaar terug) kan ik niets terugvinden hoe en waarom hij dit zo aan mij meldde. Maar nogmaals bedankt.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 17 jul 2022, 13:40

Ria, het klopt dat dat hertrouwen van Annegien Gerrits vermoedelijk in Mastenbroek is geweest. Ik vond het ook al jammer dat Mastenbroek zo laat begint met de gegevens die we nu hebben.
Inwoners van Vecaten lieten dopen en trouwen nogal eens gebeuren in Zalk. Soms lees je in het doopboek van Zalk dat iemand uit 's Heerenbroek daar is gedoopt omdat de weg naar Mastenbroek zo slecht was.

Mensen uit Vecaten zoek ik dus eerst in DTB Zalk en als daar niets is in Mastenbroek en als daar niets is of de gegevens uit dat jaar zijn er niet meer, kijk ik in DTB's van Zwolle of IJsselmuiden. IJsselmuiden is mogelijk vrij kansloos, maar met al dat zoeken kijken we vaak niet op een uurtje meer of minder.

Eigenlijk vind ik dat we ons gelukkig mogen prijzen met zoveel bronnen, vergeleken met sommige andere streken in Nederland, maar soms hebben we pech. Met hiaten bijvoorbeeld, zie begin 18e eeuw begraafboek Zalk.

In 2010 was ik voor het laatst in het HCO. De laatste tijd volg ik het nieuws over het bekijken van archiefstukken uit de collectie Overijssel in ANNO.
Met heimwee denk ik nog aan dagen vol onderzoek aan de Voorstraat in het Gemeentelijk archief van Zwolle. Niet alles was vroeger beter, maar het was in ieder geval wel een mooie tijd. Gelijkvloers. :lol:

ria jongman

Bericht door ria jongman » 17 jul 2022, 13:42

bericht 2

Mastenbroek lidmaatboek - leden op 23 aug 1729
Geen Ann... Gerrits gevonden

f67:
Oude Weteringe
1735

x Annetje Gerrits
de moeder van Roelof van 't Land.
1746 den 12 Junij attestatie gegeven nae Campen.
obijt 7 Decemb. 1750

f68:
Oude Weteringe
1735
Claasje Heijmeriks

x Claas Gerrits
1747 den 28 Decemb. obijt et sepultus den 4 Jann. 1748.

x Annetje Gerrits
obijt 25 Octb. 1756, et sepultus den 2 Novemb.

f138:
1744

x Harmen Heijmerichs
servus Hend. Klooster.
obijt den 13 April 1747 et sepultus den 19.

x Gerrit Hendriks
servus de Wedwe. van Jan Rolofs.
1756 den 1 Meij met attest. na Zwol vertrokken.

x Jan Jansen Rietberg
Filius uijt de Kroone.
nu getrouwt aan de Wedwe. Hend. Klooster.
obijt 1750 den 18 Octb. et sepultus den 23 Octb.

Nb 1e Vermelding ’s Heerenbroek pas in 1734

zie f132:

Daarvoor alleen Bisschops Weteringe vemeld !

Gerrit van Keulen

Bericht door Gerrit van Keulen » 17 jul 2022, 15:04

Door Janny Lalkens » 17 jul 2022, 13:40 schreef:
Met heimwee denk ik nog aan dagen vol onderzoek aan de Voorstraat in het Gemeentelijk archief van Zwolle. Niet alles was vroeger beter, maar het was in ieder geval wel een mooie tijd. Gelijkvloers.
Ja, dat gevoel heb ik ook. Ook waren de archivarissen toen makkelijker benaderbaar, nu zijn het archiefmedewerkers die alleen maar brengen en halen...

Op een gegeven moment kreeg ik de Begraafboeken Zwolle (kopiën) mee naar huis om te transcriberen. Ik heb zelfs niets ondertekend. Dat ging toen in wederzijds vertrouwen! Dat was in de tijd dat we nog floppies en diskettes gebruikten. In die tijd uiterst modern maar nu sterk verouderd. Ik moet die diskettes nog ergens hebben. Tussentijds zijn we verhuisd en de dozen zullen wel op zolder staan (maar er staan er al zoveel); de zolder is een voor mij nu onbereikbare plaats. De diskettes vinden is 1, maar lezen is nog wel een dingetje. Ik had een code ontwikkeld voor de beschrijving van de gebeurtenissen, zodat het ook leesbaar werd in een spreadsheet. Ik heb nu een hypermoderne SSD-computer waar geen enkele diskette in past!

