Bij de doopinschrijvingen, zo nauwkerig mogelijk weer gegeven, staat:
1684: 2 nov Jan Buijter s. van { Beerent Jansen
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . { Aaltjn Jans
1686: 26 sept. Jan Twente s. van { Beerent Jans
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . { Aaltjn Jans
De dopelingen hebben dus als voornaam/doopnaam
Jan Buijter en
Jan Twente
Waarschijnlijk is die toevoeging gedaan omdat er, gezien het patroniem van de ouders, twee opa's Jan waren. En dan moet je toch wel weten wie naar welke opa is vernoemd. Het zal me overigens niet verbazen als die toenaam van latere datum is.
Omdat de vader ook Twenten Berend wordt genoemd, zal Jan Twente naar zijn vader genoemd zijn.
Luigjen Berents, gedoopt op 3 september 1682, is meerdere keren doopgetuige, bij Jan Buijter en bij Femmetjen Berents. Dat vind ik al bewijs.
Maar de kers op de taart is de momberstelling:
ria jongman schreef: ↑11 okt 2022, 21:42
invnr 3130 Hasselt, den 3 Januari 1713:
Luijchien Berents, weduwe van Jochem Geerts, gaat hertrouwen, en over haar onmondige kind Berent Jochums, worden tot mombers aangesteld Jan Henrickx Pon aen de Swartesluijs en Jan Berents tot Streuckel.
Als vaderlijk goed zal worden uitgekeerd 22 car:gld:, vaders kerkboek etc. en Iets over de erfenis van de bestevader Geert Jochems.
Het staat weliswaar niet vermeld in deze akte, maar gewoonlijk werd een broer, of soms ook een neef of zwager, de voogd. Ik zie hierin bewijs dat Jan Berents tot Streuckel, die niemand anders kan zijn dat Jan Berents Buijter, een broer is van Luijchien Berents
En daarom noem ik Berent Jans alias Twenten Berent. Mogelijk komt hij en/of zijn vader uit Twente.
En zie alle negen dopelingen als van dezelfde ouders. Drie kinderen waarvan bekend is dat ze volwassen zijn geworden, trouwden en kinderen kregen. En van wie aangetoond kan worden dat ze bij elkaar horen.