Buit in Zwartsluis
Re: Buit in Zwartsluis
Dan kan Albert Hendrics Geujen in Vollenhove mogelijk wel een nagelaten zoon zijn.
Hasselt 1651 decemb
26 | Hendrijck Goijgiens te Streukel | Albart
Hasselt 1651 decemb
26 | Hendrijck Goijgiens te Streukel | Albart
Laatst gewijzigd door Egbert_ op 15 okt 2022, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
bericht 2
Ik denk dat zij deze is?
Zwolle 30-03-1676 Artman Gelle jonckm soldaet onder Capt Stubbe en
Hendrickjen Jaspers jonged tot Hasselt
Henderick Gojen wedr X Hendrikjen Jaspers weduwe
Hasselt trb .. sept.1674 203/8
Ik denk dat zij deze is?
Zwolle 30-03-1676 Artman Gelle jonckm soldaet onder Capt Stubbe en
Hendrickjen Jaspers jonged tot Hasselt
Henderick Gojen wedr X Hendrikjen Jaspers weduwe
Hasselt trb .. sept.1674 203/8
Dat denk ik niet.
1674: Hendrikjen Jaspers weduwe
1676: Hendrickjen Jaspers jonged tot Hasselt
Dat moeten twee verschillende Hendrickjes zijn.
1674: Hendrikjen Jaspers weduwe
1676: Hendrickjen Jaspers jonged tot Hasselt
Dat moeten twee verschillende Hendrickjes zijn.
-
De Kluitenberg i s nu de boerderij op Barsbeek 13, Ambt Vollenhove ( Sint Janskooster)
Ik denk, dat het vroeger als buurtschap gezien werd, want bij verschillende families die tegelijk leefden, wordt bij dopen de woonplaats Cluijtenberg of Kluitenberg aangegeven.
Bij nader inzien denk ik dat het nog steeds als buurtschap/veldnaam wordt gebruikt
Hieronder een link naar een kaart die je flink kunt uitzoomen. Bij 300% begint het leesbaar te worden
https://www.natura2000.nl/sites/default ... den_02.pdf
Iets ten noorden, noord-oosten van Heetveld komt de naam twee keer voor.
Wel een heel mooie kaart, voor als je op zoek bent naar veldnamen/streeknamen.
Er is ook nog een deel 1, voor het noordelijke gebied.
https://www.natura2000.nl/sites/default ... den_01.pdf
Maar het was inderdaad, vanwege die vele families op de Kluitenberg, dat ik er naar vroeg.
Hieronder een link naar een kaart die je flink kunt uitzoomen. Bij 300% begint het leesbaar te worden
Maar het was inderdaad, vanwege die vele families op de Kluitenberg, dat ik er naar vroeg.
bericht 2
Aegt Arents:
trouwboek Hasselt:
De moeder van Aegt Arents, Marrechien Peters, gedoopt 08-04-1674 te Hasselt, is dochter van Peter Hermens en zijn derde vrouw Jantien Klasen.
Als Jan Berents uit Streukel die aangetrouwde neef is, moet zijn schoonmoeder Machtelt Alberts een zus zijn van Roelof Alberts.
doopboek Hasselt, 14-09-1649
Roelof Alberts trouwde eerst de Femmegien Assiens, weduwe Jan Claesz
doopboek Hasselt,
In deze opzet is Jan Berents de aangetrouwd neef van Roelof Alberts, die op zijn beurt de aangetrouwde oom is van Aegt Arents
Overigens is er nog een weg. Aegt Arents en Swaantien Egberts zijn 7e graads verwant aan elkaar. Beide nakomelingen van Albert Goichiens en Diever Velicken.
De verwantschap is dan wel via vader's kant voor Swaantien Egberts.
Maar ook dan denk ik dat Machteld Alberts een zus is van Roelof Alberts. Ze trouwt als van Streukel. En dan kan het bijna niet anders, dan dat zij ook een dochter is van Albart Herms.
ria jongman schreef: ↑11 okt 2022, 19:41Daarnaast is er dus die Jan Berents uit Streukel die voogd is als neef over Assien Willems [van der Bent]
Omdat er geen andere Jan Berents te Streukel te vinden is, rond die tijd, denk ik dat dit Jan Berents Buijter is. En dat zijn vrouw Swaantien Egberts dan de verwante is. Of eveneens aangehuwd.f77 - 8 nov 1738 - Richter Tomas van Muijden.
Keurnoten Jannes Kuiper en Gerrit Dijkman.
In het Gericht is verschenen Aegt Arents, weduwe van Assjen Willems te Haarst, met Gijsbert Hendriks als momber geassisteerd. Zij heeft over haar vier onmondige kinderen (Annegjen, Willem, Arent en Gerrit Assjes), alle bij haar voorschreven eheman in echte verwekt, tot mombers verzocht en verkregen Jan Berents in Streukel, aangehuwde neef van de kinderen [-]
Aegt Arents:
Zoekend naar een zwager of schoonzus, van haar ouders, met patroniem Gooijen of Alberts, kom ik bij:f207 - 13 mrt 1709 - Richter Wilhelm Vriesen.
Keurnoten Berent Eckelhoff en Willem van Megen.
