Buit in Zwartsluis
Re: Buit in Zwartsluis
die Pinksterman kwam ik nog in Amsterdam tegen, maar ws zitten jullie al op een ander spoor?
Notaris Hendrik Schaef; Op huijden den 19 October 1660 soo bekende Henrick Albertsz molenaer wonende tot Hasselt Syn behuwde Soon genaemt Jan Claesz van Hasselt besteedt te hebben aen ende bij Gerrit Meijnderts Speck koper alhier in Amsterdam. die bekende in synen dienst aengenomen te hebben den voorn. Jan Claesz van Hasselt , voorden tyt van Vyff achter een volgende Jaren, Ingaende op Allereheijligen naest komende. Om gedurende den selven tijt by syn voorn. meester te woonen denselven in sijn Coopmanschappe, Neeringe ende Winckdl ende in syn huys ten dienste te staen, .....
behuwde zoon...geen schoonzoon, zoon uit eerste huwelijk van zijn vrouw??
PS Gerrit Meynders Speckkoper maakt op 21-10-1659 zijn testament. hij is een zoon van Meindert Hendriks Vleeshouwer x Hilligje Warners uit Hasselt.
Notaris Hendrik Schaef; Op huijden den 19 October 1660 soo bekende Henrick Albertsz molenaer wonende tot Hasselt Syn behuwde Soon genaemt Jan Claesz van Hasselt besteedt te hebben aen ende bij Gerrit Meijnderts Speck koper alhier in Amsterdam. die bekende in synen dienst aengenomen te hebben den voorn. Jan Claesz van Hasselt , voorden tyt van Vyff achter een volgende Jaren, Ingaende op Allereheijligen naest komende. Om gedurende den selven tijt by syn voorn. meester te woonen denselven in sijn Coopmanschappe, Neeringe ende Winckdl ende in syn huys ten dienste te staen, .....
behuwde zoon...geen schoonzoon, zoon uit eerste huwelijk van zijn vrouw??
PS Gerrit Meynders Speckkoper maakt op 21-10-1659 zijn testament. hij is een zoon van Meindert Hendriks Vleeshouwer x Hilligje Warners uit Hasselt.
Eerder schreef je dat Diewertien en Hendrick Albers Pinxterman 1662 getrouwd zijn. Dan heeft deze Jan Claes geen (aan-)verwantschap met Diewertien lijkt me. En hoe oud zou deze Jan Claes moeten zijn. Minstenst 12 jaar lijkt me. En als hij werkelijk schoonzoon is, dat toch minstens twintiger.
Ik ga het doopboek nog maar eens verder doorzoeken. De dopen van Aeltien en Swaentien Pinxterman heb ik ook nog niet gevonden.
De doop van Grietje, op 28-06-1650 te Hasselt inmiddels wel, op aanwijzing van Ria (Ik had er overheen gelezen.)
Zoeken naar de dopen van Coop Arens en Griete Geujen ben ik nog niet aan toe gekomen.
Aeltien Pinxterman gevonden: gedoopt 17-04-1664
Ik ga het doopboek nog maar eens verder doorzoeken. De dopen van Aeltien en Swaentien Pinxterman heb ik ook nog niet gevonden.
De doop van Grietje, op 28-06-1650 te Hasselt inmiddels wel, op aanwijzing van Ria (Ik had er overheen gelezen.)
Zoeken naar de dopen van Coop Arens en Griete Geujen ben ik nog niet aan toe gekomen.
Aeltien Pinxterman gevonden: gedoopt 17-04-1664
Laatst gewijzigd door Egbert_ op 14 okt 2022, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ik denk dat Jan een zoon van deze is.
dpb Hasselt
N.N. 1634 197/53 k.v. Claes Roelofs; Mulder,
mdr. Geesien Gerrits,
Derk 1636 z.v. Claes Roelof; Mulder,
mdr. Geesien Gerrits,
197/64
etc.
STAPHORST 07-11-1658 geproclameerd: 1= Alberts, Hendrik + 2= Gerrits, Geesje? [1= JM van Staphorst; 2= WV Claes Roelofs; Tot Hasselt; met attest. naar Hasselt
dpb Hasselt
N.N. 1634 197/53 k.v. Claes Roelofs; Mulder,
mdr. Geesien Gerrits,
Derk 1636 z.v. Claes Roelof; Mulder,
mdr. Geesien Gerrits,
197/64
etc.