Enfin, het is net als met de geslachten, computersystemen komen en computersystemen gaan... Maar Prediker was toen niet zo ver met zijn beschrijvingen van de tijdelijkheid in de moderne tijd.

Nog een fijne zonnige zondag!

Gerrit van Keulen

Bericht door Gerrit van Keulen » 17 jul 2022, 16:08

Ik had zijn naam al eerder genoemd en wijd er nu een aparte post aan op dit forum, binnen het bestek van het onderzoek naar de voorouders van Jacob Gerrits [van Keulen], wijlen Marlex van Keulen, die alle voornamen 'Gerrit' en gebeurtenissen heeft genoteerd uit de tijd dat het Gemeentearchief van Zwolle nog zelfstandig was omdat we op zoek waren naar de voorouders van Jacob Gerrits. Het was zeer moeilijk te communiceren met Marlex, hij had een zeer ernstige spraakbeperking. Hij benaderde genealogie op een wetenschappelijke wijze.

Gelukkig zijn de notities die hij heeft gemaakt nog op internet terug te vinden via deze link: http://www.maalanjo.nl/gngz.htm.

Het gaat om alle personen met de voornaam Gerrit tussen 1650 en 1700 in/bij Zwolle, die destijds in het GAZ voorkwamen.

Hij had een eigen methode ontwikkeld voor het maken van stambomen, kwartierstaten e.d., deze is terug te vinden op: http://www.maalanjo.nl/gnfgfr.htm waar het bij hem ging om de nummering van de voorouders en hun nazaten.
En het begint hier: http://maalanjo.nl/hm.htm.

Marlex schreef ook samenvattingen van lezingen die de NGV afdeling IJssellanden organiseerde, de laatste is die van Aldfaer (dhr. A.C. Kleijwegt), 07-11-2009, WH Zwolle. De samenvatting zijn hier te lezen: http://maalanjo.nl/gnibly.htm

Marlex van Keulen overleed in 2010.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 17 jul 2022, 18:30

Ik heb de kwartierstaat van Marlex van Keulen gevonden.

Die staat niet meer op internet, maar wel op het internetarchief.

https://web.archive.org/web/20050204161 ... k/kwst.htm
Generatie -8

00000000M Jacob GERRITSZ (VAN KEULEN)
256 m * Zwollerkerspel [GvK]
^ Haerst
† 14?-03-1733 Zwollerkerspel: Schelle [GvK]
Generatie -9

000000000M Gerrit (VAN KEULEN)
512 m *
† <1715; [GvK]

X k 05-07-1666 Zwolle [GvK]
waarschijnlijk

100000000M Geertruid SCHIJVEN (SCHIEVE)
513 v * ±1640 [GvK]
† <1715; [GvK]
Dat laatste echtpaar heb ik nog niet voorbij zien komen.
  • Den 16 Junij (otr Zwolle)
    05-07-1666
    Gerrit van Colen corporaal onder de heer van Almelo Coll: j.m. en Geertruijt Schijven j.d. inde nijstraat
Is het nog de moeite waard om meer te vinden van dit echtpaar?

harm56

Bericht door harm56 » 17 jul 2022, 18:48

Annigje Gerrits houdt mij ook wel bezig, omdat het via Jannetje Jacobs Westera x Gerrit Oostendorp een voorouder is.

Nu ik er weer mee bezig ben kwam het idee op, is de weduwe van Jan Egberts Rietberg hertrouwd met Berent Martens.

Berent Martens is een zoon van Martens Jans x Geertjen Hendriks en wordt ook in verband gebracht met "de Krone" in 's Heerenbroek.

In mijn Aldfaerprogramma heb ik Berent Martens x Arentje Gerrits.

invnr. 620
f404 - 20 nov 1734 - Richter Tomas van Muijden.
Keurnoten Karel Jukama en Jannes Kuiper.
In het Gericht zijn verschenen Berent Martens en zijn huisvrouw Arentjen Gerrits, tutore marito. Zij verklaren om een welvoldane somma van penningen te hebben verkocht, gecedeerd en getranporteerd, zulks doende bij dezen, aan Albert Arents en zijn huisvrouw Harmpjen Jansen ongeveer twee morgen land het Hattekampjen genaamd, in 't Voorster Slagh onder dit kerspel van Zwolle gelegen, Juffer Aleida Greven ten oosten, ten noorden de comparanten, Warnar Gerrits ten westen, en de erfgenamen van Jan Lubberts van Haarst ten zuiden, en zulks met zijn recht en gerechtigheid, raad en onraad, vanouds daartoe behorende.
- Dr. A.G. Vriesen, gerichtschrijver, zal op uitdrukkelijk verzoek van de comparanten voor dezen tekenen en zegelen

Harm

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 17 jul 2022, 19:05

02-05-1717
    Jacob Gerrits te Haerst j.m. en
    Fennichjen Bos te Schelle j.d.
    Sijn Get. Peter Evert.
    Haar Get. de huisvrouw van Remmelt Bos[/list]

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 17 jul 2022, 19:11

Harm, bedankt! Helemaal voor de naam van haar 2e man: Berend Martens!