In het Gericht is verschenen Marrechien Peters, weduwe van Arent Lubbers aan de Veghte, in dezen met Wolbert Meijer als momber geassisteerd. Zij heeft over haar drie onmondige kinderen (Aeghte, Petertien en Lubbert Arents), bij haar voornoemde eheman zaliger in echte geprocreerd [-]
trouwboek Hasselt:
- Roelof Alberts weduw. tot Streukel
En
Henrikjen Peters J.D. van ten Holte
ingeschreven den 18 februari 1685
De moeder van Aegt Arents, Marrechien Peters, gedoopt 08-04-1674 te Hasselt, is dochter van Peter Hermens en zijn derde vrouw Jantien Klasen.
Als Jan Berents uit Streukel die aangetrouwde neef is, moet zijn schoonmoeder Machtelt Alberts een zus zijn van Roelof Alberts.
doopboek Hasselt, 14-09-1649
- Albart Herms tot Streuckel | Roelof
Roelof Alberts trouwde eerst de Femmegien Assiens, weduwe Jan Claesz
doopboek Hasselt,
- 1660, juli
18 | Jan Claesz te Streuckel, Femmegien Assiens | Claesien
- 1666, augustus
19 | Jan Claasz op 't Stads Aerve huisman, Femmegien Arents | Claes
In deze opzet is Jan Berents de aangetrouwd neef van Roelof Alberts, die op zijn beurt de aangetrouwde oom is van Aegt Arents
Overigens is er nog een weg. Aegt Arents en Swaantien Egberts zijn 7e graads verwant aan elkaar. Beide nakomelingen van Albert Goichiens en Diever Velicken.
De verwantschap is dan wel via vader's kant voor Swaantien Egberts.
Maar ook dan denk ik dat Machteld Alberts een zus is van Roelof Alberts. Ze trouwt als van Streukel. En dan kan het bijna niet anders, dan dat zij ook een dochter is van Albart Herms.
-
De mensen die nu bij de noordelijkste naam "Kluitenberg" wonen , noemen die naam nu niet als woonplaats, Ze zeggen daar dat ze bij 't Veentien" wonen. Dat is de plek waar de turfschippers vroeger aanlegden. Bij de zuidelijkste naam Kluitenberg woont de fam. Rook, die zich nog altijd "Kluten" noemen of "ik ben van de "Klutenberg" . Het zou kunnen dat de naam vroeger iets ruimer gebruikt werd. Er bestaat ook een corsogroep Kluitenberg (wagenbouwers voor het corso van Sint Jansklooster).Egbert_ schreef: ↑16 okt 2022, 12:51Bij nader inzien denk ik dat het nog steeds als buurtschap/veldnaam wordt gebruikt
-
NG HasseltEgbert_ schreef: ↑16 okt 2022, 13:41bericht 2
ria jongman schreef: ↑11 okt 2022, 19:41Daarnaast is er dus die Jan Berents uit Streukel die voogd is als neef over Assien Willems [van der Bent]Omdat er geen andere Jan Berents te Streukel te vinden is, rond die tijd, denk ik dat dit Jan Berents Buijter is. En dat zijn vrouw Swaantien Egberts dan de verwante is. Of eveneens aangehuwd.f77 - 8 nov 1738 - Richter Tomas van Muijden.
Keurnoten Jannes Kuiper en Gerrit Dijkman.
In het Gericht is verschenen Aegt Arents, weduwe van Assjen Willems te Haarst, met Gijsbert Hendriks als momber geassisteerd. Zij heeft over haar vier onmondige kinderen (Annegjen, Willem, Arent en Gerrit Assjes), alle bij haar voorschreven eheman in echte verwekt, tot mombers verzocht en verkregen Jan Berents in Streukel, aangehuwde neef van de kinderen [-]
Berends, Jan j.g. van Vollenhove X Aagie Harmens Banier jd van Streukelen
1716 204 93
Berent 1721 z.v.Jan Berens; huisman mdr.Aagte Hermens [Banier]200/49
Cornelia 1717 d.v.Jan Berents mdr. Aagte Herms [Banier]200/30
Lummigjen 1723 d.v. Jan Berens; huisman mdr Aagte Herms 200/60
Hermen Benier 1725 z.v. Jan Berents mdr. Aagte Herms 200/76
Aagte is dus een dochter van Harmen Banier die ook vermeld wordt in de akte van 1712, wat ik al eerder heb aangegeven.
Misschien zit daar ook een verband?
ZWK f18 - 15 okt 1712 - Richter Wilhelm Vriesen.
Keurnoten Berent Langhcamp en Wolbert Meijer.
In het Gericht is verschenen Dries Berens als momber over het onmondige kind van zaliger Gooje Egbers en Geertien Driessen, de rato caverende voor zijn mede-momber Harmen Banier, verder Jan Berens de rato caverende voor zijn absente huisvrouw Zwaentien Egbers, en dan nog Hermtien Egbers etc.
Ook hier weer, nakomelingen van Albert Goichiens en Diever Velicken
- Goichien Albarts x 1) Griete Hendrijcken
- Egbert Gooie x Machtelt Alberts
- Gooije Eghberts x Geertien Driessen
- Egbert Gooie x Machtelt Alberts
- Anneken Albers x Herman Beniers
- Benier Herms x Cornelisien Gerrits
[list]Hermen Benier x Geertje Lubbers- Aagie Harmens Banier x Jan Berents van Vollenhove
- Benier Herms x Cornelisien Gerrits
Bericht 2
Wie de voogd Dries Berens is, weet ik nog niet. Ook niet wie de ouders zijn van Geertien Driessen uit Mastenbroek.
Wie de voogd Dries Berens is, weet ik nog niet. Ook niet wie de ouders zijn van Geertien Driessen uit Mastenbroek.