STAPHORST 07-11-1658 geproclameerd: 1= Alberts, Hendrik + 2= Gerrits, Geesje? [1= JM van Staphorst; 2= WV Claes Roelofs; Tot Hasselt; met attest. naar Hasselt
Laatst gewijzigd door ria jongman op 14 okt 2022, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
-
bericht 2
** Grietien Geujen
Maria 1667 d.v. Koop Arents,
mdr. Grietien Geuijen,
198/64
Gooie 1669 z.v. Coop Arents; backer,
mdr. Grietien Goeijen,
198/89
Arend 1672 z.v. Cop Arentsen; back(er),
mdr. Grietien Gooien,
198/119
** Grietien Geujen
Maria 1667 d.v. Koop Arents,
mdr. Grietien Geuijen,
198/64
Gooie 1669 z.v. Coop Arents; backer,
mdr. Grietien Goeijen,
198/89
Arend 1672 z.v. Cop Arentsen; back(er),
mdr. Grietien Gooien,
198/119
Wat Ria gevonden heeft lijkt me te kloppen, temeer Claas Roelofs Mulder (molenaar) is. Hendrik Alberts was van huis uit ws geen molenaar, maar is dat geworden via zijn (eerste) vrouw. als opvolger van haar man. wellicht werkte hij daar als knecht. dus behuwd zoon is stiefzoon.
In 1674 werd molen de Zwaluw in Hasselt verkocht aan Henric A. Pinksterman
In 1674 werd molen de Zwaluw in Hasselt verkocht aan Henric A. Pinksterman
Bedankt voor alle gegevens !
Het is een mooie aanvulling van de schoonfamilie van Jan Berents Buijter. En het geeft een mooi beeld van deze familie. Toch niet enkel een boerenfamilie.
Wel vraag ik me af of Jan Claes wel die dopeling is van 1634. Als je een jongeman een vak wilt laten leren, denk je eerder aan een 18-jarige dan aan een 26-jarige. Die dan bovendien al mondig is, en zelf z'n zaakjes zou moeten kunnen regelen.
Van 1637 tot 1648 is er een hiaat in het doopboek van Hasselt. Claas Roelofs, molenaar, kan dus meer dan twee kinderen hebben laten dopen.
Het is een mooie aanvulling van de schoonfamilie van Jan Berents Buijter. En het geeft een mooi beeld van deze familie. Toch niet enkel een boerenfamilie.
Wel vraag ik me af of Jan Claes wel die dopeling is van 1634. Als je een jongeman een vak wilt laten leren, denk je eerder aan een 18-jarige dan aan een 26-jarige. Die dan bovendien al mondig is, en zelf z'n zaakjes zou moeten kunnen regelen.
Van 1637 tot 1648 is er een hiaat in het doopboek van Hasselt. Claas Roelofs, molenaar, kan dus meer dan twee kinderen hebben laten dopen.
-
Claes Roelofs en zij hebben 6 kinderen volgens de erfscheiding van Hendrick Alberts Muller en die kinderen.
Hun namen worden niet genoemd in deze akte, maar er zijn 4 zoons en 2 dochters.
Akte is goed te lezen.
Te vinden op afbeelding nr 238/239/240
nr 3202 stad Hasselt
of
https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miva ... &milang=nl
Hun namen worden niet genoemd in deze akte, maar er zijn 4 zoons en 2 dochters.
Akte is goed te lezen.
Te vinden op afbeelding nr 238/239/240
nr 3202 stad Hasselt
of
https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miva ... &milang=nl
-
en bij het bericht hiervoor behoort deze akte,
ook de namen van de mombers kloppen met de akte hierboven
Dalfsen invnr 3
f316-f316v
Den 23e Meij 1662 voor Richter Alberto Nuis
Cornoten Michiel Werners en Jan Groten
Erschenen inden E. Gerichte Hendrick Albers mit Geessien Gerrits sijn huisvr. en hie Hendrick Gerrits[??]als man en momber van deselve, alsmede Coop Arents en Berent van Benthem Colthoff beide als gerichtlijcke gestelde momberen over de nagelatene ses minderjarige kinderen van zall: Claes Roelefsen Muller te Hasselt en sie Geessien Gerrits vors:, in sijn leven gewesene eluiden geprocreert, en hebben gecedeert en getransporteert, cederen en transporteren craft deses tot erffelijcken behoef van Jan Berentsen Meijerinck, Wijchmontien Dercksen sijn huisvr. en haer erfgen: haere cotterstede genoempt Wachtevelt, gelegen in desen kerspel Dalfsen en buijrschap Gerner, daeran naestbelandet oist Hessels Roebert, west an de Wachtevelts stege, noorden an den NoortCamp meente en zuijden an den NoortCamp, en sulcx met sijn olde en nije toebehoer en gerechticheit, wesende vrij van grave en h... thiende en ock vrij van enige uthganck, insgelijcke ock vrij van dijcken, dammen, stegen en wetteringe, alles na inholt doen annexeerden .an.. brees?, en sulcx voor eene somme geldes, de vercoperen voors. bekanden haer alle en wal ter noege betaelt te sijn. Cedeerden en droegen vercoperen deselve vors: cotterstede Wachtevelt afer op, en vertegen daeraf met hande, monde en met aller oplatinge, als sulcx na Lantr. behoerde, mit belofte hetselvige te staen, wachten en waeren als na rechte.
Hierof is zegel en brief in forma verferdicht en ter bede van vercoperen bijsegelt Ger: Verheiden.
Bekend terrein?
ook de namen van de mombers kloppen met de akte hierboven
Dalfsen invnr 3
f316-f316v
Den 23e Meij 1662 voor Richter Alberto Nuis
Cornoten Michiel Werners en Jan Groten
Erschenen inden E. Gerichte Hendrick Albers mit Geessien Gerrits sijn huisvr. en hie Hendrick Gerrits[??]als man en momber van deselve, alsmede Coop Arents en Berent van Benthem Colthoff beide als gerichtlijcke gestelde momberen over de nagelatene ses minderjarige kinderen van zall: Claes Roelefsen Muller te Hasselt en sie Geessien Gerrits vors:, in sijn leven gewesene eluiden geprocreert, en hebben gecedeert en getransporteert, cederen en transporteren craft deses tot erffelijcken behoef van Jan Berentsen Meijerinck, Wijchmontien Dercksen sijn huisvr. en haer erfgen: haere cotterstede genoempt Wachtevelt, gelegen in desen kerspel Dalfsen en buijrschap Gerner, daeran naestbelandet oist Hessels Roebert, west an de Wachtevelts stege, noorden an den NoortCamp meente en zuijden an den NoortCamp, en sulcx met sijn olde en nije toebehoer en gerechticheit, wesende vrij van grave en h... thiende en ock vrij van enige uthganck, insgelijcke ock vrij van dijcken, dammen, stegen en wetteringe, alles na inholt doen annexeerden .an.. brees?, en sulcx voor eene somme geldes, de vercoperen voors. bekanden haer alle en wal ter noege betaelt te sijn. Cedeerden en droegen vercoperen deselve vors: cotterstede Wachtevelt afer op, en vertegen daeraf met hande, monde en met aller oplatinge, als sulcx na Lantr. behoerde, mit belofte hetselvige te staen, wachten en waeren als na rechte.
Hierof is zegel en brief in forma verferdicht en ter bede van vercoperen bijsegelt Ger: Verheiden.
Bekend terrein?
Ik had al eens een Hendrik Gerrits als molenaar in diezelfde tijd in Hasselt aangetroffen. Is Hendrik Gerrits dezelfde als Hendriks Alberts Pinksterman? Of zijn er twee molens/molenaars in die tijd aldaar.. In Staphorst zit bij de landeigenaren rond 1635 op de Westerslag ene Albert Pinxterman, dus een patroniem Alberts lijkt logisch.
Bekend terrein? Misschien wel bekend terrein, maar nu met nog veel meer vraagtekens.
Wat in ieder geval wel bekend is, is dat een achterkleindochter, Albertje Wolters Meijerink, samen met haar man in 1769 pachters zijn, en het erf de Groote Wede kopen. En dat zij dat erf in 1783 weer verkoopt.
Het erf waarvan Albert Goichiens rond 1600 pachter was.
Albertje Wolters Meijerink = dv Hendrine Dirks (x Wolter Harms) = dv Derk Jans Klompemaecker = zv Jan Berents Meijerink en Wijchmontien
Maar je zou je nu kunnen afvragen: is de cotterstede Wachtevelt hetzelfde als het erve Meijerink. Waarvan de erfgenamen van de twee zonen van Willem Berents Schutte de helft verkochten aan Jan Berents en Wijchmontien Dercx. Is het dan die andere helft, die ze daarvoor van de erfgenamen van Geessien Gerrits kochten? Dus niet door vererving hebben gekregen, maar gewoon gekocht van andere erfgenamen. En is Geessien Gerrits dat verwant aan Willem Berents Schutte ?
En als dat klopt, zijn de Schutte's dat wel Meijerink? Of zijn ze Wagteveld. En is erf Wagteveld erf Meijerink geworden omdat ene Meijerink er is gaan wonen?
Maar die zijn vragen, die beter in een ander onderwerp horen. Dus als iemand hier verder op wil doorgaan, lijkt het me beter dat die een nieuw onderwerp hierover start.