Opmerkelijk dat er rond 1721-1723 in een klein gebied als Vecaten 2 weduwes zijn die hertrouwen: Annegien Gerrits en Anne Gerrits. Bijna dezelfde naam. Anne hertrouwt te Zalk met een man, jonge man, ook afkomstig uit Vecaten.

En vanmiddag las ik dat het huwelijk van Gerregien Gerrits, die wij aan de wolven hebben geofferd en die dus niet meer mee doet in dit onderwerp, niet kon trouwen zoals ze wilde. Er zitten nl. 3 maanden tussen ondertrouw en trouw. 15 febr. 1721 en 11 mei 1721. Vanwege dat Gerrit Derx, wonend te Ankum, de geboden op 21 febr. wettelijk had geschut. Al weer een naamgenoot, nu van Gerrit Derx wonend in Milligen.

Gerrit: met Marlex zijn weduwe heb ik nog contact, ook na haar verhuizing.

Egbert : Geertruid Schijven en Gerrit van Keulen kennen we. We hebben geen aansluiting van dit echtpaar naar Schelle kunnen vinden. Hoe Jacob Gerrits in Haerst kwam? Het is toch geen Herfte? Die 2 vind ik nog wel eens moeilijk te lezen. Al jaren geen idee hoe Jacob in Haerst kwam. Het is denk ik niet 100% zeker dat hij daar is geboren. Ik heb ook nog geen attestatie of belijdenis van hem gezien.

Ik denk zelf dat de naam Van Keulen te maken heeft met Jan van Keulen uit Oldeneel en met Lambert Berents. En anders mogelijk nog met Burgemeester Ter Kuilen met dochter Nicola uit een vroegere tijd. Voor zover ik weet hadden die bezit in Schelle. En toen Nicola trouwde bleef dat bezit voor zover ik weet op haar naam staan.

Ook kan de naam Van Keulen verwijzen naar de Tichelkuilen in Schelle/Oldeneel. En misschien daardoor de naam geworden zijn voor Jan van Keulen in Oldeneel.

Het kaartje wat Gerrit hier liet zien, land van Van Keulen rond 1750: Met dat kaartje uit 1750 denk ik dat land bedoeld wordt dat in handen was van Hermen Herms/gehuurd maar mogelijk in bezit, of in bezit of gehuurd door Jan Jacobs van Keulen. Het nageslacht van Jacob Gerrits noemde zich wel Van Keulen.

Ook al heb ik de naam Jacob Gerrits nooit in combinatie met Schroten(boer) of Van Keulen gezien, de 2e man van zijn vrouw Fennigje Willems Bosch ( Hermen Herms) en Jacob Gerrits zijn kinderen gaan er wel met de naam Van Keulen vandoor!

Misschien bleef Fennigje Willems levenslang na het 3e huwelijk van haar moeder Elizabeth Abrahams, op de boerderij wonen waar haar moeder na haar 3e huwelijk woonde, nl. op de boerderij in Schelle waar Lambert Berents van Keulen was gaan wonen. Na een verblijf ( door Lambert Berents) op een boerderij in Oldeneel, voorheen door Jan van Keulen te Oldeneel gehuurd. Lambert woonde daar eerst een tijdlang na huwelijk met de weduwe van Jan van Keulen. Hij krijgt op een bepaald moment de naam Van Keulen.

En is die boerderij in Schelle waar Lambert Berents ging wonen de boerderij die Jan Driessen na pachtschuld moest verlaten? In bezit van Vrouwe Roelinck. Daar lijkt het erg op. Uit mijn herinnering: rond 1695 of eerder wordt Jan Driessen, weduwnaar van Stientje Abrahams, dus oom en tante van Fennigje Willems Bosch, verjaagd van het erf en moet Lambert Berents als nieuwe huurder een soort onderpand aanbieden want mevrouw Roelinck wil die pijp niet nog eens roken. Hij biedt zijn bezit dan aan als garantie voor het op tijd betalen van de pacht. Die belofte is denk ik afgedwongen.
    Laatst gewijzigd door Janny Lalkens op 17 jul 2022, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie